mihlit píše: ↑stř bře 27, 2024 8:15 am
Pokud chceš baterku levně, tak si ji postav. Třeba nkon má aktuálně 304Ah články za 83 eur. To je cca 35 tisíc s dopravou. Do deseti se za BMS, regál a kabeláž vejdeš. Budeš na 45 tisících za 16 kWh, což ti udělá 0.44-0.58 Kč/kWh. Žádná věda.
Jasně, pokud už baterka je, je správné ji používat a nešetřit cykly, a nemyslet si, že baterka je limitována jenom cykly. Analogie s autem je správná.
Nicméně výpočty, na kolik vyjde ta baterie za kWh platí pouze v tom případě, že ta baterka ty cykly skutečně udělá. Pokud si ji pořídím jenom kvůli spotovým prodejům, můžu snadno zjistit, že v roce nebude tolik příležitostí, aby ty cykly za dvacet let udělala. Je to v podstatě jeden cyklus denně: 20 x 365 = 7.300 cyklů. To je s nějakým 5.000 cykly srovnatelné. Takže přesněji nějakých 70 % cyklu denně, tedy rozumné cyklování 30-100 %.
Sám mám 23 kWh v baterkách, vše 48 V. Všechno je skládané z 3,2/3,3 V. Původní jsou Winstony, další dvě sestavy z článků SVOLT od mivvy.
Jaké by byly důvody pro navýšení kapacity baterií?
1) Prodej na spotu
V létě výroba 100 kWh, spotřeba 25 kWh (plný provoz bazénu s vyhříváním). Prodej ve večerní nebo ranní špičce. Na to by bylo potřeba aspoň 30 kWh, aby se to nějak vyplatilo. Rezervovaný výkon mám 15 kWh, na plný pecky by těch 30 kWh (ale z nich těch 70 % = 21 kWh) muselo jet dvě hodiny výkonem 10,5 kW. Střídač by to asi neničilo, ten by stejně běžel v době maximální výroby přes den, pokud by nebyla kapacita v těch baterkách.
Spočítat si tu cenu pořízení baterek v Kč/kWh a toto porovnávat s navýšením ceny ráno/večer.
Kalkulaci baterek by bylo možné vylepšit ještě dalšími položkami.
2) Rezerva na zimu
Za zimu (prosinec a leden) jsem ze sítě odebral nějakých 180 kWh a dodal 80 kWh. Při zvýšení kapacity baterií bych leden pokryl, prosinec už ne. Roční úspora odběru ze sítě nějakých 50-100 kWh? Vzhledem k investici do baterek nepodstatné.
3) Změna způsobu vytápění
Přímotopný kotel nebo TČ. Tam by se hodilo akumulovat energii zejména v přechodových obdobích. V prosinci a v lednu je vidět, že žádná energie na vytápění z FVE 15 kW nezbývá.
4) Pořízení BEV
Tady by navýšení kapacity baterky mělo dávat největší smysl. Ale zase jenom kromě prosince a ledna. Ale záleží na nájezdu a spotřebě auta. Jestli parkuje alespoň občas přes den doma. Nutno ale porovnat se správným tarifem distribuce a možnosti nabíjení přímo ze sítě v nízkém tarifu se správnou spotovou cenou.
5) Nabíjení za nízkou cenu
Pro mě směšných 100 kWh bych mohl v prosinci a v lednu nabít do baterek a ve správný čas na spotu ušetřit pár fufníků. V porovnání s pořizovací cenou baterií nepodstatné.
Při změně způsobu vytápění a pořízení BEV už by to mohlo mít větší význam. V současném nastavení ne.