Zdravím místní, kamarád mě oslovil s pomocí instalace pro obytný přívěs.
Má někdo zkušenost s takovou instalací?
Cílem je zajištění osvětlení na 12V, není úplně nutné aby bylo 230V.
Zkoušel jsem projít nabídku od Victronu
- SmartSolar MPPT 75/ 15 12/24V - líbí se mi že má Load výstup
- panel/panely, co se vejde na střechu
- BMV
- baterky od Mivvy 4S, LFP
Jak se řeší nabíjení v případě karavanů? případně jak je udělané svícení v základu? má karavan 230V/12V zdroj pro osvětlení v místě kempování?
Sestava pro karavan
Sestava pro karavan
9,8 kWp Poly + Tigo, 3x XTM4000, 2x VT65, 1x VT80, 8x Pylon US3000B + paralelne k tomu 15S LiFe 360Ah s Batrium BMS
Re: Sestava pro karavan
Standartně je v karavanu nabíječka, a přepínáíní rozvodu měnič/ vstup. Tohle ti třeba snadno vyřeší victron multiplus, máš měnič, nabíječku, přepínání/ přisosávání. Pokud na karavan vyjde jeden standartní panel, tak je vyřešeno. Ale na 12V ten tvůj mppt nestačí, je jenom do 220Wp. Stejně to bude stát věčně někde pod stromem a nebude to dávat skoro nic...
Zapojovat zátěž na výstup mppt není dobrej nápad. Baterka snad bude mít BMS, tak není co řešit. Ten výstup pro zátěž je pozůstatek z olověnejch dob...
Zapojovat zátěž na výstup mppt není dobrej nápad. Baterka snad bude mít BMS, tak není co řešit. Ten výstup pro zátěž je pozůstatek z olověnejch dob...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Sestava pro karavan
Jsou dva druhy karavanů podle instalace. Buď vše na 220V, nebo vše na 12V. V tom druhém případě bývá trafo 220/12.
Kamarád by si měl v první řadě ujasnit co bude napájet a za jakých okolností. Je dost rozdíl jet s karavanem na víkend k vodě, nebo na týden na lyžovačku. Je taky vhodné zvážit zda budu vozit PB, nebo chci vše na elektriku, jestli budu vartovat někde v poli, nebo jezdit po kempech. Jestli budu sám, nebo s rozvětvenou náročnou rodinou.
Znám se s partou karavanistů a každý to má jinak. Do "pananské" přírody (čti bez DS) vyráží většinou jen na víkend. Většina má panel mezi 40 a 100Wp, u toho vysloužilou Pb aku z auta a jsou naprosto soběstační. Pochopitelně vaření, topení, chlazení je na plyn. Většina má 12V rozvod, takže se vše odvíjí na 12V, jeden má 220V, ten má trvale připojený měnič 12/220.
Osobně se už několik roků připravuji na transformaci měho karavanu na FV. Doposud ale jezdím jen s aku složeným ze 36 kousků Li-Ion 18650 v sestavě 3s12p. Ještě nikdy jsem po víkendu nepotřeboval dobít víc než 1Ah. A to se vyplatí!
250Wp panel a klima doma leží v koutě...
Ona totiž elektrifikace karavanu je dost ošemetná věc. V okamžku kdy se jen lednice nechá jet na elektřinu (z baterie nebo FVE), tak už je našinec závislák. Pořád kontroluje baterku a zda svítí, zda nestojí pod stromem, jak daleko to má k DS, nebo jestli nezapomněl doma centrálu... Vůbec už nemluvím o topení.
Ne úplně jednoduchou otázkou je umístění a upevnění panelů. Vrtat do střechy karavanu je nevratný zásah. Jiné upevnění může skončit u soudu. Zažil jsem na vlastní kůži jak kolegovi uletěl nedostatečně připevněný panel při bouřce a jinému kolegovi udělal škodu za čtvrt mega. Pozor, pojišťovna ze zákonného ručení nedá ani krejcar.
Kamarád by si měl v první řadě ujasnit co bude napájet a za jakých okolností. Je dost rozdíl jet s karavanem na víkend k vodě, nebo na týden na lyžovačku. Je taky vhodné zvážit zda budu vozit PB, nebo chci vše na elektriku, jestli budu vartovat někde v poli, nebo jezdit po kempech. Jestli budu sám, nebo s rozvětvenou náročnou rodinou.
Znám se s partou karavanistů a každý to má jinak. Do "pananské" přírody (čti bez DS) vyráží většinou jen na víkend. Většina má panel mezi 40 a 100Wp, u toho vysloužilou Pb aku z auta a jsou naprosto soběstační. Pochopitelně vaření, topení, chlazení je na plyn. Většina má 12V rozvod, takže se vše odvíjí na 12V, jeden má 220V, ten má trvale připojený měnič 12/220.
