ATS-STS
ATS-STS
Dobrej,
díval jsem se po přepínači jedné ze dvou sítí, FVP a DS. Co bylo nejhorší, našel jsem hned, příklad čínskýho harampádí, zdůraznuji že se píše rok 2022 a né 1970 !!!
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... AdAAAAABAK
Nemohu se smát i polo-šmejdu, ikdyž levnějšímu než ten co uvádím hořeji, a to :
https://hadex.cz/m523a-automaticky-prep ... ul-yx-q01/
To je stupidní a špatně navržené.
Co má vývoj je ATS-SSR.
https://www.researchgate.net/figure/Des ... _315894532
Máte někdo jednoduché, levné schéma řešené tímto triakovým způsobem? Nebo MOSFET apod.
díval jsem se po přepínači jedné ze dvou sítí, FVP a DS. Co bylo nejhorší, našel jsem hned, příklad čínskýho harampádí, zdůraznuji že se píše rok 2022 a né 1970 !!!
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... AdAAAAABAK
Nemohu se smát i polo-šmejdu, ikdyž levnějšímu než ten co uvádím hořeji, a to :
https://hadex.cz/m523a-automaticky-prep ... ul-yx-q01/
To je stupidní a špatně navržené.
Co má vývoj je ATS-SSR.
https://www.researchgate.net/figure/Des ... _315894532
Máte někdo jednoduché, levné schéma řešené tímto triakovým způsobem? Nebo MOSFET apod.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Re: ATS-STS
Tímto přepínám mezi dvěma nezfázováním sítěmi celé rodinné domy i s On-grid střídači bez výpadku střídačů, ani si toho nevšimnou. Být trochu lepší kontakty tak maximální spokojenost. Třeba to brát s rezervou ty čínské hodnoty, 100A to nedá, sotva 40A. Při jedné fázi bych použil ten 4-pólový a všechny kontakty propojil paralelně.Cmrnda píše: ↑pát zář 23, 2022 9:06 pm Dobrej,
díval jsem se po přepínači jedné ze dvou sítí, FVP a DS. Co bylo nejhorší, našel jsem hned, příklad čínskýho harampádí, zdůraznuji že se píše rok 2022 a né 1970 !!!
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... AdAAAAABAK
Pokud váš měnič nesnese zkratové proudy distribuční sítě, tak na to polovodiče rozhodně nedoporučuji z bezpečnostních důvodů používat.
Re: ATS-STS
To asi nebude dobry napad, lebo ak sa jeden kontakt zalepi a druhy prepne tak to je presne to comu sa chceme vyvarovat.
Tento cinsky prepinac pouzivam ako nudzovy. Ked nejdu menice (nieco servisujem, pretazenie atd…) tak automaticky prepne na grid. Funguje bez problemov.
Re: ATS-STS
Tu mechaniku od někoho zkopírovali docela dobře, když se jeden kontakt svaří, na druhou stranu se to nedostane.yolo80 píše:To asi nebude dobry napad, lebo ak sa jeden kontakt zalepi a druhy prepne tak to je presne to comu sa chceme vyvarovat.
Tento cinsky prepinac pouzivam ako nudzovy. Ked nejdu menice (nieco servisujem, pretazenie atd…) tak automaticky prepne na grid. Funguje bez problemov.
Já měl 2P 63A variantu a jeden kontakt je na bojler 2200kW moc, když jsem dal paralelně kontakty, pak se teprve přestaly hřát a opalovat...
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: ATS-STS
Teď jsem to zkoušel, když jeden kontakt podržím tak v ručním režimu se ty ostatní dají ručně přepnout, ale chce to vyvinout opravdu velkou sílu, ale ty pružiny na to mají dost vůle. Poprvé se mi to nepovedlo a napsal jsem že to nejde, ale pak jsem si řekl, že to zkusím i za cenu že to polámu a ostatní kontakty se přepnuly a nepolámalo se to. Tak jsem příspěvek opravil.
Ještě to musím vyzkoušet jestli se přepnou i v automatickém režimu, asi ano, podle toho jak ty cívky s tím mlátí, tak si myslím že na to budou mít sílu.
Beru tedy zpět, použití více kontaktů paralelně.
