náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Kdybych neviděl na vlastní oči, jak asynchronní motor s kotvou nakrátko generuje jmenovitý napětí, taky bych nevěřil. Tohle se ale událo už před víc než 30-ti lety. Z pokusů mýho známýho vyplynulo: nějakej magnetismus v rotoru je, o tom žádná. Je potřeba k motoru připojit paralelně kondenzátory tak, aby při jmenovitých otáčkách byly v +- rezonanci s indukčností statoru (ku podivu se tohle dost shoduje s kondenzátorem připojeným k transformátoru LF měniče). A poslední věc, při zatěžování ohmickou zátěží se výstupní napětí drží, až do překročení nějaké hranice, a pak náhle padne na technickou nulu. Obnoví se až po úplném odpojení zátěže a ne úplně hned. Pokusy proběhly s motorem poháněným vodní turbínou přes řemenový převod, motůrek byl cca 500W 1450N/min, jestli si to dobře pamatuju, tak dokázal rozsvítit 3 ks 60W žárovek, ale fakt už je to dávno. Samozřejmě další pokusy s upraveným alternátorem s permanentním magnetem byly úspěšnější...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
A todle by bylo k něčemu?
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
-
- Příspěvky: 393
- Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
- Kapacita baterie [kWh]: 40
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Jakýkoliv takovýto motor lze použít jako generátor,stačí ho doplnit třífázovým usměrnovačem,jen je potíž v řízení proudu,to lze nejjednodušeji změnou otáček.Zdůvodů přetížitelnosti a delší životnosti jak jsem koukal tam mají i 60v 3kw dokonce i levnější,řídící jednotka a ostatní bižuterie není třeba.
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
-
- Příspěvky: 255
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Tak jsem dneska toto filosofické téma uzavřel. Náhodou jsem narazil na inzerát a dnes ráno jsem uzavřel obchod. Je to polotovar, tak snad se mi to povede dokončit.
- Přílohy
-
- IMG_20221014_094208.jpg (1.14 MiB) Zobrazeno 1998 x
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
-
- Příspěvky: 133
- Registrován: ned pro 26, 2021 10:40 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 10240
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
ještě teplo využít k vytápění a bude to na zimu ideál.Nějaký palinový výměník popř zavřít do krabice a hnád přes sahary...
10kw goodwe, 4x h2
-
- Příspěvky: 255
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Já mám teplo ze dřeva, takže to asi nebudu dělat složitý. Tohle bude jenom pojištění pro případ dlouhého výpadku k nabití baterek.
Ale netuším co to je za modelářský motor, není na tom žádný štítek. Takže jestli to půjde použít pro nabíjení 48V baterky zjistím, až tomu vyměním olej a nastartuju to (stálo to 5 let).
Ale netuším co to je za modelářský motor, není na tom žádný štítek. Takže jestli to půjde použít pro nabíjení 48V baterky zjistím, až tomu vyměním olej a nastartuju to (stálo to 5 let).
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
-
- Příspěvky: 133
- Registrován: ned pro 26, 2021 10:40 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 10240
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
taky jsem narazil na zajímavý inzerát-dalo by se zvýšením otáček zvýšit napětí z 42 ?
https://stroje.bazos.cz/inzerat/1569907 ... la-24v.php
https://stroje.bazos.cz/inzerat/1569907 ... la-24v.php
10kw goodwe, 4x h2
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Tohle opravdu nechceš. Smrdí to, neskutečně dýmí, randál jako prase, účinnost mizerná.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
-
- Příspěvky: 393
- Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
- Kapacita baterie [kWh]: 40
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Zvýšení otáček by nepomohlo,je to dynamo a je třeba přenastavit regulátor,pak by to šlo...ale počítej s tím,že je to dvoutakt ..
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
-
- Příspěvky: 255
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Tak jsem tomu polotovaru vyměnil olej a benzín a točí se to Překvapilo mě, jak je to tichý v porovnání s podobně velkým dvoutaktem.
Bohužel jsem taky zjistil, že ten modelářskej motor dává 20V na volnoběh a 40V na plný otáčky. Takže původně to bylo vymyšlený na 24V baterku.
Prosím o radu co s tím?
Doporučíte mi jaký motor bych tam mohl namontovat, aby to umělo nabíjet 16s Lifepo, tj. cca 55V? Modelářský motory na tohle napětí asi nejsou. Ta Honda má 0.7kW při 7000ot/min.
