Elektroauto?

Tady se můžete vykecávat o čemkoliv i nesouvisejícím s FVE.

Topic se po 60 dnech neaktivity smaže
Pravidla fóra
V tomto fóru je nastaveno automatické mazání témat po 60ti dnech od posledního příspěvku.
Kostěj
Příspěvky: 141
Registrován: stř čer 08, 2022 9:05 pm
Bydliště: Dobrovicko
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9200
Kapacita baterie [kWh]: 16

Elektroauto?

Příspěvek od Kostěj »

Rozjela se tu diskuze o nákladech na provoz auta. Jak moc drahý/levný je klasické auto a e-auto. Já doklady nevyhazuju (kromě tankování), takže jsem schopen vyčíslit náklady docela přesně.
2/2010 Octavia Combi 1.9 TDI za 321.480Kč (výhodná koupě, nové auto).
Náklady do 4/2024:
Servisní prohlídky v autorizovaném servise 47.972Kč
Zákonné pojistné 34.288Kč (do 2/2025)
Dálniční známka 2010-2022 18.900Kč
STK, emise 10.570Kč (do 2/2026)
Ostatní (2x baterie, 1x zimáky, drobné opravy ale minus plnění pojišťovny z ťuknutí) 7.440Kč
Odhad paliva 105.000km*5.5l*35Kč/l=202.125Kč
Celkem za 14 let 642.775Kč
Nejsou v tom žárovky, disky na zimáky a jedna starší sada zimáky/letňáky (ty jsem dostal), ostřikovací kapalina, stěrače, 1x píchlá guma, možná nějaké další drobnosti.
Poslední serviska odfláknutá, byla jen výměna oleje (ale v autorizáku), další bude 2/26 (prodloužené servisní intervaly).
Nejsou v tom dálniční známky v Rakousku, mýta v Itálii (to si počítám do dovolené), parkovné. Kola (zimní/letní) přehazuji doma.
Pokud by v roce 2010 bylo srovnatelné e-auto za 600.000Kč, je to na hraně. E-citigo v roce 2012 stálo 500.000Kč, pokud si dobře pamatuju.
Úmyslně to dávám do lampárny, ať to tu není věčně.
Nemáte někdo náklady na e-auto za podobnou dobu?
luky
Příspěvky: 265
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Elektroauto?

Příspěvek od luky »

Obávám se, že jestli si někdou koupil elektroauto v roce 2010, tak ty informace budou v dnešním světě hrubě neaktuální.

Ale můžeš si ty svoje náklady snadno přepočítat na elektro:
1) ze servisu vyhoď všechny výměny oleje a filtrů, rozvody, spojka, výfuk.. Prostě všechny opravy motoru. A dále škrtni opravy brzd.
2) v údajích za palivo si dosaď 20kWh/100km a svou cenu elektřiny.
3) škrtni si platbu za emise (STK je stejná)
4) škrtni si platbu za dálniční známky

Ostatní náklady jsou "stejný" (gumy, stěrače, podvozkové díly, baterie, klimatizace...)

Prvního eGolfa jsem kupoval před 3mi lety (ojetina) a tehdy byl dražší než spalovací ekvivalent o cca 150 000Kč, ale elektřina stála cca 2Kč/kWh.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
misif
Příspěvky: 92
Registrován: stř zář 14, 2022 10:49 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9960
Kapacita baterie [kWh]: 10

Re: Elektroauto?

Příspěvek od misif »

Vývoj kolem EV je překotný, co platilo před 5-ti lety často dnes neplatí, tj. 14let zpět nikoho nenajdeš. Ale nemyslím, že tvé zkušenosti se spolehlivostí Octavie rv. 2010 by bylo možné aplikovat na dnešní spalováky, kde je dnes všechna techniky složitější a mají řadu nových systémů, zejména. filtr pevných částic, močovinu ... .

