victron ev nabíječka 22kW -

Odpovědět
TAU2
Příspěvky: 28
Registrován: pon kvě 30, 2022 6:03 pm

victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od TAU2 »

Zdravím
Uvažuji o pořízení EV nabíječky , problém je s výkonem FVE (7,4 kWp na dvě světové strany) . Potřebuji ošetřit situaci
kdy nebude dostatečný minimální požadovaný výkon 3 x 6A (což je něco přes 4kW)
Pokud nebudu řešit rozšíření FVE tak mohu uvažovat o "přepínání" mezi jednofázovým a 3fázovým provozem.
Ví někdo jak to muže fungovat v praxi (v manuálu jsem o tom nic nenašel)
A další otázka je - zda existuje nějaké řešení s pouze dvoufázovým nabíjením
Díky

Střídače: 3x MP II 3000VA
Momo
Příspěvky: 692
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od Momo »

TAU2 píše: čtv dub 18, 2024 10:38 am Střídače: 3x MP II 3000VA
Těch 2,4 kW na fázi není ideální. K tomu už nepustíš pračku/myčku/bojler/varnou desku/troubu bez sosání z DS.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
misif
Příspěvky: 117
Registrován: stř zář 14, 2022 10:49 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9960
Kapacita baterie [kWh]: 10

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od misif »

Počítej s tím, že některé vozy po odpojení/připojení L2,L3 vyhodí chybu a nebudou s tímto řešením kompatibilní. Obecně to žádný WB nenabízí, nalezl jsem pouze OpenWB, kde se toto téma řeší, ale vzdal jsem to.
Jinak Victron nabíječka je opravdu hloupoučká a integrace do Victron systému mi přijde, že je jenom o ikoně v cerbu, ale jesli máš hodně času, tak jí i něco naučíš :-). Osobně bych se jí vyhnul obloukem, raději pořiď PuslarPlus, který si rozumí stejně jako victron s některými Carlo Gavazzi EV metry a umí na základě přetoků měnit nabíjecí výkon (né odpojovat fáze), má pěkné statistiky a celou řadu funkcí ... . Ale u tebe je ten výkon FVE na fázi i celkový výkon hodně omezující. Pozor na efektivitu nabíjení EV při extra malých výkonech.
TAU2
Příspěvky: 28
Registrován: pon kvě 30, 2022 6:03 pm

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od TAU2 »

misif píše: čtv dub 18, 2024 12:21 pm Ale u tebe je ten výkon FVE na fázi i celkový výkon hodně omezující. Pozor na efektivitu nabíjení EV při extra malých výkonech.
Díky za odpověď.
Ta omezení jsou mi vcelku jasná , proto jsem se to snažil "vyřešit" takto
- Pokud mi zbytkový výkon dá > 4 kW pojedu 3F
nebo
- pokud mi zbytkový výkon dá > 1,4 kW pojedu 1F
nebo
- přestanu nabíjet

Mohu to řešit i přes NodeRed ..

1. Problém je ten že i když si zvýším FVE výkon na 10kWp přes další Mppt (silně neekonomické) tak budu mít to omezení na střídači 2,4 kW

2. Přidat k tomu On-Grid střídač (Foxess, Huawei) na AC-In, ale limit mikrozdroje 10kW mi to v realu dá připojení
v panelech cca 2,6 kWp na 3 fáze což je taky neekonomické a myslím technicky dost naprd.

A co je další problém -v současnosti využiji tak 2,5-3 MWh ročně takže kolem 5 MWh pošlu do gridu
Ve zkrace řečeno aktuální výkonu bez EV auta je až moc a pro auto málo ..
Uživatelský avatar
vk_1
Příspěvky: 400
Registrován: stř říj 27, 2021 1:24 am
Bydliště: Liberec

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od vk_1 »

Jen poznámka k tomu Victron wallboxu: nemá interní DC ochranu, takže správně bys měl před ten wallbox nainstalovat Chránič B+EV, kterej je docela drahej. Třeba Schneider za 9tis v Něměcku, v ČR většinou dražší.
https://www.heiz24.de/Schneider-Electri ... Z51440-NEW

Victron prej chystá novější verzi wallboxu, která to už bude mít vestavěné.
Je otázka, jestli teď na trhu není lepší wallbox od jiné firmy s vestavěnou DC ochranou, kterej jde taky ovládat přes Node-RED.

