Ahoj,
počítáte někdo? Nějaký sofistikovaný způsob?
Mě napadá vzorec: Počet cyklů = SUMA((max_soc_ve_dni - min_soc_ve_dni) / DOD)
Jinými slovy, pro každý den vypočtu dle dosaženého denního max/min stavu nabití, jak velký cyklus baterie udělala, vydělím to 80 a čísla za všechny dny sečtu.
Příklad: Ráno vybito na 15 %, večer nabito na 100 %, za daný den se přičte 1,0625 cyklu.
Dává to smysl?
Počítání cyklů baterie
Re: Počítání cyklů baterie
Myslím, že Vata se tomu věnovala, schválně jestli se přizná Halóóó, Vato! Kolik už máš cyklů na svém akumulátoru?
- redcrown
- Příspěvky: 869
- Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
- Bydliště: Jizerky
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 19550
- Kapacita baterie [kWh]: 36
Re: Počítání cyklů baterie
Mě to počítá přímo BMSka Batrium.
Ostrov s nabíjením z DS, 19,5kWp, 4x XTM4000-48, VT40-80, 30kWh LFP 14P16S + 36kWh Winston 230Ah 3P16S Batrium
2x Skútr E-Max120L
2x Skútr E-Max120L
Re: Počítání cyklů baterie
Chci se zeptat, když se baterie v noci vybije na 50 nebo 60 % a znova ve dne dobije na 100, počítá se to jako celý cyklus?
Re: Počítání cyklů baterie
No jasně
Za cyklus považuju cokoliv mezi vrcholy SOC křivky, takže cyklus má vlastnosti hloubka, délka, a daly by se dopočítat ještě další vlastnosti, kdybych nebyla líná a kdyby byl čas to napsat...
Počet cyklů: 3885
Průměrná hloubka cyklu: 20%
Průměrná délka cyklu: 22.1 hodin
Průměrné napětí: 13.21 V
Průměrné SOC: 58%
Průměrná teplota: 12.3°C
Poslední známá kapacita: 420.0 Ah
Průměrný vybíjecí proud: 0.01 C
Maximální vybíjecí proud 0.27 C
Průměrný nabíjecí proud: 0.03 C
Maximální nabíjecí proud: 0.21 C
Metoda počítání cyklů se ovšem různí podle aplikace - např. můj skútr považuje za jeden cyklus až pokles SOC o 60%, přičemž sčítá mělčí cykly. Takže motorka mi po téměř 2000km ukazuje pouze 30 cyklů, což zní velmi optimisticky, vzhledem k tomu že výrobce udává životnost baterie takhle počítaných cyklů cca 1000.
Takže řekla bych, že z mnou použité metody lze odvodit další jakékoliv počty podle libosti. Každopádně, už to tu i na MP omíláme pořád dokola - LiFe drží a drží, po těch letech trochu změkla, to rozhodně, ale pořád skvěle slouží a její kapacita se zdá pořád blízko té nominální. Což je v mém případě 400Ah (200Ah články Winston 4s/2p). Reálnou kapacitu umí můj SW dovodit sám, ale až v případě úplného vybití, což se snad ještě nestalo, takže už ten údaj může být zastaralý.
Jinými slovy - samotný počet cyklů asi sám o sobě nestačí pro objektivizaci životnosti, záleží na tom, jaké proudy tečou, jak je to celé nastaveno napěťově, jaké je průměrné SOC a jak se má baterie teplotně. V tomto ohledu se u mě má docela dobře.
Za cyklus považuju cokoliv mezi vrcholy SOC křivky, takže cyklus má vlastnosti hloubka, délka, a daly by se dopočítat ještě další vlastnosti, kdybych nebyla líná a kdyby byl čas to napsat...
Počet cyklů: 3885
Průměrná hloubka cyklu: 20%
Průměrná délka cyklu: 22.1 hodin
Průměrné napětí: 13.21 V
Průměrné SOC: 58%
Průměrná teplota: 12.3°C
Poslední známá kapacita: 420.0 Ah
Průměrný vybíjecí proud: 0.01 C
Maximální vybíjecí proud 0.27 C
Průměrný nabíjecí proud: 0.03 C
Maximální nabíjecí proud: 0.21 C
Metoda počítání cyklů se ovšem různí podle aplikace - např. můj skútr považuje za jeden cyklus až pokles SOC o 60%, přičemž sčítá mělčí cykly. Takže motorka mi po téměř 2000km ukazuje pouze 30 cyklů, což zní velmi optimisticky, vzhledem k tomu že výrobce udává životnost baterie takhle počítaných cyklů cca 1000.
Takže řekla bych, že z mnou použité metody lze odvodit další jakékoliv počty podle libosti. Každopádně, už to tu i na MP omíláme pořád dokola - LiFe drží a drží, po těch letech trochu změkla, to rozhodně, ale pořád skvěle slouží a její kapacita se zdá pořád blízko té nominální. Což je v mém případě 400Ah (200Ah články Winston 4s/2p). Reálnou kapacitu umí můj SW dovodit sám, ale až v případě úplného vybití, což se snad ještě nestalo, takže už ten údaj může být zastaralý.
Jinými slovy - samotný počet cyklů asi sám o sobě nestačí pro objektivizaci životnosti, záleží na tom, jaké proudy tečou, jak je to celé nastaveno napěťově, jaké je průměrné SOC a jak se má baterie teplotně. V tomto ohledu se u mě má docela dobře.
Re: Počítání cyklů baterie
Ty jo tak to jsem překvapen, to pak ty životnosti nejsou zase tolik, když se uvádí 6-10k dle typu. Myslel jsem, že to je jako např. u mého Macu kdy se cyklus počítá "100%" až "0%", tzn. když vybiji na 50% dobiji do 100% jedná se o půl cyklu. Nebo 100->50->75->25% je u macu cyklus. Nějakou takovou představu jsem měl i u dalších baterií včetně těch v EV, s tím že chápu, že pokud dům atd. překoná výkon FVE v daný moment, cucá z baterek.
V podstatě tedy jsem předpokládal, že cyklus je průtok energie=kapacitě baterie.
PS: Popisuji 0-100% samozřejmě beru tyto procenta pro využitelnou část baterie, nikoliv pro celkovou kapacitu.
V podstatě tedy jsem předpokládal, že cyklus je průtok energie=kapacitě baterie.
PS: Popisuji 0-100% samozřejmě beru tyto procenta pro využitelnou část baterie, nikoliv pro celkovou kapacitu.
Re: Počítání cyklů baterie
U EV se baterky používají dost na hraně - např. můj případ jsou dvě baterie 26Ah/60V a 3kW motor. Netuším jaké proudy tam tečou, ale jistě víc než 1C. Zatímco moje domovní baterka je jen mírně lechtaná proudy 0.0nic C. No a mimochodem, pokud číňani nekecají ( ) a baterka v motorce dá skutečně 1000 60%cyklů, vydrží skoro 15 let a najedu s ní přes 60kkm. Tak o tom teda vážně pochybuju...
Re: Počítání cyklů baterie
Díky za odpověď, mám 2 baterky BMZ 8,87 , má s nimi někdo skušenosti? FVE mám teprve pár dní.