Přestavba pitbike
Přestavba pitbike
Už na jaře jsem pořídil "dárce orgánů" viz foto, akorát na bazaru:
tímto inzeruju, že je na prodej motor YX 125 4 rychlostní, kompletní, funkční, i s výfukem.
Dnes mi dorazil elektromotor QS138V3, a hodně mě překvapila velikost a váha, má to přes 12kg:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2669%21sea
když se zkratují dvě fáze mezi sebou, nedá se s tím rukou prakticky otočit. Začínám mít trochu stach, jak to moc pojede... Tenhle jsem vybral kvůli vestavěné redukci 1:2.4, nebude potřeba to tak hrotit jako u předchozího projektu, kde mám řetězový kolečka 8:54 zubů, a chtělo by to ještě kousek
postupně sem dám nějaký foto z přestavby, budu muset kvůli optimálnímu uložení baterky dost zasáhnout do rámu, což jsem si původně myslel, že nebude potřeba. Baterky mám 20s 50Ah https://www.mivvyenergy.cz/cs/clanky-li ... 897he.html
pomalu si chystám akupack - proložky mezi aku ze sklolaminátu 0.5mm, 3d vytištěný izolačně distanční proložky na aku... Obal bude 2mm dural vyloženej sklolaminátem. Čekám na dodání Cu pletence z číny, nabídka z ČR byla taková, že propojky by stály víc než články...
tímto inzeruju, že je na prodej motor YX 125 4 rychlostní, kompletní, funkční, i s výfukem.
Dnes mi dorazil elektromotor QS138V3, a hodně mě překvapila velikost a váha, má to přes 12kg:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2669%21sea
když se zkratují dvě fáze mezi sebou, nedá se s tím rukou prakticky otočit. Začínám mít trochu stach, jak to moc pojede... Tenhle jsem vybral kvůli vestavěné redukci 1:2.4, nebude potřeba to tak hrotit jako u předchozího projektu, kde mám řetězový kolečka 8:54 zubů, a chtělo by to ještě kousek
postupně sem dám nějaký foto z přestavby, budu muset kvůli optimálnímu uložení baterky dost zasáhnout do rámu, což jsem si původně myslel, že nebude potřeba. Baterky mám 20s 50Ah https://www.mivvyenergy.cz/cs/clanky-li ... 897he.html
pomalu si chystám akupack - proložky mezi aku ze sklolaminátu 0.5mm, 3d vytištěný izolačně distanční proložky na aku... Obal bude 2mm dural vyloženej sklolaminátem. Čekám na dodání Cu pletence z číny, nabídka z ČR byla taková, že propojky by stály víc než články...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
Posílej prosím I odkazy na ostatní nákupy... Regulátor, ...
Díky moc. Šetřiš dost času a poskytuješ inspiraci.
Díky moc. Šetřiš dost času a poskytuješ inspiraci.
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: Přestavba pitbike
motor byl i s regulátorem, prohlídni si odkaz pořádně. A k baterce obvyklá 20s smart BMS 200A, snad bude stačit: https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1802lQ9Eiy - těch mosfetů je tam fakt les, ještě uvažuju o doplnění "přelívání" s ETA3000, ale je to další složitost s nejistým výsledkem ...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
Dnes jsem našel chvilku, a odstranil jsem spalovací motor. Trochumě zaskočil řetěz 420 místo 428, ale pastork ze splováku naštěstí pasoval na elektromotor, a elektromotor pasoval aspoň do jednoho držáku pro spalovák, viz foto. Ta hruda polystyrénu je imitace baterky, na rámu budu muset udělat nějaký změny, aby to tam vyšlo, baterky ořezat takhle nemůžu. V zásadě dodělám dvojitý spodní rámový trubky a horní vyřežu, a vytvořím z jeklu 40x20 "deltabox" kolem baterky. Co je ještě boj, tak kde bude regulátor, ten Volol 150SP2 je delkem dost velkej, dozadu se mezi úchyt sedla a tlumič nevejde, ale kvůli rozložení hmotnosti by se mi tam líbil.
Jenom na ukázku mizerná fotka, jak to vychází. Horní úchyt původního motoru byl na úplně rozpraskané trubce, to budu muset taky doladit, ale je velice blízko úchytu elektromotoru...
