Logika balancování a stárnutí baterií?

Odpovědět
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od marsal »

Ahoj,

poté, co jsem v kozlovně doinstaloval třetí řadu baterek včetně Daly BMS a nových (tip abramse) balancerů, pustil jsem se do poustevny.
Vyměňuji tam staré JBD BMS + Mendy pumpy za JK BMS, které mají 1A balancování a hlavně možnost dálkového monitorování takového balancování.
(viz jinak https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... ms#p211290)

Uvažuji takto:
V kozlovně mám relativně nové baterky a nyní teoreticky "bombenfest" balancování, ale není to balancování monitorované. Monitorování z BMS mám z Daly včetně alarmů, takže když se baterky budou rozhazovat, nebude jim zřejmě už pomoci a bude třeba měnit články.
Pro poustevnu uvažuji takto: odstraním i stávající Mendy balancery a dám pouze JK BMS s 1A balancováním. Budu mít monitorované i balancování, takže jakmile se baterky začnou rozhazovat, budu moci začít meditovat, jestli na nějaký čas přidat paralelně třeba "abramsův" balancer nebo rovnou baterky řešit.

Má s tímto někdo nějaké zkušenosti? Nebo je to tak, že baterky odejdou dříve na zvětšený vnitřní odpor "všech" článku než na rozhazování jednotlivých článků?

Jinak - mentálně jsem v té rovině, že mně toto baví a pokud poskládám z baterek + BMS/balancer pack za půl ceny Pylontechu, zůstanu u toho.
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 222
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od kybos »

Mám v úložišti jednu sadu Winstonů, které mají za sebou těžký život v trakci a více než 10 let provozu. To nejhorší, co mne u nich trápí, je řádově rozdílná míra samovybíjení jednotlivých článků sady. Proto mám paliče nastavené na 3,4 V a snažím se úložiště na tuto úroveň dostat co nejčastěji. Vyšší vnitřní odpor způsobí jen to, že se budou na celkové práci úložiště podílet v poměru svého SOH. Ono se to v součinnosti s ostatními zdravějšími sadami chová tak, že po ukončení nějaké zvýšené zátěže se proudy mezi sadami začnou vyrovnávat a články s vyšším odporem dodají do společného busbaru energii jen o něco později a v menším proudu. Stejně tak článkům s nižším SOH trvá déle i nabíjení.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od marsal »

Díky, kybos, 3,4V máš trvale nebo to při popsané potřebě pálení natahuješ ručně?
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 222
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od kybos »

Prahové napětí paličů je trvale nastaveno napevno na 3,4V. Výkon paličů ohřívá společný chladič, na kterém jsou umístěna také čidla teploty pro Tristary, na kterých je nastavena vysoká strmost úpravy napětí v závislosti na teplotě. Tím se stabilizuje teplota chladiče.
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Martin P
Příspěvky: 144
Registrován: úte dub 20, 2021 4:45 pm

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od Martin P »

Mám za to, že paralelně připojené Mandy balancery s JK bms ničemu vadit nebudou. Naopak, v případě rozjíždění článků mohou pomoci je srovnat.
U svých baterií to tak mám udělané. U nových je bms plus balancer "ala Mandy", u starších mám ještě paliče jako třetí stupeň ochrany.
Výhoda bms plus Mandy může být nejen v tom, že si vzájemně pomohou, ale i v zálohování funkce (alespoň jedno bude fungovat).
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 438
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

trvale připojené a zapnuté balancování dokáže dle konfigurace dlouho korigovat individuality jednotlivých článků , a to do do doby než se stav stane značně vážným . Doposud jsem neměl naprosto identické články (klony) , jen spoustu individualit -> bez dohledu se vždy rozhádali .

Pro Li-Ion jsou nejvhodnější přečerpávací v celeém rozsahu zdvihu napětí .
Pro LiFePO4 stačí paličské top balancery , ideálně nastavitelné - pevné 3,65V je moc pozdě .

Elektronům zdar :sun2:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
kybos
Příspěvky: 222
Registrován: čtv srp 05, 2021 5:49 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 15000
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od kybos »

marsal píše: čtv srp 17, 2023 7:45 pm Díky, kybos, 3,4V máš trvale nebo to při popsané potřebě pálení natahuješ ručně?
Na nabíječích je naprogramováno vyrovnávací nabíjení na dobu 5 minut, kdy se zvedne napětí úložiště na hodnotu 54,5 V. Pokud je již nabito a převážná část proudu končí v paličích, zvýší se teplota chladiče k hodnotě 50°C a nabíječe omezí napětí tak, aby hodnota teploty na chladiči nepřekračovala tuto hranici. Po skončení vyrovnávacího nabíjení přechází nabíječe do režimu float.
Chladič paličů-flir_20230818T115811.jpg
Chladič paličů-flir_20230818T115811.jpg (473.65 KiB) Zobrazeno 9619 x
15 kWp JJZ + 3x Tristar MPPT60 + Victron 150/100 + 48V LiFePO 850 Ah + UPS 8kW (MPP-Solar 8048 LC) + nabíječka 4 x 1,2 kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od marsal »