Re: ATS-STS
Koukal jsem co dává do ats boxu solax a je tam stykačpvá kombinace s blokací. Je tady někdo natolik znalý, že by byl schopen napsat jakej použít na 20A, jakej na 32A, jakej na 40A? Zátěž asi ta nejhorší možná, tedy indukční a proudy viz výše. Našel jsem třeba tohle, ale nedokážu říct, zda je to dostačující na "trvalejch" 32A.
https://argos.cz/pobocka-praha-vestec/p ... ane-pom-ko
Nevýhoda těchto stykačů na naše proudu je, že se nevejdou do mělkých rozvaděčů co používáme, ale dokážu si to představit v extra boxu jako to má solax a jednou pro vždy by bylo na fóru jasné jak udělat přepínač co po deseti přepnutí neuhoří.
https://argos.cz/pobocka-praha-vestec/p ... ane-pom-ko
Nevýhoda těchto stykačů na naše proudu je, že se nevejdou do mělkých rozvaděčů co používáme, ale dokážu si to představit v extra boxu jako to má solax a jednou pro vždy by bylo na fóru jasné jak udělat přepínač co po deseti přepnutí neuhoří.
Re: ATS-STS
Ještě to upřesním, pokud tedy nezapojíte kontakty paralelně tak nehrozí aby se oba zdroje vzájemně propojily.tomas píše: ↑ned zář 25, 2022 2:28 pmTeď jsem to zkoušel, když jeden kontakt podržím tak v ručním režimu se ty ostatní dají ručně přepnout, ale chce to vyvinout opravdu velkou sílu, ale ty pružiny na to mají dost vůle. Poprvé se mi to nepovedlo a napsal jsem že to nejde, ale pak jsem si řekl, že to zkusím i za cenu že to polámu a ostatní kontakty se přepnuly a nepolámalo se to. Tak jsem příspěvek opravil.
Ještě to musím vyzkoušet jestli se přepnou i v automatickém režimu, asi ano, podle toho jak ty cívky s tím mlátí, tak si myslím že na to budou mít sílu.
Beru tedy zpět, použití více kontaktů paralelně.
U tří fází se ale může stát že dojde k tomu, že některá z fází se může přilepit a zůstat na jiném zdroji než ostatní. Zastávám ale názor že každý třífázový spotřebič který je náchylný na výpadek a sled fází by měl mít vlastní ochranu a motory minimálně motorovou ochranu jinak si ani nezaslouží "přežít".
Pokud uděláte přepínač pomocí stykačů, tak při slepení jednoho kontaktu dojde k propojení zdrojů. Musely by jste použít stykače s nuceným vedením kontaktů a ještě to nucené vedení by muselo mít vazbu na mechanickou blokaci. Což nevím jestli vůbec někdo vyrábí.
Stále si tedy myslím že přepínací kontakt je bezpečnější než dva spínací a při správném zapojení u něj nehrozí propojení obvodů které se nemají propojit.
Naposledy upravil(a) tomas dne ned zář 25, 2022 4:40 pm, celkem upraveno 3 x.
Re: ATS-STS
Toto by také mohlo vlézt i do modulárního rozvaděče:
https://new.abb.com/low-voltage/cs/nizk ... ompact-ats
ale pozor na to že to jsou dva spínací kontakty a ne jeden přepínací. Jestli tam tedy mají vyřešené i to že se mechanické táhlo na jedné straně zlomí a dovolí to spojit kontakty i na druhé straně nebo co se stane když se svaří kontakt, nevím.
Podobně:
https://www.se.com/ww/en/product-range/ ... nsferpact/
A co toto?
https://www.aliexpress.com/item/4000640 ... 2e0eIQqanV
přepíná před 0, takže to nebude tak rychlé. Mechanicky to zatím nemůžu zhodnotit, ale vypadá to že tam je přepínací kontakt.
https://new.abb.com/low-voltage/cs/nizk ... ompact-ats
ale pozor na to že to jsou dva spínací kontakty a ne jeden přepínací. Jestli tam tedy mají vyřešené i to že se mechanické táhlo na jedné straně zlomí a dovolí to spojit kontakty i na druhé straně nebo co se stane když se svaří kontakt, nevím.
Podobně:
https://www.se.com/ww/en/product-range/ ... nsferpact/
A co toto?
https://www.aliexpress.com/item/4000640 ... 2e0eIQqanV
přepíná před 0, takže to nebude tak rychlé. Mechanicky to zatím nemůžu zhodnotit, ale vypadá to že tam je přepínací kontakt.
Re: ATS-STS
No, vypracoval jsem si projekt s Arduinem, postačí 2x SSR 100A a modul Arduino UNO a pár drátů. Případně ještě AD převodník na požadavek sepnutí / rozepnutí cyklů přepínání, ten kontrolér tam může být i k řízení jednotlivých okruhů, to nemusí být jen "bum, třísk, prásk" z čínskýho rumpálu na celej dům! A drahý to není! Vyjde to levnějš než ten buchar. Postupné spínání triaků se zařídí přesmou 20ms prodlevou, uvidím, snad jsem na nic nezapoměl.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Re: ATS-STS
Přesně stejně to mám já. Při náběhu FVE k nezaplacení ("klid v domácnosti"), teď už si ale ani nepamatuji, kdy to přepínalo naposledy, snad to ještě funguje.