Další strojek už fakt postavím s prostorovým rámem kolem baterky, a s pastorkem v ose otáčení kyvky (viz sur ron light bee), tohle je hromadu zbytečné práce navíc...
Budu muset ještě drobek zakročit kolem motoru, optimálně by mělo být řetězový kolečko o kousek níž a zkusím se dostat blíž k ose otáčení kyvky, ale moc už to nepůjde. Možná je do toho rámu ten motor moc velkej...
I když to nevypadá, původní spalovák byl v místě přední spodní hrany baterky ještě o pár cm níž, a předek motoru byl cca 10cm před přední hranou baterky.Jenom na ukázku mizerná fotka, jak to vychází. Horní úchyt původního motoru byl na úplně rozpraskané trubce, to budu muset taky doladit, ale je velice blízko úchytu elektromotoru...
Další strojek už fakt postavím s prostorovým rámem kolem baterky, a s pastorkem v ose otáčení kyvky (viz sur ron light bee), tohle je hromadu zbytečné práce navíc...
Budu muset ještě drobek zakročit kolem motoru, optimálně by mělo být řetězový kolečko o kousek níž a zkusím se dostat blíž k ose otáčení kyvky, ale moc už to nepůjde. Možná je do toho rámu ten motor moc velkej...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
dnes jsem chvilku zapracoval na baterce, jsou to 50Ah li-ion články od mivvyenergy.cz. Mezi články jsou proložky z 0.5mm sklolaminátu, venkovní plášť je sklolaminát 1.6mm, na článcích jsou izolační proložky 3d vytištěný z petg.
Ještě nevím, jestli udělám obal baterky nosnej nebo ne, ale asi to bude nutnost, už kvůli váze. Baterka s podobnou kapacitou pro předchozí pitbike, složená z placek z tabletů Lenovo mi přišla o dost lehčí... články 17kg, víc než 1kg sklolaminát, skoro kilo budou měděný propojky, cca 3kg hliníkovej obal.
tj pohon bude vážit cca 35kg. Odhadem o 10kg víc než se spalovákem a plnou nádrží, ale s větším výkonem než spalovák. A na rám přijde ještě pár kg železa, ale to už nebude nijak závažný, zase něco ořežu...
Celý to přijde do hliníkové krabice a umístit na místo té polystyrénové imitace. Ještě nevím, jestli udělám obal baterky nosnej nebo ne, ale asi to bude nutnost, už kvůli váze. Baterka s podobnou kapacitou pro předchozí pitbike, složená z placek z tabletů Lenovo mi přišla o dost lehčí... články 17kg, víc než 1kg sklolaminát, skoro kilo budou měděný propojky, cca 3kg hliníkovej obal.
tj pohon bude vážit cca 35kg. Odhadem o 10kg víc než se spalovákem a plnou nádrží, ale s větším výkonem než spalovák. A na rám přijde ještě pár kg železa, ale to už nebude nijak závažný, zase něco ořežu...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
nejsou naformátované, u li-ion se podle mě žádné iniciační nabíjení nedělá, jako u lifepo4. Teď mají všechny 3.7V +- 50mV, takže předpokládám, že je jenom nabiju a nechám na BMS, aby je porovnala. Chtěl bych tam nainstalovat ještě tohle: https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 9538%21rec což by to porovnání mělo dost urychlit. Varianta se spínanými kapacitami se mi moc nepozdává, přenos energie mezi články přes indukčnosti mi přijde lepší.
Potom je výhodnější, když jsou kapacity článků v paclu náhodně, a nemusí se ta elektriky přeposílat přes půl baterky, ale stačí mezi sousedními články. Nějaký seřazování podle velikosti nemá smysl, baterka je tak dobrá, jako je nejhorší článek.
