Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Odpovědět
Mikel
Příspěvky: 115
Registrován: pon črc 26, 2021 8:32 pm

Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Příspěvek od Mikel »

Doporučené provozní hodnoty:
Doporučené provozní napětí: 3,15V-3,45V
Absorpční napětí: 3,45V
Plovoucí napětí: 3,38V
Pracovní teplota / nabíjení: 0 °C ~ 45 °C
Pracovní teplota / vybíjení: -20 °C ~ 45 °C
V tomto napěťovém rozsahu využijete kolem 85% kapacity článků.
Je zakázáno nabíjení v teplotách nižších než 0°C z důvodu poškození a ztráty kapacity
willcz
Příspěvky: 294
Registrován: pát dub 09, 2021 8:48 am
Bydliště: Rosice

Re: Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Příspěvek od willcz »

Mají Lifepo4 baterky opravdu něco jako float?
Třeba moje BMS nic takového nezná.

chápu že asi neni dobré držet trvale baterku nabitou trvale na tom 3,45V, ale ...
Pokud to nepatří sem, tak nemám problém, přesunu/smažu to do svého tématu, nebo třeba k Batriu.
9,8 kWp Poly + Tigo, 3x XTM4000, 2x VT65, 1x VT80, 8x Pylon US3000B + paralelne k tomu 15S LiFe 360Ah s Batrium BMS
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 507
Registrován: stř dub 07, 2021 6:32 am

Re: Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Příspěvek od JonasPP »

Tak dam menšiu skúsenosť s lifepo4 batériou v elektrobajku.
Kupoval som celú kompletnú batériu (16s 20Ah 9,8kg s BMS) zatažitelnu dlhodobo 2C,kratkodobo 3C. Kolega kupoval totožnu batériu v rovnakej varke, v rovnakom čase a prevackoval ju s dodanou nabíjačkou, ktorá tlači 5A 62,5v a totožné prestavbovej elektrosade magic pie 1000W. Ja som používal upravenú nabíjačku, ktorá dávala 4A 56-59v. Na začiatku som tiež používal pár krát originál nabíjačku a batéria sa stabilné držala nad 60v a mala nameranu kapacitu 21,5Ah. Po prepočítaní je okamžite jasne, že pri original nabijačke batéria bola prebijana na skoro 3,9v članok. Dlhodobo to znamená skorú smrť pre Lifečko a tak sa aj kolegovi do dvoch mesiacov odpálil prvý článok. Po oprave sa batéria nedožila jedného roka, lebo odpalilo ďalšie 4 články. Kolega ju prestaval a používal na inom napätí v inom zariadení, ale aj tak sa články nedožili tretieho roku. Tieto skutočnosti som sa dozvedel iba pred rokom, lebo fórum de som s nim komunikoval umrelo rok po kúpe, keď internetoví predajca fórum zrušil a kolega ma náhodou našiel na internete a bol náhodou na ceste okolo mňa.
Ja som batériu používal na napätí 56v,čo je v prepočte 3,5v na článok. Dlhé roky som fungoval bez toho, aby som vedel o dajakej baterii. Ročne si batéria užila takých 100-150 plnych cyklov, kým som sa nesťahoval v januari roku 2016. To znamená, že batéria bola v prevádzke takých 5,5roka a vtedy posledná kapacitna skúška ukázala 100% kapacitu sa mi marí, že to bolo 20,2Ah. Lenže zimny čas sťahovania batéria mrzla v stodole až do jari a vtedy asi 2 tyždne mrzlo pod -20°C (neviem či nebolo aj -30),čo sa isto podpísalo na batérií, lebo v priebehu roku začala BMSka pri dlhodobej zaťaží odpajať batériu, aj keď z baterie v najhoršom prípade vycuclo necelých 5Ah.
Začal som teda batériu šetriť v zaťažení a namiesto 30A som sa snažil neprekročiť 20A, skôr som ju držal okolo 10A. Kapacitna skúška bola nereálna, lebo som sa nedostal ani na 10Ah a BMSka odpajala batériu nonstop. Nad takých cca 6Ah sa nedalo batériu zaťažiť, len zopár A. Neostávalo nič iné, len batériu dojazdiť a zmieriť sa so smrťou. Tak som na bájku jazdil do roboty 10km, v robote nabil na 56v a po obede domov. Tak som fungoval asi 2 roky, ale bajk už zimu bol uložený v teple. Ostatne zimi tiež už neriskujem a nedovolím žiadnemu litiu zmrznuť.
Ale čo sa stalo. Batéria sa začala postupne preberať k životu a predminuloročne jazdenie ukázalo, že batériu môžem priebežne zaťažovať 30A do kapacity 10Ah,aj keď napätie padá k 50v a postupne musím zjemnovať zaťaženie, až je elektropohon skôr záťaž, ako pomoc, ale dostal som sa ku kapacite 16Ah. Momentálne už druhým rokom používam batériu podobne, ale mam nabíjačku, ktorá nabíja na 54,2v, čo je 3,38v na článok a po pár hodinách sa to zostabilizuje na 53,7v kapacitnu skúšku som od vtedy ešte nerobil, ale 11Ah pri slabom zaťažení (10-20A max) dá.
To mame viac ako 11 ročnú batériu triznenu, ale stále funkčnú.
Mix poškodenych a bazarovich panelov +-16kWp skutočnych;
26kWh v hlavnej li-ion+life baterii
3ks Axpert King 5kW na 48v
Mikel
Příspěvky: 115
Registrován: pon črc 26, 2021 8:32 pm

