On ani průřez vývodů z TO220 pouzdra není nic extra, 1mm2 to jistě není, a podle datasheetu je trvalej proud 129A, navíc omezenej čipem, ne těmi vývody.
Ale i tak, tahle diskuze byla původně o přepínači sítí. A taky o tom, že polovodiče mají mnohem menší i2t (i*i*t) konstantu, než nejrychlejší pojistky, a taky problémy s napěťovými špičkami v instalaci... Tj mechanický kontakt má pořád svoje opodstatnění na mnoha místech. A nakonec bych se podíval po energetické účinnosti různých řešení, jako je třeba ztráta průchodem proudu, příkon ovládání trvalý/ při přepínání. Nakonec zjistíš, že SSR jasně prohraje se stykači se západkou, s mech. a el. blokováním, což u SSR nemáš. Jistě to jde zkonstruovat, ale nebude to potom řešení za jednotky tisíc Kč, jako jsou ty stykače se západkami. KLidová spotřeba ovládání 0 W v obou stavech přepnutí, průchozí ztráty při běžných "domácích proudech" maximálně jednotky watt. A jak je na tom SSR: 5mA/12V trvlý příkon pro udržení jenoho ssr, pro 3f /1f přepínač je to 15mA/12V trvale.
Ztáta průchodem proudu při 10A bežně 10W a tak dále, kvůli úbytku napětí na triaku. Maximální zkratový proud pro stykač: běžně přes 10kA, zkratový proud SSR možná 100A po dobu několika ms, které nestačí na vybavení předřazeného jištění... O snadnosti zničení polovodičů přepětím už se toho napsalo snad dost.
ATS-STS
Re: ATS-STS
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: ATS-STS
Zdravím ,
Elektronům zdar
Hmmm , pak tedy provozovatelé Axpertů , Infinisolarů a Studerů , modlete se aby "fejky" vydrželi .josse píše: ↑stř říj 12, 2022 11:18 pmTo jsi pitval asi samý fejky... Vezmu ten druhý extrém, najdi si stac3932b, nebál bych se říct desítky drátků na plech drejnu a stejné desítky drátků na gejt, emitor rovnou substrát je pozlacený, kouká z pouzdra ven a letuje se na zem/chladič. A přitom je to míň než 2cm2 oba dohromady (on je dvojitý aby dělal push-pull) dovolená ztráta v pulzu tuším 600W... Takže srovnatelný s tím TO247, pouze je to pro frekvence magnetické rezonance tuším do 250MHz. Už je to nějaký pátek co jsem ho zničil a pak otevřel, nesmí se to zapínat s odpojeným vstupem, kmitlo mi to.Abrams píše:Zdravím ,
kdo z Vás někdy pitval tranzistor , mosfet , triak TO220 či TO247 ? Ja jo . Ty chlupy co spojují silové nožičky s křemíkovým čtverečkem jsou šokující . Průměr kolem 0,3mm z čehosik měkkého , něco mezi hliníkem a cínem . TO220 běžne jen chlup , extra výkonové typy mývají chlupy dva . TO247 běžna dva chlupy , extra výkonové až tři chlupy . Párkrát se mi povedlo sublimačně explodovat ony chlupy přetížením .
Proto jsem si pořídil 100A mechanický ATS s festovními kontakty . Provozně budou zatěžovány maximálně 25A .
Chápu že je aktuálně v módě všechno smart a podobně , ale né všude je to krok správným směrem .
Elektronům zdar
Elektronům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
-
- Příspěvky: 265
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: ATS-STS
Jo, dělám v tomhle oboru. Ty dráty jsou obvykle zlato nebo měď, průměry obvykle 10, 20 nebo 30 mil. A vydrží to překvapivě hodně. Kdyby sis vzal mikroskop a podíval se, čím ten proud pak vede na čipu, tak by ti vypadly oči z důlků. Hliník o šířce 1um zvládne několik jednotek miliampér.
V modernějších pouzdrech se používají různé věci - třeba se ten čip otočí a je v pouzdře přímo připájený na nožičky nebo místo drátků je tam kus měděného plechu.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Re: ATS-STS
Tak zatím žádne výše zmíněné jevy (nedostatky) se nedostavily. Stalo se mi několikrát že vypadl jistič 16/B při střetu s měničem a nic se nestalo, ale zdůrazňuji že to bylo při špatném programování, nastavení menší prodlevy než 10ms. Správně by mělo být 11ms při 50Hz, prostě půlka půlvlny + rezerva. Jinak ATS spíná zatím do doladění cca 300 x deně, podle počasí a zátěže. Chtěl bych vidět relé jak se počtem cyklů rozpadá...
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Re: ATS-STS
Při zapnutí či vypnutí spotřebiče, více čí méně vznikají napěťové špičky kterré mohou ohrozit polovodičové prvky. Nikoli proudové. Odzkoušeno, blekojistka má navrh, zjistí přepětí a pak zkratuje, tím vyvolá reakci pomalejších prvků, jako jistič, tavná pojistka, nebo rychlejší polovodič, tedy oproti jističi a pojistce..tomas píše: ↑stř říj 12, 2022 1:52 pm
SSR nikdy nepřeruší obvod úplně, už z jeho principu jím vždy malý proud prochází pro napájení elektroniky.
A jak by mohla bleskojistka na 230V chránit propojení ostrovní sítě s distribuční sítí když je tam také 230V? Tam vůbec nejde o vyšší napětí, ale vyšší proud. Bleskojistka nechrání proti nadproudu.
