Napsali o BEV......

Uživatelský avatar
Asiunda
Příspěvky: 70
Registrován: stř úno 01, 2023 12:18 am
Bydliště: Salámová Říše Snů
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9999
Kapacita baterie [kWh]: 99
Kontaktovat uživatele:

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Asiunda »

misif píše: pon bře 18, 2024 7:34 pm
Vladimir Mahr píše: pon bře 18, 2024 1:22 pm Dal bych do této sekce svůj dotaz, jelikož to částečně souvisí.

Životnost baterií (a BEV baterii má) je vyjadřována nějakými cykly. Já je chápu jako nabíjecími cykly. Pokud má baterie u EV kapacitu 75 kW a obecně platí nikdy nenabíjet do plna a nikdy nevybíjet do minima, tak mám možnost 6.000 krát nepřerušeně nabít. To není moc, takže bych neměl baterii nabíjet dříve pokud nemá pouze 15% kapacity a vždy ji na jedno nabití nabít pouze do 90% kapacity. Jinak si brzy vyčerpám svůj počet nabíjecích cyklů.
Je to tak a nebo ti chytří opět neuměli srozumitelně vysvětlit fyzikální zákony ?
Chápeš to špatně, 1 Cyklus = nabití o 100%, nezáleží, zda-li 2x o 50% nebo 1x o 100%.

U Li-on (NMC) baterie pokud baterii nabiješ z 0 na 100% tak jí tím opotřebuješ mnohem více, než 10x dobití z 50 na 60%. Mikrocyklování - např. při rekuperaci nemá na životnost téměř žádný vliv a NMC baterii tedy dobíjej častěji, ale na nižší procento.

LFP baterie naopak potřebuje alespoň na čas 100% dobití, aby se jí srovnaly články, balancery pracují u této baterie až u úplného nabití. LFP tolik netrpí při 100% nabití ani jí nevadí dlouhé cykly a má větší cyklickou životnost.

Pokud se s Li-on dostaneš na životnost 2000 cyklů á 75kWh a spotřebu máš 25kWh/100km, tak baterie vydrží 2000*75/25*100=600.000km.
To byla trocha teorie.
Praxe může i nemusí s teorií sedět.
https://youtu.be/W-eUakDO2Fs?si=FsoSNyra1i0oApgU
Trvalý začátečník.
https://youtu.be/8mhxeORHeag
Momo
Příspěvky: 627
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

Z případného výběru jsem vyloučil BMW i3, podle mě malé a předražené.
Ale zaujal mě Hyundai Kona electric, 39 kWh (vyrábí i větší), 300 km dojezd, 13 kWh/100km spotřeba, výroba 11/2021.
K dostání dvě asi původně předváděcí auta z DE, nájezdy od 10 kkm, záruka.
Cenovka 519 kKč.

Musím říct, že s tímhle by se už dalo pracovat a pokud bychom neměli relativně nová auta, hlavní na LPG, tak bych o něčem podobném uvažoval.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
eduard22
Příspěvky: 1001
Registrován: ned čer 12, 2022 8:21 pm
Bydliště: Znojmo
Výkon panelů v FVE [Wp]: 8000
Kapacita baterie [kWh]: 23

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od eduard22 »

Až(!...) 300km dojezd = 150km dosah :-( Raději bych se s tím ale za chladného dne nepouštěl dál jak 100km od domova, nebo od vhodné a volné... nabíječky :-/
Samodomo "poloostrov" s Axpert King II - AC OUT 5kW/5kVA, PV IN 6kWp, 10x Longi 445Wp na sedlové střeše na východ a 10ks i na západ, aku 8x12V-240Ah levné olovo Varta+Banner trakční VRLA 23kWh (reálně využitelných často tak do 10kWh), Znojmo.
pibi
Příspěvky: 111
Registrován: ned dub 23, 2023 5:25 pm
Bydliště: Východně od 3nce
Výkon panelů v FVE [Wp]: 14
Kapacita baterie [kWh]: 28

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od pibi »

Pro lidi, co jezdí denně stovky km to asi nikdy nebude. Když to vezmu z mého pohledu, nejčastěji jezdím do práce 16 + 16km, 1-3x ročně do tater cca 200km, tam by to asi bez problémů šlo naplánovat.
Větší omezení by pro mě byla nemožnost připojit přívěs u spousty elektroaut. Nemyslím tahání karavanu do Chorvatska, ale drobné pojížďky pár km po městě. Mám sice jen nebrzděný přívěs, ale poměrně často vozím tunu štěrku z nedalekých stavebnin a podobně, což by s elektřinou byl asi problém. Zatím mě brzdí vysoká cena a stále funkční auto.
Také vlastní výroba elektřiny a provoz auta by se u mě zatím moc nepotkávala, protože od jara do podzimu jezdím do práce na kole, ale to se s přibývajícím věkem může velice rychle změnit.
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od brumlaj »

pibi píše: ned bře 24, 2024 4:40 pm.... Zatím mě brzdí vysoká cena ........
Jen jestli jsi byl někdy v poslední době v šou růmu. Já včera koukal na ČT2 nějaký autocokoli. Test tří fosilních vozů třemi dívčinami tak do třiceti let - jedna s kočárkem, druhá s kufrem a třetí jen tak. Na pojížďky po městě. Spotřeba těch vozů 6,2-8,5/100. No a nakonec jsem se pomodlil, že takovéto stvoření nebudu muset živit. Jedna si vybrala vůz za 3/4 mega a ty dvě další za mega a něco příp. za mega dvě stě. Toto je dnešní realita. Takže BEV MG4 za 770 je zcela v kurzu. Kolem mega je již výběr BEV bez problémů.
pibi
Příspěvky: 111
Registrován: ned dub 23, 2023 5:25 pm
Bydliště: Východně od 3nce
Výkon panelů v FVE [Wp]: 14
Kapacita baterie [kWh]: 28

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od pibi »

Nebyl, jsem 9let spokojený uživatel Loganu MCV, stál 265k včetně tažného a zimních kol, e-náhradu s podobným kufrem (570l) a tažným bych nepořídil ani za 2násobek, doufám, že vydrží ještě dalších 10+, najeto cca 65kkm. :mrgreen:
7,5kWp JV, 3,75kWp JZ, 2 x Victron MP II 5kVA, 3 x SmartSolar 150/70, Smartshunt, Cerbo, 16x280Ah + 16X300Ah LiFePO4 + 2xJK BMS.
K levné elektřině se dostaneme jen vytrvalou prací a svým kapitálem. Vladimír List, Elektrisace Československa 1934
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od brumlaj »

Mex
Příspěvky: 230
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Mex »

Myslím, že nevytrácí. Jen se přizpůsobuje trendům doby.
Tak jako kdysi vozy opravovali koláři a truhláři, tak s nástupem aut to začali dělat automechanici.
No a do budoucna to budou dělat auto-elektro-mechanici.
Už možná nebudou umět vyměnit rozvoďák nebo ventily, ale zase budou umět vyměnit modul v baterce a udělat upgrade firmware auta.
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od brumlaj »

Přesně o tom jsem jízlivě psal a odkazoval. Těch novodobých bude zapotřebí tak desetina (díky za odkaz, pouze znovu uvádím) takže to snad povede ke zvýšení konkurence a odpadnou ty levoruké nevzdělané lopaty co nám dnes drze kurví vozy které jim nepatří.
Momo
Příspěvky: 627
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

pibi píše: ned bře 24, 2024 8:42 pm Nebyl, jsem 9let spokojený uživatel Loganu MCV, stál 265k včetně tažného a zimních kol, e-náhradu s podobným kufrem (570l) a tažným bych nepořídil ani za 2násobek, doufám, že vydrží ještě dalších 10+, najeto cca 65kkm. :mrgreen:
Ano, máme totéž jako druhé auto. Z roku 2019, s tažným výsledná cenovka 225k. Vyjednal jsem si půjčku kvůli slevě 20k a po dvou splátkách jsem to splatil, takže celková sleva nějakých 15-18k. Naprostá spokojenost.
Podobně prostorné auto typu kombík už nekoupím, protože euroúředník usoudil, že lidi by ho sice chtěli, ale automobilkám se nevejde do tabulek. Pročpak se asi nevyrábí Fabia kombi a další podobné, i když by to lidi kupovali...
Příplatek za ten kombík (sandero prodloužené o asi 30 cm) byl asi 10k. Akorát se s tím hůře parkuje :)

Hlavní auto Duster LPG s tažným, střední výbava, stáří dva roky, cenovka 410k. Opět po snížení ceny "půjčkou".
Nepotřebuju si honit ego prémiovými značkami, stačí mi standardní funkce.
Pokud bych kupoval teď, stálo by nové asi 460k. Proti tomu už dnes nejspíš volil tu dva roky starou Konu za 519k. S dojezdem 300 km bych se dokázal smířit.
Ale měnit to teď mi z ekonomických a provozních důvodů nedává žádný smysl. Jinak by to bylo při větším nájezdu, kombinace nabíjení z FVE a v nízkých cenách SPOTu v konjunkci distribuce s dvojtariem na BEV.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Momo
Příspěvky: 627
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

Zajímaly mě reálné zkušenosti s Hyundai Kona elekctric 39 kW a dá se říct, teoretické úvahy o BEV odkládám na pár let k ledu.
Za těch 519k (stáří 2,5 roku, nájezd 10 kkm) bych pořídil opravdu jenom základ, i když určitě daleko lepší než třeba BMW i3.

Teoretický dojezd 300 km je poměrně lákavý, už by mi stačil, ale...
V závěru videa: na dálnici 120 km jedeš a 30 minut dobíjíš. Tohle prostě nechceš. Kombinace malé baterky s pomalým nabíjením, prostě "levné" auto.

Takže výrobcům dávám pár let na to, aby se zlepšili v kvalitě a snížili v ceně :)

---------

Jinak zajímavá zkušenost. Za 800k si koupili auto, které jim částečně vyhovuje a za pět let z něj udělají druhé auto a budou vymýšlet nákup nového prvního auta řádově za 1M.
Co se stane, začnou jezdit tím novým a druhé bude stát a bude využíváno na drobné popojížďky. A všude vychvalovaná CO2 stopa, která je u provozovaných BEV aut nízká, se už nikdy nedostane pod stejně používaný spalovák.
Sorry jako, ale těch 1,8M raději investuju. Než to dát do spotřeby.

https://www.youtube.com/watch?v=eW4Yq6_tJ_Q
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Momo
Příspěvky: 627
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

Tesle klesly prodeje, ale dělat z toho bez dalších informací nějaké závěry nejde.
Těžko říct, kolik toho prodávali v Číně, tam jede v BEV údajně cenová válka. A jaký vliv má ta delší lodní doprava taky těžko říct.
Aby nemusel Elon zase zlevnit.

https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/ ... oakcie_jla
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Mex
Příspěvky: 230
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Mex »

Tesla a čínská auta:

Tesla 2018: China’s EVs are cheap garbage, Tesla is a unicorn

Tesla 2020: I admit, their cars are starting to look good, but we have longer range and better batteries.

Tesla 2021: I admit, their batteries are almost the same as ours. But we have unparalleled Autopilot

Tesla 2022: It seems that their battery life is better than ours, and they may have learned autonomous driving, but we still have unparalleled price/performance, look at our die-casting technology!

Tesla 2023: It is said that their batteries exceed ours by 50%, their autonomous driving is 30% ahead of ours, and they are equipped with lidar.... At least our brand has a better reputation, and we are a global electric car company with a long history. company, we can launch satellites, we're cool

Tesla 2024: We can lobby Congress to ban sales by Chinese companies, so that we can still maintain strong competitiveness!
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od brumlaj »

Číňané jdou do Evropy. Kdy některému z nich povolí nervy a začne prodávat za náklady + slušný zisk a ne za dnešní lichvářské (pardon, tržní) ceny?
Momo
Příspěvky: 627
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Momo »

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... v#cxrecs_s

Potvrzuje se můj názor, že na nákup BEV je hodně brzy. Jak z hlediska pořizovací ceny, tak z hlediska užitných vlastností auta.

Taky jsem si nekupoval ntb, když stál 100k, ani 60k, ale až rozumný za 30k. Podobné to bylo s mobily. Taky indukční varná deska. Ne za 30k, ale až za 10k teď jsou jistě už od 5k. Mobily, televize, všechno. Mimochodem stejné to bylo i s FVE. A když si řeknu, že bych tu stejnou FVE postavil dnes :) Může mě jenom hřát, že jsem vyráběl elektriku v průběhu dvou let, kdy byla nejdražší.
Ti, kteří to nutně musí mít mezi prvními, si prostě připatí a zaplatí vývoj.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Dagus
Příspěvky: 212
Registrován: ned pro 26, 2021 11:18 pm

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od Dagus »

Nojo ale indukce dnes za 5 se stejně nemůže rovnat s indukci za 30 před 5ti lety. Dnes je to total odpad. Osobně mám indukci za 25tis a levnější bych nenašel. Fve se dá taky stavět na goodwee a Victron bych neměnil. To samé ty auta, jo BEV může být dražší než jiné, ale čekat na odpad mi přijde divné. Většinou s vývojem se hledá taky jak to ojebat.
jahodovák
Příspěvky: 395
Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od jahodovák »

Je to jako se vším,někomu se líbí a vyhovuje tohle a někomu něco zcela jiné,většinou si každá věc najde svého majitele.není se tím třeba až zas tak zabejvat...není od věci popsat skutečnost aby si každý mohl vybrat dle svých preferencí..............
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Napsali o BEV......

Příspěvek od brumlaj »

Taky jsem si koupil BEV za 215kKč s nájezdem 25kkm přes to, že jej první majitel kupoval za 800. A vo tom to je.
Odpovědět

Zpět na „Elektromobilita obecně“