Stránka 3 z 3
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: stř zář 28, 2022 11:31 pm
od Kodl69
Kdybych neviděl na vlastní oči, jak asynchronní motor s kotvou nakrátko generuje jmenovitý napětí, taky bych nevěřil. Tohle se ale událo už před víc než 30-ti lety. Z pokusů mýho známýho vyplynulo: nějakej magnetismus v rotoru je, o tom žádná. Je potřeba k motoru připojit paralelně kondenzátory tak, aby při jmenovitých otáčkách byly v +- rezonanci s indukčností statoru (ku podivu se tohle dost shoduje s kondenzátorem připojeným k transformátoru LF měniče). A poslední věc, při zatěžování ohmickou zátěží se výstupní napětí drží, až do překročení nějaké hranice, a pak náhle padne na technickou nulu. Obnoví se až po úplném odpojení zátěže a ne úplně hned. Pokusy proběhly s motorem poháněným vodní turbínou přes řemenový převod, motůrek byl cca 500W 1450N/min, jestli si to dobře pamatuju, tak dokázal rozsvítit 3 ks 60W žárovek, ale fakt už je to dávno. Samozřejmě další pokusy s upraveným alternátorem s permanentním magnetem byly úspěšnější...
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pát zář 30, 2022 3:36 pm
od Plazivec
A
todle by bylo k něčemu?
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pát zář 30, 2022 5:34 pm
od jahodovák
Jakýkoliv takovýto motor lze použít jako generátor,stačí ho doplnit třífázovým usměrnovačem,jen je potíž v řízení proudu,to lze nejjednodušeji změnou otáček.Zdůvodů přetížitelnosti a delší životnosti jak jsem koukal tam mají i 60v 3kw dokonce i levnější,řídící jednotka a ostatní bižuterie není třeba.
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pát říj 14, 2022 1:20 pm
od luky
Tak jsem dneska toto filosofické téma uzavřel. Náhodou jsem narazil na inzerát a dnes ráno jsem uzavřel obchod. Je to polotovar, tak snad se mi to povede dokončit.
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pát říj 14, 2022 3:13 pm
od misa84
ještě teplo využít k vytápění a bude to na zimu ideál.Nějaký palinový výměník popř zavřít do krabice a hnád přes sahary...
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pát říj 14, 2022 3:26 pm
od luky
Já mám teplo ze dřeva, takže to asi nebudu dělat složitý. Tohle bude jenom pojištění pro případ dlouhého výpadku k nabití baterek.
Ale netuším co to je za modelářský motor, není na tom žádný štítek. Takže jestli to půjde použít pro nabíjení 48V baterky zjistím, až tomu vyměním olej a nastartuju to (stálo to 5 let).
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: sob říj 15, 2022 9:59 am
od misa84
taky jsem narazil na zajímavý inzerát-dalo by se zvýšením otáček zvýšit napětí z 42 ?
https://stroje.bazos.cz/inzerat/1569907 ... la-24v.php
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: sob říj 15, 2022 10:51 am
od Plazivec
Tohle opravdu nechceš. Smrdí to, neskutečně dýmí, randál jako prase, účinnost mizerná.
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: sob říj 15, 2022 8:34 pm
od jahodovák
Zvýšení otáček by nepomohlo,je to dynamo a je třeba přenastavit regulátor,pak by to šlo...ale počítej s tím,že je to dvoutakt ..
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: sob říj 15, 2022 10:44 pm
od luky
Tak jsem tomu polotovaru vyměnil olej a benzín a točí se to

Překvapilo mě, jak je to tichý v porovnání s podobně velkým dvoutaktem.
Bohužel jsem taky zjistil, že ten modelářskej motor dává 20V na volnoběh a 40V na plný otáčky. Takže původně to bylo vymyšlený na 24V baterku.
Prosím o radu co s tím?
Doporučíte mi jaký motor bych tam mohl namontovat, aby to umělo nabíjet 16s Lifepo, tj. cca 55V? Modelářský motory na tohle napětí asi nejsou. Ta Honda má 0.7kW při 7000ot/min.
Plán byl, že tam dám jen usměrňovací můstek a ureguluje se to samo. Montovat tam nějaký měniče nebylo v plánu.
Nebo zakázkové trafo 3f 24V>>55V? Naměřil jsem 900Hz...
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: sob říj 15, 2022 11:57 pm
od brumlaj
Jakejch 20V? pokud střídavých (900Hz), tak zdvojovač napětí. (použitelné i na všechny 3 fáze v zapojení do
hvězdy! - 6 diod)
zdvojovac.png
a pokud použiješ 2 fáze z
trojúhelníku a odmyslíš si, že je na vstupu trafo tak takto:
2f_zdvojovac.gif
v každém případě doporučuji "FET diody"
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: ned říj 16, 2022 8:29 am
od luky
Jo, 20-40V AC, tedy po usměrnění 28-56V DC naprázdno.
Ten 1f zdvojovač jsem měl taky na mysli, ale přišlo mi to jako blbost. Ten 2f zdvojovač už vypadá lépe, ten jsem neznal