Potom je výhodnější, když jsou kapacity článků v paclu náhodně, a nemusí se ta elektriky přeposílat přes půl baterky, ale stačí mezi sousedními články. Nějaký seřazování podle velikosti nemá smysl, baterka je tak dobrá, jako je nejhorší článek.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
znak stabilního procesu míchání prášku na elektrody... Tyhle to nepotřebují a kdyby potřebovali, stejně se to během nabití a vybití. Kdybys měl 3.8V a víc nebo 3.5 a méně nebo věští rozdíl než 100mV mezi články doporučil bych pomalý měřící cyklus: nabít vybít nabít, ty to teď nepotřebuješ...Kodl69 píše:nejsou naformátované, u li-ion se podle mě žádné iniciační nabíjení nedělá, jako u lifepo4. Teď mají všechny 3.7V +- 50mV,
Mám 4S verzi, první dojem nic moc, jako by to nevědělo přestat... Dva články jsem měl podle multimetru srovnaný a ono to mezi nimi stejně rovnalo... Uvidíme co to udělá, blbý je že u toho není žádný monitoring.Kodl69 píše: Chtěl bych tam nainstalovat ještě tohle: https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 9538%21rec což by to porovnání mělo dost urychlit. Varianta se spínanými kapacitami se mi moc nepozdává, přenos energie mezi články přes indukčnosti mi přijde lepší.
Já mám výbornou zkušenost s tím Superkondenzátorovým. Není třeba aby to udělal rychle, stačí když to bude dobře a na 10mV delta se zastaví.
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: Přestavba pitbike
Má to cenu když jich je spousta paralelně a spousta sériově. U tohoto tématu kdy jsou všechny v sérii je to jedno kde je nejslabší, je nutné ho měřit a podle něj ukončovat nabíjení a vybíjení.rottenkiwi píše:NO ja sa chystam robit BMS a prave si myslim, ze radenie podla kapacity a odporu vyznam ma,
prave pre minimalizaciu nakladov na tie induktory, ak chceme nejaky vyssi prud ako 1 A.
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: Přestavba pitbike
200A smart BMS tam samozřejmě bude, to je u mě samozřejḿost. Akorát mám obavy, jestli ten blbinec s ETA3000 nepřijde dřív, než bude hotovej plechovej obal, tak to tam asi nikdy nedám, protože se mně to už nebude chtít rozdělávat.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
smart bms problém
Tak dnes zase chvilka - podařilo se mi vlastní blbostí zničit BMS. Objednal jsemnovou, doufajíce že stejnou, a není to pravda. je to tohle: https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 18027R2j99 , předchozí na pohled vypadá stejně. Tj použil jsem původní kabely ke článkům, už jsem je měl připravený na dýlky. A co se děje: BMS tvrdošíjně trvá na 21s a ukazuje nulový napětí na článku 18 viz foto. Je možný, že jsou novější BMS jinak zapojený? na tom origo kabelu byly konce zalitý silikonem a byyla tam jedna mezera, a jak vypadal ten novější netuším, ani nevím, kam jsem ho dal...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
to neodešlo...použít správné kabely a zapojit dle datasheetu
kdo si hraje nezlobí
9xRenesola 240W+9x Benq 265, 10xAvancis 125W, 6x Leapton 450W, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
https://www.lifepo4-shop.cz/
9xRenesola 240W+9x Benq 265, 10xAvancis 125W, 6x Leapton 450W, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
https://www.lifepo4-shop.cz/
Re: Přestavba pitbike
Tak si odpovím sám. tady: https://www.lithiumbatterypcb.com/wp-co ... etails.pdf
je napsaný, jak zapojit 7 až 21s. A ta původní BMS měla ty dva vývody propájený cínem přímo na desce a na konektoru volnou pozici. Přidal jsem ten pin, propojil, nastavil 20s a funguje to!!! Ještě musím baterku mechanicky sestavit a budu se chystat na první testovací jízdu, provizorně zapojím plyn a "antitheft" přívod napájení aspoň přes vypínač na řídítkách, kdyby se to nějak nečekaně splašilo...
