Olovo a věci kolem něj
Olovo a věci kolem něj
Zakládám tohle vlákno, protože i když s olovem končím a brzy bude Lion, stejně mám doma hromadu olova v motorkách a autech a tudíž se starostí kolem něj jen tak nezbavím.
1.Koupil jsem na alíku 3 kousky stepdown měničů. Budu dělat rozvod 24V do přístavku s motorkama, kde míním napojit na zimu baterky k napětí. Ty měniče jsou nastavovací Ustab Istab do 5A. A teď o co jde. Jaké napětí a proud nastavit na těch měničích, kapacita baterek je různá, předpokládám, že U bude kolem 13V a proud by měl být kolem hodnoty samovybíjení. Tady ale končí moje znalosti olova a nejlepší by bylo asi nějak exaktně změřit to olovo každé zvlášť a pak podle toho nastavit proud. Jak ale na to?
Další věc je koupě desulfátoru z alíku. Vzal jsem takovej ten malej pištící plošáček, zdá se, že něco dělá. Protože mám doma také vylepšenou verzi Matějova desulfátoru, mám za to, že by i ten číňan moh fungovat. Selský rozum říká, že matěj je postaven na kapacitně mnohem větší olovo a baterie kolem 20ah, co bejvaj v motorkách by asi nebyly moc nadšené z těch 80W pulsů. Takže ten číňan by podle mě mohl být na ty motorky vhodnější a prozatimní pokusy tomu nasvědčují. Chtěl bych jej béhem zimy střídat na těch baterkách. Jde vůbec bez osciloskopu nějak změřit pulsy z toho číňana a vypočíst potřebný proud na nastavení měniče?
Nechci to nechat na metodu pokus omyl, garáž je 2 patra po schodech a už nějak přestávám běhat jako králík.
1.Koupil jsem na alíku 3 kousky stepdown měničů. Budu dělat rozvod 24V do přístavku s motorkama, kde míním napojit na zimu baterky k napětí. Ty měniče jsou nastavovací Ustab Istab do 5A. A teď o co jde. Jaké napětí a proud nastavit na těch měničích, kapacita baterek je různá, předpokládám, že U bude kolem 13V a proud by měl být kolem hodnoty samovybíjení. Tady ale končí moje znalosti olova a nejlepší by bylo asi nějak exaktně změřit to olovo každé zvlášť a pak podle toho nastavit proud. Jak ale na to?
Další věc je koupě desulfátoru z alíku. Vzal jsem takovej ten malej pištící plošáček, zdá se, že něco dělá. Protože mám doma také vylepšenou verzi Matějova desulfátoru, mám za to, že by i ten číňan moh fungovat. Selský rozum říká, že matěj je postaven na kapacitně mnohem větší olovo a baterie kolem 20ah, co bejvaj v motorkách by asi nebyly moc nadšené z těch 80W pulsů. Takže ten číňan by podle mě mohl být na ty motorky vhodnější a prozatimní pokusy tomu nasvědčují. Chtěl bych jej béhem zimy střídat na těch baterkách. Jde vůbec bez osciloskopu nějak změřit pulsy z toho číňana a vypočíst potřebný proud na nastavení měniče?
Nechci to nechat na metodu pokus omyl, garáž je 2 patra po schodech a už nějak přestávám běhat jako králík.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
Re: Olovo a věci kolem něj
Ahoj, protože jsem už od olova dlouho pryč a mám děravou hlavu, tak jen nadhodím několik myšlenek. Pokud chceš držet baterky v autech a motorkách bez sulfátu, mělo by stačit cca 13V udržovací napětí. K desulfatoru bych měl možnou připomínku ohledně aku z motorek. V motorkách se už většinou používají gelovky a nebo zaplavené bezúdržbové a na ty desulfator není vhodný. Ono i napětí by mělo být trochu nižší. Ale radši si to ještě ověř, abych neradil blbosti.
Pokud bys místo desulfatoru Koukl po nějakým zdroji udržovacího napětí a použil ho, desulfator by nebyl potřeba.
Pokud bys místo desulfatoru Koukl po nějakým zdroji udržovacího napětí a použil ho, desulfator by nebyl potřeba.
Re: Olovo a věci kolem něj
Jako zdroj udržovacího napětí jsem vymyslel tenhle měnič. Dělá z 24V solární baterky napětí a proud, jaký si nastavím a to stabilně.
https://www.aliexpress.com/item/3271117 ... 4c4dRNOK2L
https://www.aliexpress.com/item/3271117 ... 4c4dRNOK2L
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
Re: Olovo a věci kolem něj
Zaujala ma poznamka o modifikacii Matejovho desulfatora. O aku modifikaciu sa jedna?Plazivec píše: ↑pát říj 15, 2021 4:08 pm ...Protože mám doma také vylepšenou verzi Matějova desulfátoru, mám za to, že by i ten číňan moh fungovat. Selský rozum říká, že matěj je postaven na kapacitně mnohem větší olovo a baterie kolem 20ah, co bejvaj v motorkách by asi nebyly moc nadšené z těch 80W pulsů...
