Nabíjení e-skútru

vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Nabíjení e-skútru

Příspěvek od vata »

Zdravím známé tváře :)

máme únor, tedy čas vyhlídek více slunka pro naše panely, ale taky čas, kdy je už možné pomýšlet na zprovoznění dvoustopých přibližovadel. Loni koncem února jsem pořídila E-scooter (max. 50kmh), ten jsem v létě vyměnila za už velmi dobře použitelný NIU GTS Sport (80kmh). Ten druhý má motor 3kW a 60V 52Ah baterku, nabíječka je cca 850W. Naprostá spokojenost a fakt se těším, až mi počasí dovolí motorku zase vytáhnout, a auto si půjde odpočinout do servisu.
No a poprosím o názory:
Abrams případně potvrdí - jezdit s motokou až k mému domu není úplně nejlepší, resp. nejschůdnější nápad, takže nabíjím buďto ve škole, kde učím, nebo prostě vyberu baterky a odnesu si je k nabití dom. Což se trochu pronese, nemládnu... Logicky proto přemýšlím postavit si na kraji pozemku takovou jednoduchou FV nabíječku - konstrukčně jednoduše pergolu, kterou zastřeším 1kWp panely. Konzervativní řešení je regulátor, měnič, trocha baterek (postačilo by i vyjeté olovo na překlenutí mraků). Nevzdávám se ale myšlenky nabíjet to trochu chytřeji, ryze v DC, zdaleka netřeba plných skoro 900W. Univerzálnost nabíječky (třeba jako veřejné nabíječky pro e-kola) by se pak dala řešit slabším měničem.
Nemáte někdo tip na MPPT regulátor pro lionky s cílovým napětím 70V? Pokud by nějaký takový byl, ušetřilo by to hodně krabiček a umožnilo by to pomaleji nabíjet motorku i při zamračeném počasí, nebo dokonce postavit nabíječku o třetinu menší. Jistě, znamená to trochu odignorovat BMS těch baterií za předpokladu, že si ta dodáváná nabíječka s ní nějak povídá (což by mě mile překvapilo).

Díky za postřehy :)

P.S. Taky si myslím, že budoucnost Filipova fóra není bohužel bez Filipa úplně nadějná, minimálně technicky - to není kritika, píšu to s plným pochopením - sama provozuju pár pěkně uleželých webů... Takže mě těší, že se ten spolek tady umí takhle operativně zvednout a přesunout.
Jen malý postřeh - scroolování nad tabulkou s obsahem fóra je nějak podezřele trhavý (i na relativně rychlém tabletu), jako by tam na stránce někde běželo nějaké video, což jsem si ale nevšimla, že by běželo...
Diablo007
Příspěvky: 2056
Registrován: stř bře 31, 2021 7:37 am
Bydliště: Vyškov

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Diablo007 »

Bohužel nás bylo hodně vyházeno tak zde vzniklo separe kde nadále udržujeme dobré vztahy a nějaké t vědomosti tož vítej mezi námi
6,3kWp z toho 3,15kWp jižní fasáda a 3,15kWp jižní střecha, 2ks paralelně MPP SOLAR 5048MK alias King, liion 14S 1kAh++
brumlaj
Příspěvky: 1508
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od brumlaj »

Zdravím Vato,
někdo zde nedávno upozornil na zvyšující MPPT nabíječ. Maj tam uvedeno i 60 a 72V, Asi zkusit kontaktovat prodejce .....
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 438
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

mám otestovanej 600W zvyšující MPPT reglík 24V , 36V , 48V , 60V i 72V baterie . Po připojení baterie neožije -> ožije až napětím na DC vstupu z něhož je napájen . Dle mých poznatků mu nevadí nepřipojený akumulátor s připojeným DC vstupem .
Lze jej použít i coby DC-DC měnič k přímému napájení slabších spotřebičů . Lze v něm nastavit jak limity napětí tak i proudu .
Pro zamýšlený projekt solárního přístřešku k nabíjení e-scooteru DC cestou by byl velmi vhodný ;) .
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... mainSearch

MyPower.cz - nevím do jaké míry Filip zasvětil třetí či čtvrté osoby do správy fóra :? . Zatím funguje , je-li to setrvačností či řízením nedokáži rozeznat .

