Stránka 1 z 1
Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: sob led 25, 2025 11:35 am
od Beny
Ahoj,
dokopal jsem se konečně ke stavbě AC couplingu SolarEdge-Victron. Řěším umístění bateriových článku a celkové bezpečnostní pojetí návrhu, resp. možností systému Victron.
Baterkárna s měniči VIctron bude umístěna v garáži, která bude přapažena v zadní části.
Suchá stavba, nehořlavý sádrokaton. Nucené větrání, klimatizace.
Použity měniče MPII 5000, DC rozvody CU pasovina 50x10, DC kabeláž 70 průřez. Jištění měniče 160A, baterky 125A. Odběr max 0,5C.
Baterky postaveny s 16 článků MB30, BMS JK PB2A16S20P.
Bezpečnostní čidlo H2.
Toť k sestavě. Rád bych ale znal možnosti jednotlivých částí ve smyslu bezpečnosti. Chtěl bych vše řešil pomocí HW než např. přes NR.
Budu nahlas uvažovat, pokud víte, můžete mě doplnit zda je to v možnostech jednotlých komponent?
1. BMS
Asi nejdůlěžitější prvek celé sestavy. Při alarmových stavech by měla zajistit odpojení celého packu.
Co jsou ale alarmové stavy?
Je to teplota jednotlivých článků či teplota měřená přiloženými čidly?
Je to malý odběr jednoho článku vůči ostatním?
Má BMS vstupní relé (výstupní má) či digitální vstup pro případné vypnutí z externího bezpečnostního prvku?
2. Měniče
Měniče jsou samostatná jednotka řízená Cerbem, jako nadřazeným prvkem. Stejně tak má měnič možnost se řídit "sám".
Půjde u měniče využít programovatelného relé na odstavení celého systému, respektive nabíjení či vybíjení baterií?
Nebo je lépe celou sestavu "sestřelit" přes Cerbo?
3. Cerbo
Jde využit digitální vstup pro odpojení baterie od systému (duplikace s BMS je tu na místě)?
Toť asi zatím vše. Pokud někoho z Vás něco napdane či pokud píšu někde úplný nesmysl sem s tím.
Děkuju
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: sob led 25, 2025 2:23 pm
od brumlaj
Beny píše: ↑sob led 25, 2025 11:35 am
.........
1. BMS
Asi nejdůlěžitější prvek celé sestavy. Při alarmových stavech by měla zajistit odpojení celého packu.
Co jsou ale alarmové stavy?
.........
Nejdůležitější alarm sestavy je
napětí KAŽDÉHO článku. nižší než 2,9V => okamžité odpojení (sériového) packu A současně vyšší než 3,5V => okamžité odpojení (sériového) packu.
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: ned led 26, 2025 7:43 pm
od Diablo1st
U Victron systému, meniče a mppt majú možnosť Remote on/off, takže sa toto dá využiť na automatické odpojenie, príp. ako total stop tlačidlo.
Na batériu sa dá použiť
DC Contactor.
Ak máš komunikáciu s Cerbo, čo nové verzie JK umožňujú, tak si vieš nastaviť rôzne alarmy (teplotné, napäťové) a tieto sa ti zobrazia vo VRM. Vo VRM si vieš zapnúť zasielanie na mobil, takže o každom alarme budeš vedieť.
Z hľadiska bezpečnosti ja som doplnil Firexball. Nie že by mi to vyriešilo všetko, ale stojí to pár korún, tak som namontoval 2ks.

Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: ned led 26, 2025 9:07 pm
od Beny
Vida, já věděl že tě něco napadne. Děkuju
Remote on/off super nápad. To bude na druhé relé co je v čidle H2. Má NO i NC kontakty.
První relé v čidle bude na Cerbo.
BMS budou invertové, tady komunikace s Cerbo zajištěna. Všechny možné alarmy z BMSKy pujdou do Cerba, resp. VRM.
