Stránka 1 z 3

náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 3:28 pm
od luky
Filosofická / teoretická otázka: Mějme FV elektrárnu s 48V akumulátorem. Pro případ výpadku proudu a nedostatku slunce by bylo dobré mít způsob, jak přeměnit energii z uhlovodíků na elektřinu v baterce. Jak na to?

1) elektrocentrála + nabíječka (230VAC>48VDC)
...tomu bych se rád vyhnul. Pro elektrocentrálu nemám jiné využití.

2) auto 12VDC > měnič na 230VAC > nabíječka
...realizovatelné, ale takové kostrbaté.
I když - mám doma auto s dvěma akumulátory. Ten druhý je LiFePO 12V/130Ah + měnič Victron 250VA. Takže by mi stačila nabíječka 230VAC/48VDC 200W. Po vybití baterky by stačilo nastartovat, dobít rychle tuto "malou" baterku a přečerpávání energie mít takto pomalé.

3) auto 12VDC > nabíječka DC/DC 12>48V
...takovou jsem ještě neviděl.

4) 48V generátor přibastlený na motor z křovinořezu?

Nebo jaké je vaše "pojištění" pro případ "blackoutu"?

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 4:43 pm
od misa84
Co generátor přidělaný na kolo auta s nápravou ve vzduchu :-)

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 4:51 pm
od dumi
to by bylo i z hlediska niceni auta asi nejlepsi. Pac kdyz ho nechas kadlat na idle, tak se jaksi nemze prevodovka a casem ti podekuje

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 5:25 pm
od redcrown
Standardní centrála není jistě úplně špatné řešení, ale něco stojí, a je potřeba ji včas a pravidelně udržovat. Ideální občas nastartovat vyjet starý benzín nebo vylít.
Za mě by bylo určitě zajímavé řešení to nouzové nabití z auta, jen nevím, jestli se nechá sehnat rozumná DC/DC nabíječka. V nouzi by šlo řešit i dvojitou konverzí.
Klasická 230/48 nabíječka se taky občas může hodit.
Pro rozumnou instalaci se ale blackout řeší jen na období listopad až únor. A i v tomto období si myslím, že pro nouzový provoz bude těch dní taky poměrně málo.
Takže za mě těžko radit, každý si musí vybrat tu svou cestu.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 6:34 pm
od jahodovák
Ono asi bude záviset hlavně na podmínkách které jsou k dispozici,pokud z auta,jen nouzové tak se mi jeví použít několik takovýhto měničů https://www.laskakit.cz/step-up-boost-m ... -8a--250w/ cena malá a užitek dobrý,jen škoda,že není možné nastavit vyšší napětí.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 6:59 pm
od josse
Když může dávat alternátor v náklaďáku 24V na volnoběh, neví někdo jestli neexistuje nějaký regulátor, který by stabilizoval proud/napětí na 48V (nastavitelný) při zvýšených otáčkách?

Přecijen základ toho alternátoru je docela bytelný a 2x napětí není tak velký rozdíl...

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 7:01 pm
od josse

redcrown píše: vyjet starý benzín nebo vylít.
To řeší LPG přestavba, propan se v čase nemění.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 7:51 pm
od brumlaj
luky píše: stř zář 21, 2022 3:28 pm.... by bylo dobré mít způsob, jak přeměnit energii z uhlovodíků na elektřinu v baterce. Jak na to? ........
2x АБ-1П/30 - lépe řečeno dvěma dynamy z nich. Vím, že domečkové písmo je dnes v nemilosti, ale překousne-li to někdo, tak nabíjecí soustrojí funguje. Zvlášť při "promiskuitě" s dnešními 4-taktními motory ze spálených elektocentrál.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: stř zář 21, 2022 7:54 pm
od redcrown
josse píše:
redcrown píše: vyjet starý benzín nebo vylít.
To řeší LPG přestavba, propan se v čase nemění.
Ano to jistě, ale kvůli blackoutu jednou za rok to je ještě hůř ekonomické než benzinová centrála.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 8:22 am
od josse
redcrown píše:
josse píše:
redcrown píše: vyjet starý benzín nebo vylít.
To řeší LPG přestavba, propan se v čase nemění.
Ano to jistě, ale kvůli blackoutu jednou za rok to je ještě hůř ekonomické než benzinová centrála.
To je třeba si rozmyslet, blackout nelze nijak převádět na ekonomiku, takže jsou to dvě různé věci. Buď chci zálohu, nebo ekonomiku a až nepůjde sluníčko, budu po tmě a spát :-)

