Aku dumper e-500

Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

tu je pár fotek projektu aku dumper e-500 aktuálně předělávaném na celo-hydraulický systém .
Ptejte se ;) .
Před úpravou
Před úpravou
Dumper_e-500_001.jpg (621.25 KiB) Zobrazeno 5718 x
Detail origo konstrukce
Detail origo konstrukce
Dumper_e-500_002.jpg (513.93 KiB) Zobrazeno 5718 x
Další zbitečnost do kopřiv
Další zbitečnost do kopřiv
Dumper_e-500_003.jpg (545.58 KiB) Zobrazeno 5718 x
Nové pohonné hydromotory
Nové pohonné hydromotory
Dumper_e-500_004.jpg (784.74 KiB) Zobrazeno 5718 x
Nový "kokpit"
Nový "kokpit"
Dumper_e-500_005.jpg (517.19 KiB) Zobrazeno 5718 x
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Pokračování :
Osazení hydraulických rozvaděčů
Osazení hydraulických rozvaděčů
Dumper_e-500_006.jpg (514.81 KiB) Zobrazeno 5716 x
Skoro hotové hydraulické ovládání
Skoro hotové hydraulické ovládání
Dumper_e-500_007.jpg (767.38 KiB) Zobrazeno 5716 x
Detail hadicování
Detail hadicování
Dumper_e-500_008.jpg (627.75 KiB) Zobrazeno 5716 x
Elektronům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Kodl69 »

A kde je to důležitý: čerpalo a motor s baterkama?
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

motor s reglem a tandemovým čerpadlem už skoro mám a baterku vlastně skoro taky . Výzkum , vývoj , konstrukce a výroba je furt děsnej žrout času , elánu a chechtáků :roll: . Když vono je tak zábavný a potěšující si něco zbastlit :D .

Elektronům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

přikládám foto agregátu :
Dumper_e-500_009.jpg
Dumper_e-500_009.jpg (637.65 KiB) Zobrazeno 5681 x
Dumper_e-500_010.jpg
Dumper_e-500_010.jpg (727.72 KiB) Zobrazeno 5681 x
Elektronům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
brumlaj
Příspěvky: 1482
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od brumlaj »

Proč se fouká a spojku? Nebo to je něco jiného? Jinak krásná práce jako dycky Abramsi. Klobouk dolů.
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

díky brumlaji ;) . Strana protěší větráku je zakryta plechem , vháněný vzduch bude prouditi do elektromotoru chladit jej .

Elektronům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

před pár dny jsem dumpera konečně dotáhl do provozuschopného stavu :D . První jízda v dílně vypada super :hooray: , avšak na betonové dlažbě bylo chování podstatně horší :? , jízda rovně byla v pohodě , problémy byly se zatáčením . No a na trávě fiasko :o . BLDC regl při manévrování šel do kolen omezujíc výkon . :pissedoff2:
Dopr tolik práce , času , chechtáků , bádání a vymejšlení ústíc do :trash: ... .
No nic , du couvat ve vývoji a zkusím najít skrytýho šmejda co to tak kazí .

Elektronům zdar :cloudy:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

sem přišel vocogo . Pouhé čeření oleje bez činnosti hydraulického valce či hydromotoru/ů žralo z baterky skoro 1,4kW :shock: . Regl umí max 2,5kW -> na užitečnou činnost tedy zbývá cca 1kW . Jenže po odečtení ztrát v orbitových hydromotorech https://www.youtube.com/watch?v=_iNDK5R8kV4 té energie na užitečnou činnost moc nezbývá :( .
Takže zjevně nezbývá nic jiného než-li vše vymyšlené , koupené a vyrobené odmontovat a stroj osadit origo převodovkou :raincloud: .
Zítra tu převodovku kuchnu bych zjistil zda-li je možné opravit / napravit její disfunkci ovládání pásů při zátěži .
Pásy jsou ovládány smykem -> buď je poháněn převodovkou , nebo za pomoci ruční páčky na rukojeti blokován . Tato funkce je funkční při jízdě bez nákladu , s nákladem od cca 300kg se v převodovce cosik šprajcne v důsledku čehož není možné pás zablokovat . Takže není možné stroj řídit .

Holt sranda musí bejt :worker: .

Elektronům zdar :cloud:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
brumlaj
Příspěvky: 1482
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od brumlaj »

Zdravím Abramsi, tak vysoké ztráty - co to způsobuje? Viskozita oleje? Netočíš čerpadlem příliš rychle? Tenké trubky?
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

čerpadla jsou na 6.000ot/min , jedu na 4.000ot/min .
Jedno je 1,1cm³ na 1 otáčku a druhé je 2,1cm³ na jednu otáčku - dva nezávislé okruhy .
Hadice jsou DN6 dle normy do 20l/min na 1,1cm³ čerpadle kde je max 4,4l/min a na vetším čerpadle 2,1cm³ mám DN8 jež jsou do 30l/min v mém případe 8,4l/min .
Olej mám nový origo hydraulický s nízkou vyskozitou - žádný med .