EV u Citroenu pravidelná roční povinná servisní prohlídka cca 3.5tis, která je dle mého názoru zbytečná, ale nutná pro dodržení záruk. Mění se kabinový filtr, brzdovka a chladící kapalina v obvyklých intervalech. Mám předokolku na celoročních gumách a po dvou letech/30ti tis můžu potvrdit, že opotřebení gum je v podstatě stejné jako u spalováku, asi záleží na stylu jízdy. Zatím žádná závada, brzdy (kotouče) vypadají jak nové, záruka je 6 let, tak uvidíme.
Prakticky nabíjím pouze doma, bohužel hodně v noci a protože mám FVE a rozumný tarif tak jsem aktuálně s nabíjením v průměru 1,1Kč/kWh, při spotřebě 21kWh/100km si můžeš dopočítat náklady na provoz, samozřejmě platí co psal luky.
eduard22
Příspěvky: 1011
Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
Bydliště: Znojmo
Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
Kapacita baterie [kWh]: 23

Re: Elektroauto?

Příspěvek od eduard22 »

Prohlidka co 3,5 t. Km???... Ty chceš.vypláznout za materiál.a.prácu dvacku (20.000,-) co 3,5t km?...
Jak řikala mladá od syna: chcete utratit každoročně 20.000,- kč za nic (za povinou garančku, ona je zdarma jen prohlidka nebo vyměna porouchaneho dilu, ne spotrwbni mat a praca!), kupte si nové atuto! (Myslela si že když koupí nové nebude muset furt do servisu a rvat do něj prachy jak do jetýho. Haha...)
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
jarda62
Příspěvky: 89
Registrován: pát pro 03, 2021 6:10 pm

Re: Elektroauto?

Příspěvek od jarda62 »

eduard22 píše: čtv dub 18, 2024 2:39 pm Prohlidka co 3,5 t. Km???... Ty chceš.vypláznout za materiál.a.prácu dvacku (20.000,-) co 3,5t km?...
Jak řikala mladá od syna: chcete utratit každoročně 20.000,- kč za nic (za povinou garančku, ona je zdarma jen prohlidka nebo vyměna porouchaneho dilu, ne spotrwbni mat a praca!), kupte si nové atuto! (Myslela si že když koupí nové nebude muset furt do servisu a rvat do něj prachy jak do jetýho. Haha...)
Ne každých 3.5 tis km 20t Kč, ale jedenkrát za rok 3500 Kč. Bych řek. Vždycky jsem říkal dětem ve škole: Uvádějte přesně jednotky, předejdete nedorozuměním... :D
Uživatelský avatar
pave69
Příspěvky: 490
Registrován: čtv črc 14, 2022 5:30 pm
Bydliště: Brno Kohoutovice 385m.n.m.
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9900
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: Elektroauto?

Příspěvek od pave69 »

luky píše: čtv dub 18, 2024 9:04 am Ostatní náklady jsou "stejný" (gumy, stěrače, podvozkové díly, baterie, klimatizace...)
Co já jsem slyšel, tak bývá dost rozdíl v pojištění. Nevím, jestli si někdo troufne nemít k novému EV havarijko a to pro EV pojišťovny v poslední době dost zdražují. Hlavně je to asi téma u Tesly. Pojišťovny se "učí", kolik je která značka/typ stojí.
misif
Příspěvky: 92
Registrován: stř zář 14, 2022 10:49 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9960
Kapacita baterie [kWh]: 10

Re: Elektroauto?

Příspěvek od misif »

jarda62 píše: čtv dub 18, 2024 3:04 pm
eduard22 píše: čtv dub 18, 2024 2:39 pm Prohlidka co 3,5 t. Km???... Ty chceš.vypláznout za materiál.a.prácu dvacku (20.000,-) co 3,5t km?...
...
Ne každých 3.5 tis km 20t Kč, ale jedenkrát za rok 3500 Kč. Bych řek. Vždycky jsem říkal dětem ve škole: Uvádějte přesně jednotky, předejdete nedorozuměním... :D
Díky jarda62, jasně, že je to 3.5tis za servis s uvedeným ročním intervalem. Nevím jak z toho eda vyčaroval tu "dvacku", samozřejmě také bez jednotek, asi jede ještě v jiný dimenzi.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 229
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Elektroauto?