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 8:23 am
od luky
josse píše: stř zář 21, 2022 7:01 pm
redcrown píše: vyjet starý benzín nebo vylít.
To řeší LPG přestavba, propan se v čase nemění.
Tohle má vyzkoušené řešení:
1) syntetické palivo (Aspen)
2) benzín bez biosložky nebo s biosložkou, která nemá tendenci se rozkládat (detaily už jsem vypustil z hlavy). Prakticky vyzkoušeno na 100 oktanovém benzínu z OMV, křovinořezu a motorové pile. Jeden kanystr tu mám obvykle rok a oba stroje startují bez problémů.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 8:25 am
od luky
josse píše: čtv zář 22, 2022 8:22 am To je třeba si rozmyslet, blackout nelze nijak převádět na ekonomiku, takže jsou to dvě různé věci. Buď chci zálohu, nebo ekonomiku a až nepůjde sluníčko, budu po tmě a spát :-)
Popravdě to řeším proto, protože si bez elektriky nezatopím. Sice je té energie potřeba opravdu málo, ale bez ní to nejde.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 8:50 am
od Nautilus
luky píše: čtv zář 22, 2022 8:25 am ... si bez elektriky nezatopím. Sice je té energie potřeba opravdu málo, ale bez ní to nejde.
Varianta přelití energie z autobaterie mi nepřijde nejlepší. Kolik v průměrné autobaterii těch kWh očekáváš? Není jednodušší si vybudovat zálohu specielně toliko pro "topení" (předpokládám že nemáš na mysli přímotop či TČ). Pár Li-Ion potřebné kapacity a k tomu odpovídající elektroniku?
A nebo co si tak pohlídat LiFePo aby v ní rezerva na topení vždy zůstávala?

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 10:05 am
od luky
Nejde o množství energie v 12V akumulátoru. Ale o množství energie v naftové nádrži, která se dá snadno přeměnit na energii elektrickou na napětí 12V.
Mám FV elektrárnu, ale i tak se obávám, že v zimě to nedokáže vyrobit dostatek energie.
A nejde o nějakou "jednorázovou" potřebu energie, kterou bych mohl mít uloženou v nabitých li-ionkách někde vedle. Ale o konstatní odběr čerpadla, případně přes deset hodin ventilátor v kotli.

I když - je fakt, že v nejhorším případě můžu kompletně přejít na záložní zdroj v autě a prostě do kotelny natáhnout kabel z měniče v autě. Tohle řešení asi vyzkouším. Na to jedno čerpadlo a PLC mi stačí něco pod 50W a při natápění kotlem se vejdu tak do 100W. (Mám akumulační nádrž a kotel na dřevo)

Ještě jsem spekuloval o nečem takovém: https://www.aliexpress.com/item/1005003509882525.html. Ale to už by byla lepší centrála s nabíječkou - to by se aspoň někdy hodilo.
A nebo sehnat motor z centrály nebo sekačky "za děkuju" a k tomu nabastlit generátor: https://www.aliexpress.com/item/1005001933313897.html

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 10:24 am
od jahodovák
Koukám,že bez čínana tu skoro nikdo nic neudělá,přitom by bylo jednodušší k tomu motoru přidat obyčejný alternátor z vrakáče ,který je na to velice vhodný a je vybaven i regulací,jen to chce dostatečně velkou baterku aby mělo smysl ten motor vubec nastartovat,hezký den.Dokonce se tam dají sehnat i použitelné motory..