Re: ATS-STS
Navazuji na projekt s SSR, prototyp hotov, zkouška je pozitivní, lednice pokračuje bez časové prodlevy, na měnič jsem nastavil 60HZ, abych poznal rozdíl, u kávovarné konvice jsem vidě znatelně pauzu, ale zde to nevadí, stolní PC bez ujmy, LED žárovky taky, jediný co bylo v předběhu byla UPS pro PC, tady se to přeplo na vnitřní baterku, usuzij že podle nižšího napětí co dává měnič, 220V.
Teplota na tu konvici bez chladiče byla cca 60st/C, takže žádné drama dle stupidních videi na YOUTUBE se nekonala.
Tak zahoďme rumpály, ať si to v tý CHINĚ naházej do moře...
Největší fronta pokřiků zlých jazyků je průraz triaku, no ještě to testnu přes proudový senzor, toto ale jednoznačně triak ochrání, si myslím, zatím.
Jak někdo může používat výhradně mechanické jističe, to je mi záhadou.
Teplota na tu konvici bez chladiče byla cca 60st/C, takže žádné drama dle stupidních videi na YOUTUBE se nekonala.
Tak zahoďme rumpály, ať si to v tý CHINĚ naházej do moře...
Největší fronta pokřiků zlých jazyků je průraz triaku, no ještě to testnu přes proudový senzor, toto ale jednoznačně triak ochrání, si myslím, zatím.
Jak někdo může používat výhradně mechanické jističe, to je mi záhadou.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Re: ATS-STS
Přepínač pomocí SSR už na fóru mypower byl, nějakou dobu to fungovalo a pak se zakouřilo z měniče.
-
- Site Admin
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: ATS-STS
Dej.si tam.kameru, at se na ten ohnostroj pak muzes aspon podivat
propalenych SSR sem uz videl vic nez dost. Oni zrovna moc nevydrzi...
A pouzit je jako prepinac siti je hodne odvaznej krok.
propalenych SSR sem uz videl vic nez dost. Oni zrovna moc nevydrzi...
A pouzit je jako prepinac siti je hodne odvaznej krok.
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: ATS-STS
Ty SSR moduly jsou již částečně chráněny LC k triaku, jinak v domácnostech nějaké velké posunutí fáze nehrozí, pokuď nemá někdo v ložnici hoblovku, a, nebo v kuchyni soustruh.
Protože ty "fake", tam byly ty triaky křivě nalepený, na tý chladící desce, a polovodič když je zahřátý tak má velmi málo k průrazu, v datasheetech bývá hodnota uvedena, u 100A je to jen 8A, pak jde do kopru, no chce to chladit. Jinak ty SSR 100A mají dvě díry na připevnění a jsou přišroubované.
Protože se dostala energie na mosfety měniče, možná by pomohla bleskojistka, citlivost těchto prvků je veliká, někdo tvrdí že jsou i rychlejší než polovodiče.
Na my power nefunguje vyhledávání a nenašel jsem to.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Re: ATS-STS
Opět zopakuji, že Ti přeji jen pozitivní zkušenosti. Cokoli jiného do doby než Ti zaklapne příčina a důsledek by bylo lidsky škaredé.
-
- Site Admin
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: ATS-STS
Ano ano, faky, presne tak tim to urcite bylo.
Carlo Gavvazi v cene 2k za jedno rele od ofiko distributora jsou holt fake.
Finder to same.
Nevim kde jinde nakupovat
No preji hodne stesti a hodne nabehanych hodin bez poruchy
Carlo Gavvazi v cene 2k za jedno rele od ofiko distributora jsou holt fake.
Finder to same.
Nevim kde jinde nakupovat
No preji hodne stesti a hodne nabehanych hodin bez poruchy
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: ATS-STS
Není to záhada, ale fyzika, ten úbytek napětí na triaku a tedy výkonová ztráta je příšerná. Mosfetové zatím nejsou dost dobré, je třeba ještě pár let vývoje. Teda ty čínské mechanické sračky jsou jen o kousek lepší, mají mizerné kontakty, ale výkonová ztráta je pořád zlomek toho dnešního polovodičového.Cmrnda píše: Jak někdo může používat výhradně mechanické jističe, to je mi záhadou.
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: ATS-STS
Taky jsem měl období, kdyjsem preferoval všechno pokud možno elektronicky. S věkem jsem došel k tomu, že dobře dimenzovaný stykač, jistič a pod vydrží hodně hrubé zacházení jako jsou zkraty, přetěžování a pod. Pokud tě tohle vážně zajímá, zkus si zjistit co znamená I2t (proud nadruhou krát čas)
a jakou odolnost při zkratu mají třeba pojistky, jističe a jakou polovodiče.