Příspěvek od kybos »

Kostěj píše: stř dub 17, 2024 9:22 pm Rozjela se tu diskuze o nákladech na provoz auta. Jak moc drahý/levný je klasické auto a e-auto. Já doklady nevyhazuju (kromě tankování), takže jsem schopen vyčíslit náklady docela přesně.
...
Nemáte někdo náklady na e-auto za podobnou dobu?
Když jsem počítal ekonomické aspekty elektroauta, tak mi to zatím moc ekonomicky nevychází.
Doklady také nevyhazuji a to ani od paliva. Doposud jezdím ve Fabii 1,9 TDI, kterou jsem koupil v roce 2000 za 543251 Kč (všechny ceny jsou včetně DPH).
Servisní prohlídky a údržba v autorizovaném servisu mne za celou dobu provozu stály 549920 Kč
za 21 kubíků spotřebované nafty jsem zaplatil 568122 Kč
Náklady za 24 let (bez silniční daně, pojištění, STK, dálničních známek, mytí, parkovného a dalších drobností) tedy činily 1661293 Kč.
Auto doposud najelo 445500 km. Cena na 1 km je tedy 3,73 Kč.
Kdybych si teď koupil Teslu model Y za 1100000 Kč a neměl žádné jiné další náklady než pořizovací cenu (což je vyloučeno), musel bych s ní ujet alespoň 295000 km, abych se dostal na stejnou cenu za kilometr. Při současných potřebách (cca 4000 km ročně) by mi to trvalo dalších 74 let a to bych už do smrti nezvládl.
Naposledy upravil(a) kybos dne čtv dub 18, 2024 5:27 pm, celkem upraveno 1 x.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Atman
Příspěvky: 102
Registrován: ned úno 13, 2022 7:20 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 11525
Kapacita baterie [kWh]: 28

Re: Elektroauto?

Příspěvek od Atman »

Cez peniaze prepočítavať časové úseky je ťažké, keďže každým dňom strácajú na hodnote. Cena zlata v roku 2000 bola okolo 300 USD, teraz je 2700 USD a dole určite nepôjde. Takže papierové peniaze reálne stratili takmer 10 násobok hodnoty a tvoja Fabia mala v podstate hodnotu dnešných 5 miliónov.
Ale nepochybne, to čo dokázali staré autá, vrátane možnosti ich udržiavať pri živote takmer neobmedzene dlho, je v dnešnej dobe pasé. Auto sa stalo niečím ako zubná pasta, minie sa a koniec, peniaze vyleteli komínom.
spolu 11,5kWp - JVV 2,2kWp sklon 45°, JJZ 4,9kWp sklon 55°, JJZ 4,4kWp sklon 24°
Victron Easysolar 5000/48V + Epever Ipower plus 5000/48V.
Victron Bluesolar MPPT 150/35, Smartsolar 250/85.
Lifepo4 48V/560Ah cca 28kWh 2x16 280AH
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 229
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Elektroauto?

Příspěvek od kybos »

Fabie, kterou mám, byla konstruována na 600 000 km a 15 let. Dnešní auta se navrhují na 150 000 km a 8 let. Po deseti letech už výrobce nemusí být schopen dodat náhradní díly a považuje se to za normální. Dnes, když jsou auta plná proprietálního software, má výrobce možnost ukončit životnost modelu vozidla, kdykoliv se mu zamane.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
vk_1
Příspěvky: 353
Registrován: stř říj 27, 2021 1:24 am
Bydliště: Liberec

Re: Elektroauto?

Příspěvek od vk_1 »

kybos píše: čtv dub 18, 2024 5:26 pm ....Fabii 1,9 TDI, kterou jsem koupil v roce 2000 za 543251 Kč (všechny ceny jsou včetně DPH)...
Jen pro zajímavost, 543 251 Kč v roce 2000 je díky inflaci 1 120 000 Kč dnes.
Tím neříkám, že tesla za 1 mio je super cena. Pořád si člověk může koupit třeba nové Hyundai i30 za 370tis.
Spíš je zajímavé, jak ta Fabia byla tenkrát drahá.
Uživatelský avatar
pave69
Příspěvky: 490
Registrován: čtv črc 14, 2022 5:30 pm
Bydliště: Brno Kohoutovice 385m.n.m.
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9900
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: Elektroauto?