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 10:56 am
od luky
jahodovák píše: čtv zář 22, 2022 10:24 am obyčejný alternátor z vrakáče
Asi nerozumím, ale nenapadá mě žádné auto s 48V alternátorem, které bych mohl potkat na vrakovišti...

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 11:15 am
od jahodovák
Byla to reakce na 12 voltů,ale šikovnější kutil si dovede poradit i se 48 volty,jde to i když trošku kostrbatě se 4 alternátory a 4 12 v baterky a i při nabíjení spojené na 48v,takže nabíjet ty 4 12v a odebírat 48v.Jen ty alternátory musí být každý vzlášt a v žádném případě na vodivém držáku.Samozřejmě pokud možno stejné a poháněné jedním motorem.Varianta je 2 24v.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 3:17 pm
od Nautilus
luky píše: čtv zář 22, 2022 10:05 am Nejde o množství energie v 12V akumulátoru. Ale o množství energie v naftové nádrži, která se dá snadno přeměnit na energii elektrickou na napětí 12V.
Mám FV elektrárnu, ale i tak se obávám, že v zimě to nedokáže vyrobit dostatek energie.
A nejde o nějakou "jednorázovou" potřebu energie, kterou bych mohl mít uloženou v nabitých li-ionkách někde vedle. Ale o konstatní odběr čerpadla, případně přes deset hodin ventilátor v kotli.

I když - je fakt, že v nejhorším případě můžu kompletně přejít na záložní zdroj v autě a prostě do kotelny natáhnout kabel z měniče v autě. Tohle řešení asi vyzkouším. Na to jedno čerpadlo a PLC mi stačí něco pod 50W a při natápění kotlem se vejdu tak do 100W. (Mám akumulační nádrž a kotel na dřevo)
Jestli to tedy chápu správně DS není přítomna a nejde o překlenutí výpadku DS.

Pak je vhodná možnost nepřelívat energii z auta do FVE, ale rovnou ji použít na provoz kotle.

Trváš-li přesto na "přelívání" 12>48" tak není nic jednoduššího než modelářská nabíječka napájená 12V z autobaterky. Ovšem dobíjet potom baterku nastartováním auta nevidím jako dobré řešení. Přitom jak už zaznělo výše, alternátor napojený na nějaký úsporný motor ze sekačky a pod. by to vyřešil celkem kulantně, zvláště pokud píšeš: "..nejde o nějakou "jednorázovou" potřebu energie,.."

I když moje námitka, že z autobaterky se toho (energie) moc nevytáhne stále platí. Dám konkrétní příklad: Baterka v autě cca 7 roků, auto startuje na brnknutí, žádnej problém s elektrikou. Při zkoušce kapacity malé překvápko. Baterka disponuje pouhými 5Ah kapacity. A to se jednalo o baterku, která byla v garáži trvale připojena na udržovací nabíjení.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 5:45 pm
od Martin P
Dynamo ze starého vagónu. Bývají často na 48V. Akorát že regulace bývá bokem v rozvodné skříni přímo ve vagónu.

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 5:48 pm
od redcrown
jaké výkony mají? a otáčky +-?

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 7:28 pm
od Martin P
Vím jen napětí 48VDC (ne vsechna, muselo by se to pohlídat). Ale kolik to má otáček z hlavy nevím (jezdím na nákladech).

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 7:44 pm
od misa84
48 voltů 2,25 nebo 3 kW otáčky 370 až 2200 minutu škoda že nejde sehnat...mě teda...

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: čtv zář 22, 2022 10:15 pm
od dumi
Mozna by si to zaslouzilo vlastni tema, ale je to hodne blizke.