je napsaný, jak zapojit 7 až 21s. A ta původní BMS měla ty dva vývody propájený cínem přímo na desce a na konektoru volnou pozici. Přidal jsem ten pin, propojil, nastavil 20s a funguje to!!! Ještě musím baterku mechanicky sestavit a budu se chystat na první testovací jízdu, provizorně zapojím plyn a "antitheft" přívod napájení aspoň přes vypínač na řídítkách, kdyby se to nějak nečekaně splašilo...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
- redcrown
- Příspěvky: 901
- Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
- Bydliště: Jizerky
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 19550
- Kapacita baterie [kWh]: 36
Re: Přestavba pitbike
Tak bys jezdil tak dlouho, než by došla baterka:)
Ostrov s nabíjením z DS, 19,5kWp, 4x XTM4000-48, VT40-80, 30kWh LFP 14P16S + 36kWh Winston 230Ah 3P16S Batrium
2x Skútr E-Max120L
2x Skútr E-Max120L
Re: Přestavba pitbike
Není to až taková sranda jak to vypadá v Postřižinách... Kdysi mi upadl gnd pin od plynu na 2kW elektrokole, tj v té chvíli plnej plyn, ještě dost z kopce, a měl jsem co dělat, abych to přebrzdil. A v tomhle mám motor, co nebude mít problém polknout 150A při 80V...
P.S: APK 3.1020 má volbu max. vybíjecího proudu 100A, ale BMS umí víc, je někde novější verze? U výrobce to moc nevypadá... https://www.lithiumbatterypcb.com/smart ... -download/
P.S: APK 3.1020 má volbu max. vybíjecího proudu 100A, ale BMS umí víc, je někde novější verze? U výrobce to moc nevypadá... https://www.lithiumbatterypcb.com/smart ... -download/
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
Zvaž "chcípáka" jako měly fichtly. (hřebík na lanku vložený do pojistkového odpojovače)
Myši umírají v pastích, protože nechápou, že ten sýr není zdarma. (mnou upravené motto jednoho z webů)
Re: Přestavba pitbike
to už je moc hardcore, navíc těch 80V dokáže celkem oblouk. Když se přeruší tenkej drát, co napájí procesor řízení motoru, zastaví se to snad dycky. Pokud by zůstala nějaká větev střídače sepnutá, tak možná i moc náhle...
Mám tam 1.) spínačku s klíčem, 2.) vypínač na řídítkách, co je u motorek standartně, a uvažuju ještě o spínačích na brzdách, ale ty znemožní některý finty, který je dobrý někdy použít, (a nebo se je aspoň naučit) třeba otočka na místě se zablokovaným předním kolem - na předchozím menším modelu pitbike 14/12" mám tohle zapojený, a při pokusu tohle mladýmu předvést, jsem se pěkně vyválel, když ve chvíli, kdy jsem vzal za přední brzdu a plyn zároveň se to najednou zastavilo, a já byl naštělovanej na prokluz zadního kola do boku...
P.S: dnes jsem konečně doskládal baterku, a když jsem chctěl nalisovat očka na přívody do regulátoru motoru, tak jsem nenašel lisovací kleště. Jak se může ztratit tak velká věc, nechápu. Ale spíš jsem je někomu půjčil a dotyčnej nepamatuje na navrátila...
PS2: ani moc nepoklesl dosah BT modulu od BMS, asi nemám ty boční kryty moc dobře vodivě spojený s obalem baterky
Mám tam 1.) spínačku s klíčem, 2.) vypínač na řídítkách, co je u motorek standartně, a uvažuju ještě o spínačích na brzdách, ale ty znemožní některý finty, který je dobrý někdy použít, (a nebo se je aspoň naučit) třeba otočka na místě se zablokovaným předním kolem - na předchozím menším modelu pitbike 14/12" mám tohle zapojený, a při pokusu tohle mladýmu předvést, jsem se pěkně vyválel, když ve chvíli, kdy jsem vzal za přední brzdu a plyn zároveň se to najednou zastavilo, a já byl naštělovanej na prokluz zadního kola do boku...
P.S: dnes jsem konečně doskládal baterku, a když jsem chctěl nalisovat očka na přívody do regulátoru motoru, tak jsem nenašel lisovací kleště. Jak se může ztratit tak velká věc, nechápu. Ale spíš jsem je někomu půjčil a dotyčnej nepamatuje na navrátila...