Inak zmena vykonu Matejovho ale spravnejsie Couperovho desulfatora nie je problem. Odskusal som tych modifikacii najmenej desiatku:) Couperov desulfator je varianta blokujuceho zvysujuceho menica a menit jeho parametre nie je ziaden problem.
Pozn. prosil by som popieracov desulfatorov aby sa zdrzali v tejto diskuzii svojich destruktivnych poznamok. Vsetky uz totiz odzneli v niekolkych diskuziach na MyP a iba ich znicili. Nech sa radsej zamyslia nad tym, ze vlastne popieraju desulfataciu olova nabijackami olovenych baterii (co je dost velky nezmysel). A desulfatory su iba jednou z variant tychto zariadeni naviac pouzivanych aj priemyselne a vo velkom. Samozrejme desulfatory nie su vseliek na vsetku bolesti olova. Riesia IBA desulfataciu. Olovo ale degraduje mnohymi dalsimi cestami o ktorych sa vo vseobecnosti nevie a firmy o nich z dost pochopitelnych dovodov nehovoria.
Nepôjdeš s mnohými preto, že je ich mnoho. Nebudeš páchať zlé!
Re: Olovo a věci kolem něj
Zdravim Vas.
Mam 4 kusy matejovyho desulfatoru. Napajim 14.4V zdrojem pri soucasnem nabijeni aj zaple desulfataci.
Verte nebo ne 44Ah baterka z puvodnich 4V a 0Ah mela po 1 mesicni neustale desulfataci 42 Ah.
Baterie byla 2 roky stara a vybila se v bratrove aute po 6 mesicich od posledni jizdy...
Tech veci co ovlivni zda baterie prezije ci ne je vice. Degradace olova, vysypani desek, zkrat v clanku atd...
Zdravi Vitek
Mam 4 kusy matejovyho desulfatoru. Napajim 14.4V zdrojem pri soucasnem nabijeni aj zaple desulfataci.
Verte nebo ne 44Ah baterka z puvodnich 4V a 0Ah mela po 1 mesicni neustale desulfataci 42 Ah.
Baterie byla 2 roky stara a vybila se v bratrove aute po 6 mesicich od posledni jizdy...
Tech veci co ovlivni zda baterie prezije ci ne je vice. Degradace olova, vysypani desek, zkrat v clanku atd...
Zdravi Vitek
Panely vsude.
Baterka volovo
Baterka volovo
Re: Olovo a věci kolem něj
Modifikaci už neumim zjistit, protože se nedostanu k SZ na MyP. Co si pamatuju je tam přidanej velikej chladič a myslím, že červená ledka na indikaci stavu, kdy nepracuje, ale nejsem si jistej. Jinak to bude stejné zapojení. Zkoušel jsem jej na totálně mrtvé startovací baterce, opotřebené používáním, ale ta šla po 12h do kopru, nahřála se a nabíjecí proud vylezl do nebe, tzn, vysypané olovo, předpokládám zkrat na článcích.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
Re: Olovo a věci kolem něj
Nevadi. Vas prispevok obsahuje pre mna odpoved. Ak mate zaujem (alebo ktokolvek iny) mozem dokoncit svoj prispevok z MyP. Uprava Matejovych desulfatorov nie je problem (zvysenie ucinnosti z 5 na 90%, zmena parametrov desulfatora...). Z pristrojov je treba aspon RLC mostik, multimeter, spickovy voltmeter - ale uplne staci jednoduchy diodovy pripravok ku multimetru.
Nepôjdeš s mnohými preto, že je ich mnoho. Nebudeš páchať zlé!
Re: Olovo a věci kolem něj
Zdravím Josef,Jozef51 píše: ↑ned říj 17, 2021 7:38 am Pozn. prosil by som popieracov desulfatorov aby sa zdrzali v tejto diskuzii svojich destruktivnych poznamok. Vsetky uz totiz odzneli v niekolkych diskuziach na MyP a iba ich znicili. Nech sa radsej zamyslia nad tym, ze vlastne popieraju desulfataciu olova nabijackami olovenych baterii (co je dost velky nezmysel). A desulfatory su iba jednou z variant tychto zariadeni naviac pouzivanych aj priemyselne a vo velkom. Samozrejme desulfatory nie su vseliek na vsetku bolesti olova. Riesia IBA desulfataciu. Olovo ale degraduje mnohymi dalsimi cestami o ktorych sa vo vseobecnosti nevie a firmy o nich z dost pochopitelnych dovodov nehovoria.
