Stránka 1 z 1

W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: pát říj 03, 2025 5:51 pm
od Petr Žůrek
Zdravím,
nabíjím EV Victron WB a aby vše šlo jen z panelů či baterie, jedu v ostrovním režimu. Když jedu naplno na 10A, tak se začala od WB objevovat hláška W-109 (přehřátí střídačů) a nabíjení se buď přerušilo, nebo spadlo na minimum 6A. Po chvilce se to zase vrátí. V létě jsem to přičítal vyšší teplotě okolí (a střídačů). Bezkontaktně jsem v létě na potvrchu střídačů naměřil 36 st. a to mi přijde v pohodě. Dal jsem na prostřední střídač čidlo teploměru a dálkově si hlídám teplotu. Dnes je venku 12 st. a hláška W-109 je opět zde (asi po hodině nabíjení). Střídač má podle teploměru 23 st. Zajímavé je, že W-109 je hláška od WB, nikoliv od střídače. A ještě zvláštnější je porovnání se situací, kdy nenabíjím auto, slunce v létě pere a přetoky posílám do sítě. V tu chvíli střídače několik hodin jedou naplno (okolo 7kW) a logicky se dost zahřívají (i okolní teplotou), ale hláška W-109 o přehřátí střídačů se nikdy neobjevila. Nevíte jak se v tomto zorientovat? Samozřejmě můžu nabíjet menším proudem, ale zase to trvá déle a nevyužiji všechen potenciál energie vyrobené z panelů.

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: pát říj 03, 2025 6:37 pm
od Jirka77
njn male menice s zmrvenym chlazenim, reseni je pouzit vetsi menice nebo si dodelat lepsi chlazeni. Bohuzel multiplus II je v tomto ojebany proti staremu multiplusu ktery byl jeste klasicky robustni prumyslovy design.

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: pát říj 03, 2025 6:58 pm
od eduard22
Tak nepřímo píšete že máte hybriní měnič (dle teho ž eposíláte od sítě) , jenže hybridy (neostrovní) v ostrovním režimu maj většinou jen 1/3 výkon stejně jako v režimu Back-Up :-(

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: pát říj 03, 2025 7:13 pm
od josse
Nejsou to náhodou měniče Victron?

https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=14302

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: pát říj 03, 2025 7:42 pm
od vk_1
Máte slabé střídače. MP II 3000 umí dlouhodobě cca jen 2 kW. Takže máte k dispozici 6 kW. V ostrovním režimu tedy nemá smysl nabíjet auto víc než 3x6A

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: sob říj 04, 2025 9:50 am
od Petr Žůrek
josse píše: pát říj 03, 2025 7:13 pm Nejsou to náhodou měniče Victron?

https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=14302
Při vší úctě, když to píšu do komunity Victron a v podpisu mám vypsanou Victron konfiguraci, tak to asi bude Victron. Cenil jsem si na tomto fóru věcné odpovědi a rady. Posměvačné poznámky jsou na jiných fórech, kam nechodím.

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: sob říj 04, 2025 10:02 am
od Petr Žůrek
vk_1 píše: pát říj 03, 2025 7:42 pm Máte slabé střídače. MP II 3000 umí dlouhodobě cca jen 2 kW. Takže máte k dispozici 6 kW. V ostrovním režimu tedy nemá smysl nabíjet auto víc než 3x6A
6kW je 3x8-9A nabíječkou. V ostrovu mi jede Victron na 230V, takže při 9A nabíjení to máme lehce nad 6kW. A ano, máte pravdu. Když snížím nabíjecí proud nabíječky na 9A, tak se hláška neobjeví. V praxi to dělám tak, že ráno když potřebuji dobít a v barákové baterce je dost, nabíjím 10A. Třeba hodinu. Nabo když baterky není dost a slunce lítá, tak se nabíječka připojuje a odpojuje (dle stavu baterky a výroby z panelů). Střídače si dávají pauzu a hláška W-109 se neobjevuje.
Kona při proudu 6A nebo 7A si sama odpojí L1, takže se nabíjí jen po 2 fázích cca 3kW. Toto je řešení na dlouhé nabíjení, když je málo sluníčka a baterie v domě nejsou dost nabité.

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: sob říj 04, 2025 10:09 am
od Petr Žůrek
eduard22 píše: pát říj 03, 2025 6:58 pm Tak nepřímo píšete že máte hybriní měnič (dle teho ž eposíláte od sítě) , jenže hybridy (neostrovní) v ostrovním režimu maj většinou jen 1/3 výkon stejně jako v režimu Back-Up :-(
To jsem nikdy nezaznamenal, že by v ostrovním režimu měl MP II 3000 jen třetinový výkon. Naopak. V ostrovním režimu snese krátkodobé přetížení do cca 3kW (hrana je asi 3,5 kW, kdy hodí hlášku o přetížení a krátkodobě se shodí aby se odpojil spotřebič). Dlouhodobá kontinuální spotřeba je jiná věc (jako třeba nabíjení EV, nebo vyhřívání vířivky - to jede pořád). Já v podstatě jedu pořád v ostrovním režimu a jen když vidím že bude přebytek, tak se připojuji do sítě. Večer když přestane svítit, přecházím do ostrovu.