Osobně se už několik roků připravuji na transformaci měho karavanu na FV. Doposud ale jezdím jen s aku složeným ze 36 kousků Li-Ion 18650 v sestavě 3s12p. Ještě nikdy jsem po víkendu nepotřeboval dobít víc než 1Ah. A to se vyplatí!

250Wp panel a klima doma leží v koutě...
Ona totiž elektrifikace karavanu je dost ošemetná věc. V okamžku kdy se jen lednice nechá jet na elektřinu (z baterie nebo FVE), tak už je našinec závislák. Pořád kontroluje baterku a zda svítí, zda nestojí pod stromem, jak daleko to má k DS, nebo jestli nezapomněl doma centrálu... Vůbec už nemluvím o topení.
Ne úplně jednoduchou otázkou je umístění a upevnění panelů. Vrtat do střechy karavanu je nevratný zásah. Jiné upevnění může skončit u soudu. Zažil jsem na vlastní kůži jak kolegovi uletěl nedostatečně připevněný panel při bouřce a jinému kolegovi udělal škodu za čtvrt mega. Pozor, pojišťovna ze zákonného ručení nedá ani krejcar.
Re: Sestava pro karavan
Díky oběma za podněty.
Musím ten stávající karavan prozkoumat jak je udělaný, zatím jsem viděl jen fotku.
pokud jsem se bavil s kamarádem, tak vše v kuchyni je na plyn, takže toto je v pohodě.
co by kamarád chtěl je nabíjení karavanové baterky z tažného vozu, možnost zapojit se do sítě v místě kempování, ostrovní provoz světla když budou někde v divočině.
MPPT zkusíš pořešit jak zjistíme plochu střechy a co tam vejde.
Ještě jednou díky.
Musím ten stávající karavan prozkoumat jak je udělaný, zatím jsem viděl jen fotku.
pokud jsem se bavil s kamarádem, tak vše v kuchyni je na plyn, takže toto je v pohodě.
co by kamarád chtěl je nabíjení karavanové baterky z tažného vozu, možnost zapojit se do sítě v místě kempování, ostrovní provoz světla když budou někde v divočině.
MPPT zkusíš pořešit jak zjistíme plochu střechy a co tam vejde.
Ještě jednou díky.
9,8 kWp Poly + Tigo, 3x XTM4000, 2x VT65, 1x VT80, 8x Pylon US3000B + paralelne k tomu 15S LiFe 360Ah s Batrium BMS
-
- Příspěvky: 337
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 5000
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: Sestava pro karavan
Můžu se podělit s mýma zkušenostma. VW California 1998 (tj. transporter 4.generace).
Aktuální stav:
FV panel 290Wp mono, baterky Winston 12V/130Ah + BMS JBD, Victron MPPT SmartSolar 75/15, Victron invertor 12/250VA, Victron charger 20A
spotřebiče: 12V osvětlení, kompresorová lednice, naftové topení, nabíjení telefonů a pod, čerpadlo na vodu...
Bez ohledu na stín nepotřebuju tahat kabel. Nabíjení od motoru mám připravené (původní relé), ale nezapínám to. Vyzkoušeno víkendy v ČR (i v zimě na hory), týden na Berounce, 3 týdny v Albánii (celkem cca 50 nocí ročně). V kostce - jsem spokojen a už neřeším, kolik mám energie.
Aktuální stav:
FV panel 290Wp mono, baterky Winston 12V/130Ah + BMS JBD, Victron MPPT SmartSolar 75/15, Victron invertor 12/250VA, Victron charger 20A
spotřebiče: 12V osvětlení, kompresorová lednice, naftové topení, nabíjení telefonů a pod, čerpadlo na vodu...
Bez ohledu na stín nepotřebuju tahat kabel. Nabíjení od motoru mám připravené (původní relé), ale nezapínám to. Vyzkoušeno víkendy v ČR (i v zimě na hory), týden na Berounce, 3 týdny v Albánii (celkem cca 50 nocí ročně). V kostce - jsem spokojen a už neřeším, kolik mám energie.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A. Orion 30A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
Re: Sestava pro karavan
Nabíjení z auta, není problém, připojeni na DS taktéž, světla v divočině...
Moje zkušenost: Mám 3x LED 1,5W a jednou 10W. Tu 10W rozsvěcuji jen když si tahám třísku z prstu a pod. Kolik sežere svícení je tedy nasnadě.
Možná si ale později ještě vzpomene na nabíjení mobilu, provoz NTB, či TV.