Příspěvek od pave69 »

vk_1 píše: čtv dub 18, 2024 7:35 pm
kybos píše: čtv dub 18, 2024 5:26 pm ....Fabii 1,9 TDI, kterou jsem koupil v roce 2000 za 543251 Kč (všechny ceny jsou včetně DPH)...
Spíš je zajímavé, jak ta Fabia byla tenkrát drahá.
Vzpomínám si, že v tom roce jsem si mohl vybrat Fabii kombi jako služební auto, limit byl myslím 350000Kč (s DPH) a protože jsem chtěl klimatizaci, musel jsem vzít úplné holátko, 44 kW, švihadla, bez rádia. Když s tím pak jezdil můj kolega 150kg+, tak musel vypínat klimatizaci do kopce, aby nezpomaloval :D .
Plat jsem tehdy měl tak 12-15k a to jsem považoval za velmi dobré ;)
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 229
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Elektroauto?

Příspěvek od kybos »

vk_1 píše: čtv dub 18, 2024 7:35 pm
Jen pro zajímavost, 543 251 Kč v roce 2000 je díky inflaci 1 120 000 Kč dnes.
Tím neříkám, že tesla za 1 mio je super cena. Pořád si člověk může koupit třeba nové Hyundai i30 za 370tis.
Spíš je zajímavé, jak ta Fabia byla tenkrát drahá.
Relativně je teď Tesla model Y levnější než byla tehdy Fabie. Fabie tehdy stála 41 průměrných platů (13200 Kč) a Tesla dnes přijde na 25 dnešních průměrných platů (44000). Rozdíl je ale v tom, že když jsem Fabii kupoval, byl jsem na vrcholu kariéry a přišla mne na 8 mých tehdejších platů (zvládal jsem dvě zaměstnání a k tomu podnikatelskou činnost) ale dnes jsem důchodce a Tesla by mne přišla na 61 mých dnešních důchodů. Takže pro mne je dnes drahá.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
luky
Příspěvky: 265
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Elektroauto?

Příspěvek od luky »

pave69 píše: čtv dub 18, 2024 3:43 pm
luky píše: čtv dub 18, 2024 9:04 am Ostatní náklady jsou "stejný" (gumy, stěrače, podvozkové díly, baterie, klimatizace...)
Co já jsem slyšel, tak bývá dost rozdíl v pojištění. Nevím, jestli si někdo troufne nemít k novému EV havarijko a to pro EV pojišťovny v poslední době dost zdražují. Hlavně je to asi téma u Tesly. Pojišťovny se "učí", kolik je která značka/typ stojí.
Za eGolfa platím havarijko 14,5kKč ročně, pojistná částka tuším 500kKč. To mi nepřijde nějak moc :?:
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
luky
Příspěvky: 265
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Elektroauto?

Příspěvek od luky »

kybos píše: čtv dub 18, 2024 5:26 pm Když jsem počítal ekonomické aspekty elektroauta, tak mi to zatím moc ekonomicky nevychází.
...
Při současných potřebách (cca 4000 km ročně) by mi to trvalo dalších 74 let a to bych už do smrti nezvládl.
V těch výpočtech děláš základní chybu: porovnáváš 25 let staré ceny s dnešníma. Když porovnáváš aktuální cenu Tesly Y, musíš to porovnávat s aktuální cenou ekvivalentního auta (to asi nebude Fabie, ne?). A taky když jsi najel půl milionu kilometrů za naftu v cenách kolem 20ti korun/l, tak ti to při porovnání s dnešníma cenama, které mnohde začínají čtyřkou, prostě nevyjde.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 229
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Elektroauto?