Elektronům zdar :sun2:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od marsal »

vata píše: pon úno 07, 2022 11:44 pm P.S. Taky si myslím, že budoucnost Filipova fóra není bohužel bez Filipa úplně nadějná
Ahoj, zůstanu ještě s dovolením OT...:
Patřím k těm, kteří byli svého času Filipem z MP vyhozeni aniž jsem příliš chápal proč. Tak jsem byl dumimu, noparasitovi a dalším vděčný za tuto možnost na solarforum.
Je tu ještě jiná věc: víme, že Filip byl nepřítelem dotací, nějak implicitně se to pak vztáhlo i na všechny ongridy/hybridy a to občas dřelo. Youda nebo ota byli ti, kdo nepřímo upozorňovali, že čas oponou trhnul a "oficiální" ongridy/hybridy nastupují. Já sice míním zůstat stále, aspoň zatím, bastlícím ostrovníkem, ale to neznamená, že by PPDS atd. mělo být zakázané téma, což tady není. A pokud se dívám dobře, už i na MP se o tom baví nyní dost.
Já jsem měl z MP soukromý email, na který jsem nemohl odpovědět, tak jsem asi před třemi týdny napsal na info@mypower.cz žádost o znovuaktivování účtu, což se stalo před pár dny (nevím kdo to teď adminuje, snad lzahradil?).
Ale z důvodů, které uvádíš, i nějak subjektivně, je mi příjemnější zůstat zde.
brumlaj
Příspěvky: 1508
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od brumlaj »

OTx: Kdysi jsem to zde na fóru jednou psal. Filip po těch letech usoudil, že nechce abych se tam dále vyjadřoval v podstatě jsem se důvod také nedozvěděl (a já uznávám, že jsem si vědom že to se mnou není lehké) - prostě přestalo fungovat přihlášení. Už jen z úcty k jeho památce jeho rozhodnutí i nadále respektuji. Taky proto že jsme se spolu normálně dokázali bavit a smát i naživo na srazech. Také díky za toto fórum.
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od vata »

OT - vůbec mi to neva když ani vám:) Já jsem s Filipem žádný problém neměla, ale je fakt, že po sérii těch drsných vtípků na adresu Gréty jsem se stáhla. Nějak to tam časem hrublo, no, to je asi normální vývoj v dnešní době. Chodite tam nahlížet jistě občas všichni, je fakt, že je to čím dál tím víc méně přehledné, najít zpětně se tam prakticky nedá nic a to každoroční objevování kola je taky dost únavné... A poté, co se z fóra zmizel youda, to tam přestalo být půvabné.
Takže skromnější obsazení tady (zatím) je spíš výhoda, nehledě na to, jak to tam dopadne. Doména expiruje někdy v červnu, tak jsem zvědavá, kdo mypower převezme.

Diskuze na téma neostrovních FVE (ongrid a hybridy) mě osobně nevadí - sleduju to kvůli rozhledu, ne že by mě to zajímalo osobně, protože to spíš dřív přejdu na 24V než na hybrid :) Když se mě ostatně přátelé a známí ptají (a je jich poslední dobou hodně), co bych jim doporučila, tak stejně nic dostupnějšího než ty standardizované hybridy s mini baterkou není, a lidi se rozhodují především podle peněz. A koneckonců i ten náš netmetering (VB) se po zdražení může lidem s malou utilizací své FVE přes den vyplatit - uvidíme jak dlouho to potrvá. Ale to je vlastně jedno, čím víc panelů na střechách, tím lépe.

No ale k tématu - díky moc za tipy. Asi to vyzkouším, ale popravdě, je to na mě už příliš velká čína, a taky to max Voc je hodně dole - znamená to zapojit všechno paralelně... Hledala jsem před časem něco u Victronu, překvapuje mě, že nic podobného nenabízí, a přitom takové hezké malé strojky mají. Nejsu žádný onasis, a právě proto nerada tuhle ryzí činu.
Kodl69
Příspěvky: 1319
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Kodl69 »

