Stránka 1 z 1
prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: úte lis 02, 2021 6:33 pm
od oscar
Ahojte,
zacina byt coraz menej elektrickej energie z panelov a jak clovek cita je celkom vysoke riziko blackoutu v zime v EU, tak spekulujem ci sa da vyuzit externa baterka z e-auta v pripade nudze. Zatial som nasiel len moznost pripojit na 12V zasuvku max 120W menic na 230V podla manualu Citigo iV. Mate iny napad bez vacsieho zasahu a straty garancie?
Oscar
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 4:27 am
od Kodl69
nemám takovou hračku, takže nemám ten nápad... Ale vím jistě, že s vypnutým měničem mi bude fungovat DC spotřeba na 48V rozvodu -světla a pod - na která zatím v předchozích zimách stačila +- i ta zimní tma, minulou zimu jsem snad baterku dobíjel jenom jednou přes noc, a to srandovní 2A nabíječkou na elektrokolo. Tj při správné manipulaci s baterkou, která má aspoň 10kWh, a se solárním polem cca 4-6kWp máš šanci, že nebudeš potmě, s vybitým mobilem, a aspoň jednou týdně zapneš na chvilku měnič, aby sis vypral špinavý prádlo (pokud poteče voda a budeš mít prací prášek). Podle mě je to celkem dobrá vyhlídka do budoucnosti, proti sousedovi s 10kWp ongrid FVE, kterej bude mít zimu a tmu. Ale jestli chceš v podobnejch podmínkách udržovat trvale zapnutej měnič, nedejbož eněco, jako pažravej Akspert, tak přeji hodně úspěchů. i ty nejúspornější měniče sežerou za 24h cca 0.4kWh, a to je někdy celá denní výroba ze skoro 5kWp. Někdy se nevyrobí nic (pod mrakem a pod sněhem), proto víc než 10kWh baterka se SOC nad 50% v okamžiku vypnutí měniče je celkem dobrá zimní strategie...
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 8:11 am
od luky
Diskuse na tohle téma probíhala tuším na elektroforu. Dostat se k napětí traktční baterky není nic jednoduchého, takže nezbývá než se spolehnout na palubní nabíješ a energii odebírat z 12V baterie. Je ale potřeba mít zapnuté zapalování, jinak se 12V baterka nedobíjí.
Mám doma e-Golf a jediné (možná průchozí) řešení, co mě napadlo: Simulovat DC nabíječ a tím přimět baterku, aby připojila nabíjecí zásuvku. Takto máš k dispozici napětí trakční baterky přímo na konektoru. Otázka je, co s těma 350VDC se pak dá dělat.
Zkrátka pořád mi při takové krizi přijde jednodušší dobít baterky v elektrárně pomocí měniče 12/230 připojeného na nastartovaný naftový auto.
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 8:30 am
od oscar
dik Kodl69 za reakciu, DC spotrebice nemam (neskoro sa zacalo o FVE uvazovat), mam len AC siet, secondsol Studer, 18kW LIFEPO4, 10kWp panely a cerpadlo na Krb s vymennikom na teplu vodu (teda teoreticky vie byt aj teplo, svetlo, tepla voda, aj chladnicka bez elektriky zo siete). Zvysit minimalny SOC na zimu je dobry napad, ale ajtak by som lepsie spal keby som mal aspon pomaly sposob prelievania z e-auta.
Vcera cely den prsalo, vyroba bola medzi 300-500w.
Zistil som, ze menic vie na AC nabijat s minimalne 1A*230V=230w, co mi uz takto auto (12V konektor) neutiahne, teda zostane DC/DC menic, toto by dalo 100W napr.
https://www.gme.sk/dc-dc-menic-mean-well-ddr-120a-48
Ale zislo by vediet aky silny DC/DC menic ma auto v sebe (Li-ion --> 12V olovo), lebo dat dve stipce na dve kontakty autobaterie by mohli zvladat aj 50-100A*12V co by uz boli zaujimavejsie cisla...
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 8:57 am
od jahodovák
Pokud to vezmeš logicky,tak ten měnič v autě by měl být dimenzovaný na plnou možnou spotřebu toho konkrétního auta,to je světla,topení a vše ostatní co lze současně zapnout,jinak by se mohlo stát,že ti to za jízdy nepůjde,nemyslím si,že by to tak blbě v automobilce navrhli,případně by bylo varování co by nemělo být zapnuté najednou,snad se nepletu...
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 9:47 am
od josse
jahodovák píše:Pokud to vezmeš logicky,tak ten měnič v autě by měl být dimenzovaný na plnou možnou spotřebu toho konkrétního auta,to je světla,topení a vše ostatní co lze současně zapnout,jinak by se mohlo stát,že ti to za jízdy nepůjde,nemyslím si,že by to tak blbě v automobilce navrhli,případně by bylo varování co by nemělo být zapnuté najednou,snad se nepletu...
Topení bude pravděpodobně přímo na 400VDC... Ale ten palubní měnič na 12V bude i tak hodně silný. 50A určitě.
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 3:56 pm
od jahodovák
Tak to máš asi pravdu,spíš jsem myslel ventilátor topení...
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 5:07 pm
od JonasPP
Logicky. Posilovač riadenia ma priemerny odber 30A
Svetlomety vonkajšie maju odber zhruba 22A
Ventilator kurenia ma podľa modelu odber 20A
Počitač,serva,čerpadla,vnutorne osvetlenie,pridavne serepetičky nech maju odber tiež zo 25A
A dajaka rezerva napriklad na zapalovač,vyhrievane sedadla-okna,... 20A
To nam vychadza,že nabijač v staršom elektromobile bude max 50A ,v modernejšom najmenej 70A.
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 5:25 pm
od Diablo007
Pokud se ti na nabíjecím konektoru objeví 350-400v tak kapsičky dobíjecí regulátor pro vn stringy ti nabije tvoje 48v baterii bez problémů
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 6:25 pm
od oscar
na nabijacom konektore bohuzial som nenameral nic, ani pri zapnutom zapalovani.
Ale ked som zapol kurenie na max, predne/zadne sklo, predne sedadla ohrev, radio, svetla, zapalovanie, tak vyletelo to na 89-91A pri privode k baterke (najhrubsi cierny kabel) a pri ostatnych cervenych kabloch dokopy na 79A, teda z tohto by mohol vzniknut aj nabijac okolo 1000w, uz len zohnat 12V DC/ 48V DC menic takymto vykonom.
Ale mozno by nebolo od veci tam namontovat natrvalo na tu volnu svorku taketo nieco a tahat uz tenky kabel do domu ked treba:
https://www.klavesnica.sk/1000w-2/green ... -with-usb/
Da sa zohnat niekde taku fialovu "poistku" co tam chyba jeden?
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 6:49 pm
od Diablo007
A teď se přiznej ze ty tankujes v práci zadarmo a chceš to vozit dom

Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 7:19 pm
od oscar
mam tu LIDL s 30min free DC nabijanim to je v zime tak 10kWh+ / nakup, co staci na behanie za detmi a manzelke do prace.
A ano, vybavil som sice moznost nabijanie aj v praci pred covid, ale nebol som tam osobne uz 6 tyzdne

.
To, co tu riesim je, ze dojde stava v FVE baterke, je zima, bude dlhsi blackout a v aute mam vzdy aspon 10-15kWh co vlastne parkuje na pozemku a bolo by skoda z neho niak nevyzmikat keby bolo velmi zle - noh a zohnat skatulky a kable a vyskusat cele kym sa este da.
Este nie je taka draha elektrika, aby sa mi oplatilo babrat s pravidelnim prelievanim... (a nato by som bol asi aj lenivy kvoli 1-2 euram)
Ako plan B je to elektrika pre chladnicky a plynovy kotol u rodicov keby bol dlhsi blackout (nemaju krb), dojdem, napojim a na par hodin maju energiu aj ked som nestihol FVE postavit pre nich tento rok

Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 03, 2021 11:27 pm
od Diablo007
Jestli to má zachránit od blackout tak ti bude stačit přelévání i zbte 12v baterie protože je předpoklad že omezis veškeré komfort na nulu a budeš řešit životně důležité takže by měl stačit i DC DC měnič pod ,0,5kw. Jinak jsou mppt regulátory které napětí i zvyšují má ho myslím jonass tak ti kůže preferovat jak to funguje
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: čtv lis 04, 2021 8:07 am
od luky
oscar píše: ↑stř lis 03, 2021 6:25 pm
na nabijacom konektore bohuzial som nenameral nic, ani pri zapnutom zapalovani.
To je správně. Připojí se to až po zamknutí konektoru a komunikaci s nabíječkou.
Souhlas s Diablo007. Jestli je to nějaké záložní řešení, tak se tím víc nezabývej a ber energii prostě z 12V baterky.
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: čtv lis 04, 2021 8:48 am
od JonasPP
Hej Ja mam zvyšujuci mppt regulator,ale je to strašna blbosť. Čiňan deklaruje 10A,ale je to fake. Vstup si zoberie najviac 4A a pri učinnosti okolo 65-75% (zaleži aky je rozdiel napäti) to prekonvertuje. Ono by to chcelo naisť viac modelov takychto meničov a porovnať. No keď to zoberiem,že inak by som to hnal cez menič 12-230,alebo 24-230 ,po tom nabijačka na elektrokolo,tak učinnosť klesa hlboko,teda aj taketo činske šumitko je na tom lepšie a dokaže za deň preliať 1,5(12v)-4(24v)kWh do 48v a to dokaže zachraniť situaciu.
Ale najjednoduchšie je v tomto pripade lacny trapezovy menič 12-230v a dajaka 10A nabijačka,popripade menič,čo ma čisty sinus a hnať ho priamo cez kombinovany menič,čo ma funkciu nabijania,trebars axpert a rovno pri nabijani aj napajať potrebny spotrebič.
Vždy je kopec rôznych riešeni,ako sa aj napriklad napojiť priamo na trakčnu bateriu a HV regulatorom doplniť baterku v dome,len chce to odhodlanie a posudiť situaciu priamo na mieste,lebo nie vždy na fore sa dopatraš riešenia,ktore sa tebe najviac hodi.
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: čtv lis 04, 2021 9:22 am
od Diablo007
Ten měnič na 12v by v tomto dával největší smysl dojedeš k vašim a z toho měniče na 12v jim spustis spotřebiče a u sebe doma to dáš před axperta a přes něj můžeš nabíjet baterku a živit částečně zátěž
