Moje počiny mimo FVE

Odpovědět
Nautilus
Příspěvky: 203
Registrován: sob dub 10, 2021 2:00 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Nautilus »

Když je venku tak hnusně tak trochu OT, ať se to tu hýbe... ;)
Dělal jsem startovací baterku. Detaily teď vynechám. Počáteční proud 1000A, s postupným vyklesáním na cca 300 - 400A po dobu cca 30s. Protože v oboru "ok" řeším spíš oka na polívce, vzal jsem první oka co mi padly do ruky. Průměr oka cca 20mm s 8mm dírou, tloušťka cca 1,5mm. Kontakt na plocháč Cu 20x5mm. Na oko podložka pr.20mm tl.1mm (lepší jsem nesehnal) na ni další o pár mm menší podložka tl.2,5mm, pérovka a ocelový pevnostní šroub dorvaný "na krev". Navzdory dost poddimenzovanýmu oku se spoj při startu nikdy znatelně nezahřál. Zato dvoumetrový startovací kabely 75mm2 cvičily jak hadi.
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Kodl69 »

1000A? to startuješ lokomotivu nebo motor z důlního dempru? 2.0 benzín nastartuju 100A spínaným zdrojem (s drobnou přípomocí vydechlé baterky).
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Nautilus
Příspěvky: 203
Registrován: sob dub 10, 2021 2:00 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Nautilus »

Letadlo s proudovým motorem.
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Kodl69 »

Taky dobrý. To máš jako osobní dopravní prostředek? V mým okolí najdu majitele vírníků, vrtulníků i letadel s pístovým motorem, ale tohle fakt ne.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Nautilus
Příspěvky: 203
Registrován: sob dub 10, 2021 2:00 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Nautilus »

....už jsme trochu víc odbočili od tématu... venku je pořád hnusně, tak tedy:

Ó nikoli, i když bych si v tom i rád zaletěl.
L29.JPG
L29.JPG (69.97 KiB) Zobrazeno 1281 x
Byl to taková výzva, udělat baterku, která se vejde do kufru i s příslušenstvím, bude spolehlivá a nahradí výkonově dvě Pb 150Ah. Jo a nebude stát to co komerčně dostupné výrobky. Tak jsem po změření proudu startéru vzal čtyřiašedesát LiFe A123 2500mAh a zapojil 8s8p.
SB.JPG
SB.JPG (80.86 KiB) Zobrazeno 1281 x
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Kodl69 »

pěkný, na fotce to vypadá, že by se to vlezlo i do větší garáže :) takže 24V/1000A? to je celkem ostrý, že na roztočení turbíny je potřeba tolik elektriky. Nebo myslíš, že je to spíš na žhavení?
P.S. tyhle kufry rád používám taky, akorát jinej formát, dělal jsem baterku na loď 100Ah 3s 33p z nějakejch li-ion placek z tabletů - 40A to dává jak nic, mezery vyplněný nenasákavou pěnou (PE?) a baterka jako celek plave, což je celkem rozdíl oproti původnímu olovu.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Kodl69 »

Tyhle A123 (použitý) používám 3s2p pro krmení bodovačky na 18650, a je fakt, že proudovej impuls je prej kolem 1000A a pěkně kroutí rukama s bodovacíma koncovkama...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Nautilus
Příspěvky: 203
Registrován: sob dub 10, 2021 2:00 pm

Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Nautilus »

Prvních 5s se pozapíná "elektronika" cca 350A, pak bouchne stykač a 1000A je krátkodobý náraz, než se "kola pohnou", pak to jde rychle dolů. Během sekundy je tam 500A, za další 350A, pak 250A....Jak dosáhne motor určité otáčky, začne se vstřikovat palivo a už to žere jenom "pár" ampér (150A). Zapalování je "svíčkou". Celkem to bere proud cca 20s.
Moderní motory (na vrtulníku Bell) berou třetinu.

A123 byly jeden čas velká móda v modelářství. Běžné zatěžování až 70A. Měl jsem pohon s 50A. Při odběru do 30A byly skoro nesmrtelný. Někteří průzkumníci je byli ochotni nabít za 10 minut. Já jsem šetrný, tak jsem nabíjel pouze proudem 2,5C.
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Kodl69 »

To je zajímavý... Copak se asi stane, když to náhodou zgabne za letu? Stačí ten průvan kolem letadla, nebo to prostě ve vzduchu znovu nastartovat nejde?
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Nautilus
Příspěvky: 203
Registrován: sob dub 10, 2021 2:00 pm

Re: Moje počiny mimo FVE

Příspěvek od Nautilus »

L-29 má svoji NiCd baterku s kterou nastartuje.
Odpovědět

Zpět na „Elektroporadna“