Všechno je z číny, v podstatě do posledního šroubku, hlavně nerezovýho...
Pokud bych chtěl nabíjet jenom skůtr, tak bych možná použil vidlácký řešení: konečný napětí 72V, to znamená 2ks 72 čl. panelů v sérii, přes diodu zapojit baterku skůtru, a udělat jednoduchej obvod, kterej při překročení např 75V připojí nějaký topítko co sežere celejch 10A z panelů, tj 10A 75V (to je kurna celkem dost? aby náhodou napětí nepřelezlo to, co vydrží mosfety v BMS skůtru. Zpátky by se třeba vyplo při poklesu na 70V, v podstatě paralelní PWM regulátor. A on by nebyl velkej problém udělat i normální PWM regulátor na 72V, akorát místo baterky by tam musel být pořádnej kondenzátor, aby se napětí udrželo v rozumným rozmezí. se dvěma 400Wp panelama by mohl být skůtr za dvě hodiny plně nabitej :)
Ještě je otázka, jak funguje ta origo nabíječka, obvykle od 80V DC dává plnej výkon. takže připojit přímo na 3s odložený 210Wp polykrystaly a nabíjet origo nabíječkou. Moje 48V 4A nabíječka na elektrokolo funguje na zahradě celkem radostně na 4ks amorfy 55Wp (50V 1.05A)v sérii.
To je možná nejvidláčtější použitelný řešení.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Plazivec
Příspěvky: 890
Registrován: sob říj 02, 2021 11:19 am

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Plazivec »

Když to teda vatě nevadí, tak taky něco OT. Já jsem byl vyhozen za názor v sekci mimo mísu, nebo jak se to jmenuje, za názor na pandemii. Vím, že lidé mají na ni různý názor, nikomu jej neberu, ale vzhledem k vědeckým poznatkům vím, že jsme na konci s antibiotikama, že viry léčit neumíme. Můj názor byl, je a bude, že takové věci se nemají podceňovat a že je lepší dělat co můžu, než pak ronit slzy nad svou vlastní hloupostí. Dostal jsem hubu, prý šíření poplašných zpráv nebude tolerováno a bez možnosti bránit se, jsem se z minuty na minutu nepřihlásil.
Nejsem z těch, co neví, co je to úcta k zesnulým. Filipa jsem neznal ani osobně ani dlouho na fóru. Ale nedá mi neříct, že zemřel na následek vlastního nerozumu, právě příčinou toho, za co mě z fóra vyhodil. Mnohem radši bych byl, kdybych mohl změnit jeho názor a on by tady mezi náma ještě byl, protože by mohl udělat ještě hodně dobrých věcí. Osobně jsem si prošel procesem výčitek, že jsem mohl něco udělat. Když jsem pak situaci rozebral s nejbližším člověkem-manželkou, byl jsem ujištěn, že se nedalo nic dělat. Prostě lidi jsou takoví, jací jsou a snažit se je přesvědčit, nemá cenu.
Když jsem objevil solarforum tady s těma lidičkama, co mi byli na MP sympatičtí a najednou zmizeli, tak jsem se hned přihlásil a pocítil značnou úlevu, že jsem mezi lidma s dobrou vůlí a dostalo se mi vřelého uvítání. Najednou jsem jakoby ztratil pocit napětí, když "jdu na fórum" a přestal se bát, co bych měl, nebo neměl napsat.
A teď jsem si poslední dobou všiml na MP, že teď, když je fórum, řekl bych jakoby na "volné noze", nejsou tam žádné pranice a nevládne tam napětí a já se nemohu ubránit myšlence, že Filipova filozofie vedení fóra toto napětí vytvářela - časté výhružky vyhozením a nejenom výhružky, také se tak dělo. Pozoruju nebývalé oživení a jsem tomu rád, protože ke konci mého působení byly dny, kdy na MP fóru nepřibyl jediný příspěvek. Vyplynulo mě z toho, že se fórum víc a víc uzavíralo dnešnímu světu a stávalo se uzavřenou komunitou vysoko specializovaných erudovaných ostrovníků, kteřím amatéři jako já nesahají ani po paty. A to stavím už druhý ostrov.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
lzahradil
Příspěvky: 52
Registrován: pon dub 12, 2021 8:28 pm

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od lzahradil »