Plán byl, že tam dám jen usměrňovací můstek a ureguluje se to samo. Montovat tam nějaký měniče nebylo v plánu.
Nebo zakázkové trafo 3f 24V>>55V? Naměřil jsem 900Hz...
Bohužel jsem taky zjistil, že ten modelářskej motor dává 20V na volnoběh a 40V na plný otáčky. Takže původně to bylo vymyšlený na 24V baterku.
Prosím o radu co s tím?
Doporučíte mi jaký motor bych tam mohl namontovat, aby to umělo nabíjet 16s Lifepo, tj. cca 55V? Modelářský motory na tohle napětí asi nejsou. Ta Honda má 0.7kW při 7000ot/min.
Plán byl, že tam dám jen usměrňovací můstek a ureguluje se to samo. Montovat tam nějaký měniče nebylo v plánu.
Nebo zakázkové trafo 3f 24V>>55V? Naměřil jsem 900Hz...
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Jakejch 20V? pokud střídavých (900Hz), tak zdvojovač napětí. (použitelné i na všechny 3 fáze v zapojení do hvězdy! - 6 diod)
a pokud použiješ 2 fáze z trojúhelníku a odmyslíš si, že je na vstupu trafo tak takto:
v každém případě doporučuji "FET diody"-
- Příspěvky: 255
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Jo, 20-40V AC, tedy po usměrnění 28-56V DC naprázdno.
Ten 1f zdvojovač jsem měl taky na mysli, ale přišlo mi to jako blbost. Ten 2f zdvojovač už vypadá lépe, ten jsem neznal Ale takto budou zatížené jen dvě vinutí, ne?
Zkusim vyštrachat nějaký diody a otestuju to. Díky!
Edit: koukám na to a napadá mě: v mém případě jsou vinutí do trojúhelníku. Kvůli fázovému posunu tedy na koncích vinutí není dvojnásobek napětí, ale zase jen jedno sdružené napětí. Takže tohle mi asi nepomůže, že?
Ten 1f zdvojovač jsem měl taky na mysli, ale přišlo mi to jako blbost. Ten 2f zdvojovač už vypadá lépe, ten jsem neznal Ale takto budou zatížené jen dvě vinutí, ne?
Zkusim vyštrachat nějaký diody a otestuju to. Díky!
Edit: koukám na to a napadá mě: v mém případě jsou vinutí do trojúhelníku. Kvůli fázovému posunu tedy na koncích vinutí není dvojnásobek napětí, ale zase jen jedno sdružené napětí. Takže tohle mi asi nepomůže, že?
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
- kybos
- Příspěvky: 214
- Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
- Kapacita baterie [kWh]: 40
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Možná by bylo vhodnější použít celovlnný třífázový násobič napětí.
- Přílohy
-
- celovlnný ttřífázový násobič napětí
- celovlnný třífázový násobič.png (33.14 KiB) Zobrazeno 1794 x
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Díky.kybos píše:Možná by bylo vhodnější použít celovlnný třífázový násobič napětí.
Tohle udělat z "ideal Diode" bude docela fuška...
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
jenže ten usměrňovač usměrňuje každé vinutí zvlášť, takže opravdu tam na výstupu budeš mít 2x sdružené napětí (xSQR2). Klidně si to vyzkoušej než zadrátuješ tu kybosovu verzi, která je opravdu dokonalá
-
- Příspěvky: 255
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Tak kreslení na papír nepomáhalo, tak jsem si vzal k ruce simulátor (amplituda 10V v trojúhelníku):
Brumlaj má pravdu, fakt to násobí. Ale 3 fázový násobič z rukou kybose nemá konkurenci.
A ještě pár výpočtů:
měřil jsem 20-40V sdružené efektivní napětí. Tedy amplituda je 28V-56V.
Z 3f násobiče leze podle simulace cca 1,5x amplituda, tj.42-84V.
To by mohlo být akorát pro nabíjení, že? (55V+nějaké ztráty cestou).
Brumlaj má pravdu, fakt to násobí. Ale 3 fázový násobič z rukou kybose nemá konkurenci.
A ještě pár výpočtů:
měřil jsem 20-40V sdružené efektivní napětí. Tedy amplituda je 28V-56V.