Re: Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Příspěvek od Mikel »

willcz píše: pon srp 16, 2021 4:58 pm Mají Lifepo4 baterky opravdu něco jako float?
Třeba moje BMS nic takového nezná.

chápu že asi neni dobré držet trvale baterku nabitou trvale na tom 3,45V, ale ...
Pokud to nepatří sem, tak nemám problém, přesunu/smažu to do svého tématu, nebo třeba k Batriu.
Rezim rizeni nabijeni a zalezitost kontroleru ( menice ) nikoli BMS. BMS pouze hlida a balancuje.
willcz
Příspěvky: 294
Registrován: pát dub 09, 2021 8:48 am
Bydliště: Rosice

Re: Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Příspěvek od willcz »

Mikel píše: pon srp 16, 2021 9:38 pm
willcz píše: pon srp 16, 2021 4:58 pm Mají Lifepo4 baterky opravdu něco jako float?
Třeba moje BMS nic takového nezná.

chápu že asi neni dobré držet trvale baterku nabitou trvale na tom 3,45V, ale ...
Pokud to nepatří sem, tak nemám problém, přesunu/smažu to do svého tématu, nebo třeba k Batriu.
Rezim rizeni nabijeni a zalezitost kontroleru ( menice ) nikoli BMS. BMS pouze hlida a balancuje.
Toto ale není podstatou mé otázky (opravdová BMS právě řídí měnič, ne obráceně).
"Znají" LIFEPO opravdu float nebo je to jen přežitek z dob Pb?
9,8 kWp Poly + Tigo, 3x XTM4000, 2x VT65, 1x VT80, 8x Pylon US3000B + paralelne k tomu 15S LiFe 360Ah s Batrium BMS
Mikel
Příspěvky: 115
Registrován: pon črc 26, 2021 8:32 pm

Re: Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Příspěvek od Mikel »

willcz píše: pon srp 16, 2021 10:08 pm
Toto ale není podstatou mé otázky (opravdová BMS právě řídí měnič, ne obráceně).
"Znají" LIFEPO opravdu float nebo je to jen přežitek z dob Pb?
BMS pouze predava informaci a stavu baterie do meniče a ten si pak ridi nabijeni, nabijeni ale BMS neridi. Ale to neni podstatne, to uz je jen slovickareni.

Osobne v rozdilnych napeti moc smysl nevidim. Stejne jako u lithiovych baterii. Myslim si, ze to je vse otazka vhodneno nastaveni nabijeciho napeti a rozsahu napeti pro balancovani.
Na druhou stranu, vsichni velci vyrobci komercnich ulozist u LIFEPO4 uvadi oba rezimy nabijeni. Tak to asi bude mit nejake opodstaneni jine, nez prezitek z olova.
DanoP
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 12, 2021 11:07 am

Re: Doporučené provozní hodnoty napětí pro LIFEPO4

Příspěvek od DanoP »

willcz píše: pon srp 16, 2021 10:08 pm
Mikel píše: pon srp 16, 2021 9:38 pm
willcz píše: pon srp 16, 2021 4:58 pm Mají Lifepo4 baterky opravdu něco jako float?
Třeba moje BMS nic takového nezná.

chápu že asi neni dobré držet trvale baterku nabitou trvale na tom 3,45V, ale ...
Pokud to nepatří sem, tak nemám problém, přesunu/smažu to do svého tématu, nebo třeba k Batriu.
Rezim rizeni nabijeni a zalezitost kontroleru ( menice ) nikoli BMS. BMS pouze hlida a balancuje.
Toto ale není podstatou mé otázky (opravdová BMS právě řídí měnič, ne obráceně).
"Znají" LIFEPO opravdu float nebo je to jen přežitek z dob Pb?
Float v zmysle Pb nemaju. Idealne by malo byt nabit a potom vypnut nabijanie, cize 0 prud do baterie. Pretoze vacsina regulatorov nesleduje cisty prud do/z baterie tak sa to obchadza tzv. float napatim. Ako je zname, po vypnuti nabijania a bez odberu napatie klesa k hodnote 3,4 - 3.38 V na clanok. Preto sa to ustalene napatie povazuje za float, idealne by vtedy nemal tiect do baterie ziadny prud (pokial je stale nabita). Pri pouziti float napatia sa po ukonceni absorbcie chvilu odobera prud z baterie nez spadne na float napatie. Je to vsak zlomok kapacity a zjednodusuje to riadenie nabijacky (MPPT regulatora).
Odpovědět

Zpět na „mivvy ENERGY - rady, postupy, návody“