Příspěvek od kybos »

luky píše: pát dub 19, 2024 9:15 am V těch výpočtech děláš základní chybu: porovnáváš 25 let staré ceny s dnešníma. Když porovnáváš aktuální cenu Tesly Y, musíš to porovnávat s aktuální cenou ekvivalentního auta (to asi nebude Fabie, ne?). A taky když jsi najel půl milionu kilometrů za naftu v cenách kolem 20ti korun/l, tak ti to při porovnání s dnešníma cenama, které mnohde začínají čtyřkou, prostě nevyjde.
Myslím si, že chybu nedělám, když porovnávám ceny vozů v poměru k průměrnému platu v době nákupu. Když jsem kupoval Fabii, byla to čerstvá novinka cenově někde uprostřed nabídky vozů mezi levnější Felicií a dražší Oktávií. Na tehdejší dobu měla celkem dobrý poměr mezi cenou a užitnou hodnotou a dodnes má některé parametry lepší než TMY (dojezd, ergonomie...). Ani dnes si nemyslím, že bych s Fabií byl na silnici brzdou v provozu a to při dlouhodobé spotřebě 4,7l/100km. Ani Teslu model Y nepovažuji za to nejlepší, co se dá koupit. Pracoviště řidiče je ergonomicky zaostalejší než u čtvrt století staré Fabie. Místo knoflíků, které najdu po hmatu i potmě bez jakékoliv změny pozornosti má veškeré ovládání nacpané v dotykovém displeji, který se poslepu ovládat nedá. Z mého pohledu je to z ergonomického hlediska oškubané holátko, které je hluboko pod úrovní prastaré Fabie. Tesla má nepopiratelně lepší zrychlení než Fabie, ale k čemu mi to je? Při poskakování v kolonách se to moc neuplatní a taky nejsem závodník, který by v kolonách předjížděl za cenu ohrožení ostatních účastníků provozu. Z pohledu provozních nákladů bude třeba sada pneumatik na Teslu násobně dražší než na Fabii a předpokládám, že se vzhledem k hmotnosti vozu a přenášeném výkonu ojede dřív než na Fabii. Příslušenství (tažné zařízení, střešní nosič...) bude na Teslu také násobně dražší. Vzhledem k tomu, že je Tesla o třičtvrtě metru delší a taky výrazně širší než Fabie, bude parkování s takovým kolosem výrazně větší problém než s Fabií. Pro mne je auto dopravní prostředek pro bezpečné přemístění z Bodu A do bodu B, nikoliv na demonstrační spanilé jízdy. Požaduji po něm trvalou připravenost a spolehlivost. V tom je Tesla taky horší. Když přijedu večer domů s prázdnou baterkou, tak budu schopen odjet až další den večer narozdíl od Fabie, do které naliju kanistr za pět minut. Co se týče spolehlivosti, tak zatím nemůžu srovnávat. S Fabií jsem jel za 445000 km odtahovkou jenom dvakrát. Poprvé když se mi ulomil drát od alternátoru (cca 200000 km) a za jízdy se mi vybila baterka a podruhé když se mi ukroutila spojková lamela (444000 km).
Nafta mne vyšla za celou dobu provozu v průměru na 27 Kč/litr. Při srovnání s Teslou jsem u Tesly cenu paliva vůbec neuvažoval, jelikož předpokládám, že bych drtivou většinu kWh nabil z domácí FVE (ale ani to není zcela zdarma).
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
luky
Příspěvky: 265
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Elektroauto?

Příspěvek od luky »

kybos píše: pát dub 19, 2024 11:36 am Myslím si, že chybu nedělám, když porovnávám ceny vozů v poměru k průměrnému platu v době nákupu.
No tak v tom případě ti vychází, že Tesla je o 40% levnější než tehdejší Fabie, je na ní levnější servis a levnější palivo. Co přesně ti na tom tedy ekonomicky nevychází?
Že jsi se mezitím stal důchodcem není pro porovnání relevantní. Ale je to relevantní pro zjištění, že jezdíš málo kilometrů, zmenšil se rodinný rozpočet a tedy se ti vyplatí si doma držet "staré" auto a nekupovat si nové (bez ohledu na druh paliva). :pokes:
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 229
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Elektroauto?