Co se týká ovládání, tak přes Node RED doufám, že by to mělo jít ovládat dobře, ale osobně to vyzkoušené zatím nemám. Bude záležet i na autě, jestli dokáže zkousnout snížení nabíjecího výkonu pod určitou mez, nebo časté restarty nabíjení.

A jestli je 3x MP3000 málo, tak se to prostě dá vyměnit za 5 kW verzi. Ty staré prodat, koupit silnější kabely a pojistky. Nejdřív bych ale zkusil chytré řízení zátěže přes Node RED, je to levnější varianta.
misif
Příspěvky: 117
Registrován: stř zář 14, 2022 10:49 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9960
Kapacita baterie [kWh]: 10

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od misif »

Asi bych si na tvém místě pořídil dvoutarif a virtuální baterku a nabíjel v době NT.
Ceny LFP jdou dolů a až přestane být VB výhodná tak rozšíříš domácí úložiště alespoň o 20kWh a budeš to přelévat do auta z domácího úložiště. Zbytky můžeš pak prodávat na spotu v ranní špičce.
Ronn
Příspěvky: 6
Registrován: stř bře 01, 2023 9:40 pm

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od Ronn »

Přidám několik poznatků z provozu.
v_evch.jpg
v_evch.jpg (432.22 KiB) Zobrazeno 2712 x
K nabíjení TMY používám Tesla charger a nově i Victron EV Charging station. Na obou EV Chagrech je elektonika napájena z L1 a provozovat lze ve spojení s TMY i s jednou fází/ dvěma/třema fázemi.
setup.png
setup.png (35.75 KiB) Zobrazeno 2712 x
Oba EV chargery jsou zapojeny na ACOUT. Tesla Charger se stykačem odepne při ztrátě DS, aby se zabránilo vybití baterky. Victron EV Charger má od SW based volitelný overload protection, který automaticky zamezí přetížení systému. Současně Victron EVCH má automatickou regulaci výkonu nabíjení, takže podle toho jak moc svítí, reguluje od 6A/fáze až do nastaveného maxima (volitelné až do 32A/fáze). V případě sepnutí dalšího spotřebiče (myčky/pračky) se nabíjení přeruší, aby se předešlo overloadu. V případě, že přijdou mraky, po nastavené době se EV Charger přepne do "Waiting for sun". viz fotochargeru. Současně lze nastavit minimum SOS pod který se již EV nenabíjí.

Rozdhoně doporučuji na na ACOUT přidat nějaký AC Coupled střídač, který si myslím bude využit nejen pro EV ale i jiné usecases, ve kterých zamezí situaci dokupu EE během dne. Pro zamezení přetoku nad nastavený limit distribucí, stačí nastavit limit na feed-in a nechat aplikovat DC Coupled PV field. POZOR: Victron nereguluje výkon střídače pomocí "frequency shifting" AC Coupled střídače v případě připojení kd DS.
feed in.png
feed in.png (22.78 KiB) Zobrazeno 2712 x
Snad to někoumu pomůže...
Solarfield 97 x JolyWood 390; 3xMultiplus 5kVA; 550Ah LiFePO4. MPPT SmartSolar RS 450/200; SE10k; SE17k; 1x Fronius 5k
Uživatelský avatar
vk_1
Příspěvky: 400
Registrován: stř říj 27, 2021 1:24 am
Bydliště: Liberec

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od vk_1 »

Díky moc za poznatky.

Pokud píšeš, že máš wallboxy zapojené na "ACOUT", tak podle toho screenu konzole máš na mysli spíše AC-IN? Prostě tam, kde se do multiplusu připojuje grid.

Trochu nechápu to přidání ongrid střídače. Jako že ti nestačí výkon v Multiplusech, takže potřebuješ na dům+EV výkon navíc? Nejde to řídit třeba přes Node-RED, a tím snížit ty špičky, než kupovat další střídač?