OT z MP: kouknete do svych emailu. Bohuzel to je tak zastarale a na **** ze se v tom neda hledat. Bude to chtit velky upgrade na cisto.
PS: Taky jsem byl puvodne vyhozen :)
FVE 5,84kWp [Axpert 5048MK - LiFePO4 340Ah@48V (zatím) | 3x Axpert MSXE 2400W - NiCd 800Ah@24V + Lifepo4 100Ah@24V - dva momentálně vypnuté]
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od vata »

OT: @Plazivec: to je těžké, já učím, a i mezi kolegy, ačkoliv jsme skutečně první na raně, je pár takových, kteří to hrozně ideologizují. Já měla (a mám) vážné problémy pochopit koncept lockdownů, ten minulý rok byl z pohledu učitele vážně k zaplakání, takových talentovaných dětí, které přišly o čas. A z pohledu kultury to bylo k uzoufání. Jenže před rokem nebylo na výběr, teď už je. Já třeba jsem se nechtěla nijak omezovat (obávat se, že to chytnu nebo roznesu), tak jsem se, byť nerada, zkrátka nechala naočkovat a asi to zafungovalo - nic jsem nedostala - pokud ano, nevšimla jsem si toho. Navzdory tomu, že děcka neustále rotují v karanténách a některé byly i pozitivní nebo dokonce nemocné. Prostě ať si to každý zváží sám, a nechť pak za sebe nese odpovědnost. Nechce se mi nikoho nijak přesvědčovat, proč taky. Těch příkladů, kdy mladý člověk zčistajasna onemocněl a dokonce na tu čínskou potvoru zemřel, je kolem nás dost, takže když má někdo obavy o svoje zdraví nebo o zdraví svých zranitelnějších bližních, tak ať to prostě řeší, fakt nevím, co k tomu ještě říct. To špatné, co se kolem covidu u nás událo, bylo to plošné zbavení indiviuální odpovědnosti. To spoustu svobodomyslných lidí tak naštvalo, že se pak zasekli v politice. Mě se to taky zásadně dotklo, myslím, že máme na víc. Měla jsem v tom nejhorším lockdownu před rokem známého na studiu ve Švédsku, ten referoval o tom, že to jde i jinak než jen těmi příkazy, které nás degradovaly na úroveň nemyslících ovcí. Tlak společnosti může být silný, tlak státu bývá ale skoro vždy kontraproduktivní. A tlak státu, který reprezentoval estébák, byl kontraproduktivní na entou. Nehledě na to, že některé ty příkazy byly tak hloupé, až zůstával rozum stát... Do obchodu jsem jezdila přes hranici okresu jak nějaký partizán, objížděla jsem policejní hlídky, děti jsme učili nelegálně individuálně doma nebo v parcích... A pokud vím, nijak nám to nepomohlo. Tohle může být ta příčina, proč se spousta chytrých lidí tak tragicky zasekla ve svých postojích.
Takže, můžu si myslet cokoliv, ale neodsuzuju nikoho, jen je mi to hrozně líto, když si představuju překvapeného frajera na IPce - a nemyslím tím jen Filipa :(
Bože, to jsem se zase rozepsala...

K tématu - ještě jednou díky za tipy, těžko ale budu něco sama bastlit, na tohle mi už jaksi dochází energie. Nejdřív vymyslím tu konstrukci, postavím to, seženu tu věc co doporučil abrams a uvidí se :)
Plazivec
Příspěvky: 890
Registrován: sob říj 02, 2021 11:19 am

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Plazivec »

OT. Já se omlouvám opravdu, pokud to bude někomu vadit, tak už nenapíšu, ale to téma mě jako amatérského sociologa zajímá. Jednou jsem se zeptal jednoho docela dobrého badatele v oblasti siciologie, jak to dělá, že ty jeho závěry jsou vždycky tak dokonale z nadhledu. Jeho odpověď: Jsem mimozemšťan. V té odpovědi je všechno co potřebuje člověk k budování nadhledu. Nadhled je mimořádně důležitý při posuzování jakékoli hromadné činnosti jakékoli společenské skupiny lidí. Od té doby se vždycky snažím empatizovat do ET, abych mohl posoudit zkoumaný sociální jev - utáhnu za vlasy - z létajícího talíře. A opravdu, když se díváte na ty největší sociální entity, jako jsou národnosti, národy, státní útvary, kontinentální populace, nejlepší je opravdu pohled z oblak.
Za mě osobně mě moc nepotěšily výsledky těch analyz z pohledu chování lidstva při globální pandemii. Vypadá to, že selháváme, nejenom jako jednotlivci, ale také jako celek. Ještě si nezasloužíme statut vyspělé společnosti, ještě zdaleka ne. Spíš to vypadá na pořádnou katastrofu, až přijde opravdový zabiják.
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od vata »

