Napsali o BEV......

Odpovědět
eduard22
Příspěvky: 1152
Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
Bydliště: Znojmo
Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
Kapacita baterie [kWh]: 23

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od eduard22 »

Vladimir Mahr píše: pát srp 09, 2024 3:30 pm
brumlaj píše: ned srp 04, 2024 8:12 pm Po 22 měsících na vojně mne ocenění vyfocením před startující V3Skou jaksi u srdce nehřeje.
Sice to nepatří k tématu, ale jako zkurvený špagát stále nechápu, jak někdo za totality dokázal vyrobit automobil s takovou průchodivostí v terénu a teď za demokracie z jejich potomků nic kloudného nevypadne.
V3S... řídil jsi to? Já ano! Hroznej křáp! Průjezdnost sice vysoká, ale jen chvílu, furt se to sralo... Hučelo to hrozně, v zimě v tom posádka mrzla (bylo to chlazené vzduchem) a v létě to topilo furt jak stará šaliny v Brně... (horký vzduch přes odpory primitivní odporové regulace foukaly ventilátory do kabiny jako topení v zimě, což bylo nedostatečné, ale i v létě..., což bylo přebytečné, děs...) Nevytočilo se to nikde, neb to mělo jednoduché klouby na přední hnané nápravě. Posilovač řízení byl leda v podobě velkého oběda a silného chlapa... Emise leda EURO -6...

Za demokracie si mohu dovézt i ze zahraničí cokoliv! (mám Land Roer a projede i přes řeku Dyji - osobně vyzkoušeno ;-) jen moja pištěla, že nemá gumáky , kdyby jsme uvázli a že je teprve jaro a voda ještě ledová, jestli jsem se nezbláznil! Nakonec vše natočila a ze zážitku byla později nadšená :-) Že prej nic takového by s manželem, co ani nemá řidičák, by nikdy ani nezažila :lol: )
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
pibi
Příspěvky: 181
Registrován: ned dub 23, 2023 5:25 pm
Bydliště: Východně od 3nce
Výkon panelů v FVE [Wp]: 14
Kapacita baterie [kWh]: 28

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od pibi »

Na V3S jsem dělal předvojenský řidičák, pak jsem byl na vojně rád, když jsem řídil T138, 813, 815.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
liškovrah
Příspěvky: 55
Registrován: čtv dub 01, 2021 12:23 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od liškovrah »

Vladimir Mahr píše: pát srp 09, 2024 3:30 pm
brumlaj píše: ned srp 04, 2024 8:12 pm Po 22 měsících na vojně mne ocenění vyfocením před startující V3Skou jaksi u srdce nehřeje.
Sice to nepatří k tématu, ale jako zkurvený špagát stále nechápu, jak někdo za totality dokázal vyrobit automobil s takovou průchodivostí v terénu a teď za demokracie z jejich potomků nic kloudného nevypadne.
Nepřekonatolnost V3S je takový český mýtus.Podvozek okopčenej od GMC,ale tam s tim jezdili černí.Už bojový Robur ji průchodností překoná a polská kopie V3S taky.Rusáci měli taky nějakej krám co projel víc,pokud se bavíme o 3 tunkách.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 239
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od kybos »

Taky jsem s V3S na vojně jezdil (sice ne jako řidič ale jako velitel vozu) a při přesunu jsme s ní vytahovali z bláta zapadlé T138. Je skutečně obdivuhodné, co to auto s motorem o výkonu pouhých 72 kW v terénu dokázalo. Často jsem měl ve svažitém terénu pocit, že už se to musí převrátit, ale vždy jsme zůstali na kolech.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Nautilus
Příspěvky: 235
Registrován: sob dub 10, 2021 2:00 pm

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Nautilus »

Omlouvám se za OT.
liškovrah píše: sob srp 10, 2024 12:15 am Nepřekonatolnost V3S je takový český mýtus...
Kéž bychom takových "mýtů" měli vícero...
.. a když už jsme u té "vojny"... Na odloučená pracoviště do terénu rozvážela V3S jídlo, když jela T138, často jsme "hladověli" :lol: .
liškovrah
Příspěvky: 55
Registrován: čtv dub 01, 2021 12:23 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od liškovrah »