Ja sice elcentralu mam (diky jeste jednou uzivateli Marsal), ale zjevila se mi tady postarsi benzinova a jedna elektricka sekacka. Bystrejsi jiste tusi kam mirim :)

Sekacky maj kaput sasi, takze zustanou jen motory.

Jeste sem to nezkoumal, ale predpokladam, ze v ty elektricky je klasikej asynchronak s kotvou nakratko, tzn, pokud ho roztocim tim benzinakem mel by fungovat jako generator ne? Na vystupu bude AC napeti. Velikost napeti bude umerna otackam, frekvence take.

Ted co s tim, nemam ambice z toho delat AC 230V/50Hz vystup, moc prace. Chci to jako nabijecku 24/48V systemu.

Co kdyz vystup toho motoru jenom usmernim a rovnou pripojim na baterii? Co to s tim motorem udela? Dokazu ho tim nejak pretizit? nebo by bylo lepsu usmernit a dat nejakej DC/DC menic? nebo na vystup motoru dat trafo nekam bliz k napeti AKU? treba z nejake UPS?

Nepotrebuju aby to automaticky ukoncilo nabijeni a nebo nabilo baterii na presne napeti. BUde se to poustet rucne, takze se to da ohlidat.

Ma to nejakej hacek? Otacky motoru se budou dat resit otackami benzinaku + prevodem na remenu pohonu.

Nejakej tip kam je nejlepe nastavit? Rekl bych, ze tam kde e toci sekacka naprazdno (elektricka), ale nemam jak to moc zmerit.

PS: uvazuju jen v teoreticky rovine, nemam ted cas to zkouset, ale vize je postavit neco uplne tupyho, levnyho z toho co je doma.

Komenty uvitam

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: pát zář 23, 2022 6:18 am
od Abrams
Zdravím ,

přidám k teorii trochu praxe ;) .
Asynchroní elektromotors kotvou na krátko ( rotor sestavený z plechů zalitý hliníkem) se točí díky elektřinou generovanému magnetickému poli statorem na nějž reaguje elektromagnet v rotoru . Ustane-li elektromagnetiské pole statoru (odpojí se přívod elektřiny) , rotor okamžitě ztrácí elektromagnetismus a je z něj dotáčející se kus kamene . Bude-li se otáčet takovým rotorem , žádné elektromagnetické pole nevznikne . Bude to pouze točící se sertvačník - žádný pohyb elektronů ne svorkách :( .

Synchorní AC elektromotor disponuje rotorem s permanentními magnety -> ten je schopen fungovat coby generátor :D .

AD alternátor - běžne jsou schopny generovat proud od 1.200 ot/minutu na své hřídeli !!!!! Žádný auto alternátor není poháněn přímo klikovým hřídelem , ale řemenovým převodem v poměru 1:2 až 1:2,5 :!: .
Účinnost alternátoru není nijak oslnivá , pohybuje se kolem 80% . Což je podstatně lepší než-li dosahuje dynamo .

Do funkce elektrického generátoru lze úspěšně použít takřka jakýkoli elektromotor obsahující permanenetní magnety :idea: .
Jak je poznat ? V dobrém technickém stavu (nezadřená ložiska , neohnutý hřídel , nezarezlý atd.) pouhým roztočením rukou :nod: .
Dotáčí-li se několik vteřin až desítek vteřin = setrvačník . Klade-li při otáčení trhavý odpor a takřka ihned zasatvuje = bingo :mrgreen: .

Elektronům zdar :sun2:

Re: náhrada elektrocentrály: nabíjení 48V LiFePO z 12V auta

Napsal: pát zář 23, 2022 6:44 am
od dumi
Diky. Tocive stroje sem nikdy nemel rad :-)

Zkusim.sekacku rozebrat a uvidim.

Alternatory nastwari nejake mam. S temi jsem.to uz castecne.zkousel, blbe je ze se musi nabudit. Takze potrebuji na svorkach napeti aby zacali fungovat.