Ostrovní systém baterie přes zimu
Ostrovní systém baterie přes zimu
Zdravím,
jsem úplný nováček a svépomocí jsem si na chatě postavil ostrovní solární systém. Výkon panelů je cca 1800 W - 2400W. Používám hybridní měnič / záložní zdroj SMCIH80-3kW 24V. Potřebuji poradit jaké baterie (asi LiFePO4 s vnitřním ohřevem) vybrat, abych je nemusel přes zimu odvážet. Přes zimu je odběr naprosto minimální, dobíjení je možné pouze z elektrocentrály a baterie jsou umístěny v boudě na zahradě bez možnosti vytápění a internetu.
V případě potřeby (cena/výkon) jsem ochoten vyměnit i měnič.
Předem děkuji za radu
Shannar
jsem úplný nováček a svépomocí jsem si na chatě postavil ostrovní solární systém. Výkon panelů je cca 1800 W - 2400W. Používám hybridní měnič / záložní zdroj SMCIH80-3kW 24V. Potřebuji poradit jaké baterie (asi LiFePO4 s vnitřním ohřevem) vybrat, abych je nemusel přes zimu odvážet. Přes zimu je odběr naprosto minimální, dobíjení je možné pouze z elektrocentrály a baterie jsou umístěny v boudě na zahradě bez možnosti vytápění a internetu.
V případě potřeby (cena/výkon) jsem ochoten vyměnit i měnič.
Předem děkuji za radu
Shannar
-
- Příspěvky: 19
- Registrován: pon lis 15, 2021 11:03 pm
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Baterie nebude mít dost energie, aby mohla sama sebe vyhřívat celou zimu. Předpokládám, že přijedete na chatu, nahodíte generátor. Tím začnete zahřívat baterky a když budou zahřáté, tak je dobijete. Tak si to představujete?
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: ned lis 13, 2022 5:49 pm
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Pokud nebudou zmrzlé baterie nabíjeny, tak zásadní problém nevidím. Nějaká diskuze je zde: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=6590
A pokud byste je chtěl přes zimu nabíjet - panely, elcentrálou .. tak napřed musí být ohřáty.
ps: jaký je ten min. odběr v zimě??
A pokud byste je chtěl přes zimu nabíjet - panely, elcentrálou .. tak napřed musí být ohřáty.
ps: jaký je ten min. odběr v zimě??
1,14kWp, XTRA4415N-XDS2, Carspa 24V/3000W, LiIon 24V/100Ah
5,4kWp pro ohřev topné vody - ve výstavbě
5,4kWp pro ohřev topné vody - ve výstavbě
-
- Příspěvky: 1376
- Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
- Bydliště: Znojmo
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
- Kapacita baterie [kWh]: 23
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
viewtopic.php?f=7&t=3430Shannar píše: ↑ned srp 03, 2025 8:10 am Zdravím,
jsem úplný nováček a svépomocí jsem si na chatě postavil ostrovní solární systém. Výkon panelů je cca 1800 W - 2400W. Používám hybridní měnič / záložní zdroj SMCIH80-3kW 24V. Potřebuji poradit jaké baterie (asi LiFePO4 s vnitřním ohřevem) vybrat, abych je nemusel přes zimu odvážet. Přes zimu je odběr naprosto minimální, dobíjení je možné pouze z elektrocentrály a baterie jsou umístěny v boudě na zahradě bez možnosti vytápění a internetu.
V případě potřeby (cena/výkon) jsem ochoten vyměnit i měnič.
Předem děkuji za radu
Shannar
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Pokud snesete tu představu, že je použijete, použijte baterie LiION.
Ty snesou -30stC, nabíjet se dají asi do -20stC.
Dají se koupit prismatické, stejně jako LiFePo.
Jsou sice hořlavější, ale při správném dimenzování se ani neohřejou.
Mají taky lepší vybíjecí křivku, a nemají takové potíže s rozejitím článků v packu.
A celkově snesou horší zacházení.
Vhodné by byly třeba tyhle:
https://www.nkon.nl/de/samsung-sdi-94ah ... emmen.html
nebo v ČR nabízené s vyšší kapacitou
https://www.mivvyenergy.cz/cs/bateriove ... -calb.html
Sám používám takové na 48V ostrovní systému (14 článků) už dva roky k plné spokojenosti.