Jo... a kdybyste měl někdy moc dobrou náladu, tak si přečtěte třeba Kellera - sice starší, ale velmi aktuální texty - třeba Nedomyšlenou společnost. Případně Foucaulta, třeba Dějiny šílenství, vlastně jakéhokoliv moderního sociologa. Já tedy optimizmu nepropadám. Nicméně člověk se nemůže trápit a musí fungovat tak aby se nezbláznil, a život zatím nabízí spoustu takových těch malých lokálních radostí - a určitý pocit energetické soběstačnosti k nim určitě patří.
Plazivec
Příspěvky: 890
Registrován: sob říj 02, 2021 11:19 am

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Plazivec »

Ano, je zbytečné se trápit něčím, co nemůžu změnit, změním tím jen vlastní stav z uspokojivého na neuspokojivý. Přiznám se, že já z maličkostí žiju a pro každý den si nějakou vždycky alespoň vymyslím, i kdyby mě čekalo cokoliv negativního. Říkám tomu nezbytná denní radost. A FVE je mé pokání a čistička svědomí za to, co jsme těm našim potomkům udělali. No a samozrejmě hromada radostných starostí.
Apropo, jak jsme se svého času bavili, tak jsem koupil 3,5kW chopper koloběhnu a také se těším, až vyrazím na silnice. Dobíjení výhradně ze slunce, i kdybych měl jít pěšky. :D

Edit: právě mi byl navrácen můj starý účet na MP, děkuji mockrát!
7,5 kWp
--východ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
--Jih ===== 3,00 kWp == Epever Tracer 8420AN
--Západ == 2,25 kWp == Epever Tracer 5415AN
2x Axpert king1 Parallel
2x150ah CATL Lion od Mikela
1x150ah samodomo
lzahradil
Příspěvky: 52
Registrován: pon dub 12, 2021 8:28 pm

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od lzahradil »

Plazivec píše: stř úno 09, 2022 1:43 pm
Edit: právě mi byl navrácen můj starý účet na MP, děkuji mockrát!
Nemáš zač..
Mě nikdo z místních nic neprovedl.. a je to fórum...
FVE 5,84kWp [Axpert 5048MK - LiFePO4 340Ah@48V (zatím) | 3x Axpert MSXE 2400W - NiCd 800Ah@24V + Lifepo4 100Ah@24V - dva momentálně vypnuté]
brumlaj
Příspěvky: 1508
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od brumlaj »

Co mne šokovalo je množství lidí, kteří se podílejí na bolševickém fízlování (pomocná stráž VB při kontrole bumážky) a těch, kteří je do krve obhajují.
Že jsou takoví v Rakousku lze pochopit, protože ti si neprošli tím čím jsme si prošli tady.
Doteď mi to hlava nebere. Lidi jsou nepoučitelní. Neváží si ani sami sebe.
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Nabíjení e-skútru veřejnou nabíječkou

Příspěvek od vata »

Zdravím,

sice jsem tohle vlákno načala jinak, ale vlastně i tohle sem patří:

Na e-skútru jezdím v drtivé většině případů tak, že nabíjím doma a ve škole kde učím. Motorka se dobíjí vlastní nabíječkou, která se zapojuje do obyčejné 230V zásuvky. Měla jsem ale nedávno cestu, kterou bych ráda jela na motorce, ale bylo by třeba někde na cestě dobít. Hledala jsem na mapě dobíjecí stanice, a našla třeba Eon. Nebylo mi z jejich stránek jasné, jak to vlastně funguje, jaké zásuvky tam mají, protože v těch na auta mám hokej. Tak jsem tam i napsala, a dostala odpověď:

Dobrý den,
na dobíjecích stanicích E.ON není k dispozici zásuvka 230V, tudíž není možné je využívat k nabíjení elektroskútru.