PS2: ani moc nepoklesl dosah BT modulu od BMS, asi nemám ty boční kryty moc dobře vodivě spojený s obalem baterky
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
Dnes jsem zadrátoval to nejnutnější aby to jelo: silovka, plyn, napájení řídící jednotky (číňan to označuje "antitheft") a jelo se!!! První dojmy jsou takový, že jednotka je default na 2 stupni výkonu, bere max. 80A a má hodně na měkko nastavenej rozjezd. Maximálka ale bude dost brutální, přišlo mi, že 50m testovací trati na konci teprve začíná to správný zrychlení, a to při rychlosti odhadem 60km/h. Svezl se i mladej, a s ním to jede zase jinak, 120/45kg je fakt rozdíl. Motorka má cca 50-60kg (13kg motor, 2kg regulátor, baterka s obalem tak 20kg a rám s kolama nedokážu odhadnout...) Musím dodrátovat světla, přepínač režimů (jsem zvědavej na režim sport ) a pak to možná trochu nastavit přes PC. Výhoda byla, že jsem kupoval přednastavenej set, takže to jelo na první dobrou. Předchozí kousek s regulátrorem Sabvoton a motorem VLC jsem k sobě rouboval na několik pokusů...
jistě budu dávat menší řetězový kolečko, stávajících 15z je zbytečně do rychla, i s tím, že v motoru už je převod 1:2.35, a se sekundárním převodem 1:3 na 17" kolo to má podle číňana jet po rovině 100km/h... To ani nechci, ale počítal jsem si, že teď mám sekundární převod 2.46 na 14" kolo, což je po přepočtu na 17" to samý, jako číňan doporučuje pro 100km/h
jistě budu dávat menší řetězový kolečko, stávajících 15z je zbytečně do rychla, i s tím, že v motoru už je převod 1:2.35, a se sekundárním převodem 1:3 na 17" kolo to má podle číňana jet po rovině 100km/h... To ani nechci, ale počítal jsem si, že teď mám sekundární převod 2.46 na 14" kolo, což je po přepočtu na 17" to samý, jako číňan doporučuje pro 100km/h
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
Koupil jsem za jidášův peníz u místního podejce 12z řetezový kolečko na 420 řetěz (aliexpres cca 140Kč, ale muselo to být hned...), zapojil tlačítko "sport mode" a vyzkoušel jak sám , tak to testnul mladej. Regulátor jede na defalt 2. stupeň výkonu, s upraveným převodem už maximálka není přes 60km/h a radostněj to jede do kopce, regulátor má zajímavě řešenej režim "sport" - po stisku tlačítka se aktivuje možnost max. výkonu a krouťáku na cca 30s, dá se po dalších 15s znovu zapnout, nebo se dalším stiskem tlačítka vypne. tj celkem fajn na vyjetí prudkýho kopce, a pak hned zas vypnout. Ještě 48z rozeta místo 41z a bude to na plnej výkon chodit po zadním na přidání plynu. Fotka jak to celý vypadá:
Co jsem v rámci spolehlivosti zavrhl, tak je bezpečnostní spínač stojanu - jede to poměrně pomalu, a předpokládá se, že hlavně po nezpevněných plochách, takže zapomenutej stojan způsobí akorát to, že už na něj mladej nezapomene nikdy v životě
Nemáte někdo tip, jak předělat nějakej 1500W zdroj do racku na 84V CC/CV na nabíjení téhle baterky? momentálně mám nabíječku 84V/4A, a to je na celodenní nabíjení...
Ještě musím vyměnit gufera v předních tlumičích (laciný dvakrát placený, olejem jsou samozřejmě nasáklý i brzdový destičky) a namontovat a zapojit přední světlo, zadní už tam je, i zdroj 12V pro světla a možná i pro USB zásuvku na řídítkách pro GPS HUD, co mi leží nevyužitý na stole...Co jsem v rámci spolehlivosti zavrhl, tak je bezpečnostní spínač stojanu - jede to poměrně pomalu, a předpokládá se, že hlavně po nezpevněných plochách, takže zapomenutej stojan způsobí akorát to, že už na něj mladej nezapomene nikdy v životě
Nemáte někdo tip, jak předělat nějakej 1500W zdroj do racku na 84V CC/CV na nabíjení téhle baterky? momentálně mám nabíječku 84V/4A, a to je na celodenní nabíjení...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Přestavba pitbike
Kodle jaká s tím byla sezóna? Uvažuju o podobné stavbě? Podařilo se nějak vymyslet to nabíjení? Jinak moc pěkná práce!