Re: Stavba malej veternej elektrárne
Napsal: úte srp 23, 2022 8:58 pm
Pozdravujem priatelia, asi už s poslednou aktualizáciou stavby malej veternej elektrárne. Som už znova mimo Slovenska na dlhšiu dobu, tak som sa snažil za posledné dva týždne urobiť všetko pre to, aby som turbínu mohol nechať v bezpečnej prevádzke s funkčnými automatickými ochranami a spoľahlivým viacnásobne isteným diaľkovým ovládaním (3 zariadenia vypnú turbínu automaticky + 2 možnosti diaľkového ručného vypnutia). Takmer mi to prekazila moja vlastná hlúpa chyba.
Išlo o to, že ložisko z nápravy Octavie, ktoré je použité ako nosný diel generátora a vrtule, som vždy chápal ako hotový diel, ktorý nepotrebuje ďalšie úpravy. Ale nie je to tak. Ono síce vyzerá kompaktne, ale je v púzdre len zalisované a pri väčšej námahe sa jednoducho začne rozoberať. Problém som vycítil po druhom centrovaní statora, o ktorý sa po silnejších vetroch začal šúchať zadný rotor a bolo zrejmé, že rotory sa postupne vysúvajú smerom von. Situáciu mi vysvetlil kamarát po prvom pohľade na foto zo stavby generátora. V aute drží ložisko pohromade hnací hriadeľ a tu ho bolo treba nahradiť veľkou skrutkou s veľkými podložkami prestrčenou stredom ložiska, ktorá ho napevno uzamkne.
Na moje veľké šťastie to bolo možné urobiť hore na stožiari. Na foto vidieť zavesené diely, ktoré bolo potrebné odstrániť z generátora, aby sa dalo dostať k ložisku. Celá operácia vrátane spustenia krídel na zem, demontáže hlavy s otočným mechanizmom krídel, ktorá váži najmenej 25 kg a pri státí na vrchole priehradovej časti ju máte niečo vyše očí, zaistenie ložiska a spätnej montáže, trvala skoro 5 hodín. Týždeň a pol pred odchodom...
Po úspešnej operácii s opravou ložiska nasledovalo ešte niekoľko, v porovnaní s predchádzajúcim, drobností. Prvou bol presun rozvodnej skrine s ovládaním turbíny zo stožiara na samostatnú stojku vedľa stožiara. Dôvodom bolo to, že generátor, ako každý iný, pri záťaži vyludzuje brum, ktorý je vzduchom síce trochu počuť, ale výborne sa prenáša stožiarom a veľká prázdna plechová krabica na jeho päte funguje ako perfektný reproduktor so zosilňovačom. Radšej som nevymýšľal žiadne odpruženia a podobné vylepšenia, ale rovno som skriňu preložil tak, aby sa stožiara nedotýkala. Odvtedy je pokoj.
Ďalšou vecou bolo sprevádzkovanie zariadenia - doplnkovej ochrany turbíny pred silným vetrom. Má vlastnú meraciu vrtuľku na vedľajšom stožiari. Jeho funkciou je dovoliť zapnutie turbíny v stanovenom intervale rýchlosti vetra. Od nastavenej spodnej hranice, po hornú hranicu. Horné hranice sú dve, s rôzne nastaviteľnými hraničnými rýchlosťami a časmi vypnutia turbíny v silnom vetre a v ešte silnejšom. Ak sa vietor neumúdri, časovanie sa spúšťa vždy znova a znova bez zapnutia turbíny.
Poslednou ochranou je ešte tepelná ochrana statora. Je doň zavŕtané tepelné čidlo PT100 a po dlhom hľadaní sa mi podarilo nájsť a predajcovi včas doručiť termostat, ktorý toto čidlo podporuje. Teplotu som nastavil na 50 stupňov C a po jej dosiahnutí termostat preruší napájania brzdiacich relé, ktoré zastavia generátor.
K regulátoru turbíny som ešte nainštaloval poriadnu umelú záťaž. 3 x 10 ohm odpory, každý 1500 W, spojené paralelne a namontované na plechu z trúby na pečenie, ktorý mi ako prvý, so zodpovedajúcimi rozmermi, prišiel pod ruky. Skoro som zabudol, že teraz už naozaj poslednou ochranou je ešte nastavenie regulátora, ktorý dovolí turbíne maximálne otáčky 200 RPM. Chcelo by to aspoň o 70 viac, ale z dôvodu bezpečnosti som sa rozhodol ju radšej trošku priškrtiť. Napriek tomu sú registrované špičkové výkony vyše 2500 W.
No a potom už len hračička... pribudla nová kamera, ktorá má na starosti len turbínu. Smeruje dosť do výšky, takže pri daždi na nej často nič nevidieť (ale turbínu vidia ďalšie dve, aj keď z väčšej vzdialenosti), ale inak je celkom vydarená.
Na záver graf z dvoch dní, počas ktorých u nás pršalo, fúkalo (5-6-7 aj 8 m/s), a turbína vyrobila 20,5 kWh, čím zabezpečila to, že dom sa pri občasnom slnku vôbec neprepol na DS aj so zohriatím teplej vody. Výkonové špičky, ktoré dosahovali bežne vyše 2 kW na tomto grafe nevidieť, aj keď naozaj neboli nejak extra krátke. Spriemerované v 10 sekundových časových intervaloch to vyzerá aspoň uhladenejšie.