Edit: jo, koukám na tvůj podpis, s tím výkonem v panelech už asi trochu rozumím :)
Ronn
Příspěvky: 6
Registrován: stř bře 01, 2023 9:40 pm

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od Ronn »

Design jsem volil s cílem minimalizace odběru z DS a maximalizace návratnosti investice. Viz scr Přehled systému posledních 90 dnů. Většina odběru ze sítě tvoří situace, kdy potřebuješ dobít nad ránem auto na 100%, abys nekupoval na nabíječkách.
last90days.png
last90days.png (28.74 KiB) Zobrazeno 2626 x


Tento scr zapojení je pořízen v okamžiku náhlého poklesu výkonu z důvodů mraků. Setpoint je nastaven na trvalý přetok, a nedostatek EE se kompenzuje z baterie dokud EVCH nesníží proud nabíjení EV, aby se v systému dosáhla opět rovnováha. A pokud chceš nabíjet i při ostrovním provozu, musíš EVCH dát AC-OUT.
wiring.png
wiring.png (95.85 KiB) Zobrazeno 2626 x
Add střídače:
- již osazuji i méně kvalitní plochy s hrubými stíny a optimizery jsou jedinné řešení. Victron optimizery ke svým MPPT regulátorům zakazuje používat.
- nejlepší baterka je fotovoltaicky modul, takže mám přepanelováno a Multiplusy jsou jen 3x5000VA, ale když je jasno vyrábím kontinuálně 25kW
- řešení SolarEdge 17k + oprimizery vychází výrazně levněji než Victron

Zapojení střídačů na AC-OUT:
- střídač funguje i v ostrovu, např. při výpadku DS nebo v okamžiku záporných cen, kdy se od sítě odpojuji a systém frekvenčně udržuje rovnováhu i v případ nabíjení EV.
- Výkon (počet) střídačů na straně AC-OUT je limitován pravidlem 1.0 => Výkon AC střídačů na AC-OUT nesmí být větší než výkon Multiplusů, proto je jeden SE17k na AC-IN.

Tento design pak umožňuje současně:
a) dobíjet baterku z regulátoru až 11 kW
b) nabíjet EV až 11 kW
c) a zbytek exportovat do sítě

Koníčkům zdar :)
Solarfield 97 x JolyWood 390; 3xMultiplus 5kVA; 550Ah LiFePO4. MPPT SmartSolar RS 450/200; SE10k; SE17k; 1x Fronius 5k
calvera.jarda
Příspěvky: 17
Registrován: stř úno 02, 2022 2:00 pm

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od calvera.jarda »

Měl bych dotaz, nemám FVE Victron nicméně Wallbox se mě líbí. Na displayi je možnost nastavení proudu. Je tato možnost i když wallbox s ničím nekomunikuje? Marně hledám wallbox, kde ať tlačítky nebo na displayi můžu nastavit proud.
Uživatelský avatar
vk_1
Příspěvky: 400
Registrován: stř říj 27, 2021 1:24 am
Bydliště: Liberec

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od vk_1 »

calvera.jarda píše: úte črc 23, 2024 10:29 pm Měl bych dotaz, nemám FVE Victron nicméně Wallbox se mě líbí. Na displayi je možnost nastavení proudu. Je tato možnost i když wallbox s ničím nekomunikuje? Marně hledám wallbox, kde ať tlačítky nebo na displayi můžu nastavit proud.
Ano, je možné to nastavit, i když to není spojené s Victron systémem. Je tam manuální režim, kde se nastavuje proud v rozsahu 6A- 32A. Takže minimální výkon do auta cca 4100W.

Jen mi ten wallbox pořád přijde trochu předražený. Nemá interní RCD, navíc mají problémy s kvalitou. Ten displej už jsem viděl u jiných lidí nefunkční, problikávat atd.
A můj konkrétní kus neměl uvnitř připojené konektory na desku, takže vůbec nechtěl zahájit nabíjení. Musel jsem to řešit s podporou a opravit sám, což je v téhle cenové relaci absurdní. Je to takové dodělej si doma.

