Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Odpovědět
NESKOM
Příspěvky: 264
Registrován: stř bře 31, 2021 9:39 am

Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od NESKOM »

Jsem šťastným majitelem tohle auta.
Mitsu PHEV 2014.
Po 7 letech provozu a cca 235000km je baterie na 70%SOH tak jsem začal dělat něco pro obnovu kapacity.

Možnost je dobastlit akupack paralelně k trakční baterii
Nebo koupit softwarový "range extender" a dusit baterii pod mez zadanou výrobcem, tedy pod 30%SOC
A nebo vyměnit baterii.

Dal jsem se do výměny. Dovolím si zde sdílet postup a případné výsledky.

Jak jsem začal:
Trvalo mi asi tak 2 dny brouzdání na fórech abych zjistil že tato výměna není nikde popsaná. Nevadí, řekl jsem si koupím trochu novější baterku a vyměním kus za kus.
Podle odborníků co se zabývají ŘJ automobilů to nebude snadné protože při výměně kontejneru na baterii vyhodí ŘJ chybu a auto nepojede.
Dobrá, vyndám tedy baterii, prohodím články k původní ŘJ nebo prohodím jen ŘJ.

A teď kde sehnat baterii.
Docela dost baterek z vraků aut, možná i čórek, (podle inzerátu nemám možnost to posoudit) se dá sehnat na polských inzertních serverech.
Jednu docela levnou ( 6800 zlotých) s nízkým nájezdem auta (20000km) nepříliš starý ročník - 2017 jsem si vybral, chlapíkovi zavolal, domluvil detaily a vydal se na cestu.

Berte tento popis jako návod jak to nedělat a jaké chyby se mohou stát a co nedělat pokud se rozhodnete pro něco podobného:
1. v inzerátu byl nájezd auta 20000km. Po telefonu prodejce připustil že je nájezd je 40000km. Pokud mění prodejce parametry, je to důkaz že něco je špatně a obvykle v neprospěch kupujícího.
2. po telefonu říkal prodejce že stav baterie velmi dobrý, 96% kapacity. mělo mě to varovat. ze zvrakovaného auta se takový údaj nedá vyčíst. Opět lež, byl jsem zaslepený, kdesi v hlavě mi říkal tichý hlásek že je to blbě, ať se na to vykašlu ale já jsem si to nenechal vymluvit.
3. baterka byla sice levnější ale k vyzvednutí kdesi za Varšavou i litevských hranic. Nevadí řekl jsem si, to se dá ujet. Dalo ale za cenu celodenního sezení v autě a 1700km cesty většinou po polských dálnicích plných kamionů. Zase chyba! Polské dálnice jsou kvalitní ale provoz na nich velmi hustý a nebezpečný.
3. Prodejce poslal adresu. Podle Googlu se jednalo o parkoviště před obchoďákem. Mělo mě to varovat a měl jsem se zeptat proč... !!!
4. po 10 hodinách cesty jsem dojel na udanou adresu a vše souhlasilo, fakt to byl obchoďák!!! pak mi začal bimbat telefon a volá prodejce, jestli to české auto jsem já. Přijel otlučenou dodávkou plnou starých krabic a náhradních dílů na různá auta, otevřel zadní dveře a ukázal napůl zahrabanou baterii. Oblečené měl značkové tepláky, i tenisky od Hilfigera a zlatý řetěz okolo krku.
5. Vše říkalo " NĚCO JE JINAK A ŠPATNĚ, ZMIZ ODTUD"
6. Já to ale neposlouchal a neměl jsem nezávislého "rejpala" který by mě odradil. Viděl jsem jen baterku na které se pohledem nedalo lautr nix poznat. Šrouby nebyly omačkané takže jsem usoudil že baterie nebyla otevřená a články nejsou zaměněné za cihly. Později při pitvě v dílně se ukázalo že baterie otevřená byla ale to jsem neměl možnost na místě na parkovišti zjistit.
6. Naložit takovou věc do kufru Outlandera není jednoduché. Prodejce si zavolal telefonem pomocníka.dostavil se za chvíli, opět holá hlava, tepláky, namakaný tak že mu nebyl vidět krk. V tukových faldech na krku občas vysvítal nezbytný zlatý řetěz. Od takového člověka bych normálně nekoupil ani kolečko hnoje. Docela jsem se začal bát ale v tuhle chvíli jsem si nedovolil transakci přerušit.
7. Chvíli jsme smlouvali, usmlouval jsem pár set zlotůvek, čistě pro formu abych nebyl za úplného kolouška (koloušek - v autobazarnické mluvě je to lehká kořist co koupí cokoli a nechá si nabulíkovat jakoukoli pitomost).
8. naložit náhradní baterii do Outlandera je po sklopení zadních sedaček možné ale je to nafest. Baterie váží 190kg takže 4 chlapi jsme měli co dělat abychom to do auta dostali. na šířku má 100cm zatímco nákladový prostor má 101cm. Povedlo se a já jsem se už jen těšil až z toho zpropadeného parkoviště vypadnu.
9 Pokud už povezete takový náklad je to riziko. Sice jsem baterii přikurtoval jak se dalo ale v případě nehody by se asi kurty utrhly, baterie by se dala do pohybu a pochroumala by osádku. Dále je třeba uvědomit si že přeprava takového náhradního dílu podléhá určité regulaci a neměla by se vozit na zadním sedadle auta.
10. Po dalších 10 hodinách cesty, několika kafí u benzínek a nezbytného nákupu bonbonů korówka pro děti jsem dorazil domů, úplně groggy, byl jsem rád že jsem se vrátil živý.

Pitva:
Kontejner na baterie byl otevřený, chybí v něm pár šroubů ale články jsou na místě. Kus za kus ale určitě vyrobit nebude možné.
Podle značek na plastu byly plastové výlisky vyrobeny 7/2015
Baterka tedy asi nebude z roku 2017 protože v japonské továrně se vše vozí do výroby "just in time" a fakt že by japonská automobilka vyrobila výlisky a 2 roky je sušila ve skladu je vyloučený.
články jsou v sestavě 10 x 8 článků. Osmičlánky mají všechny 30,5V, každá baterie 3,7V takže na první pohled není žádná známka chyby.
Měření kapacity bude následovat.
NESKOM
Příspěvky: 264
Registrován: stř bře 31, 2021 9:39 am

Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od NESKOM »

D84675E7-1209-4A06-8AC7-908934C9E599.jpeg
D84675E7-1209-4A06-8AC7-908934C9E599.jpeg (327.43 KiB) Zobrazeno 6875 x
pohled na baterii
Naposledy upravil(a) NESKOM dne čtv srp 26, 2021 11:15 pm, celkem upraveno 1 x.
liškovrah
Příspěvky: 52
Registrován: čtv dub 01, 2021 12:23 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od liškovrah »

Ježíšmaria,jako kdychom se neznali...
Polští obchodníci s ojetinama a ND jsou extrémní šmejdi.Umím po jejich a je toho plný youtube.Hned za hranicema s Německem řada servisů,kde na počkání omlazují auta o stovky tisíc km.Klasika je ojetina po starým doktorovi,co měl víc aut,proto 10let starý pasát má 80 000km.Jeden byl tak drzej,že dával rozumy jak se do oleje před příchodem kupce naleje med,aby ten blbej lágr nebyl slyšet.
Atˇti to dobře dopadne.
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 507
Registrován: stř dub 07, 2021 6:32 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od JonasPP »

Sakra, mal som prísť na hranice a šiel by som s tebou,nech máš aspoň oporu. Ale podľa správania tých šmejdov to vyzerá, že batéria bude v rovnakom stave ako tvoja,ak nie horšia. Ako cenovo kúpa nebola až tak brutalne nadsadena, tak v prípade odrbku a kapacite 60-70% sa dá batéria rozobrať a na články predať. Tak sa hádam vráti aspoň cena za batériu a cena + stratený čas za prepravu bude proste ponaučenie do budúcna,že na ďaleké poľské predaje musíme chodiť viacerý.
Takto sme už boli predávať jedno auto, kupca strašne chcel, aby bolo auto privezene dole k Maďarom a dokonca na dajaké parkovisko, nie pred konkretnu nehnuteľnosť, tak sme sa chalani pozbierali 3 auta a tak sa šlo. A presne jak sme tušili, bola tam hromada zalezenych ľudí dejak po autach, čo chceli s kamošom vypiecť. Takto sa po čakaní na peniaze, čo už bolo dosť podozrivé, ako je možné, že peniaze nemá u seba a podpise zmluvy u notára, de sme dotyčného zviezli autom ktoré už musel kúpiť, predalo.
Tento predaj bol istotne niečo obdobne, predajca mal isto v okolí zopár komplicov, čo čakali napríklad na to, ak budeš chcieť odskočiť od kúpy, priveľmi zmluvať cenu, alebo čakali fizlov, lebo kradnuté sa nepredáva v servisoch.


Inak dobre vidím, že je tam vzduchové ochladzovanie, poprípade ohrievanie článkov??
Mix poškodenych a bazarovich panelov +-16kWp skutočnych;
26kWh v hlavnej li-ion+life baterii
3ks Axpert King 5kW na 48v
Uživatelský avatar
Trubka
Příspěvky: 194
Registrován: úte bře 30, 2021 12:02 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od Trubka »

Možná, že ta stávající baterka vůbec není tak zničená, jak hlásí auto. Viz info o rekalibraci ŘJ:
https://www.youtube.com/watch?v=2NAwbYB ... 1&index=22

Tuhle vychytávku předpokládám máš:
https://phevwatchdog.net/index.php
Uživatelský avatar
Trubka
Příspěvky: 194
Registrován: úte bře 30, 2021 12:02 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od Trubka »

NESKOM
Příspěvky: 264
Registrován: stř bře 31, 2021 9:39 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od NESKOM »

Měření začalo. Demontován kontejner se články. Jeden odpojen a nyní se měří.

Tímto děkuji kamarádovi Abramsovi za zapůjčení programovatelné nabí/ vybíječky.
Přílohy
866A2730-6757-436D-BC8B-D47E819FF0ED.jpeg
866A2730-6757-436D-BC8B-D47E819FF0ED.jpeg (691.78 KiB) Zobrazeno 6760 x
E363246E-72BF-457A-97ED-382ED8E6B5B6.jpeg
E363246E-72BF-457A-97ED-382ED8E6B5B6.jpeg (638.99 KiB) Zobrazeno 6760 x
Uživatelský avatar
JonasPP
Příspěvky: 507
Registrován: stř dub 07, 2021 6:32 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od JonasPP »

Správny a oprávnený dozor nad meraním nesmie chýbať.
Mix poškodenych a bazarovich panelov +-16kWp skutočnych;
26kWh v hlavnej li-ion+life baterii
3ks Axpert King 5kW na 48v
NESKOM
Příspěvky: 264
Registrován: stř bře 31, 2021 9:39 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od NESKOM »

Položil jsem si otázku v jakém napěťovém rozmezí vlastně kapacitu měřit.
Když jsem přijel domů, samozřejmě s prázdnou trakční baterkou , řekl jsem si že změřím napětí. Jenže japonští soudruzi udělali to auto idiotsicher takže se nedají najít výstupy z baterie, dokonce se ani nedá kabel napíchnout sondou protože jsou silnoproudé kabely stíněné.
Také se musí měřit ve stavu kdy je zapnuté hlavní relé v bateriovém kontejneru.

Nakonec jsem měřící body našel v kufru kde jsou moduly DC/DC konvertoru a regulátoru pro zadní elektromotor.
C11F391F-D27E-40CB-84B9-6B78E3F581A1.jpeg
C11F391F-D27E-40CB-84B9-6B78E3F581A1.jpeg (375.83 KiB) Zobrazeno 6715 x
Po zapnutí "zapalování" se již dalo změřit napětí z baterie. naměřil jse při vybité baterii 306V. To odpovídá 3,825V/článek což se mi zdá opravdu vysoká hodnota pro nastavení vybité baterie. Pravda, v baterii se nechává 30% kapacity pro jízdní režimy kdy se trakční motory používají bez ohledu na napětí a volbě řidiče.

První měření ukázalo kapacitu mezi 4,2 a 3,8V cca 25Ah
To odpovídá celkové kapacitě 8kWh. Správně by měla být 10kWh, takže se nejspíše jedná o ojetý akumulátor a 80% SOH.
Do auta ho asi dávat nebudu ale nic se neděje, půjde do elektrárny. Stávající LiFePO4 se chystám překopat na Lion ky tak se tam bude moc dobře hodit.
NESKOM
Příspěvky: 264
Registrován: stř bře 31, 2021 9:39 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od NESKOM »

Baterie nakonec dala v rozsahu 3,3-4,2V prekvapivých 37Ah
1DC82AD2-F10F-4BA6-ACBB-12B9D6081F17.jpeg
1DC82AD2-F10F-4BA6-ACBB-12B9D6081F17.jpeg (594.23 KiB) Zobrazeno 6688 x
Mikel
Příspěvky: 115
Registrován: pon črc 26, 2021 8:32 pm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od Mikel »

Ahoj Oto,
tyto clanky maji pracovni napeti v rozsahu 2,75-4,1V.
Napeti 4,2V je povoleno jen na 60 sec. pri 25C
NESKOM
Příspěvky: 264
Registrován: stř bře 31, 2021 9:39 am

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od NESKOM »

To je zajímavá informace.
Zkusím tedy ždímat do 2,7 ikdyž moc kapacity v baterce mezi 3,3 a 2,7 asi nebude
Mikel
Příspěvky: 115
Registrován: pon črc 26, 2021 8:32 pm

Re: Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie

Příspěvek od Mikel »

Dole se toho moc nevyzdime. Otazkou je co udelal ten horesek mezi 4,1-4,2V.
Odpovědět

Zpět na „Elektromobily“