Ty snesou -30stC, nabíjet se dají asi do -20stC.
Dají se koupit prismatické, stejně jako LiFePo.
Jsou sice hořlavější, ale při správném dimenzování se ani neohřejou.
Mají taky lepší vybíjecí křivku, a nemají takové potíže s rozejitím článků v packu.
A celkově snesou horší zacházení.
Vhodné by byly třeba tyhle:
https://www.nkon.nl/de/samsung-sdi-94ah ... emmen.html
nebo v ČR nabízené s vyšší kapacitou
https://www.mivvyenergy.cz/cs/bateriove ... -calb.html
Sám používám takové na 48V ostrovní systému (14 článků) už dva roky k plné spokojenosti.
5x3 Solarmi, cca 7kWp (6východ+9západ), EPEVER Tracer 10420AN, 2x10kW Liion CALB, 5kW střídač EPEVER IP 5000 Plus - Jednofázový ostrov.
7xLongi, 2500W (jih, ale mizerný sklon), SITON, ohřev 160L Dražice, zatím nedodělané.
7xLongi, 2500W (jih, ale mizerný sklon), SITON, ohřev 160L Dražice, zatím nedodělané.
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Žádné Li based akumulátory a tekutým elektrolytem se nedají nabíjet při záporných teplotách. Problém není ani tak elektrody, ale právě ten elektrolyt. Fully solid state akumulátory jsou stále v daleké budoucnosti. Do té doby nebude nabíjení za záporných teplot možné.v600 píše:...použijte baterie LiION.
Ty snesou -30stC, nabíjet se dají asi do -20stC.
Odesláno z mého SM-S908B pomocí Tapatalk
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 4x80P14S = 4480Cells 18650 (~840Ah/44kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
To by bylo super, nebo druhou možností je baterie nabít v 5C a víc, potom odpojit a přes zimu pouze skladovat. Jaké baterie mi doporučíte a kolik ?MightyDash píše: ↑ned srp 03, 2025 8:50 am Baterie nebude mít dost energie, aby mohla sama sebe vyhřívat celou zimu. Předpokládám, že přijedete na chatu, nahodíte generátor. Tím začnete zahřívat baterky a když budou zahřáté, tak je dobijete. Tak si to představujete?
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Minimální odběr je nula. Mohu je v mrazech úplně odpojit. Nebo maximálně svícení dvěma až třemi úspornými žárovkami přes víkend. Na ostatní bych pouštěl centrálu.vinklarekcz píše: ↑ned srp 03, 2025 8:55 am Pokud nebudou zmrzlé baterie nabíjeny, tak zásadní problém nevidím. Nějaká diskuze je zde: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=6590
A pokud byste je chtěl přes zimu nabíjet - panely, elcentrálou .. tak napřed musí být ohřáty.
ps: jaký je ten min. odběr v zimě??
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Díky za konkrétní tip...v600 píše: ↑pon srp 04, 2025 10:49 am Pokud snesete tu představu, že je použijete, použijte baterie LiION.
Ty snesou -30stC, nabíjet se dají asi do -20stC.
Dají se koupit prismatické, stejně jako LiFePo.
Jsou sice hořlavější, ale při správném dimenzování se ani neohřejou.
Mají taky lepší vybíjecí křivku, a nemají takové potíže s rozejitím článků v packu.
A celkově snesou horší zacházení.
Vhodné by byly třeba tyhle:
https://www.nkon.nl/de/samsung-sdi-94ah ... emmen.html
nebo v ČR nabízené s vyšší kapacitou
https://www.mivvyenergy.cz/cs/bateriove ... -calb.html
Sám používám takové na 48V ostrovní systému (14 článků) už dva roky k plné spokojenosti.
Trochu mě vyděsilo, že jsou hořlavější...jak tomu mám rozumět? Kolik by jste jich doporučil pro můj systém?
-
- Příspěvky: 35
- Registrován: ned lis 13, 2022 5:49 pm
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Přece 7.