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: čtv lis 04, 2021 12:41 pm
od Kodl69
A proč by měl být MPPT? zvyšující měniče se dají koupit, a ve výkonech dle libosti. Hlavně pro nabíjení potřebuješ cc/cv, tj s omezením proudu. když tam není, tak připojení baterky ten měnič shodí na přetížení, a nastavovat výstupní napětí po setinách voltu podle napětí baterky fakt nechceš, stejně jako vkládat do obvodu odpor pro omezení proudu... třeba tohle,
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 5642%22%7D
ale neber to jako reklamu. Konverze na 230V a pak zpátky jsou větší ztráty, to je řešení v nouzi, když se rozhlídneš kolem sebe a musíš to nějak zmáknout.
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: čtv lis 04, 2021 3:03 pm
od JonasPP
kiwi,presne toto mam. Ale z 12 na 48v to da maximalne okolo 60W. Ozaj strašne zaleži aky je rozdiel napäti. A inak pri rovnakom napäti nedokaže zastaviť prietok. Vtedy služi len ako usmerňovacia dioda.
Kodle,ak sa ti podarilo takyto menič zohnať,tak nezoženieš aj pre mňa?? Ja osobne neobjednavam z činy,vždy iba cez sprostredkovateľa.
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: čtv lis 04, 2021 5:08 pm
od JonasPP
Prave trocha prelievam z 24v,ale je už baterka prazdna do 48v.

Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: stř lis 10, 2021 5:15 pm
od oscar
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: sob lis 13, 2021 7:42 pm
od oscar
takze v okoli som nasiel najrozumnejsie toto:
https://www.klavesnica.sk/1500w/automob ... nus-1500w/
1500w trvaly, z neho 85% dlhodobo, t.j. 1275w/230V=5.5A, teda by som nechal nabijat baterky 5A*230V=1150w (co je 95A pri 12V - to je akurat).
Ale trosku googleni vychodil tento 1500w, sice len 220V( ta druha na 240V asi im nezadarilo podla kommentov), tak objednam a uvidime co to da za polovicnu cenu:
https://www.banggood.com/sk/Topshak-TS- ... &ID=534724
teda toto viem vyuzit u rodicov/pozicat aj bez e-auta, akurat nebude natrvalo namontovane, lebo nema vypinac
Pozeral som aj to, co kodl dal link, on je 12V*30A=360W max pri mojom nasadeni, t.j 360W/55V=6.5A max na lifepo4 baterke.
Nasiel som velmi podobne vyzerajuci, ale do 40A, kde vsak pisu, ze dlhodoby load by mal byt do 80%, teda 40A*0.8=32A, teda de/facto rovnake
https://www.amazon.com/SongHe-Boost-Mod ... B0894BPWBT
ti, co maju radi tabulky a grafikony, tu sa najde aj ako to vyzera efektivita:
https://www.aliexpress.com/item/32845334074.html
kodl, mozem ja 3 taketo srandy zapojit do paralelu, nastavit minimalne odpajacie napatie postupne povedzme 12V, 11.5V, 11V a vsetky 3 na vystupe na 55V/30A a postupne by sa odpajali keby na aute by zacala klesat napatie na baterke?
jonas, kiwi, mozem objednat +2ks aj pre Vas (este uvidim od koho, ale vyzera ze je to viac/menej jedno)
Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: sob lis 13, 2021 8:22 pm
od oscar
zasielkovna je blizko, to isti

Re: prelievanie eauto --> FVE baterka
Napsal: ned lis 14, 2021 2:39 pm
od JonasPP
Tak ako môžeš objednať,keď sa da.