P.S. a ty "nespolehlivý elektronky": Mám rádio z r. 1937, který bylo v provozu 12hodin denně 50let, lampy jsou v něm původní a hraje dodnes. Možná trochu dýl žhaví, a nejsou žádný SV vysílače. Co se muselo už dvakrát měnit, byl elektrolytický kondenzátor ve zdroji. Nic se za posledních 100 let nezměnilo...
a jakou odolnost při zkratu mají třeba pojistky, jističe a jakou polovodiče.
P.S. a ty "nespolehlivý elektronky": Mám rádio z r. 1937, který bylo v provozu 12hodin denně 50let, lampy jsou v něm původní a hraje dodnes. Možná trochu dýl žhaví, a nejsou žádný SV vysílače. Co se muselo už dvakrát měnit, byl elektrolytický kondenzátor ve zdroji. Nic se za posledních 100 let nezměnilo...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
-
- Site Admin
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: ATS-STS
Jeste k tem SSR rele, pockej az ti za nima treba jenon praskne zarovka. Nedej boze vetsi zktrat. pak to teprve bude vesele
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: ATS-STS
SSR nikdy nepřeruší obvod úplně, už z jeho principu jím vždy malý proud prochází pro napájení elektroniky.
A jak by mohla bleskojistka na 230V chránit propojení ostrovní sítě s distribuční sítí když je tam také 230V? Tam vůbec nejde o vyšší napětí, ale vyšší proud. Bleskojistka nechrání proti nadproudu.
Triaky v SSR jsou přemostěné varistory, nikdy nevíte při jaké napěťové špičce se SSR "sepne".
Re: ATS-STS
Zdravím ,
kdo z Vás někdy pitval tranzistor , mosfet , triak TO220 či TO247 ? Ja jo . Ty chlupy co spojují silové nožičky s křemíkovým čtverečkem jsou šokující . Průměr kolem 0,3mm z čehosik měkkého , něco mezi hliníkem a cínem . TO220 běžne jen chlup , extra výkonové typy mývají chlupy dva . TO247 běžna dva chlupy , extra výkonové až tři chlupy . Párkrát se mi povedlo sublimačně explodovat ony chlupy přetížením .
Proto jsem si pořídil 100A mechanický ATS s festovními kontakty . Provozně budou zatěžovány maximálně 25A .
Chápu že je aktuálně v módě všechno smart a podobně , ale né všude je to krok správným směrem .
Elektronům zdar
kdo z Vás někdy pitval tranzistor , mosfet , triak TO220 či TO247 ? Ja jo . Ty chlupy co spojují silové nožičky s křemíkovým čtverečkem jsou šokující . Průměr kolem 0,3mm z čehosik měkkého , něco mezi hliníkem a cínem . TO220 běžne jen chlup , extra výkonové typy mývají chlupy dva . TO247 běžna dva chlupy , extra výkonové až tři chlupy . Párkrát se mi povedlo sublimačně explodovat ony chlupy přetížením .
Proto jsem si pořídil 100A mechanický ATS s festovními kontakty . Provozně budou zatěžovány maximálně 25A .
Chápu že je aktuálně v módě všechno smart a podobně , ale né všude je to krok správným směrem .
Elektronům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Re: ATS-STS
To jsi pitval asi samý fejky... Vezmu ten druhý extrém, najdi si stac3932b, nebál bych se říct desítky drátků na plech drejnu a stejné desítky drátků na gejt, emitor rovnou substrát je pozlacený, kouká z pouzdra ven a letuje se na zem/chladič. A přitom je to míň než 2cm2 oba dohromady (on je dvojitý aby dělal push-pull) dovolená ztráta v pulzu tuším 600W... Takže srovnatelný s tím TO247, pouze je to pro frekvence magnetické rezonance tuším do 250MHz. Už je to nějaký pátek co jsem ho zničil a pak otevřel, nesmí se to zapínat s odpojeným vstupem, kmitlo mi to.Abrams píše:Zdravím ,
kdo z Vás někdy pitval tranzistor , mosfet , triak TO220 či TO247 ? Ja jo . Ty chlupy co spojují silové nožičky s křemíkovým čtverečkem jsou šokující . Průměr kolem 0,3mm z čehosik měkkého , něco mezi hliníkem a cínem . TO220 běžne jen chlup , extra výkonové typy mývají chlupy dva . TO247 běžna dva chlupy , extra výkonové až tři chlupy . Párkrát se mi povedlo sublimačně explodovat ony chlupy přetížením .
Proto jsem si pořídil 100A mechanický ATS s festovními kontakty . Provozně budou zatěžovány maximálně 25A .
Chápu že je aktuálně v módě všechno smart a podobně , ale né všude je to krok správným směrem .
Elektronům zdar
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21