Příspěvek od kybos »

luky píše: pát dub 19, 2024 11:56 am Co přesně ti na tom tedy ekonomicky nevychází?
Nevychází mi současná cena Tesly vzhledem k mým současným příjmům a k jeho užitné hodnotě pro mne. Je nyní dražší než můj příjem za pět let. Budu muset počkat, až se z elektromobilů stanou běžná auta, skončí na ně dotace, narovná se trh a výrobci budou muset díky konkurenci snížit cenu, aby je prodali. Třeba doplní i sortiment o elektrifikovaná lidová vozítka s lidovou cenou.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
eduard22
Příspěvky: 1011
Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
Bydliště: Znojmo
Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
Kapacita baterie [kWh]: 23

Re: Elektroauto?

Příspěvek od eduard22 »

vk_1 píše: čtv dub 18, 2024 7:35 pm ......
Jen pro zajímavost, 543 251 Kč v roce 2000 je díky inflaci 1 120 000 Kč dnes.
......
Ne díky..., ale kvůli! :evil:
A proto důchod nesmí být prosté spoření!... Krom zcizitelnosti úspor reálnou hodnotu znehodnotí Inflace a ta je za 35 let šílená! Víc jako o řád!
Já zažil od mojeho výdělečného věku do dneška iflaci reálně tak 2000%!!!... :(
řekněte to někdo mladým naivním politikům, co to prosazují - Fialovi a Jurečkovi... (i proto jsem vystoupil z ODS dávno :( )
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
luky
Příspěvky: 265
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Elektroauto?

Příspěvek od luky »

kybos píše: pát dub 19, 2024 4:18 pm
luky píše: pát dub 19, 2024 11:56 am Co přesně ti na tom tedy ekonomicky nevychází?
Nevychází mi současná cena Tesly vzhledem k mým současným příjmům a k jeho užitné hodnotě pro mne.
..ale s touhle matematikou ti nevyjde žádný auto, bez ohledu na typ pohonu. Pokud nemáš důchod v eurech, tak je jasný, že si novou Teslu nejspíš nekoupíš. Ale to už smrdí debatou o politice, nikoli technice a ekonomice provozu :-D
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
rob.brno
Příspěvky: 13
Registrován: sob zář 03, 2022 10:51 am

Re: Elektroauto?

Příspěvek od rob.brno »

Stále se mi jeví jako méně nákladné provozovat ojeté EV(ovšem nové EV mi už tak moc dobře nevychází) oproti spalováku.

Něco jiného je ovšem využití nového EV ve firmě s použitím stávající dotace 200t kč. Řekl bych, že tato dotace srovná rozdíl pořizovací ceny EV a spalováku. Při 5-ti letém použití ve firmě se cena pořízení EV(v ceně 1mil s DPH) smrskne(odpočty DPH, účetní odpisy, paušál na provoz, dotace) na cca 400t a jako další bonus je nabíjení s FVE doma nebo na firmě.
eduard22
Příspěvky: 1011
Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
Bydliště: Znojmo
Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
Kapacita baterie [kWh]: 23

Re: Elektroauto?

Příspěvek od eduard22 »

rob.brno píše: sob dub 20, 2024 5:06 pm Stále se mi jeví jako méně nákladné provozovat ojeté EV(ovšem nové EV mi už tak moc dobře nevychází) oproti spalováku.
.....
Tak mě se jeví jako nejméně nákladný absolutně(!) ojetý zachovalý spalovák!!! např. již staré Mondeo kombi 2.0TDCi žere jen 4,5L nafty na 100km a můj - ač 2tunový automat, tak jen do 6,5L nafty/100km, co stojí jen 30-50 tis. kč a ujedou až 900km (můj automat "jen" 700km) na jedno "nabití" behěm pár (a to doslova!) minut 8-)

Toto mě stálo jen 36.000kč kdysi a pojezdilo už za 5 let Rakouské Alpy křížem krážem přes 3000 výškových metrů často a cesta stála vždy pakatel a stále vše funguje dodnes jak má 8-)
(a to má nejen ABS ale i ESP a automatické xenony a vše další možné stále funkční i intenzívní klimu či vyhřívané i větrané kožené sedačky a pod., automat je japonský - 5-ti kvalt s půlkama čili 10-ti kvalt - zamyká i spojku v hydoměniči! , je řazený a ovládaný elektronicky a chytrý - reflektující na styl jízdy a uči se řadit dle teho! Nejčastěji mám na otáčkoměru max 1500-1700ot/min i při 100kmh 8-) Jo a nesmrdí ani nastartovanej studenej v uzavřené dílně :D ):
Mondeo Kombi 2.0TDCi Ghia.jpg
Mondeo Kombi 2.0TDCi Ghia.jpg (303.96 KiB) Zobrazeno 603 x
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
skybor
Příspěvky: 66
Registrován: úte kvě 02, 2023 5:50 pm

Re: Elektroauto?