Hezký den.
Jaroslava Musilová
Referent Mobility Services


Čemuž se mi nechtělo uvěřit, tak jsem tam i volala, a borec, na kterého mě nakonec přepojili mi sdělil, že to možná fungovat bude, pokud si povezu vlastní redukci 3F/1F a budu nabíjet z téhle redukce z jedné fáze z jejich AC nabíječky. Ale prý neví, protože netuší, jak to bude zpoplatněné, a zda se ta jejich AC nabíječka spustí.

Netušíte někdo, jak to je, případně, kde se na cestě dostanu bez žebrání k té nejobyčejnější zásuvce?

Podotýkám, že samozřejmě vím o veřejných nabíječkách elektrokol, jenže alespoň ty v našem okolí rozhodně nejsou provozovány 24/7, nejsou většinou na hlavním tahu, a jsou ve většině provozovány obcemi, jejchž weby neoplývají úplnou aktuálností. A je-li to tak i jinde, pak spolehnout se na nabíječku e-kol je vlastně stejná loterie jako jet úplně nablind a spolehnout se na ochotného hospodského někde na zahrádce. To taky pak člověk nemusí dojet... :/
Diablo007
Příspěvky: 2056
Registrován: stř bře 31, 2021 7:37 am
Bydliště: Vyškov

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Diablo007 »

Hele možná bude jednodušší říci kudy jedeš a ti co to.maji poblíž ti tu prodlužovacku třeba vytáhnou z okna :lol:
6,3kWp z toho 3,15kWp jižní fasáda a 3,15kWp jižní střecha, 2ks paralelně MPP SOLAR 5048MK alias King, liion 14S 1kAh++
vata
Příspěvky: 67
Registrován: pon úno 07, 2022 9:58 pm

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od vata »

Ne že by mě to nenapadlo :) Znamená to ovšem plánovat cestu tak týden dopředu...
Nebo se naštvu, a demonstrativně budu tahat tři panely za sebou na vozíku, podobně, jak ten náš dávný kolega z MP, který tak cestoval po Evropě :)
Vždyť těch skútrů není v ČR tak málo, registrovaných vozidel tohoto typu je přes 6000 :O
luky
Příspěvky: 265
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od luky »

Protože mám elektrovůz, pokusím se ti vysvětlit, jak to funguje.
Nabíječky se spouští čipem nebo mobilní aplikací. Tedy je potřeba se u nich zaregistrovat, nastavit si tam metodu platby (inkaso, karta...). Předem upozorňuji, že každý provozovatel to má jinak. Je to prostě na hlavu, proč každý stojan nemůže mít terminál na karty, když to má kdejaký automat na kafe.
Obvykle mají něco jako měsíční paušál s levnější energií nebo nulový paušál - tedy platí se skutečně jen odebraná energie.
Některé společnosti mezi sebou mají roaming - tedy třeba čipem od e.onu lze spustit nabíječku PRE. Osobně mám čip ČEZ a EON. Tím obsáhnu ČEZ, EON a PRE, což mi bohatě stačí. Z 99% ale nabíjím doma. Některé stojany jdou pustit i bez registrace - přes QR kód na stojanu tě to nasměruje na platební bránu. To si musíš předem prostudovat.

Na stojanu obvykle najdeš 3 kabely nebo 2 kabely a zásuvku. Ty první dva jsou DC nabíjení. Tebe zajímá ta třetí možnost - tam je 3x230VAC. Konektor (nebo kabel) má koncovku Mennekes (někdy označované jako "Type 2"). Je tedy potřeba být vybaven kabelem a redukcí. V tom konektoru jsou kromě 3xL, N, PE ještě dva další dráty. Jeden je určený ke zjištění maximálního proudu kabelu - v zástrčce je odpor proti PE a nabíječka pozná, kolik Ampér tím kabelem může téct. Ten druhý je určený pro "komunikaci" stojanu s nabíječkou v autě. Je to PWM signál, který říká, kolik energie si nabíječka může vzít. V opačném směru probíhá komunikace tak, že auto signál zatěžuje a podle napětí zas stojan pozná, co se děje. Tuhle část budeš muset nějak simulovat, protože bez toho stojan nepustí elektřinu do kabelu.

