Hlavní jištění baterie nebo ne?

Odpovědět
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Hlavní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od vata »

Zdravím,

aktuálně mám ve své FVE 4S2P LiFe, tedy 2 12V baterie paralelně. Za baterií je hlavní pojistka baterie 125A, kterou ji lze odpojit od regulátorů i od DC zátěže (ne od měniče, ten má extra kabel od baterie).
Každý regulátor má vlastní jištění - k baterii je tedy připojen přes svou 60A pojistku a pak přes tu hlavní. To zachovám - je výhodné kvůli údržbě občas odpojit jedno pole, zbytek může jet dál.
Z jara chci připojit další 12V pack, bude tedy 4S3P, přičemž packy nebudou propojeny natvrdo ale ke sběrnici přes vlastní pojistku - bude to trochu bezpečnější, pokud se zblázní článek v některém paralelním packu.
Otázka: má pak smysl mít i nadále hlavní pojistku baterie, nebo ne? Asi ne, pokud budou nové jednotlivé jističe spřažené, že...
A druhá otázka - pokud je max. bateriový proud cca 120A , jakou hodnotu by měla mít pojistka každé paralelní baterie? 125A, 80, 60 nebo 40A? Jednotlivé paralelní packy budou mít bezpochyby různé kapacity a jiné vnitřní odpory.

Díky.
brumlaj
Příspěvky: 1508
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od brumlaj »

Každá pojistka by měla vybavit když jde do tuhého, takže záleží na Ri akumulátorů a celkově smyčky. Měla by chránit vodiče před přehřátím. Nic z toho jsi nepopsala ;-)
Hlavní pojistka baterie bude nesmysl, ovšem každý kabel vycházející ze sběrnice by měl být jištěn. I ty vodiče k regulátorům.
První nástřel - pojistky k akumulátorům bych volil pokud možno 125A každá co nejblíže akumulátoru. Nebo vodiče v bezpečné vzdálenosti od sebe a pojistka u sběrny.
Cmrnda
Příspěvky: 615
Registrován: pát srp 19, 2022 4:42 pm

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od Cmrnda »

Každá seriovka by měla mít svůj jistič, v tvém případě 2ks, později 3ks, jištění u baterií, žádný hlavní. Otázka na hodnotu jističe nebo pojistky je taková při které se nepálí vedení a dodá plný výkon pro měnič. To chze zkusit, v žádném případě se mi neosvědčily jističe DS/C, to je takovej klumpr...
Příklad: 30m CYKY 2x2,5, jistič max.2A/B. Od tohoto lze odvodit další jištění vedení oproti nadproudům. Existují i tabulky (normativní), těch bych se ale nedržel.
Mám měnič 2kW, špička 5kW a jištění 4x25A 500V SS, tj 100A při 24V, a dobrý, když jsou baterky nabitý tak vypadnou, když slabý, tak nic.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 438
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

osobně dávám pojistky 1,5 x maximální běžný proud . Pojistky slouží k přerušení obvodu v případě havarijního stavu k zamezení větších škod .

V případě Tvých LiFePO4 baterií Vato , bych každý blok aku jistil 125A pojistkou před sběrnicí . Křufne-li se něco v LiFe -> 125A pojistka jen blikne ;) .

Elektronům zdar :cloud:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Kodl69
Příspěvky: 1315
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od Kodl69 »

Hlavní pojistka baterie... Samostatné jištění packů je jasné, viz Abrams. Spíš bych se zaměřil na bezpečnost. Jak vypneš všechno, aby to nebylo pod napětím? k tomu je dobrý pojistkový odpojovač, v tvém přípdě 3ks 1f odpojovačů s možností spřežení, s popisem že je to nouzové odpojení baterie - s tím souvisí, že by se zároveň měly odpojit i panely...
Zkus se pro inspiraci mrknout na stránky Victronu, najdeš tam několik schémat, tam používají bateriové odpojovače, a to v místě, kde už jsou všechny baterie spojeny paralelně.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od vata »

Jo, díky. Šlo mi o to, že z baterky může téct proud max 125A cca, a pokud budu nově jistit každou paralelní baterii zvlášť, jak se dopočítat k bezpečné hodnotě (vodiče jsou cca 2m v 35mm2). Ideálně by se paralelní packy měly dělit o proud rovnoměrně, tedy cca 40A na pack, ovšem v praxi o tom pochybuju vzhledem k různému stavu paralelně zapojených bateriových packů.
Budu-li jistit - jak navrhuje Abrams - každou baterku 125A, věřila bych tomu, že to zamezí poruchovému proudu do vedlejšího packu při selhání článku, ale neodjistím tím max. proud do rozvaděče (a po novu i do měniče), kam prostě při normálním provozu i větším zatížení víc jak 120A téct nemůže, špičkově nějakých 150A. A pokud poteče, bude se z toho kouřit :shock: .
Pro jistotu narychlo splácané schéma (a jde mi o hodnotu každé ze tří spřažených pojistek FB). Ze sběrnice baterie to jde pak dál přes další pojistky do DC rozvodů domu:
before.png
before.png (18.22 KiB) Zobrazeno 3132 x
after.png
after.png (20.21 KiB) Zobrazeno 3132 x
brumlaj
Příspěvky: 1508
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od brumlaj »