Sám mám system 24V složený z modrých Lionů 100Ah - https://www.mivvyenergy.cz/cs/bateriove ... -catl.html.
Sám mám system 24V složený z modrých Lionů 100Ah - https://www.mivvyenergy.cz/cs/bateriove ... -catl.html.
1,14kWp, XTRA4415N-XDS2, Carspa 24V/3000W, LiIon 24V/100Ah
5,4kWp pro ohřev topné vody - ve výstavbě
5,4kWp pro ohřev topné vody - ve výstavbě
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Trocha automatizace.
- Pokud panely něco dávají a baterka je studená, tak veškerou energii použít na jejich ohřev ( i v době nepřítomnosti).
- Až se baterka zahřeje na smysluplnou teplotu, tak energii přesměrovat do nich. Případně napřed jen postupně (třeba polovinu do nabíjení, polovičku ještě stále do hřevu), pak postupně přidávat do nabíjení.
- Když jsou baterky plné a stále svítí, a je teplota nízká, tak trvale živit ohřev. Pokud je teplota vysoká, tak měnič vypnout.
- Při odběru pokud je teplota dostatečná, tak odběr povolit.
- Pokud není, tak vznést dotaz, jestli se má spustit ohřev baterky z její vlastní kapacity a podle toho pak buď ohřát a následně povolit odběr, nebo odběr zaříznout.
- Pokud panely něco dávají a baterka je studená, tak veškerou energii použít na jejich ohřev ( i v době nepřítomnosti).
- Až se baterka zahřeje na smysluplnou teplotu, tak energii přesměrovat do nich. Případně napřed jen postupně (třeba polovinu do nabíjení, polovičku ještě stále do hřevu), pak postupně přidávat do nabíjení.
- Když jsou baterky plné a stále svítí, a je teplota nízká, tak trvale živit ohřev. Pokud je teplota vysoká, tak měnič vypnout.
- Při odběru pokud je teplota dostatečná, tak odběr povolit.
- Pokud není, tak vznést dotaz, jestli se má spustit ohřev baterky z její vlastní kapacity a podle toho pak buď ohřát a následně povolit odběr, nebo odběr zaříznout.
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Nedalo mi nereagovať:
Nikoho nenabádam na nabíjanie v mraze, no neviem, prečo by to nebolo možné.
Nie len že eutu nekúrim pri nabíjaní, ale aj domáce úložisko (LiFePo4) mám v garáži, kde je teplota tiež rovnaká ako aj vonku.
Pekný večer!
Škoda že sa vždy dozviem niečo čo je nemožné, až keď to roky prevádzkujem.Žádné Li based akumulátory a tekutým elektrolytem se nedají nabíjet při záporných teplotách. Problém není ani tak elektrody, ale právě ten elektrolyt. Fully solid state akumulátory jsou stále v daleké budoucnosti. Do té doby nebude nabíjení za záporných teplot možné.

Pekný večer!
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Prajem všetkým veľa slnka!
Robo /bert/
Robo /bert/
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Třeba proto, že při nabíjení v mrazu (myšleno teplota baterie) se ionty lithia začnou usazovat na povrchu grafitové elektrody a následně z nich rostou kovové dendrity. Ty pak prorazí separátor a baterie/auto/garáž shoří. Každá BMS to hlídá. Ale pokud to nějak obcházíš, tak hodně štěstí. Obzvlášť lifepo4 je na "lithium plating" velmi náchylné. Každý výrobce tu hranici definuje - obecně u lifepo4 0°C, u NMC -10°C. BMS by neměla dovolit nabíjení - nebo v autě nejdřív pustit ohřev baterie.
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
No vida, takže už tu máme né nulu, ale -10°C. No a s tím už se dá na chatě/chalupě pracovat. Ale zase dát pozor, NMC nemají cyklickou životnost stejnou s LiFe, ale o5 na chatě/chalupě se to vsákne. Proti olovu nebe a dudy. Asi tááákhle.
Myši umírají v pastích, protože nechápou, že ten sýr není zdarma. (mnou upravené motto jednoho z webů)
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Opravdu záleží na datašitu výrobce. Informace o NMC se týkala primárně aut (reakce na příspěvek k nabíjení auta) - kde si s tím umí BMS auta poradit - snížením proudu a předehřevem. U samostatných článků nebo domácích baterií se většinou dočteme "nenabíjet pod 0st" - jak už bylo napsáno výše.