Ale takto budou zatížené jen dvě vinutí, ne?
Zkusim vyštrachat nějaký diody a otestuju to. Díky!
Edit: koukám na to a napadá mě: v mém případě jsou vinutí do trojúhelníku. Kvůli fázovému posunu tedy na koncích vinutí není dvojnásobek napětí, ale zase jen jedno sdružené napětí. Takže tohle mi asi nepomůže, že?
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: ned říj 16, 2022 10:36 am
od kybos
Možná by bylo vhodnější použít celovlnný třífázový násobič napětí.
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: ned říj 16, 2022 4:16 pm
od josse
kybos píše:Možná by bylo vhodnější použít celovlnný třífázový násobič napětí.
Díky.
Tohle udělat z "ideal Diode" bude docela fuška...
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: ned říj 16, 2022 7:10 pm
od brumlaj
luky píše: ↑ned říj 16, 2022 8:29 am..... na koncích vinutí není dvojnásobek napětí, ale zase jen jedno sdružené napětí. Takže tohle mi asi nepomůže, že?
jenže ten usměrňovač usměrňuje každé vinutí zvlášť, takže opravdu tam na výstupu budeš mít 2x sdružené napětí (xSQR2). Klidně si to vyzkoušej než zadrátuješ tu kybosovu verzi, která je opravdu dokonalá

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: ned říj 16, 2022 9:28 pm
od luky
Tak kreslení na papír nepomáhalo, tak jsem si vzal k ruce simulátor (amplituda 10V v trojúhelníku):
Brumlaj má pravdu, fakt to násobí. Ale 3 fázový násobič z rukou kybose nemá konkurenci.
A ještě pár výpočtů:
měřil jsem 20-40V sdružené efektivní napětí. Tedy amplituda je 28V-56V.
Z 3f násobiče leze podle simulace cca 1,5x amplituda, tj.42-84V.
To by mohlo být akorát pro nabíjení, že? (55V+nějaké ztráty cestou).
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pon říj 17, 2022 5:06 am
od Abrams
Zdravím ,
muj upravený 3f letadýlkový BLDC motor při maximálním wýkonu / otáček klechtačky dává cca 95V DC na prázdno

.
PS toto vlíkno je o
náhradě elektrocentrály , nikoli o
centrále 
.
Elektronům zdar

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pon říj 17, 2022 6:48 am
od JonasPP
Ja som do teraz netušil, že existuje takto jednoduchy nasobič napätia. To aby som oprašil svoj stacionarny bajk ako generator a otestoval nasobič tam. Po tom sa s napätim na prazdno dostanem až na 80v a v zime kto bude chcieť pozerať mrazika v telke, tak si to bude musieť našlapať.
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pon říj 17, 2022 7:59 am
od luky
Abrams píše: ↑pon říj 17, 2022 5:06 am
Zdravím ,
muj upravený 3f letadýlkový BLDC motor při maximálním wýkonu / otáček klechtačky dává cca 95V DC na prázdno

.
Jo, to jsem viděl. Ale ty toho dosahuješ díky vysokým otáčkám. Tady není žádný převod a já jsem strojařinou dost nepolíben. Takže radši volím cestu elektroniky.
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pon říj 17, 2022 9:40 am
od Kodl69
U toho 3f násobiče pozor, maximální proud je omezen kapacitou kondenzátorů, tj pro nižší frekvence a menší kapacity (10mF je celkem obluda) je to hodně měkký zdroj napětí. Naopak z alternátoru, kde je 200Hz, by podle mě mohly stačit kapacity menší, ale co už , větší kapacita, větší impulsní proud, veřší životnost. Asi si to taky vyzkouším s tím kolem na stojanu, "goldenmotor" s usměrňovačem nabíjel rozumně akorát 24V baterku, změnou převodů kola jsem si akorát dokázal regulovat výkon od 0 do 200W (a to se dalo vydržet jenom pár minut)
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pon říj 17, 2022 10:08 am
od luky
Počítám to tady na papír:
Měřil jsem 20V/320Hz při volnoběhu, 40V/960Hz při plných otáčkách. Počítejme "nejhorší případ": 500Hz. 3 fáze, výkon cca 500W, napětí 60V > každou fází poteče cca 3A. Kondenzátor 1mF je impedance 0,3 Ohm, tedy napětová ztráta 0,9V. To je docela porovnatelný s úbytkem na diodách, takže větší kondenzátory nejsou úplně potřeba. Asi dám 2 kusy 1mF paralelně. Zítra navštívím GME v Praze, ale bohužel se k testu tak dva týdny nedostanu...
Druhá věc je, že v pro účely nabíjení jistá měkkost zdroje vůbec nevadí.
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pon led 30, 2023 1:17 pm
od tosjam
Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta
Napsal: pon úno 27, 2023 10:05 pm
od josse
Nezkoušel někdo místo usměrňovače použít VESC?
Při režimu brždění to umí zvyšovat, jako indukčnost to používá vinutí motoru ...
Viz:
https://www.instructables.com/Most-Effi ... tionary-B/
https://github.com/fotherja/Turbo_Trainer_Generator_v2