Příspěvek od skybor »

Tak mě se jeví jako nejméně nákladný absolutně(!) ojetý zachovalý spalovák!!!
Mám taky ten dojem. A jak se bude čím dál víc tlačit na pilu s EV, tak asi ceny těchto "benziňáčků" a "nafťáčků" půjdou dolů ještě víc. Asi si něco takového pořídím do zásoby, až dojezdí to co mám teď.

PS: Nemám nic proti EV. Možná se někdy i dožiju toho, že si něco takového pořídím, až bude cena odpovídat realitě (bez dotací).
SkyFVE 5 kWp na výzkumné "chytré" chatě. 2x MPPT EASun 6048 60A, AC charger 60A (4s HP-HSTNS-PL18), NiCd 36s KPM 120P (5,2 kWh/48V), APC Smart-UPS 5000VA, SkyPowerBox LF 4810 1000VA + Siemens Logo! + RPi (Node-RED, Remote-RED, InfluxDB, Grafana)
Mex
Příspěvky: 238
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Elektroauto?

Příspěvek od Mex »

skybor píše: sob dub 20, 2024 11:43 pm PS: Nemám nic proti EV. Možná se někdy i dožiju toho, že si něco takového pořídím, až bude cena odpovídat realitě (bez dotací).
Tak za mně - když bude cena příznivá, tak ať je příznivá klidně i díky dotaci.
Proč bych se měl apriori proti nějaké dotaci vymezovat?
Nejvíc dotací sežeru v potravinách, na zemědělství jdou vůbec největší dotace.
A má mi snad kvůli tomu jídlo míň chutnat?
Nebo do špitálu nepůjdu jenom proto, že tu nemocnici postavili ze státní dotace?
eduard22
Příspěvky: 1011
Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
Bydliště: Znojmo
Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
Kapacita baterie [kWh]: 23

Re: Elektroauto?

Příspěvek od eduard22 »

Mex píše: ned dub 21, 2024 12:18 am Proč bych se měl apriori proti nějaké dotaci vymezovat?
Protože je to nemorální! Zneužití daní prapůvodně určených pro budování společných hmotných statků, do soukromé kapsy... Kdy skoro všichni platí ale rozdává se jen někomu, kdo to ani nemá zapotřebí!!! :evil:
Mex píše: ned dub 21, 2024 12:18 am Nejvíc dotací sežeru v potravinách, na zemědělství jdou vůbec největší dotace. A má mi snad kvůli tomu jídlo míň chutnat?
Nene ty dotace často končí jako veledrahé letecké vejlety celých rodin agropodnikatelů do Emirátů a pod i vícekrát ročně a jako rozkradená "zelená" nafta i pro soukromé účely a do soukromých drahých SUV (na ty taky přispívá i někdo kdo si doma sám lepí rezavou Octavii...) majitelů - "agrobaronů" :evil: (mám takového v rodině s novým SUV Mercedes za 4mega , co mu narostl hřebínek a už se s náma ostatníma ani nebaví... A tak hlavně že mu z daní povinně pomáhám i já :? )
Často jim díky dotacím zbejvá dost milionů i na další soukromou investici do pozemků, budov, akcií. (Babiš je jen špička "ledovce"!)
Mex píše: ned dub 21, 2024 12:18 am Nebo do špitálu nepůjdu jenom proto, že tu nemocnici postavili ze státní dotace?
Nemocnice je, demagogu, společný hmotný statek! Tam je to vpořádku. 8-)
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
Odpovědět

Zpět na „Lampárna“