Dostal jsem informaci, že jak tyto alarmy či alarmy z digitálního vstupu jdou využívat jen přes NR na zastavení nabíjení/vybíjení. Je to pravda?
Firexbally mám tři

Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: pon led 27, 2025 12:43 am
od brumlaj
Diablo1st píše: ↑ned led 26, 2025 7:43 pm...... sa toto dá využiť na automatické odpojenie, príp. ako total stop tlačidlo. .......
A abrams jasně popsal že havarijní bezpečnost má být plně nezávislá na výkonové části. Už to na MyP znovu hledat nebudu. Prostě mu pšoukly akumulátory a to nechceš.
ta relé asi nejsou bistabilní?
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: pon led 27, 2025 7:46 am
od Diablo1st
Beny píše: ↑ned led 26, 2025 9:07 pm
BMS budou invertové, tady komunikace s Cerbo zajištěna. Všechny možné alarmy z BMSKy pujdou do Cerba, resp. VRM.
Dostal jsem informaci, že jak tyto alarmy či alarmy z digitálního vstupu jdou využívat jen přes NR na zastavení nabíjení/vybíjení. Je to pravda?
S týmto skúsenosti nemám takže ti presne nepoviem, ale ak ich vieš dostať do NR tak potom si s nimi vieš robiť čo len chceš.
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: pon led 27, 2025 9:02 am
od pibi
brumlaj píše: ↑pon led 27, 2025 12:43 am
ta relé asi nejsou bistabilní?
Mám tohle a je bistabilní:
https://elektro.bazos.sk/inzerat/172848 ... a-rele.php
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: pon led 27, 2025 9:49 am
od dako
Odpojení akupaku (bms, havarijní pojistka) má být opravdu havarijní stav. Victronu nedělá dobře, když je mu natvrdo odpojen akupak. Jiskří v něm relé a pokud je připojen k síti na ACin, spolehlivě shodí 25A jistič. BMS od JK pro LiFePo4 je v defaultu nastaven v absolutních limitech 2,5V min. a 3,65V max. Což jsou opravdu mezní hodnoty podle datasheetu pro LFP. Je už jen na vkusu každého soudruha, na jakou vzdálenost se k těmto limitům přiblíží.
A jak psal brumlaj, je potřeba hlídat jednotlivé články a tomu přizpůsobit celé řízení. Zapomeňte na nějaké SoC a celkové napětí baterie. To opravdu o stavu aku neřekne vše.
JK BMS tento stav monitoruje v základní urovni max a min napětí članků.
V grafu to pak v "idealních" podmínkách vypadá asi tak.
chart2.png
Ten peak je krátkodobé nabíjení cca 2kW (45A), to před tím je 0 odběr z baterie v nočním provozu, po peaku pomalu jak '"vychází" slunce se napětí zvedá.
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: pon led 27, 2025 8:56 pm
od Beny
dako píše: ↑pon led 27, 2025 9:49 am
Odpojení akupaku (bms, havarijní pojistka) má být opravdu havarijní stav. Victronu nedělá dobře, když je mu natvrdo odpojen akupak. J
Tak to i bude. Alarm (vysoká teplota, možné podpětí/přepětí na článku) bude pack schazovat jen v krajní nouzi. Stejně jako externí čidlo H2 přes remonte control MPII případně přes Cerbo a jeho digitální vstup.
Packy budou ze začátku zatím dva, tedy pokud by byl problém na jednom (hromě možné vyšší koncentrace H2) pojede druhý.
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: úte led 28, 2025 8:30 pm
od redcrown
Zkusím ti napsat alespoň postoj k AC coupling zdroji. Já u baterky nemám žádné relé nebo jiný provozně odpojovací prvek (pojistky samozřejmě ano), tak jsem hledal způsob, jak zastavit ongrid měnič, aby nepřebíjel baterky v případě nějakého havarijního stavu.