Trochu som zariskoval, lebo toto bola prvá veľká úloha pre turbínu a ja som bol v tom čase práve na ceste, väčšinou bez možnosti veci ovplyvniť.
Zatiaľ som s výsledkami veľmi spokojný.
Išlo o to, že ložisko z nápravy Octavie, ktoré je použité ako nosný diel generátora a vrtule, som vždy chápal ako hotový diel, ktorý nepotrebuje ďalšie úpravy. Ale nie je to tak. Ono síce vyzerá kompaktne, ale je v púzdre len zalisované a pri väčšej námahe sa jednoducho začne rozoberať. Problém som vycítil po druhom centrovaní statora, o ktorý sa po silnejších vetroch začal šúchať zadný rotor a bolo zrejmé, že rotory sa postupne vysúvajú smerom von. Situáciu mi vysvetlil kamarát po prvom pohľade na foto zo stavby generátora. V aute drží ložisko pohromade hnací hriadeľ a tu ho bolo treba nahradiť veľkou skrutkou s veľkými podložkami prestrčenou stredom ložiska, ktorá ho napevno uzamkne.
Na moje veľké šťastie to bolo možné urobiť hore na stožiari. Na foto vidieť zavesené diely, ktoré bolo potrebné odstrániť z generátora, aby sa dalo dostať k ložisku. Celá operácia vrátane spustenia krídel na zem, demontáže hlavy s otočným mechanizmom krídel, ktorá váži najmenej 25 kg a pri státí na vrchole priehradovej časti ju máte niečo vyše očí, zaistenie ložiska a spätnej montáže, trvala skoro 5 hodín. Týždeň a pol pred odchodom...
Po úspešnej operácii s opravou ložiska nasledovalo ešte niekoľko, v porovnaní s predchádzajúcim, drobností. Prvou bol presun rozvodnej skrine s ovládaním turbíny zo stožiara na samostatnú stojku vedľa stožiara. Dôvodom bolo to, že generátor, ako každý iný, pri záťaži vyludzuje brum, ktorý je vzduchom síce trochu počuť, ale výborne sa prenáša stožiarom a veľká prázdna plechová krabica na jeho päte funguje ako perfektný reproduktor so zosilňovačom. Radšej som nevymýšľal žiadne odpruženia a podobné vylepšenia, ale rovno som skriňu preložil tak, aby sa stožiara nedotýkala. Odvtedy je pokoj.
Ďalšou vecou bolo sprevádzkovanie zariadenia - doplnkovej ochrany turbíny pred silným vetrom. Má vlastnú meraciu vrtuľku na vedľajšom stožiari. Jeho funkciou je dovoliť zapnutie turbíny v stanovenom intervale rýchlosti vetra. Od nastavenej spodnej hranice, po hornú hranicu. Horné hranice sú dve, s rôzne nastaviteľnými hraničnými rýchlosťami a časmi vypnutia turbíny v silnom vetre a v ešte silnejšom. Ak sa vietor neumúdri, časovanie sa spúšťa vždy znova a znova bez zapnutia turbíny.
Poslednou ochranou je ešte tepelná ochrana statora. Je doň zavŕtané tepelné čidlo PT100 a po dlhom hľadaní sa mi podarilo nájsť a predajcovi včas doručiť termostat, ktorý toto čidlo podporuje. Teplotu som nastavil na 50 stupňov C a po jej dosiahnutí termostat preruší napájania brzdiacich relé, ktoré zastavia generátor.
K regulátoru turbíny som ešte nainštaloval poriadnu umelú záťaž. 3 x 10 ohm odpory, každý 1500 W, spojené paralelne a namontované na plechu z trúby na pečenie, ktorý mi ako prvý, so zodpovedajúcimi rozmermi, prišiel pod ruky. Skoro som zabudol, že teraz už naozaj poslednou ochranou je ešte nastavenie regulátora, ktorý dovolí turbíne maximálne otáčky 200 RPM. Chcelo by to aspoň o 70 viac, ale z dôvodu bezpečnosti som sa rozhodol ju radšej trošku priškrtiť. Napriek tomu sú registrované špičkové výkony vyše 2500 W.
No a potom už len hračička... pribudla nová kamera, ktorá má na starosti len turbínu. Smeruje dosť do výšky, takže pri daždi na nej často nič nevidieť (ale turbínu vidia ďalšie dve, aj keď z väčšej vzdialenosti), ale inak je celkom vydarená.
Na záver graf z dvoch dní, počas ktorých u nás pršalo, fúkalo (5-6-7 aj 8 m/s), a turbína vyrobila 20,5 kWh, čím zabezpečila to, že dom sa pri občasnom slnku vôbec neprepol na DS aj so zohriatím teplej vody. Výkonové špičky, ktoré dosahovali bežne vyše 2 kW na tomto grafe nevidieť, aj keď naozaj neboli nejak extra krátke. Spriemerované v 10 sekundových časových intervaloch to vyzerá aspoň uhladenejšie.
Trochu som zariskoval, lebo toto bola prvá veľká úloha pre turbínu a ja som bol v tom čase práve na ceste, väčšinou bez možnosti veci ovplyvniť.
Zatiaľ som s výsledkami veľmi spokojný.