Z 3f násobiče leze podle simulace cca 1,5x amplituda, tj.42-84V.
To by mohlo být akorát pro nabíjení, že? (55V+nějaké ztráty cestou).
- Přílohy
-
- 2022-10-16 21_20_03-Window.png (18.34 KiB) Zobrazeno 1712 x
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Zdravím ,
muj upravený 3f letadýlkový BLDC motor při maximálním wýkonu / otáček klechtačky dává cca 95V DC na prázdno .
PS toto vlíkno je o náhradě elektrocentrály , nikoli o centrále .
Elektronům zdar
muj upravený 3f letadýlkový BLDC motor při maximálním wýkonu / otáček klechtačky dává cca 95V DC na prázdno .
PS toto vlíkno je o náhradě elektrocentrály , nikoli o centrále .
Elektronům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Ja som do teraz netušil, že existuje takto jednoduchy nasobič napätia. To aby som oprašil svoj stacionarny bajk ako generator a otestoval nasobič tam. Po tom sa s napätim na prazdno dostanem až na 80v a v zime kto bude chcieť pozerať mrazika v telke, tak si to bude musieť našlapať.
Mix poškodenych a bazarovich panelov +-16kWp skutočnych;
26kWh v hlavnej li-ion+life baterii
3ks Axpert King 5kW na 48v
26kWh v hlavnej li-ion+life baterii
3ks Axpert King 5kW na 48v
-
- Příspěvky: 255
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Jo, to jsem viděl. Ale ty toho dosahuješ díky vysokým otáčkám. Tady není žádný převod a já jsem strojařinou dost nepolíben. Takže radši volím cestu elektroniky.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
U toho 3f násobiče pozor, maximální proud je omezen kapacitou kondenzátorů, tj pro nižší frekvence a menší kapacity (10mF je celkem obluda) je to hodně měkký zdroj napětí. Naopak z alternátoru, kde je 200Hz, by podle mě mohly stačit kapacity menší, ale co už , větší kapacita, větší impulsní proud, veřší životnost. Asi si to taky vyzkouším s tím kolem na stojanu, "goldenmotor" s usměrňovačem nabíjel rozumně akorát 24V baterku, změnou převodů kola jsem si akorát dokázal regulovat výkon od 0 do 200W (a to se dalo vydržet jenom pár minut)
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
-
- Příspěvky: 255
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Počítám to tady na papír:
Měřil jsem 20V/320Hz při volnoběhu, 40V/960Hz při plných otáčkách. Počítejme "nejhorší případ": 500Hz. 3 fáze, výkon cca 500W, napětí 60V > každou fází poteče cca 3A. Kondenzátor 1mF je impedance 0,3 Ohm, tedy napětová ztráta 0,9V. To je docela porovnatelný s úbytkem na diodách, takže větší kondenzátory nejsou úplně potřeba. Asi dám 2 kusy 1mF paralelně. Zítra navštívím GME v Praze, ale bohužel se k testu tak dva týdny nedostanu...
Druhá věc je, že v pro účely nabíjení jistá měkkost zdroje vůbec nevadí.
Měřil jsem 20V/320Hz při volnoběhu, 40V/960Hz při plných otáčkách. Počítejme "nejhorší případ": 500Hz. 3 fáze, výkon cca 500W, napětí 60V > každou fází poteče cca 3A. Kondenzátor 1mF je impedance 0,3 Ohm, tedy napětová ztráta 0,9V. To je docela porovnatelný s úbytkem na diodách, takže větší kondenzátory nejsou úplně potřeba. Asi dám 2 kusy 1mF paralelně. Zítra navštívím GME v Praze, ale bohužel se k testu tak dva týdny nedostanu...
Druhá věc je, že v pro účely nabíjení jistá měkkost zdroje vůbec nevadí.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Nezkoušel někdo místo usměrňovače použít VESC?
Při režimu brždění to umí zvyšovat, jako indukčnost to používá vinutí motoru ...
Viz:
https://www.instructables.com/Most-Effi ... tionary-B/
https://github.com/fotherja/Turbo_Trainer_Generator_v2
Při režimu brždění to umí zvyšovat, jako indukčnost to používá vinutí motoru ...
Viz:
https://www.instructables.com/Most-Effi ... tionary-B/
https://github.com/fotherja/Turbo_Trainer_Generator_v2
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21