Tedy výsledek bude vypadat nějak takto: https://eskutr.cz/domu/1229-redukce-men ... o-16a.html.
Upozornění: jen prostý kabel nebude fungovat. Tuším by stačilo vložit správný zatěžovací odpor/zenerku - zkus ten standard nastudovat.
Upozornění 2: Konektory jsou vymyšlené tak, aby něšly kabely zapojit za sebe. Tedy potřebuješ dvě různé koncovky - jeden pro případ, že na stojanu je zásuvka a druhý pro případ, že na stojanu je napevno kabel.

..omlouvám se za délku, stejně je to vlastně jenom úvod do problematiky....
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
jahodovák
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od jahodovák »

Protože mám pluginhybrida a i elektrokolo,všímám si víc i nabíječek,na hodně místech u lepších hospod a i u penzionů se začínají objevovat i veřejné nabíječky na elektrokola,dá se říct,že ve vetšině hospod se dá domluvit a nabít elektrokolo za mírný poplatek i vevnitř,případně mě i zapojili prodlužku oknem.Sice jsem to použil jen párkrát,dojezd mám dostatečný ale vyzkoušel jsem si,zda to je možné,většinou ani nic nechtěli.Bohužel jsem i narazil na nabíječky které měli být funkční a nikdo nebyl schopen je zprovoznit,tedy jen zásuvky,nabíječku musí mít každý svou.Pro takový případ sebou vozím prodlužku s tenkým vodičem jen pro tyto účely.Pokud někdo pojede kolem nás,nabiju,uvařím kávu,nebo něco jiného a pokud bude mít chut i pokecám,hezký den...
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
Diablo007
Příspěvky: 2056
Registrován: stř bře 31, 2021 7:37 am
Bydliště: Vyškov

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Diablo007 »

Pro tyto případy je v profilu možnost bydliště a když to lidé nepoužívají tak se to když jedu kolem špatně praktikuje :lol:
6,3kWp z toho 3,15kWp jižní fasáda a 3,15kWp jižní střecha, 2ks paralelně MPP SOLAR 5048MK alias King, liion 14S 1kAh++
jahodovák
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od jahodovák »

no,jo,já zapoměl,jahodovák bydlí asi by to nikdo nečekal na Jahodově..pro pořádek u Rychnova n.Kn,a ten je tak malej že každý ví,kdo má toho plugina....
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
Diablo007
Příspěvky: 2056
Registrován: stř bře 31, 2021 7:37 am
Bydliště: Vyškov

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od Diablo007 »

jahodovák píše: čtv dub 21, 2022 11:35 am no,jo,já zapoměl,jahodovák bydlí asi by to nikdo nečekal na Jahodově..pro pořádek u Rychnova n.Kn,a ten je tak malej že každý ví,kdo má toho plugina....
To to má atlas daleko pro ten panel kterej furt nevyzvedl co
6,3kWp z toho 3,15kWp jižní fasáda a 3,15kWp jižní střecha, 2ks paralelně MPP SOLAR 5048MK alias King, liion 14S 1kAh++
willcz
Příspěvky: 295
Registrován: pát dub 09, 2021 8:48 am
Bydliště: Rosice

Re: Nabíjení e-skútru

Příspěvek od willcz »

Jen doplním ohledně toho sepnutí nabíječky.
Používám podobné schéma na testování wallboxu.

Je potřeba jen tři odpory a dva spínače.
evsesim.PNG
evsesim.PNG (68.89 KiB) Zobrazeno 5302 x
U lidlu to bude nabíjet zdarma, na ostatních stanicich asi po zaplacení čipem.
V principu pořízení EON čipu nic nestojí, jen podepsat smlouvu a zaregistrovat platební metodu a platit dle spotreby.

Nejdražší asi bude pořízení konektorů
9,8 kWp Poly + Tigo, 3x XTM4000, 2x VT65, 1x VT80, 8x Pylon US3000B + paralelne k tomu 15S LiFe 360Ah s Batrium BMS
Odpovědět

Zpět na „Elektromoto“