Nautilus píše: ned srp 11, 2024 9:12 am Omlouvám se za OT.
liškovrah píše: sob srp 10, 2024 12:15 am Nepřekonatolnost V3S je takový český mýtus...
Kéž bychom takových "mýtů" měli vícero...
.. a když už jsme u té "vojny"... Na odloučená pracoviště do terénu rozvážela V3S jídlo, když jela T138, často jsme "hladověli" :lol: .
Také se omlouvám za OT.Proti Tatře měla reduktory v nábojích,proto vyšší, taky hlučnější(rovné zuby).Taky rychlík max 63km/h.
Mluví z tebe nostalgie vojcla :D Já nesloužil.My to měli jako mob servis pro hlavně mixy,betonděla,vrtný soupravy.Tehdá používali spec.beton,co za 2 hodiny ztvrdnul a tak šlo o to,dostat ho ven.On to nikdo nechtěl dělat zbíječkou.Tak my V3S PAD,krám bez posilovače,hlučnej,těžkej a neohrabanej.Produkt státu kterej nenáviděl své obyvatele-vojáky.Syn kurvy a satana.Když jsme ji konečně zamordovali,dostali jsme bojovýho Robura,sice nízká skříň,ale průchodností bahnem lepší.Byl na balonech,jednoduchá montáž,proto vymačkával předníma stopu co odpovídala zadku.Později tomu říkali AGRO IFA,ale již nafta.
Momo
Příspěvky: 692
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... roj=sph_hp

Nemám idnes prémium, ale sdělení článku je zřejmé už z perexu.

Údajně ceny BEV klesají v prvních letech rychleji než spalováků a leasingovkám zůstávají auta, která neprodají za dostatečný peníz, aby nebyly ve ztrátě.
Řešením je zvýšení splátek leasingu, ale to zase klesnou prodeje.
Pro splnění zelených cílů asi nezbyde nic jiného než dotovat leasingovky!
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
danidani
Příspěvky: 327
Registrován: úte led 18, 2022 10:17 pm
Bydliště: Cerhovice
Výkon panelů v FVE [Wp]: 11400
Kapacita baterie [kWh]: 10

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od danidani »

Mex
Příspěvky: 399
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Mex »

Momo píše: úte zář 03, 2024 7:35 pm Údajně ceny BEV klesají v prvních letech rychleji než spalováků a leasingovkám zůstávají auta, která neprodají za dostatečný peníz, aby nebyly ve ztrátě.
Na to člověk snad přijde sám, ne? Nepotřebuje to číst v nějakém článku.

BEV se vyvíjí velice rychle, každý nový model je výrazně lepší než ten předchozí. Navíc ceny spíš klesají. Auto staré 5 let už svými parametry působí jako vykopávka. Takže je jasné, že i ojetiny musí stát proti novým a o hodně lepším autům málo.

Naproti tomu se spalováky vyvíjí mnohem pomaleji. A často směrem proti vůli uživatelů. Další filtry a jiná "vylepšení". A ceny spíš stoupají.
Tak stará auta můžou být pro uživatele lepší než nová, protože ještě nemusí tankovat močku a starat se/nechat servisovat všelijaké moderní filtry a další vymyšlenosti.
Uživatelský avatar
pave69
Příspěvky: 564
Registrován: čtv črc 14, 2022 5:30 pm
Bydliště: Brno Kohoutovice 385m.n.m.
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9900
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od pave69 »

Mex píše: úte zář 03, 2024 11:12 pm BEV se vyvíjí velice rychle, každý nový model je výrazně lepší než ten předchozí. Navíc ceny spíš klesají. Auto staré 5 let už svými parametry působí jako vykopávka.
To není hlavní problém. Platí to třeba i pro Tesly, kde i 5 let staré auto na tom "parametrově" není tak zle. Ale nikdo neví, co má baterka za sebou, stačí když auto někde 1-2 měsíce stálo vybité a šlus. A ukončené leasingy jsou na to extra profláknuté - kdo s tím jezdil, věděl, že to není jeho, že to za 4 roky vrátí - proč by se staral? A auta z půjčoven už vůbec. Takže to, z čeho mají lidi v podstatě strach i u spalováků - do auta není vidět, může být nějak "pospravované" atd, se u EV posouvá do takové polohy, že to lidi v podstatě vůbec nechtějí, leda "za pusu", protože když za týden odejde baterka, tak můžou celé auto vyhodit.
Momo
Příspěvky: 692
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

