SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Zajímavá novinka, jen pro info ...
https://www.solaxpower.com/products/x1-hyb-lv/
https://www.solaxpower.com/products/x1-hyb-lv/
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
LV střídače na 48V už tu na trhu měli, nevím proč se vracejí zpět k horší účinnosti a vyšší ceně. Toho času to tu dodávali a prodávali v Solid Power Distribution, ale moc dobré nebyly tak to ukončili a začali spolupracovat s Goodwe na HV verzi s asymetrií. A GBC tu pak později začali dodávat HV verze Solaxů a jsou to teď nejprodávanější hybridní střídače.
Nevím pro koho je ta LV verze určena, kdo by si dobrovolně nainstaloval dražší střídač a s nižší účinností, možná pro retrofity starších verzí a LF měničů Victronů a Studerů kde by to nějaké zlepšení účinnosti snad i mohlo přinést.
Nevím pro koho je ta LV verze určena, kdo by si dobrovolně nainstaloval dražší střídač a s nižší účinností, možná pro retrofity starších verzí a LF měničů Victronů a Studerů kde by to nějaké zlepšení účinnosti snad i mohlo přinést.
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
To jsem nevěděl, je to už asi delší doba...tomas píše: ↑čtv říj 19, 2023 1:00 pm LV střídače na 48V už tu na trhu měli, nevím proč se vracejí zpět k horší účinnosti a vyšší ceně. Toho času to tu dodávali a prodávali v Solid Power Distribution, ale moc dobré nebyly tak to ukončili a začali spolupracovat s Goodwe na HV verzi s asymetrií. A GBC tu pak později začali dodávat HV verze Solaxů a jsou to teď nejprodávanější hybridní střídače.
Nevím pro koho je ta LV verze určena, kdo by si dobrovolně nainstaloval dražší střídač a s nižší účinností, možná pro retrofity starších verzí a LF měničů Victronů a Studerů kde by to nějaké zlepšení účinnosti snad i mohlo přinést.
Nižší účinnost jasné...
Vyšší cenu jsem nezaznamenal. Už je dána a někde uveřejněna?
Co se ale týká baterek, spíš jsou dražší HV než LV, ne?
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Třeba pro mě.
Řeším výběr techniky. Rád bych Solax, ale jako negativum tam vidím právě to používání vysokonapěťových baterek.
Kdyby se dělal a reálně dodával i 3f střídač s baterkami na 48V, tak ho beru okamžitě.
Sice to znamená mezi měničem a baterkami kabel jako noha, ale když se to sesadí k sobě, tak jde tak o metr kabelu.
To je drobné omezení, že to musí být pohromadě blízko sebe, kdežto u HV baterek je můžu mít jinde než střídač.
Ty 48V baterky jsou jednak levnější, a výrazně lépe dostupné z mnoha zdrojů. Taky jsou snadněji škálovatelné.
Vysokonapěťové baterky to znamená koupit buď od daného výrobce, nebo možná ještě něco z omezené nabídky třeba od Pylontechu.
Kdežto 48V baterky dělá kdo má díru do zadku, případně si to člověk ze snadno dostupných komponent poskládá sám.
A protože baterka je často na celém řešení ta nejdražší položka, tak tady má smysl se zajímat o ekonomiku pořízení.
Jestli ta konverze z nižšího napětí ve střídači udělá třeba o 3-5% nižší účinnost, to snadno vyváží fakt, že za stejnou cenu si koupím třeba o 50% baterek víc.
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Jen poznámka k účinnosti... Překvapivě to není správný argument říkat to obecně, že měnič bude mít s 48V baterii horší účinnost než s 400V baterii!
Dnešní součástky sice umožňují být vždy lepší, ale výrobci na nich šetří, takže 48V typ může být lepší než 400V.
Pak je tam také bezpečnostní hledisko, pokud výrobce šetřil a baterie nejsou galvanicky oddělené od sítě, je značný předpoklad že to bude mít lepší účinnost, bohužel to není vždy pravda a navíc tím výrobce udělal horší bezpečnost. Je třeba hlídat izolační stav baterii i měniče, že to je izolované.
Prakticky nikdo nevyrábí měnič v kombinaci 48V a bez galvanického oddělení, proto je v rámci bezpečnosti volba 48V vždy lepší, opačně to neplatí.
Ty dva Solaxy jsem neměl v ruce, takže jak jsou na tom neposuzuju.
Dnešní součástky sice umožňují být vždy lepší, ale výrobci na nich šetří, takže 48V typ může být lepší než 400V.
Pak je tam také bezpečnostní hledisko, pokud výrobce šetřil a baterie nejsou galvanicky oddělené od sítě, je značný předpoklad že to bude mít lepší účinnost, bohužel to není vždy pravda a navíc tím výrobce udělal horší bezpečnost. Je třeba hlídat izolační stav baterii i měniče, že to je izolované.
Prakticky nikdo nevyrábí měnič v kombinaci 48V a bez galvanického oddělení, proto je v rámci bezpečnosti volba 48V vždy lepší, opačně to neplatí.
Ty dva Solaxy jsem neměl v ruce, takže jak jsou na tom neposuzuju.
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
3F střídač na 48V baterie dělá Deye a je dostupný i u nás včetně schválení pro dotace. Sám jsem jeden instaloval a bez problémů funguje s bateriemi Pylontech. Druhou možností je Victron, ale tam je to o třech ks 1F měničů, případně totéž od Studeru, ale u těhle řešení je problém cena.
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Co se týče účinnosti, tak je na tom nelíp transformace, je-li, a to když se transformuje do malého rozptylu IO. Na velikosti nezáleží. Tudíš je jasné. že transformace ze 48V na 350 bude účinnost horší než ze 300 na 350. U 24V to bude ještě horší, u 12V atd.
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Ano, Deye je pro 3f 48V systém snad jediná, relativně dostupná volba na trhu.xmasin píše: ↑čtv říj 19, 2023 4:13 pm3F střídač na 48V baterie dělá Deye a je dostupný i u nás včetně schválení pro dotace. Sám jsem jeden instaloval a bez problémů funguje s bateriemi Pylontech. Druhou možností je Victron, ale tam je to o třech ks 1F měničů, případně totéž od Studeru, ale u těhle řešení je problém cena.
Je nějaká zkušenost, jak dobře mají vyřešeny přetoky, pokud jsou zakázány...?
A ještě jeden dotaz - umí jet asymetricky i bez baterií??
Díky
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Co jsem zkoušel tak přetoky měly vyřešené dobře, ale bylo vhodné poslat celou spotřebu baráku včetně z DS přes měnič. Bez baterií jsem je netestoval.
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: ned říj 22, 2023 11:21 am
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Mex píše: ↑čtv říj 19, 2023 2:44 pmTřeba pro mě.
Řeším výběr techniky. Rád bych Solax, ale jako negativum tam vidím právě to používání vysokonapěťových baterek.
Kdyby se dělal a reálně dodával i 3f střídač s baterkami na 48V, tak ho beru okamžitě.
Sice to znamená mezi měničem a baterkami kabel jako noha, ale když se to sesadí k sobě, tak jde tak o metr kabelu.
To je drobné omezení, že to musí být pohromadě blízko sebe, kdežto u HV baterek je můžu mít jinde než střídač.
Ty 48V baterky jsou jednak levnější, a výrazně lépe dostupné z mnoha zdrojů. Taky jsou snadněji škálovatelné.
Vysokonapěťové baterky to znamená koupit buď od daného výrobce, nebo možná ještě něco z omezené nabídky třeba od Pylontechu.
Kdežto 48V baterky dělá kdo má díru do zadku, případně si to člověk ze snadno dostupných komponent poskládá sám.
A protože baterka je často na celém řešení ta nejdražší položka, tak tady má smysl se zajímat o ekonomiku pořízení.
Jestli ta konverze z nižšího napětí ve střídači udělá třeba o 3-5% nižší účinnost, to snadno vyváží fakt, že za stejnou cenu si koupím třeba o 50% baterek víc.
Pozor - ohledně cen tam ale Deye dost míchá trhem. Pokud vezmu set Deye pro 20,4 kWh (tedy 4x HV baterie včetně BMS), tak SolaX je o 34% dražší a BYD pak o 71% dražší. Deye má tedy velmi dobrou cenu na HV baterie s modulem 5,12 kWh. Porovnával jsem ceny pro komplet vč. BMS a kapacitu přepočtenou vždy na kWh (Deye=20,4 - Solax=23,2 - BYD=22,1 kWh). Jedná se o velkoobchodní ceny od distributora.
-
- Příspěvky: 987
- Registrován: úte dub 19, 2022 10:33 am
- Bydliště: SR MY
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
- Kapacita baterie [kWh]: 13
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Ale aj tak je cena skladanej batérie ďaleko niekde inde ako u HV. Teraz sa dá poskladať 14kWh batéria pod 2k€, to sa u hv nepodarí ani vo sne.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp + 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah Lifepo4 + JK BMS
2,75kWp on-grid + 3,3kWp + 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 17x280Ah Lifepo4 + JK BMS
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Když už jsme u DEYE a baterií, kdo jste si skládal z článků - skládali jste LIFEPO 15S (pylon) nebo 16S? díky
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
To je hloupost. Všechny solární střídače bez galvanického oddělení mají hlídač izolačního stavu. Kdyby si střídač izolační stav nezkontroloval před připojením k síti a bylo by tam zemní spojení (je jedno kde, jestli na aku nebo panelech) tak po připojení k TN síti to jde okamžitě do zkratu a polovodiče vypouštějí dým. Po připojení k síti si dále hlídá izolační stav měřením unikajícího proudu jak AC tak DC a pokud dosáhne nastavené prahové hodnoty tak se odpojuje od sítě a hlásí chybu izolace. Právě že systémy 48V většinou žádné zabezpečení nemají ani AFCI a AFDD. Pouze u MIDNITE CLASSIC jsem viděl ARC FAULT detektor a to je proto že je z USA kde je to povinné.josse píše: ↑čtv říj 19, 2023 3:10 pm Jen poznámka k účinnosti... Překvapivě to není správný argument říkat to obecně, že měnič bude mít s 48V baterii horší účinnost než s 400V baterii!
Dnešní součástky sice umožňují být vždy lepší, ale výrobci na nich šetří, takže 48V typ může být lepší než 400V.
Pak je tam také bezpečnostní hledisko, pokud výrobce šetřil a baterie nejsou galvanicky oddělené od sítě, je značný předpoklad že to bude mít lepší účinnost, bohužel to není vždy pravda a navíc tím výrobce udělal horší bezpečnost. Je třeba hlídat izolační stav baterii i měniče, že to je izolované.
Prakticky nikdo nevyrábí měnič v kombinaci 48V a bez galvanického oddělení, proto je v rámci bezpečnosti volba 48V vždy lepší, opačně to neplatí.
Ty dva Solaxy jsem neměl v ruce, takže jak jsou na tom neposuzuju.
Střídač na 48V nikdy nedosáhne účinnosti střídače ke kterému jsou připojeny akumulátory o napětí třeba 600V, to není technicky možné. Jsou drahé a žravé právě o ty zbytečná trafa.
Re: SOLAX X1 HYBRID LV (48V)
Jsem přesvědčený, že Voltronic IMD nemá, jestli má někdo opačný důkaz, sem s ním.tomas píše: To je hloupost. Všechny solární střídače bez galvanického oddělení mají hlídač izolačního stavu.
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21