Díky, pánové, při použití LiFePo4 (Mikel) v kozlovně jsem pozoroval největší rozhazování dole, z logiky tohoto mají tedy pro mne smysl přelévací pumpy i pro LiFePo. Balancery (https://www.aliexpress.com/item/1005003411299347.html) jsem přidával v kozlovně spolu s rozšiřováním baterek o jeden pack. V kozlovně zůstávám jinak u Daly BMS, ze kterých mám to vyčítání údajů pro PLC Foxtrot hotové.
V poustevně právě realizuji inovaci, která řekněme nebyla nutná: JBD BMS nahrazuji JK BMS (šlo mi v prvé řadě o vyčítání údajů, které mám v kozlovně s Daly, samozřejmě i z JBD by vyčítat šlo). U JBD se mi nelíbila otevřená konstrukce a potřeboval jsem nějak učesat starou drátařinu s visícími Mandami atd....
Ukáže čas, pro nyní je značný rozdíl v komfortu: oproti JBD spolehlivé konektování přes bluetooth, evidentně rychlejší mikrokontroler -> mnohem lepší odezva a spolehlivost aplikace na mobilu, šikovné zapínací/emergency tlačítko (nakonec jsem vyřadil i plánované mechanické "automobilové" odpojovače packů, abych vyloučil potenciálně nespolehlivý kontakt), 4,3" displej (ke kterému dám vypínač, aby šel vypnout a jeho světlo nerušilo...). Mandy v poustevně nahrazuji "bez zjevného důvodu" stejným balancerem, na který jsem odkazoval výše, ten prý zvládne i 10A balancovací proudy, jeho konstrukce s jedním trafem vevnitř mi přijde dobrá a statisticky by mohl vydržet déle než již jeté Mandy.
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od marsal »

Jedno z prvních měření: při paralelním zapojení balanceru "10A" a JK BMS jsem naměřil do nejslabšího článku balancovací proudy při malém rozdílu napětí 15 mV:

JK BMS - 0.7A
"10 A" balancer - 0.1A

Tedy JK BMS se jeví pro "malé" rozdíly napětí v balancování lepší.
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od marsal »

Tak sláva. Pokud bych to dělal od začátku s dnešními zkušenostmi, to by ta kabelovina vypadala celá úplně jinak. Takhle to je pořád trochu bastl, ale na poustevnu dobrý.
Ještě to trochu oprogramovat ;-). Názvy packů jsou personalizované, znalí vědí. Vypadá to, že jeden článek od MartinaP bude chtít posílit, snad paralelně 50 Ah? Dá se to nějak odhadnout?
Stále medituji, čím přikrýt ty bateriové packy - ač pod krytem, stejně je chci shora nějak izolovat. První byl igelit - fujfuj. Pak široká smršťovačka - trochu menší fujfuj, ale ono to tedy nebylo. Teď uvažuji o karbonové tkanině, která se používá v autech, jde snad tepelně tvarovat...
Přílohy
20230819_171023.jpg
20230819_171023.jpg (530.01 KiB) Zobrazeno 9480 x
20230819_170414.jpg
20230819_170414.jpg (520.6 KiB) Zobrazeno 9480 x
20230819_164338.jpg
20230819_164338.jpg (637.27 KiB) Zobrazeno 9480 x
Dagus
Příspěvky: 213
Registrován: ned pro 26, 2021 11:18 pm

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od Dagus »

Ten balancer testoval Andy a na lifepo 10A nikdy neuvidíš. Zkoušel je s totálně vybitou myslím 2.9V a 3.65V nabitou a nedalo to ani 5A. Protože rozdílné napětí je moc malé.
Balancovat dole je hezké, ale znamená to, že to dole rozhází to co bylo sladěné nahoře a to ne vždy je chtěné.

Uhlíkový kryt mi zní divně, vždyť uhlík by mohl vodit a to dát na kontakty. Plexisklo ohnuté přes aku mi přijde dostačující a navíc vidíš co se děje pod. ;)
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Logika balancování a stárnutí baterií?

Příspěvek od marsal »

Dagus píše: ned srp 20, 2023 8:18 am Uhlíkový kryt mi zní divně, vždyť uhlík by mohl vodit a to dát na kontakty.
Plexisklo by bylo asi lepší, zatím tedy takto. Nevodí, samozřejmě.
Přílohy
20230821_114642.jpg
20230821_114642.jpg (292.9 KiB) Zobrazeno 9371 x
Odpovědět

Zpět na „Baterie“