náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od Kodl69 »

Kdybych neviděl na vlastní oči, jak asynchronní motor s kotvou nakrátko generuje jmenovitý napětí, taky bych nevěřil. Tohle se ale událo už před víc než 30-ti lety. Z pokusů mýho známýho vyplynulo: nějakej magnetismus v rotoru je, o tom žádná. Je potřeba k motoru připojit paralelně kondenzátory tak, aby při jmenovitých otáčkách byly v +- rezonanci s indukčností statoru (ku podivu se tohle dost shoduje s kondenzátorem připojeným k transformátoru LF měniče). A poslední věc, při zatěžování ohmickou zátěží se výstupní napětí drží, až do překročení nějaké hranice, a pak náhle padne na technickou nulu. Obnoví se až po úplném odpojení zátěže a ne úplně hned. Pokusy proběhly s motorem poháněným vodní turbínou přes řemenový převod, motůrek byl cca 500W 1450N/min, jestli si to dobře pamatuju, tak dokázal rozsvítit 3 ks 60W žárovek, ale fakt už je to dávno. Samozřejmě další pokusy s upraveným alternátorem s permanentním magnetem byly úspěšnější...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Plazivec
Příspěvky: 888
Registrován: sob říj 02, 2021 11:19 am

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od Plazivec »

A todle by bylo k něčemu?
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
jahodovák
Příspěvky: 393
Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od jahodovák »

Plazivec píše: pát zář 30, 2022 3:36 pm A todle by bylo k něčemu?
Jakýkoliv takovýto motor lze použít jako generátor,stačí ho doplnit třífázovým usměrnovačem,jen je potíž v řízení proudu,to lze nejjednodušeji změnou otáček.Zdůvodů přetížitelnosti a delší životnosti jak jsem koukal tam mají i 60v 3kw dokonce i levnější,řídící jednotka a ostatní bižuterie není třeba.
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
luky
Příspěvky: 255
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od luky »

Tak jsem dneska toto filosofické téma uzavřel. Náhodou jsem narazil na inzerát a dnes ráno jsem uzavřel obchod. Je to polotovar, tak snad se mi to povede dokončit.
Přílohy
IMG_20221014_094208.jpg
IMG_20221014_094208.jpg (1.14 MiB) Zobrazeno 1998 x
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
misa84
Příspěvky: 133
Registrován: ned pro 26, 2021 10:40 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 10240
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od misa84 »

ještě teplo využít k vytápění a bude to na zimu ideál.Nějaký palinový výměník popř zavřít do krabice a hnád přes sahary...
10kw goodwe, 4x h2
luky
Příspěvky: 255
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od luky »

Já mám teplo ze dřeva, takže to asi nebudu dělat složitý. Tohle bude jenom pojištění pro případ dlouhého výpadku k nabití baterek.
Ale netuším co to je za modelářský motor, není na tom žádný štítek. Takže jestli to půjde použít pro nabíjení 48V baterky zjistím, až tomu vyměním olej a nastartuju to (stálo to 5 let).
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
misa84
Příspěvky: 133
Registrován: ned pro 26, 2021 10:40 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 10240
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od misa84 »

taky jsem narazil na zajímavý inzerát-dalo by se zvýšením otáček zvýšit napětí z 42 ?

https://stroje.bazos.cz/inzerat/1569907 ... la-24v.php
10kw goodwe, 4x h2
Plazivec
Příspěvky: 888
Registrován: sob říj 02, 2021 11:19 am

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od Plazivec »

Tohle opravdu nechceš. Smrdí to, neskutečně dýmí, randál jako prase, účinnost mizerná.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
jahodovák
Příspěvky: 393
Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od jahodovák »

Zvýšení otáček by nepomohlo,je to dynamo a je třeba přenastavit regulátor,pak by to šlo...ale počítej s tím,že je to dvoutakt ..
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
luky
Příspěvky: 255
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od luky »

Tak jsem tomu polotovaru vyměnil olej a benzín a točí se to 😁 Překvapilo mě, jak je to tichý v porovnání s podobně velkým dvoutaktem.
Bohužel jsem taky zjistil, že ten modelářskej motor dává 20V na volnoběh a 40V na plný otáčky. Takže původně to bylo vymyšlený na 24V baterku.

Prosím o radu co s tím?
Doporučíte mi jaký motor bych tam mohl namontovat, aby to umělo nabíjet 16s Lifepo, tj. cca 55V? Modelářský motory na tohle napětí asi nejsou. Ta Honda má 0.7kW při 7000ot/min.

Plán byl, že tam dám jen usměrňovací můstek a ureguluje se to samo. Montovat tam nějaký měniče nebylo v plánu.

Nebo zakázkové trafo 3f 24V>>55V? Naměřil jsem 900Hz...
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
brumlaj
Příspěvky: 1482
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od brumlaj »

Jakejch 20V? pokud střídavých (900Hz), tak zdvojovač napětí. (použitelné i na všechny 3 fáze v zapojení do hvězdy! - 6 diod)
zdvojovac.png
zdvojovac.png (5.01 KiB) Zobrazeno 1844 x
a pokud použiješ 2 fáze z trojúhelníku a odmyslíš si, že je na vstupu trafo tak takto:
2f_zdvojovac.gif
2f_zdvojovac.gif (4.95 KiB) Zobrazeno 1842 x
v každém případě doporučuji "FET diody"
luky
Příspěvky: 255
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od luky »

Jo, 20-40V AC, tedy po usměrnění 28-56V DC naprázdno.

Ten 1f zdvojovač jsem měl taky na mysli, ale přišlo mi to jako blbost. Ten 2f zdvojovač už vypadá lépe, ten jsem neznal 😉 Ale takto budou zatížené jen dvě vinutí, ne?