Jestli si myslel mne, jako popírače desulfatoru, tak mýlíš. Nebylo to myšleno proti funkci desulfatoru. Jen jsem psal, že desulfator neopraví gelovou baterku, ale taky jsem psal, že už s olovem dlouho nepracuji, tak se mohu mýlit. Pokud jsem uvedl špatné informace, napiš to prosím, ať se další zájemce o informace ohledně Pb a desulfatace dozví pravdu.
Mně osobně se druhy Pb baterek docela pletly, možná by bylo dobré se rozepsat v novém vlákně o Pb.
Díky k
Re: Olovo a věci kolem něj
to ma ani nenapadlo.
Definujem popieracov desulfatorov ako tych ktori sa sami takto pomenovali v diskuznych vlaknach na MyP. Jedno vlakno sa tykalo zapojenia desulfatora a tam som bol proti nim sam. Druhe vlakno som trochu pomahal vitekovi. Tam sa taktiez definovali sami.
Inak mala poznamka ku druhemu vlaknu s vitekom. Ten startovaci akumulator Renault ktory som opravoval (a o ktorom som v danom vlakne hovoril) sluzi po uplnom kolapse v aute (klasika - pripojim nabijacku je tam okamzite 15.5V. Zatazim ziarovkou a je tam okamzite 8-9V...) druhy rok bez akychkolvek problemov. Desulfator pri tejto oprave asi nebol tym hlavnym akterom (clanky asi opat aktivoval peroxid, a to 2ml do clanku opakovane 3x vo vhodnom okamziku - 2x nabita bateria raz vybita). Tu ale desulfator radikalne znizuje pocet nutnych regeneracnych cyklov a to 4 az 5 nasobne. Prevedene do reality. Akumulator Renault som pri regeneracii s desulfatorom nabijal a vybijal 3x. Bez desulfatora by som to musel robit 12 az 15x. Prevedte si to na cas a pracnost...
Pri jednom aku sa to da este nejak prezit. Ale mal som seriu takych dvadsiatich. Bez niekolkych funkcnych desulfatorov by vsetky okamzite skoncili v Pribrami.
A este ku gelovym akumulatorom. S gelovym akumulatorom som sa v realite este nestretol, takze z mojej strany sa ku nim neda vyjadrit nijak. Proste ich z praxe nepoznam.
Nepôjdeš s mnohými preto, že je ich mnoho. Nebudeš páchať zlé!
Re: Olovo a věci kolem něj
Se ví, že mám zájem, rád bych měl desulfátor na špičkové možné úrovni, baterek mám dost, jak používané, tak na experimenty.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
Re: Olovo a věci kolem něj
Jozef51 píše: ↑pon říj 18, 2021 1:47 pmto ma ani nenapadlo.
Definujem popieracov desulfatorov ako tych ktori sa sami takto pomenovali v diskuznych vlaknach na MyP. Jedno vlakno sa tykalo zapojenia desulfatora a tam som bol proti nim sam. Druhe vlakno som trochu pomahal vitekovi. Tam sa taktiez definovali sami.
Inak mala poznamka ku druhemu vlaknu s vitekom. Ten startovaci akumulator Renault ktory som opravoval (a o ktorom som v danom vlakne hovoril) sluzi po uplnom kolapse v aute (klasika - pripojim nabijacku je tam okamzite 15.5V. Zatazim ziarovkou a je tam okamzite 8-9V...) druhy rok bez akychkolvek problemov. Desulfator pri tejto oprave asi nebol tym hlavnym akterom (clanky asi opat aktivoval peroxid, a to 2ml do clanku opakovane 3x vo vhodnom okamziku - 2x nabita bateria raz vybita). Tu ale desulfator radikalne znizuje pocet nutnych regeneracnych cyklov a to 4 az 5 nasobne. Prevedene do reality. Akumulator Renault som pri regeneracii s desulfatorom nabijal a vybijal 3x. Bez desulfatora by som to musel robit 12 az 15x. Prevedte si to na cas a pracnost...
Pri jednom aku sa to da este nejak prezit. Ale mal som seriu takych dvadsiatich. Bez niekolkych funkcnych desulfatorov by vsetky okamzite skoncili v Pribrami.
A este ku gelovym akumulatorom. S gelovym akumulatorom som sa v realite este nestretol, takze z mojej strany sa ku nim neda vyjadrit nijak. Proste ich z praxe nepoznam.
Tak to jsem rád,
už jsem myslel, že jsem zase někoho nasštval.