pave69 píše: stř zář 04, 2024 8:26 am
Mex píše: úte zář 03, 2024 11:12 pm BEV se vyvíjí velice rychle, každý nový model je výrazně lepší než ten předchozí. Navíc ceny spíš klesají. Auto staré 5 let už svými parametry působí jako vykopávka.
To není hlavní problém. Platí to třeba i pro Tesly, kde i 5 let staré auto na tom "parametrově" není tak zle. Ale nikdo neví, co má baterka za sebou, stačí když auto někde 1-2 měsíce stálo vybité a šlus. A ukončené leasingy jsou na to extra profláknuté - kdo s tím jezdil, věděl, že to není jeho, že to za 4 roky vrátí - proč by se staral? A auta z půjčoven už vůbec. Takže to, z čeho mají lidi v podstatě strach i u spalováků - do auta není vidět, může být nějak "pospravované" atd, se u EV posouvá do takové polohy, že to lidi v podstatě vůbec nechtějí, leda "za pusu", protože když za týden odejde baterka, tak můžou celé auto vyhodit.
Je to tak, ale platí ti ten předpoklad rychlého technického vývoje a rychlého morálního zastarávání.
Mluví se třeba o V2H/V2G, to by mohlo být pro nás solárníky poměrně zajímavé, ale to teď ještě není.
Proto myslím, že teď kupovat nové i jeté BEV je pro nás, co máme malé nájezdy, třeba 15k km/rok předčasné a ekonomicky nesmyslné.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Momo
Příspěvky: 692
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

Zajímavé představení Cybertrucku a jeho homologace na CZ značky. Týpek si na to musel půjčit, cenovka tak 100k USD.
Nevím, jestli to půjčování jeho auta je jeho původní byznys model nebo si tím chce přivydělat na nákupní cenu.

https://www.youtube.com/watch?v=71iduzmcm_k
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Mex
Příspěvky: 399
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Mex »

pave69 píše: stř zář 04, 2024 8:26 am
Mex píše: úte zář 03, 2024 11:12 pm BEV se vyvíjí velice rychle, každý nový model je výrazně lepší než ten předchozí. Navíc ceny spíš klesají. Auto staré 5 let už svými parametry působí jako vykopávka.
To není hlavní problém. Platí to třeba i pro Tesly, kde i 5 let staré auto na tom "parametrově" není tak zle. Ale nikdo neví, co má baterka za sebou, stačí když auto někde 1-2 měsíce stálo vybité a šlus. A ukončené leasingy jsou na to extra profláknuté - kdo s tím jezdil, věděl, že to není jeho, že to za 4 roky vrátí - proč by se staral? A auta z půjčoven už vůbec. Takže to, z čeho mají lidi v podstatě strach i u spalováků - do auta není vidět, může být nějak "pospravované" atd, se u EV posouvá do takové polohy, že to lidi v podstatě vůbec nechtějí, leda "za pusu", protože když za týden odejde baterka, tak můžou celé auto vyhodit.
O baterku se bojí (teoreticky a na fórech) jen odmítači elektromobility. A v praxi ti, co o tom nic nevědí, ale četli ta fóra.
Baterky jsou v dnešních autech komponent s větší výdrží než zbytek auta.
A taky na to dávají výrobci hodně dlouhé záruky.

Jak jsou na tom mechanické prvky podvozku, nebo u spalováku třeba turbo atd., o tom se toho bez detailního prozkoumání asi moc nedozvíte.
Ale baterka u BEV na sebe nabonzuje naprosto všechno. Co, kdy, kde, jak dlouho, jaké nabíjení atd., všecko na sebe napráská.

A že po případném odejití baterky (velice řídký případ) může uživatel auto vyhodit taky rozhodně není pravda.

Padání cen u něčeho s rychlým vývojem je prostě standardní fakt.
Soustruh nebo frézka (kde vývoj moc neletí) bude mít po 5 letech pořád dost vysokou hodnotu.
Počítač nebo mobil (kde vývoj letí rychle) se po 5 letech prodává za zlomek původních cen, případně rozdává zdarma. A není to proto, že by se kupující báli nespolehlivosti nebo drahého servisu.
Uživatelský avatar
pave69
Příspěvky: 564
Registrován: čtv črc 14, 2022 5:30 pm
Bydliště: Brno Kohoutovice 385m.n.m.
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9900
Kapacita baterie [kWh]: 18

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od pave69 »

Mex píše: stř zář 04, 2024 4:15 pm Padání cen u něčeho s rychlým vývojem je prostě standardní fakt.
Soustruh nebo frézka (kde vývoj moc neletí) bude mít po 5 letech pořád dost vysokou hodnotu.
Počítač nebo mobil (kde vývoj letí rychle) se po 5 letech prodává za zlomek původních cen, případně rozdává zdarma. A není to proto, že by se kupující báli nespolehlivosti nebo drahého servisu.
Tak jinak, Mexovou terminologií:
krámy s nabíjecí baterkou: BEV, NTB, mobily, aku nářadí mají rychlý vývoj :rofl:
krámy bez baterky: nářadí na 230/400 V, spalováky, tramvaje, letadla, dalekohledy... se nevyvíjí a drží si cenu :rofl: :rofl: :rofl:
Mex
Příspěvky: 399
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Mex »