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: sob říj 04, 2025 10:18 am
od Jirka77
3000va multik kratkodobe da 3.5kw to ano ale dlouhodobe 2kw a je to tak tak .. protoze multiplusy II maji domrvene chlazeni .. nevim kteryho vola napadlo to udelat tak jak to je .. zlatej starej multiplus tam je jeste svet v poradku.

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: sob říj 04, 2025 1:21 pm
od jars10
Je to tak, jak píšou kolegové.
MPII není nejlepší na plnou a trvalou zátěž v ostrovu. Krátkodobé přetížení umí, ale dlouhodobé ne.
Jedná se o to, že podle popisu táhne nejen nabíječku, ale i dům, který také přidá zátěže.
Další věcí je to, že není možné počítat jen činný výkon. Měnič musí také dodávat, kompenzovat jalový výkon, o kterém se nikde moc nepíše, ale bez něj by nechodily motory a obecně točivé stroje. To mu snižuje možnost dodávat jen činný výkon na maximum.
Nežijeme v ideálním světě. Spotřebiče nekonzumují pouze ideální sinus, ale vykousávají si, jen co potřebují. Každý spínaný zdroj (a autonabíječka je obří spínaný zdroj) se tak chová. A měnič to musí vyřešit.
Měření teploty na povrchu krytu je veelmi orientační. Pro měnič je důležitá teplota komponent uvnitř.
První pomoc bez rozebírání měničů je ofukovat je stolním ventilátorem a přizpůsobit zátěž jejich možnostem.
Další je vylepšit chlazení uvnitř. Na fórech je okolo toho dost diskusí a řešení.
Další variantou je pořízení výkonnějších měničů. Tady se přímo nabízejí MPII 5kVA. Na papíře je to jen o trochu, ale posune to zatěžovací křivku výrazně. Navíc to pořád ještě není moc drahé.
Nebo Multiplusům pomoci. Tady je výhodou stávající Victron LV řešení, že se dá doplňovat a rozvíjet.
Nabízí se možnost přidání dalšího samostatného levnějšího HF měniče jen pro nabíjení. Např. Axpert nebo jeho klony.
Nebo za Multiplusy dopojit jednoduché ongrid měniče, tzv. modrásky SUN-2000. Dokážou reálně přidat cca 1600W. Ty bych ale zapojoval na výstup Multiplusů a hlídal si, aby na každé fázi byl Multiplus ten silnější - nezapojovat na jednu fázi modrásky dva.
Na závěr obecná informace :-).
Jakékoliv vylepšování a posilování jedné části systému nevyhnutelně vede k nutnosti posilovat i další.
Namátkou kabeláž, jističe, akumulátory, panely, ...
Takto nějak začíná nemoc, kterou tady má diagnostikovánu téměř každý. Jmenuje se solaritýda :D

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: ned říj 05, 2025 10:38 am
od Petr Žůrek
jars10 píše: sob říj 04, 2025 1:21 pm Jedná se o to, že podle popisu táhne nejen nabíječku, ale i dům, který také přidá zátěže.

Měření teploty na povrchu krytu je veelmi orientační. Pro měnič je důležitá teplota komponent uvnitř.
Moc děkuji za pečlivé vysvětlení.
Při nabíjení EV si samozřejmě hlídám odběr ostatních spotřebičů v domě. Když potřebujeme spustit velký spotřebič (varná konvice, mikrovlnka) tak buď přeruším nabíjení, nebo snížím nabíjecí proud WB na 6 či 7A. Naše EV Kona při tomto proudu odpojí L1 a nabíjí pouze přes 2 fáze. A já mám schválně varnou konvici, mikrovlnku, kávovar na L1. Když manželka v troubě peče makronky, tak vůbec nenabíjím. Jinak barák na volnoběh bere <100 W na fázi, takže tam konflikt nehrozí.

Je mi jasné, že měření teploty na povrchu je orientační a uvnitř to může a nejspíš musí být jiné. Chtěl jsem si to jen bezdrátovým čidlem meteostanice zjednodušit, abych pokaždé kvůli kontrole teploty v technologické místnosti nemusel ven z domu a obíhat barák. Nikde jsem totiž nenašel, zda se dá zobrazovat teplota střídačů, jako je to třeba u baterií.

Jestli jsem to dobře pochopil, tak když střídače jedou na plný výkon v případě dodávky přetoků do sítě, tak to pro střídače není teplotně tak kritické, jako když jedou v ostrovu při nabíjení EV? Možná jsou důvodem krátké pauzy (či lehké kolísání výkonu), které si střídače dělají při přetocích, narozdíl od kontinuální dodávky do WB pro EV.

Re: W-109 od WB při nabíjení EV v ostrovním režimu

Napsal: ned říj 05, 2025 10:50 am
od Jirka77
Muzes si do svorek stridace zapojit teplotni cidlo a pak to uvidis jako teplotu baterie, pripadne na to same lze vyuzit svorky shuntu nebo primo treba cerba. Myslim ze teploty stridacu lze vycitat i primo z nich.