Dodávka z baterie

fučajs
Příspěvky: 22
Registrován: úte čer 14, 2022 3:34 pm

Re: Dodávka z baterie

Příspěvek od fučajs »

mihlit píše: úte bře 26, 2024 11:30 pm V té logice je trochu chyba... jak jsem psal, když už baterku máš, tak máš nějaké cykly zdarma. To je jak koupit auto, říct si, že to vychází s cenou 500 tis a nájezdem 250 kkm na 2kč/km amortizace. Takže 1 km je 2 kč + cena paliva, tak s ním raději nebudu jezdit... pak najedu 5 kkm než se auto rozpadne a najednou bude jen amortizace 100 kč na km. Když se baterka/auto koupí, musí se používat.

Jinak já mám DIY baterku, 2*16*125Ah k tomu 2x JK BMS. To je 13.2 kWh, co stálo celkem 60 tisíc i s regálem a kabely. Pokud vezmu tentokrát horší počet cyklů, jsem na 0.95 Kč, kdyby to dalo těch 8tis tak 0.71 Kč
Předně bych uvedl, že žádné cykly zdarma neexistují. Zaplatil jsem nějakou cenu za určité množství energie, které je úložiště schopné zpracovat. Ta cena vyjde buď vyšší nebo nižší, ale zadarmo nic nedostanu.
Když už to porovnáváš s autem s náklady 2 Kč/km, tak to neporovnávej s vlastním ježděním, ale s jeho pronájmem. Stejně jako to auto nebudeš pronajímat za 1,5/km s odůvodněním, že je to pořád lepší, než aby stálo zadarmo v garáží, tak i u prodeje z baterie je potřeba se zamyslet, jaké jsou s tím spojené náklady. Mě stojí kW 2,5 Kč, takže prodej do sítě neřeším, ale jestli ti fakt vychází kW pod korunu, tak mi nezbývá než ti pogratulovat.
fučajs
Příspěvky: 22
Registrován: úte čer 14, 2022 3:34 pm

Re: Dodávka z baterie

Příspěvek od fučajs »

skybor píše: stř bře 27, 2024 5:07 am
Já baterku beru tak, že když ji budu denně provozovat v nějakém nevelkém rozsahu, nebo když bude jenom nabitá zahálet, tak se dožije zhruba stejného věku.
No ono těch proměnných asi bude více. Tak jako se při rozumném (šetrném) používání (a udržbě) nerozpadne za 10-20 let každé auto, tak se asi nerozpadne i každá baterka.
Ale tahle diskuze asi stejně nemá moc smysl. Každý má své důvody pro budování a představy provozování FVE a těžko se ty důvody a představy změní jen kvůli nějakým příspěvkům jiných na foru ;)

Přeji všem ať jim FVE slouží k tomu, co od ní očekávají.
Ve fotovoltaice je řada věcí, které si člověk navrhuje pro svůj dobrý pocit, pro snížení rizika nebo prostě proto, že ho to baví.
Tahle diskuse možná někoho upozorní, že i zdánlivě jednoduché rozhodnutí může mít nečekaný ekonomický dopad.
mihlit
Příspěvky: 116
Registrován: úte úno 01, 2022 4:49 pm

Re: Dodávka z baterie

Příspěvek od mihlit »

Existují cykly zdarma, to je co se tu snažíme vysvětlit. Když koupím baterii, tak už peníze odletěly oknem, už nejsou, pápá pryč. Baterie má nějakou hodnotu a ta klesá v čase a klesá nadměrným používáním. Pokud baterie chcípne za 20 let a já udělám 1 cyklus za týden nebo udělám 7 cyklů za týden, stále to nemá vliv na to, jak dlouho baterie vydrží, protože úmrtí na čas přijde dřív. Zvýšení cyklování z 1 na 7 tak nepřináší žádný nový náklad a je tedy zdarma. Jsme v tématu "dodávka z baterie", takže se počítá s tou variantou, že ta baterie už je doma a když už je doma, je blbost ji nepoužívat, protože v přiměřeném množství (které je pro účely FVE ne zrovna malé) to nemá vliv. Pokud bys chtěl slovíčkařit, můžeme upravit, že cykly jsou zdarma, protože nepřináší žádný dodatečný náklad. Pokud má někdo FVE bez baterie a rozhodoval se zda ji pořídit nebo ne, tam je už ekonomika jiná. Tady ale řešíme variantu, že baterie už je

Pokud chceš baterku levně, tak si ji postav. Třeba nkon má aktuálně 304Ah články za 83 eur. To je cca 35 tisíc s dopravou. Do deseti se za BMS, regál a kabeláž vejdeš. Budeš na 45 tisících za 16 kWh, což ti udělá 0.44-0.58 Kč/kWh. Žádná věda.
Momo
Příspěvky: 627
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Dodávka z baterie

Příspěvek od Momo »

mihlit píše: stř bře 27, 2024 8:15 am Pokud chceš baterku levně, tak si ji postav. Třeba nkon má aktuálně 304Ah články za 83 eur. To je cca 35 tisíc s dopravou. Do deseti se za BMS, regál a kabeláž vejdeš. Budeš na 45 tisících za 16 kWh, což ti udělá 0.44-0.58 Kč/kWh. Žádná věda.
Jasně, pokud už baterka je, je správné ji používat a nešetřit cykly, a nemyslet si, že baterka je limitována jenom cykly. Analogie s autem je správná.

Nicméně výpočty, na kolik vyjde ta baterie za kWh platí pouze v tom případě, že ta baterka ty cykly skutečně udělá. Pokud si ji pořídím jenom kvůli spotovým prodejům, můžu snadno zjistit, že v roce nebude tolik příležitostí, aby ty cykly za dvacet let udělala. Je to v podstatě jeden cyklus denně: 20 x 365 = 7.300 cyklů. To je s nějakým 5.000 cykly srovnatelné. Takže přesněji nějakých 70 % cyklu denně, tedy rozumné cyklování 30-100 %.

Sám mám 23 kWh v baterkách, vše 48 V. Všechno je skládané z 3,2/3,3 V. Původní jsou Winstony, další dvě sestavy z článků SVOLT od mivvy.

Jaké by byly důvody pro navýšení kapacity baterií?
1) Prodej na spotu
V létě výroba 100 kWh, spotřeba 25 kWh (plný provoz bazénu s vyhříváním). Prodej ve večerní nebo ranní špičce. Na to by bylo potřeba aspoň 30 kWh, aby se to nějak vyplatilo. Rezervovaný výkon mám 15 kWh, na plný pecky by těch 30 kWh (ale z nich těch 70 % = 21 kWh) muselo jet dvě hodiny výkonem 10,5 kW. Střídač by to asi neničilo, ten by stejně běžel v době maximální výroby přes den, pokud by nebyla kapacita v těch baterkách.
Spočítat si tu cenu pořízení baterek v Kč/kWh a toto porovnávat s navýšením ceny ráno/večer.
Kalkulaci baterek by bylo možné vylepšit ještě dalšími položkami.
2) Rezerva na zimu
Za zimu (prosinec a leden) jsem ze sítě odebral nějakých 180 kWh a dodal 80 kWh. Při zvýšení kapacity baterií bych leden pokryl, prosinec už ne. Roční úspora odběru ze sítě nějakých 50-100 kWh? Vzhledem k investici do baterek nepodstatné.
3) Změna způsobu vytápění
Přímotopný kotel nebo TČ. Tam by se hodilo akumulovat energii zejména v přechodových obdobích. V prosinci a v lednu je vidět, že žádná energie na vytápění z FVE 15 kW nezbývá.
4) Pořízení BEV
Tady by navýšení kapacity baterky mělo dávat největší smysl. Ale zase jenom kromě prosince a ledna. Ale záleží na nájezdu a spotřebě auta. Jestli parkuje alespoň občas přes den doma. Nutno ale porovnat se správným tarifem distribuce a možnosti nabíjení přímo ze sítě v nízkém tarifu se správnou spotovou cenou.
5) Nabíjení za nízkou cenu
Pro mě směšných 100 kWh bych mohl v prosinci a v lednu nabít do baterek a ve správný čas na spotu ušetřit pár fufníků. V porovnání s pořizovací cenou baterií nepodstatné.
Při změně způsobu vytápění a pořízení BEV už by to mohlo mít větší význam. V současném nastavení ne.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Odpovědět

Zpět na „Aktuality ze světa FVE“