Nakonec jsem zvolil vyrážecí cívku k jističi pro AC ongrid měnič. Ta je 48V, jistící prvky používám od Hageru. Tu cívku napájím přímo z baterky, spínaná je z relé BMSky, kdy se při stavu Critical pošle krátký puls, který vyrazí jistič. To mě docela stačí pro podchycení havárie ze strany ongridu.
Píšu to proto, že jsem již jeden nepříjemný stav měl, kdy jsem přehlédl nějakou okolnost (myslím že to byl špatně nastavený parametr f(P), a přestože BMS dala Studeru povel Charge stop, tak XTM neshodil síť, aby splnil požadavek na konec nabíjení z AC OUT. XTM samozřejmě nemá jinou možnost jak ukončit nabíjení z AC OUT, ale prostě síť neshodil. Jestli to umí nebo jestli to jen já neumím nastavit nevím. Každopádně jsem to vyřešil takhle a mám po problémech. Snad.
Třeba tě to bude inspirovat. Pokud má někdo ještě lepší systém nebo nápad, rád se přiučím.
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: stř led 29, 2025 8:48 am
od dako
Něco podobného s vyrážecí cívkou jsem taky řešil, ale spíš jsem chtěl něco, co se dá dálkově ovládat, viz,
https://www.oez.cz/dalkova-ovladani-257
jenže cena mě rychle vyléčila

Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: stř led 29, 2025 10:37 pm
od redcrown
Můžu před BMS. Sice to není úplně komfortní, ale jde to
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: sob úno 01, 2025 10:49 am
od Beny
redcrown píše: ↑úte led 28, 2025 8:30 pm
Zkusím ti napsat alespoň postoj k AC coupling zdroji. Já u baterky nemám žádné relé nebo jiný provozně odpojovací prvek (pojistky samozřejmě ano), tak jsem hledal způsob, jak zastavit ongrid měnič, aby nepřebíjel baterky v případě nějakého havarijního stavu.
Nakonec jsem zvolil vyrážecí cívku k jističi pro AC ongrid měnič. Ta je 48V, jistící prvky používám od Hageru. Tu cívku napájím přímo z baterky, spínaná je z relé BMSky, kdy se při stavu Critical pošle krátký puls, který vyrazí jistič. To mě docela stačí pro podchycení havárie ze strany ongridu.
Píšu to proto, že jsem již jeden nepříjemný stav měl, kdy jsem přehlédl nějakou okolnost (myslím že to byl špatně nastavený parametr f(P), a přestože BMS dala Studeru povel Charge stop, tak XTM neshodil síť, aby splnil požadavek na konec nabíjení z AC OUT. XTM samozřejmě nemá jinou možnost jak ukončit nabíjení z AC OUT, ale prostě síť neshodil. Jestli to umí nebo jestli to jen já neumím nastavit nevím. Každopádně jsem to vyřešil takhle a mám po problémech. Snad.
Třeba tě to bude inspirovat. Pokud má někdo ještě lepší systém nebo nápad, rád se přiučím.
Ten jistící prvek je pro jištění mezi baterii a měničem nebo pro měnič napojený na grid? Pokud je to pro měnič, tak MP má dálkové ovládání, které je total stop.
Cícku jsem našel tady
https://www.hager.cz/katalog-produktu/d ... /16342.htm
Edit: je třeba si to číst pořádně. Je to pro měnič ...
Re: Bezpečnostní prvky v systému AC coupling.
Napsal: ned úno 02, 2025 9:05 pm
od redcrown
no prostě úvaha byla, aby se vyřadila potenciální nespolehlivost ekosystému Victron nebo Studer nebo něco jiného. Důvěřovat jim sice můžeme, ale jistota je jistota. Ta cena té cívky není moc a podle mě to zvýší bezpečnost významně. Jen BMS a vyrážecí cívka, která v případě problému shodí kompletně větev ongridů.