Zkusim vyštrachat nějaký diody a otestuju to. Díky!

Edit: koukám na to a napadá mě: v mém případě jsou vinutí do trojúhelníku. Kvůli fázovému posunu tedy na koncích vinutí není dvojnásobek napětí, ale zase jen jedno sdružené napětí. Takže tohle mi asi nepomůže, že?
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 214
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od kybos »

Možná by bylo vhodnější použít celovlnný třífázový násobič napětí.
Přílohy
celovlnný ttřífázový násobič napětí
celovlnný ttřífázový násobič napětí
celovlnný třífázový násobič.png (33.14 KiB) Zobrazeno 1794 x
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
josse
Příspěvky: 870
Registrován: pon dub 19, 2021 10:37 am

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od josse »

kybos píše:Možná by bylo vhodnější použít celovlnný třífázový násobič napětí.
Díky.

Tohle udělat z "ideal Diode" bude docela fuška...
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
brumlaj
Příspěvky: 1482
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od brumlaj »

luky píše: ned říj 16, 2022 8:29 am..... na koncích vinutí není dvojnásobek napětí, ale zase jen jedno sdružené napětí. Takže tohle mi asi nepomůže, že?
jenže ten usměrňovač usměrňuje každé vinutí zvlášť, takže opravdu tam na výstupu budeš mít 2x sdružené napětí (xSQR2). Klidně si to vyzkoušej než zadrátuješ tu kybosovu verzi, která je opravdu dokonalá :headbang:
luky
Příspěvky: 255
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od luky »

Tak kreslení na papír nepomáhalo, tak jsem si vzal k ruce simulátor (amplituda 10V v trojúhelníku):
Brumlaj má pravdu, fakt to násobí. Ale 3 fázový násobič z rukou kybose nemá konkurenci.

A ještě pár výpočtů:
měřil jsem 20-40V sdružené efektivní napětí. Tedy amplituda je 28V-56V.
Z 3f násobiče leze podle simulace cca 1,5x amplituda, tj.42-84V.
To by mohlo být akorát pro nabíjení, že? (55V+nějaké ztráty cestou).
Přílohy
2022-10-16 21_20_03-Window.png
2022-10-16 21_20_03-Window.png (18.34 KiB) Zobrazeno 1712 x
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

muj upravený 3f letadýlkový BLDC motor při maximálním wýkonu / otáček klechtačky dává cca 95V DC na prázdno :idea: .

PS toto vlíkno je o náhradě elektrocentrály , nikoli o centrále :!: .

Elektronům zdar :cloud:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 507
Registrován: stř dub 07, 2021 6:32 am

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od JonasPP »

Ja som do teraz netušil, že existuje takto jednoduchy nasobič napätia. To aby som oprašil svoj stacionarny bajk ako generator a otestoval nasobič tam. Po tom sa s napätim na prazdno dostanem až na 80v a v zime kto bude chcieť pozerať mrazika v telke, tak si to bude musieť našlapať.
Mix poškodenych a bazarovich panelov +-16kWp skutočnych;
26kWh v hlavnej li-ion+life baterii
3ks Axpert King 5kW na 48v
luky
Příspěvky: 255
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od luky »

Abrams píše: pon říj 17, 2022 5:06 am Zdravím ,

muj upravený 3f letadýlkový BLDC motor při maximálním wýkonu / otáček klechtačky dává cca 95V DC na prázdno :idea: .
Jo, to jsem viděl. Ale ty toho dosahuješ díky vysokým otáčkám. Tady není žádný převod a já jsem strojařinou dost nepolíben. Takže radši volím cestu elektroniky.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od Kodl69 »

U toho 3f násobiče pozor, maximální proud je omezen kapacitou kondenzátorů, tj pro nižší frekvence a menší kapacity (10mF je celkem obluda) je to hodně měkký zdroj napětí. Naopak z alternátoru, kde je 200Hz, by podle mě mohly stačit kapacity menší, ale co už , větší kapacita, větší impulsní proud, veřší životnost. Asi si to taky vyzkouším s tím kolem na stojanu, "goldenmotor" s usměrňovačem nabíjel rozumně akorát 24V baterku, změnou převodů kola jsem si akorát dokázal regulovat výkon od 0 do 200W (a to se dalo vydržet jenom pár minut)
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
luky
Příspěvky: 255
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od luky »

Počítám to tady na papír:
Měřil jsem 20V/320Hz při volnoběhu, 40V/960Hz při plných otáčkách. Počítejme "nejhorší případ": 500Hz. 3 fáze, výkon cca 500W, napětí 60V > každou fází poteče cca 3A. Kondenzátor 1mF je impedance 0,3 Ohm, tedy napětová ztráta 0,9V. To je docela porovnatelný s úbytkem na diodách, takže větší kondenzátory nejsou úplně potřeba. Asi dám 2 kusy 1mF paralelně. Zítra navštívím GME v Praze, ale bohužel se k testu tak dva týdny nedostanu...
Druhá věc je, že v pro účely nabíjení jistá měkkost zdroje vůbec nevadí.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
josse
Příspěvky: 870
Registrován: pon dub 19, 2021 10:37 am

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Příspěvek od josse »

Nezkoušel někdo místo usměrňovače použít VESC?

Při režimu brždění to umí zvyšovat, jako indukčnost to používá vinutí motoru ...

Viz:
https://www.instructables.com/Most-Effi ... tionary-B/
https://github.com/fotherja/Turbo_Trainer_Generator_v2
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Odpovědět

Zpět na „Elektroporadna“