Triaky v SSR jsou přemostěné varistory, nikdy nevíte při jaké napěťové špičce se SSR "sepne".
Zkoušeli ste někdo SSR v reálným sepnutí a vypnutí, samozřejmě k tomu vyvinuté.
https://www.elproz.cz/rele-pro-okamzite-spinani/
Vypadá to dobře, čas sepnutí a vypnutí není.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Re: ATS-STS
A hlavně je důležité si tam přečíst ty informace:
https://www.elproz.cz/informace-o-ssr/
Přepínání zdrojů je podobné reverzaci kdy se přehazují - přepínají fáze a co tam k tomu píšou:
https://www.elproz.cz/informace-o-ssr/
I z toho tedy plyne že SSR nevypíná úplně, spotřebiče s velkou impedancí SSR nevypne. Mezi zdroji tedy poteče vyrovnávací proud jehož velikost bude závislá na míře nesynchronizace zdrojů a vlastní spotřeby použitých SSR.- v prípade záteží s velkou impedancí a malým proudem potrebným k sepnutí, jako jsou miniaturní relé, muže dojít k tomu, že relé je sepnuto zbytkovým proudem výstupního polovodicového spínacího prvku, aníž by bylo privedeno ovládací napetí.
Dalším duležitým faktem je to, že i v rozepnutém stavu protéká záteží zbytkový proud výstupního spínacího prvku, a tudíž obvod není galvanicky oddelen, jak tomu bývá u stykačů.
Přepínání zdrojů je podobné reverzaci kdy se přehazují - přepínají fáze a co tam k tomu píšou:
Reverzace trífázového motoru
Opet je nutno pri reverzaci vložit do ovládacího napetí casovou prodlevu, aby se zabránilo zkratu mezi 2 fázemi. Navíc výstupní triak vypíná pri pruchodu proudu nulou, nikoliv napeti a vlivem indukcnosti dochází k posuvu. V prívodu reverzovaných fází jsou umísteny ochranné odpory, sloužící k ochrane relé pri chybném sepnutí. Pri stanovení jejich hodnoty se vychází z napetí a max. povoleného proudu. U reverzacních relé se setkáme s výrazem "+ interlocking", prípadne "- interlocking", což znamená, že privede-li se na oba vstupy na jejich +, resp - svorky soucastne ovládací napetí, oba výstupy se uzavrou. To ovšem nevyrazuje nutnost bezpecnostní pauzy pri reverzaci cca 25 msec.
Re: ATS-STS
tomas píše: ↑pon pro 05, 2022 11:51 pm A hlavně je důležité si tam přečíst ty informace:
https://www.elproz.cz/informace-o-ssr/I z toho tedy plyne že SSR nevypíná úplně, spotřebiče s velkou impedancí SSR nevypne. Mezi zdroji tedy poteče vyrovnávací proud jehož velikost bude závislá na míře nesynchronizace zdrojů a vlastní spotřeby použitých SSR.- v prípade záteží s velkou impedancí a malým proudem potrebným k sepnutí, jako jsou miniaturní relé, muže dojít k tomu, že relé je sepnuto zbytkovým proudem výstupního polovodicového spínacího prvku, aníž by bylo privedeno ovládací napetí.
Dalším duležitým faktem je to, že i v rozepnutém stavu protéká záteží zbytkový proud výstupního spínacího prvku, a tudíž obvod není galvanicky oddelen, jak tomu bývá u stykačů.
Přepínání zdrojů je podobné reverzaci kdy se přehazují - přepínají fáze a co tam k tomu píšou:Reverzace trífázového motoru
Opet je nutno pri reverzaci vložit do ovládacího napetí casovou prodlevu, aby se zabránilo zkratu mezi 2 fázemi. Navíc výstupní triak vypíná pri pruchodu proudu nulou, nikoliv napeti a vlivem indukcnosti dochází k posuvu. V prívodu reverzovaných fází jsou umísteny ochranné odpory, sloužící k ochrane relé pri chybném sepnutí. Pri stanovení jejich hodnoty se vychází z napetí a max. povoleného proudu. U reverzacních relé se setkáme s výrazem "+ interlocking", prípadne "- interlocking", což znamená, že privede-li se na oba vstupy na jejich +, resp - svorky soucastne ovládací napetí, oba výstupy se uzavrou. To ovšem nevyrazuje nutnost bezpecnostní pauzy pri reverzaci cca 25 msec.
Já to čet taky, jenže to platí pro obecné typy, spínané v nule, nebo spínané ve fázi, a ještě je jeden, ten tam neuvádí. Vím že je jich 5. Tady je čas sepnutí a vypnutí roven poloviny periody, tj u 60Hz 8ms, u 50Hz 10sec. Dává se rezerva 1ms, nastavení minima je tedy 22ms. Praktický čas sepnutí a vypnutí je 0-22.
Ale tyhlety typy, spínané a odpínané bez prodlevy, tady žádné prodlevy by být neměly.
Proti indukčnostem jsou vybaveny všechny SSR, co vím teda, to je ten kondenzátor v sérii s odporem připojen na AK triaku. Do jaké míry je to funkční, nevím. Ale nehodlám spínat někaké 4kW motory...
Spotřebiče s malou impedancí, to není ale případ ATS. Běžně i samotné vedení má nějaký odběr.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem