Mitsubishi Outlander PHEV- výměna baterie
Napsal: čtv srp 26, 2021 10:57 pm
Jsem šťastným majitelem tohle auta.
Mitsu PHEV 2014.
Po 7 letech provozu a cca 235000km je baterie na 70%SOH tak jsem začal dělat něco pro obnovu kapacity.
Možnost je dobastlit akupack paralelně k trakční baterii
Nebo koupit softwarový "range extender" a dusit baterii pod mez zadanou výrobcem, tedy pod 30%SOC
A nebo vyměnit baterii.
Dal jsem se do výměny. Dovolím si zde sdílet postup a případné výsledky.
Jak jsem začal:
Trvalo mi asi tak 2 dny brouzdání na fórech abych zjistil že tato výměna není nikde popsaná. Nevadí, řekl jsem si koupím trochu novější baterku a vyměním kus za kus.
Podle odborníků co se zabývají ŘJ automobilů to nebude snadné protože při výměně kontejneru na baterii vyhodí ŘJ chybu a auto nepojede.
Dobrá, vyndám tedy baterii, prohodím články k původní ŘJ nebo prohodím jen ŘJ.
A teď kde sehnat baterii.
Docela dost baterek z vraků aut, možná i čórek, (podle inzerátu nemám možnost to posoudit) se dá sehnat na polských inzertních serverech.
Jednu docela levnou ( 6800 zlotých) s nízkým nájezdem auta (20000km) nepříliš starý ročník - 2017 jsem si vybral, chlapíkovi zavolal, domluvil detaily a vydal se na cestu.
Berte tento popis jako návod jak to nedělat a jaké chyby se mohou stát a co nedělat pokud se rozhodnete pro něco podobného:
1. v inzerátu byl nájezd auta 20000km. Po telefonu prodejce připustil že je nájezd je 40000km. Pokud mění prodejce parametry, je to důkaz že něco je špatně a obvykle v neprospěch kupujícího.
2. po telefonu říkal prodejce že stav baterie velmi dobrý, 96% kapacity. mělo mě to varovat. ze zvrakovaného auta se takový údaj nedá vyčíst. Opět lež, byl jsem zaslepený, kdesi v hlavě mi říkal tichý hlásek že je to blbě, ať se na to vykašlu ale já jsem si to nenechal vymluvit.
3. baterka byla sice levnější ale k vyzvednutí kdesi za Varšavou i litevských hranic. Nevadí řekl jsem si, to se dá ujet. Dalo ale za cenu celodenního sezení v autě a 1700km cesty většinou po polských dálnicích plných kamionů. Zase chyba! Polské dálnice jsou kvalitní ale provoz na nich velmi hustý a nebezpečný.
3. Prodejce poslal adresu. Podle Googlu se jednalo o parkoviště před obchoďákem. Mělo mě to varovat a měl jsem se zeptat proč... !!!
4. po 10 hodinách cesty jsem dojel na udanou adresu a vše souhlasilo, fakt to byl obchoďák!!! pak mi začal bimbat telefon a volá prodejce, jestli to české auto jsem já. Přijel otlučenou dodávkou plnou starých krabic a náhradních dílů na různá auta, otevřel zadní dveře a ukázal napůl zahrabanou baterii. Oblečené měl značkové tepláky, i tenisky od Hilfigera a zlatý řetěz okolo krku.
5. Vše říkalo " NĚCO JE JINAK A ŠPATNĚ, ZMIZ ODTUD"
6. Já to ale neposlouchal a neměl jsem nezávislého "rejpala" který by mě odradil. Viděl jsem jen baterku na které se pohledem nedalo lautr nix poznat. Šrouby nebyly omačkané takže jsem usoudil že baterie nebyla otevřená a články nejsou zaměněné za cihly. Později při pitvě v dílně se ukázalo že baterie otevřená byla ale to jsem neměl možnost na místě na parkovišti zjistit.
6. Naložit takovou věc do kufru Outlandera není jednoduché. Prodejce si zavolal telefonem pomocníka.dostavil se za chvíli, opět holá hlava, tepláky, namakaný tak že mu nebyl vidět krk. V tukových faldech na krku občas vysvítal nezbytný zlatý řetěz. Od takového člověka bych normálně nekoupil ani kolečko hnoje. Docela jsem se začal bát ale v tuhle chvíli jsem si nedovolil transakci přerušit.
7. Chvíli jsme smlouvali, usmlouval jsem pár set zlotůvek, čistě pro formu abych nebyl za úplného kolouška (koloušek - v autobazarnické mluvě je to lehká kořist co koupí cokoli a nechá si nabulíkovat jakoukoli pitomost).
8. naložit náhradní baterii do Outlandera je po sklopení zadních sedaček možné ale je to nafest. Baterie váží 190kg takže 4 chlapi jsme měli co dělat abychom to do auta dostali. na šířku má 100cm zatímco nákladový prostor má 101cm. Povedlo se a já jsem se už jen těšil až z toho zpropadeného parkoviště vypadnu.
9 Pokud už povezete takový náklad je to riziko. Sice jsem baterii přikurtoval jak se dalo ale v případě nehody by se asi kurty utrhly, baterie by se dala do pohybu a pochroumala by osádku. Dále je třeba uvědomit si že přeprava takového náhradního dílu podléhá určité regulaci a neměla by se vozit na zadním sedadle auta.
10. Po dalších 10 hodinách cesty, několika kafí u benzínek a nezbytného nákupu bonbonů korówka pro děti jsem dorazil domů, úplně groggy, byl jsem rád že jsem se vrátil živý.
Pitva:
Kontejner na baterie byl otevřený, chybí v něm pár šroubů ale články jsou na místě. Kus za kus ale určitě vyrobit nebude možné.
Podle značek na plastu byly plastové výlisky vyrobeny 7/2015
Baterka tedy asi nebude z roku 2017 protože v japonské továrně se vše vozí do výroby "just in time" a fakt že by japonská automobilka vyrobila výlisky a 2 roky je sušila ve skladu je vyloučený.
články jsou v sestavě 10 x 8 článků. Osmičlánky mají všechny 30,5V, každá baterie 3,7V takže na první pohled není žádná známka chyby.
Měření kapacity bude následovat.
Mitsu PHEV 2014.
Po 7 letech provozu a cca 235000km je baterie na 70%SOH tak jsem začal dělat něco pro obnovu kapacity.
Možnost je dobastlit akupack paralelně k trakční baterii
Nebo koupit softwarový "range extender" a dusit baterii pod mez zadanou výrobcem, tedy pod 30%SOC
A nebo vyměnit baterii.
Dal jsem se do výměny. Dovolím si zde sdílet postup a případné výsledky.
Jak jsem začal:
Trvalo mi asi tak 2 dny brouzdání na fórech abych zjistil že tato výměna není nikde popsaná. Nevadí, řekl jsem si koupím trochu novější baterku a vyměním kus za kus.
Podle odborníků co se zabývají ŘJ automobilů to nebude snadné protože při výměně kontejneru na baterii vyhodí ŘJ chybu a auto nepojede.
Dobrá, vyndám tedy baterii, prohodím články k původní ŘJ nebo prohodím jen ŘJ.
A teď kde sehnat baterii.
Docela dost baterek z vraků aut, možná i čórek, (podle inzerátu nemám možnost to posoudit) se dá sehnat na polských inzertních serverech.
Jednu docela levnou ( 6800 zlotých) s nízkým nájezdem auta (20000km) nepříliš starý ročník - 2017 jsem si vybral, chlapíkovi zavolal, domluvil detaily a vydal se na cestu.
Berte tento popis jako návod jak to nedělat a jaké chyby se mohou stát a co nedělat pokud se rozhodnete pro něco podobného:
1. v inzerátu byl nájezd auta 20000km. Po telefonu prodejce připustil že je nájezd je 40000km. Pokud mění prodejce parametry, je to důkaz že něco je špatně a obvykle v neprospěch kupujícího.
2. po telefonu říkal prodejce že stav baterie velmi dobrý, 96% kapacity. mělo mě to varovat. ze zvrakovaného auta se takový údaj nedá vyčíst. Opět lež, byl jsem zaslepený, kdesi v hlavě mi říkal tichý hlásek že je to blbě, ať se na to vykašlu ale já jsem si to nenechal vymluvit.
3. baterka byla sice levnější ale k vyzvednutí kdesi za Varšavou i litevských hranic. Nevadí řekl jsem si, to se dá ujet. Dalo ale za cenu celodenního sezení v autě a 1700km cesty většinou po polských dálnicích plných kamionů. Zase chyba! Polské dálnice jsou kvalitní ale provoz na nich velmi hustý a nebezpečný.
3. Prodejce poslal adresu. Podle Googlu se jednalo o parkoviště před obchoďákem. Mělo mě to varovat a měl jsem se zeptat proč... !!!
4. po 10 hodinách cesty jsem dojel na udanou adresu a vše souhlasilo, fakt to byl obchoďák!!! pak mi začal bimbat telefon a volá prodejce, jestli to české auto jsem já. Přijel otlučenou dodávkou plnou starých krabic a náhradních dílů na různá auta, otevřel zadní dveře a ukázal napůl zahrabanou baterii. Oblečené měl značkové tepláky, i tenisky od Hilfigera a zlatý řetěz okolo krku.
5. Vše říkalo " NĚCO JE JINAK A ŠPATNĚ, ZMIZ ODTUD"
6. Já to ale neposlouchal a neměl jsem nezávislého "rejpala" který by mě odradil. Viděl jsem jen baterku na které se pohledem nedalo lautr nix poznat. Šrouby nebyly omačkané takže jsem usoudil že baterie nebyla otevřená a články nejsou zaměněné za cihly. Později při pitvě v dílně se ukázalo že baterie otevřená byla ale to jsem neměl možnost na místě na parkovišti zjistit.
6. Naložit takovou věc do kufru Outlandera není jednoduché. Prodejce si zavolal telefonem pomocníka.dostavil se za chvíli, opět holá hlava, tepláky, namakaný tak že mu nebyl vidět krk. V tukových faldech na krku občas vysvítal nezbytný zlatý řetěz. Od takového člověka bych normálně nekoupil ani kolečko hnoje. Docela jsem se začal bát ale v tuhle chvíli jsem si nedovolil transakci přerušit.
7. Chvíli jsme smlouvali, usmlouval jsem pár set zlotůvek, čistě pro formu abych nebyl za úplného kolouška (koloušek - v autobazarnické mluvě je to lehká kořist co koupí cokoli a nechá si nabulíkovat jakoukoli pitomost).
8. naložit náhradní baterii do Outlandera je po sklopení zadních sedaček možné ale je to nafest. Baterie váží 190kg takže 4 chlapi jsme měli co dělat abychom to do auta dostali. na šířku má 100cm zatímco nákladový prostor má 101cm. Povedlo se a já jsem se už jen těšil až z toho zpropadeného parkoviště vypadnu.
9 Pokud už povezete takový náklad je to riziko. Sice jsem baterii přikurtoval jak se dalo ale v případě nehody by se asi kurty utrhly, baterie by se dala do pohybu a pochroumala by osádku. Dále je třeba uvědomit si že přeprava takového náhradního dílu podléhá určité regulaci a neměla by se vozit na zadním sedadle auta.
10. Po dalších 10 hodinách cesty, několika kafí u benzínek a nezbytného nákupu bonbonů korówka pro děti jsem dorazil domů, úplně groggy, byl jsem rád že jsem se vrátil živý.
Pitva:
Kontejner na baterie byl otevřený, chybí v něm pár šroubů ale články jsou na místě. Kus za kus ale určitě vyrobit nebude možné.
Podle značek na plastu byly plastové výlisky vyrobeny 7/2015
Baterka tedy asi nebude z roku 2017 protože v japonské továrně se vše vozí do výroby "just in time" a fakt že by japonská automobilka vyrobila výlisky a 2 roky je sušila ve skladu je vyloučený.
články jsou v sestavě 10 x 8 článků. Osmičlánky mají všechny 30,5V, každá baterie 3,7V takže na první pohled není žádná známka chyby.
Měření kapacity bude následovat.