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
cinske clanky maji v datashitu psano ze pod -5 se nemaji nabijet vybijeni mam dojem mozno i pri -20C, osobne mam baterky v dilne mimo dum a tam se v zime moc netopi jen kdyz tam neco delam takze jsem mel rekord asi -7C, pak jsem tam dal 4 kartovy rig ktery to tam temperuje a tu nulu urzi i v mrazech takze to je v pohode, -5C je mozno ale nemuzete od te baterie ocekavat nominalni vykony.
Victron EasySolar 5000va, mppt 2x 150/100, 6.8kwp, 40kwh lifepo4.
-
- Příspěvky: 1376
- Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
- Bydliště: Znojmo
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
- Kapacita baterie [kWh]: 23
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Papír snese šecko :-/ ...
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
Mám články Liion 208Ah od Mivvyenergy.
Datasheet jasně hovoří, že je lze nabíjet i vybíjet od nulou, jen se snižuje kapacita a proud.
Nabíjet lze do -20 a vybíjet v ještě větším mrazu.
Jsou to bězné prismatické články pro trakční použití.
Mám je ve sklepě, kde nemrzne, takže jsem to přímo nezkoušel.
U prismatických Liion přímo automobilních jsem našel podobné hodnoty...
Mě se na nich líbí, že mají přibližně rovnoměrnou vybíjecí/nabíjecí charakteristiku.
Mám jich 14 v sérii, napětí od 48 do 57V, zhruba co volt to jedna kWh.
Dobře se to hlídá, žádné potíže s rozjížděním a SOC.
BMS s 1A aktivním balancováním je na začátku srovnala a už tak jedou bez měsíce 2 roky.
Max proud 80A, ale to jen vyjímečně, obvykle tak 40-50A, což je asi 1/4 C
Po těch dvou letech nepozoruji žádný úbytek kapacity.
Datasheet jasně hovoří, že je lze nabíjet i vybíjet od nulou, jen se snižuje kapacita a proud.
Nabíjet lze do -20 a vybíjet v ještě větším mrazu.
Jsou to bězné prismatické články pro trakční použití.
Mám je ve sklepě, kde nemrzne, takže jsem to přímo nezkoušel.
U prismatických Liion přímo automobilních jsem našel podobné hodnoty...
Mě se na nich líbí, že mají přibližně rovnoměrnou vybíjecí/nabíjecí charakteristiku.
Mám jich 14 v sérii, napětí od 48 do 57V, zhruba co volt to jedna kWh.
Dobře se to hlídá, žádné potíže s rozjížděním a SOC.
BMS s 1A aktivním balancováním je na začátku srovnala a už tak jedou bez měsíce 2 roky.
Max proud 80A, ale to jen vyjímečně, obvykle tak 40-50A, což je asi 1/4 C
Po těch dvou letech nepozoruji žádný úbytek kapacity.
5x3 Solarmi, cca 7kWp (6východ+9západ), EPEVER Tracer 10420AN, 2x10kW Liion CALB, 5kW střídač EPEVER IP 5000 Plus - Jednofázový ostrov.
7xLongi, 2500W (jih, ale mizerný sklon), SITON, ohřev 160L Dražice, zatím nedodělané.
7xLongi, 2500W (jih, ale mizerný sklon), SITON, ohřev 160L Dražice, zatím nedodělané.
Re: Ostrovní systém baterie přes zimu
do -20 nabije lifepo to teda nevim, me cinani k calnku dali list kde je psano nabijeni do max -5C vybijeni do -20C, samozrejme pri takto nizkych teplotach nelze cekat nominalni vykony te baterie. Take je mam v dilne kde je v zime pod nulou rekord -7 posledni roky jim tam v zime davam 4 kartovy rig ktery ma asi 500w a temperuje to tam a tu nulu udrzi i ve velkych mrazech.
Victron EasySolar 5000va, mppt 2x 150/100, 6.8kwp, 40kwh lifepo4.