Menič taky odjistit. Tak jak jsem psal. Sama jsi na to přišla že to je nutnost. Protože 2x60A + 3x125A=přes 500A při problému s měničem ty kabely k němu nedaj. Nebo co jsi na mém předchozím příspěvku nepochopila ;-) ? A proč maj být FB spřažené? Je to nesmysl. Pokud nebudou dá Ti to volnost revize každého packu zvlášť.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 222
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od kybos »

Mám to podobně a používám schéma označené jako after s tím rozdílem, že regulátory mám čtyři (každý má svou pojistku před sběrnicí) a společný mínus na barerii mám navíc jištěný jednou společnou tavnou pojistkou 315 A proti kostře (to kdyby se mi náhodou při montáži baterek smeknul klíč na plusu a propojil nejištěnou část plusu s kostrou). Na jednotlivých větvích baterek v plusu mám různé hodnoty pojistek podle toho, kolik zvládne jejich BMS. V běžném provozu by mi na každou větev stačilo 45 A, protože víc tam neteče ale mám tam 125 A na třech větvích a 30 A na čtvrté (má slabší BMS) aby alespoň dvě funkční větve pokryly proud střídače na plný výkon. Kdyby bylo jištění slabší, mohl by nastat domino efekt, jelikož pojistky padají převážně při přetížení. Střídač připojený přímo k DC sběrnici má své jištění (160 A) uvnitř.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od vata »

Aha, ok, takže: měnič taky odjistit a hodnoty pojistek na bateriích 3x125A. Když jsem si to namalovala, bylo mi divné připojovat měnič přes dvě pojistky v sérii (a třetí v měniči), nicméně 3x125A jako by tam nebyly :)
Spřažený 3F odpojovač - no protože hlavní účel je havarijní odpojení baterie. Ale asi dám na Tvou radu.
Na schematu nemám namalovaný další vodič ze sběrnice do starého DC rozvaděče, v něm jsou další pojistky DC rozvodů a řídícího systému, tak ten odjistím taky přímo za sběrnicí.
Jo, to dává rozum, díky za rady.
eduard22
Příspěvky: 989
Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
Bydliště: Znojmo
Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
Kapacita baterie [kWh]: 23

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od eduard22 »

Ještě doporučím jistit vedení z aku těsně u aku! A né až u měniče... Jistí se u zdroje! Jistí se defacto vedení!!! Nikoliv až u spotřebiče...
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Havní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od vata »

eduard22 píše: stř led 04, 2023 11:29 am Ještě doporučím jistit vedení z aku těsně u aku! A né až u měniče... Jistí se u zdroje! Jistí se defacto vedení!!! Nikoliv až u spotřebiče...
Ano, i tohle bude vedlejším důsledkem téhle perestrojky.
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Hlavní jištění baterie nebo ne?

Příspěvek od vata »

Zdravím solárníky po delší době. Včera jsem konečně dokončila rozšíření své FVE o další baterku, což nebylo jen tak, ale souviselo to i větší s rekonstrukcí rozvaděče, se kterou jste mi pomohli svými radami a názory zde, i na jiných vláknech. Ne poprvé mi výborně pomohl mág přes železo Abrams, který mi vyrobil kabelová oka na terminály k 280Ah článkům ELE. Ještě jednou, díky za pomoc.
Nemám to sice hotové úplně, zbývá to trochu začistit, ale od včerejška je to už v provozu, a dobré. Starý DC rozvaděč už se mi tak nějak pod náporem těch svářečkových proudů rozpadal, a byl nejvyšší čas odlehčit mu a nechat mu na starosti jen řízení a panely. 10 let (fakt už 10) staré Winstony jsem proměřila a vyrovnala, zdají se být v překvapivě dobrém stavu, podrobnosti zde: https://vati.cz/fve-10-rozsireni-hlavni ... lektrarny/ , pokud to dáte, číst mé výplody.
V novém baterkovém rozvaděči mírně hřejí jen jističe, a trochu poddimenzované vodiče k regulátorům, spoje se zdají být ok, což je vzhledem k mé šikovnosti příjemné překvapení.
Tak ať nám svítí, hezké léto všem.
P.S. v pondělí 10.7, začíná v Dolním Čepí festival komorní hudby, elektrifikovaný malým mobilním solárním zdrojem. Takže můžete spojit zálibu k muzice se zálibou k elektronům a ještě to smíchat s výletem na Vysočinu :) Pozvánka a program tady: https://www.akvarteto.cz/program-komori ... etem-2023/
Odpovědět

Zpět na „Baterie“