Pořád ho zlevňují, cena s daní už se blíží k 10tis. Až to zlevní na 5tis., tak bude poměr výkon-cena adekvátní.
mopadzi
Příspěvky: 159
Registrován: čtv zář 02, 2021 9:23 am

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od mopadzi »

také o něm uvažuji. Odešela mi moje postavená na modulo od Phoenix contact.
je zajímavé, že obě verze bez dipleje a s displejem stojí stejně.
Mám Studer, Měl by jít ovládat přes WIFI nebo BT?
chybí mi ale že nemá ModBus na externí vytěžování, šlo by to nějak obejít?
kdo si hraje nezlobí

9xRenesola 240W+9x Benq 265, 10xAvancis 125W, 6x Leapton 450W, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
https://www.lifepo4-shop.cz/
Uživatelský avatar
vk_1
Příspěvky: 400
Registrován: stř říj 27, 2021 1:24 am
Bydliště: Liberec

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od vk_1 »

mopadzi píše: stř črc 24, 2024 7:12 am také o něm uvažuji. Odešela mi moje postavená na modulo od Phoenix contact.
je zajímavé, že obě verze bez dipleje a s displejem stojí stejně.
Mám Studer, Měl by jít ovládat přes WIFI nebo BT?
chybí mi ale že nemá ModBus na externí vytěžování, šlo by to nějak obejít?
Wallbox má wifi, Cerbo s tím wallboxem komunikuje přes Modbus TCP.
Jestli to někdo umí v systému se Studerem, to nevím.
mopadzi
Příspěvky: 159
Registrován: čtv zář 02, 2021 9:23 am

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od mopadzi »

kdo si hraje nezlobí

9xRenesola 240W+9x Benq 265, 10xAvancis 125W, 6x Leapton 450W, 2xStuder VT65 1xVT 80, 2x XTM4000-48, 40kW Lifepo4..vše ve výstavbě, hotovo 99%. BMW i3 BEV
https://www.lifepo4-shop.cz/
flogy
Příspěvky: 1
Registrován: úte srp 06, 2024 1:27 pm

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od flogy »

Ronn píše: stř čer 12, 2024 8:48 pm POZOR: Victron nereguluje výkon střídače pomocí "frequency shifting" AC Coupled střídače v případě připojení kd DS.
Snad to někoumu pomůže...
Prave premyslim o rozsireni 7kWp 800Ah 3f 5kW Victron systemu taky pro nabijeni i3-ky a prave mi prijde AC coupled Fronius jako dobre reseni.
Co jsem cetl, tak by mel Victron ovladat Fronius pres modbus a v popisu vidim 5kW Fronius.
Mam tomu rozumet ze si s tim Victron neumi poradit kdyz jsem on-grid?
Ronn
Příspěvky: 6
Registrován: stř bře 01, 2023 9:40 pm

Re: victron ev nabíječka 22kW -

Příspěvek od Ronn »

flogy píše: úte srp 06, 2024 1:32 pm Co jsem cetl, tak by mel Victron ovladat Fronius pres modbus a v popisu vidim 5kW Fronius. Mam tomu rozumet ze si s tim Victron neumi poradit kdyz jsem on-grid?
Ten můj Fronius je starý 12let a tohle se řídit modbusem nepodařilo. Nešlo vůbec datovou kartu ve Froniusu rozjet. A je to tak, když jsem připojen k DS a ac-coupled inverter není řízen datově ( třeba Modbusem), pak řízení výkonu není možné, protože frekvence je shodná s DS. Frequency shifting není k dispozici. Dokonce ten můj stary Fronius z roku 2012 si stěžuje, že nevidí sinusovku z DS a někdy odmítá pracovat i v ostrovu.

Oblíbil jsem si SolarEdge a ten je v ostrovu! Multiplusem i přesně řiditelný na desítky Watts, pakliže nechceš přetoky. Můžeš taky pomocí klemy nastavit max výstupní výkon po skocích 0%; 25%; 50%; 100%. Přetoky prodávám a chápu, že někdo to má jinak.

Tohle jsem kupoval posledně a je to skvělý za ty prachy. Toho se chtějí zbavit tak to prodávají výhodněji než 10kW verzi, vážně... https://shop.iftech.cz/en/solar-inverte ... erter.html

Až 21kW výkon a největší benefit vidím v různých délkách stringů (min 15ks panelů) na stejný PV vstrup (2páry) optimizery tlačí konstantně 750V / string.

Victron to pěkně řídí po ETH.
SE_mounting.png
A to ti můžu jen doporučit. Prej 12let produktová záruka.
Solarfield 97 x JolyWood 390; 3xMultiplus 5kVA; 550Ah LiFePO4. MPPT SmartSolar RS 450/200; SE10k; SE17k; 1x Fronius 5k
Odpovědět

Zpět na „Victron komunita“