No celkem to sedí.
Má-li něco nabíjecí baterku, bude to pravděpodobně nacpané elektronikou. A tak to bude mít rychlý inovační cyklus.
kamils
Příspěvky: 118
Registrován: stř zář 01, 2021 10:14 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od kamils »

Mex píše: stř zář 04, 2024 4:15 pm A že po případném odejití baterky (velice řídký případ) může uživatel auto vyhodit taky rozhodně není pravda.
Přesně tak, viz p. Havrla. Sekundární trh se rozjíždí a BEV baterie jsou ceněným zbožím https://sunlife.cz/bateriove-uloziste-bmwi3/.
Jinak pěkné video jak vypadají vnitřnosti I3 https://www.youtube.com/watch?v=irY3SKJqMpg
Cmrnda
Příspěvky: 806
Registrován: pát srp 19, 2022 4:42 pm

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Cmrnda »

To video je naprosto debilní a stupidní nalejvárna. Tomu snad nemůže věřit ani zaběhnutá kočka, a toho zná hóóódně. :lol: :lol: :lol:
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Momo
Příspěvky: 692
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

Kalkulace:
- koupit 10 let staré BMW i3 60 Ah (21 kWh) od 270k Kč, jako nové mělo dojezd až 150 km, teď 100-120 km
- přistavit k upgrade baterie na 120 Ah (42 kWh) za 8k-13,9k EUR, dejme tomu za 280k Kč, bude mít dojezd až 300 km
- jako bonus si nechají původní baterky s minimální kapacitou 12 kWh
- získat 10 let staré, malé auto, kde se nastupuje na zadní sedačky, tak, že se řidič odpoutá, otevře svoje dveře, pak se otevřou zadní dveře a všechno zpátky, bonusem je karoserie v hliníku, nemělo by to reznout, ale pořád je to staré 10 let - toto vše za 450k Kč
- mě to smysl nedává...
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
soami
Příspěvky: 108
Registrován: stř úno 16, 2022 10:36 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od soami »

Tohle není myšleno, že si koupíš 60Ah a půjdeš měnit aku. To je služba pro ty, co i3 s 60Ah provozují a z nějakého důvodu potřebují vyměnit aku. Pokud si budu kupovat ojeté i3, tak si přece za stejné peníze koupím rovnou 120Ah, 4 roky staré.
Momo
Příspěvky: 692
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

soami píše: čtv zář 05, 2024 8:29 am Tohle není myšleno, že si koupíš 60Ah a půjdeš měnit aku. To je služba pro ty, co i3 s 60Ah provozují a z nějakého důvodu potřebují vyměnit aku. Pokud si budu kupovat ojeté i3, tak si přece za stejné peníze koupím rovnou 120Ah, 4 roky staré.
No jasně, ale je to o té ceně. Třeba sauto.cz:
i3, 120 Ah, rok 2019, najeto 42k km, cena 499k Kč
i3, 120 Ah, rok 2019, najeto 105k km, cena 447k Kč
i3, 120 Ah, rok 2021, najeto 60k km, cena 500k Kč
atd.........
obvykle rok 2019-2021, cenovka 470k-500k Kč

Chvíli jsem o tom uvažoval, recenze jsem viděl, abych uplatnil v budoucích letech přebytky z FVE.
Ale malé nepraktické auto staré 3 roky za 500k, abych s ním najel 15k km ročně, fakt ne.

Nechávám tomu čas, ty ceny musí klesnout na použitelnou úroveň.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
soami
Příspěvky: 108
Registrován: stř úno 16, 2022 10:36 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od soami »

i3 jsem nyní pořídil ženě - 12/2020 - plná záruka na auto od BMW 2 roky, na baterie do 2028/160t. Plná výbava, cena 430t. Malé auto to určitě není (uvnitř) - typické 2.auto do baráku. Je to sice koncepčně 10 roku staré auto, ale nějak nevidím nic, co by bylo zastaralé v porovnání s dnešními auty - možná slabší infotainment (chybí podpora AA). Také jsem poslední rok čekal na nějaké změny v cenách - ale ty jsou spíš směrem nahoru.
Odpovědět

Zpět na „Elektromobilita obecně“