Připadá mi že když je stroj poháněn spalovací klechtačkou tak se tato hydraulická režie "ztratí" , když je použit běžně předymenzovaný motor .

Elektronům zdar :cloud:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 859
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 19550
Kapacita baterie [kWh]: 36

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od redcrown »

Ahoj,
já bych pocitově řekl, že tak vysoké otáčky by mohli způsobovat velké ztráty. U těch zubaček by sis mohl dovit třetinové/čtvrtinové otáčky a úměrně tomu větší geometrický objem. Chápu že teď už je asi pozdě, když máš věci nakoupené. Za pokus by to ale stálo.
Kdyby ses pohrabal v katalozích, něco o účinnosti by ses určitě dozvěděl.
Ostrov s nabíjením z DS, 19,5kWp, 4x XTM4000-48, VT40-80, 30kWh LFP 14P16S + 36kWh Winston 230Ah 3P16S Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

kalsika , nemám ofiko znalosti oboru , biflování miliard vzorečků mi nikdy nešlo do hlavy . Když sem se ptal odborníků na konkrétní hydraulické komponenty , chtěli znát přesné projektové specifikace :( a že aťsi nechám udělat projekt od odborníka . Jenže já rád věci dělám posvém :headbang: . Vycházím z dostupných informací v éšopech a považuji je za relevantní .

Relativně vysoké otáčky jsou kvůli použitému elektromotoru a vynechání redukční převodovky . Pokud prodejce potažmo výrobce uvádí u konkrétního čerpadla maximální provozní otáčky 6.000 za minutu , proč bych tomu nevěřil ? V této souvislosti jsem si všiml nápadného poměru provozních otáček / cm³/1 otáčku -> čerpadla s vyšším objemovým průtokem mají uvedeny nižší max provozní otáčky . Výpočtený minutový průtok je dané kategorii GR1 značně podobný .

Nad snížením otáček jsem už uvažoval , avšak pokud by problémy tropilo prudění , vůbec bych si nepomohl . K dosažení požadovaných schopností stroje s ohledem na použité hydromotory potřebuji daný průtok .

Právě s účinností jsem to viděl velmi příznivě - olej je nestlačitelná kapalina (co natlačím do jednoho konce hadice , to vyleze na jejím druhém konci) , s komponenty lze bez obtíží pohnout rokou (minimální tření) , mechanicky jednoduché a jasné vlastnosti .

Elektronům zdar :cloud:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 859
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 19550
Kapacita baterie [kWh]: 36

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od redcrown »

Já jsem se trochu zabýval výpočty hydrostatický převodů. Nikdy jsem ale neřešil účinnost v souvislosti s otáčkami. Myslím si ale, že to rozhodně není lineární.
Můžeš ale udělat takový jednoduchý pokus.
hoď výtlak čerpadla přímo do nádrže. Tím si ověříš, jaká je ztráta jen čerpadla a sacího filtru. Můžeš taky změřit závislost proudu motoru na otáčkách. u objemových čerpadel je průtok skoro přesně závislí na otáčkách. Tzn. že pokud snížíš otáčky na polovinu, bude průtok (tím i pojezdová rychlost) poloviční. Otáčky můžeš pro účely testu snížit jen napětím, třeba odbočit z baterky. Pak ještě zkus 1/4 otáčky. Tím pěkně uvidíš, jaká je závislost ztrátového výkonu na otáčkách.
Aniž bych o tom dlouho přemýšlel, já bych odhadoval kvadratickou závislost. Taky tím pokusem uvidíš, jestli ti tu velkou ztrátu dělá samotné čerpadlo nebo další komponenty v okruhu.
Ostrov s nabíjením z DS, 19,5kWp, 4x XTM4000-48, VT40-80, 30kWh LFP 14P16S + 36kWh Winston 230Ah 3P16S Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 859
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 19550
Kapacita baterie [kWh]: 36

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od redcrown »

a když už budeš v těch pokusech, zkus schválně ještě na chvíli nechat jet čerpadlo bez oleje. Nemusíš se bát, uvnitř je všude olej a hned se nezadře. Alespoň na chvíli, pro účely změření příkonu. I tam zkus alespoň 100% a 50% otáčky. Tenhle pokus ti ukáže závislost vlastních ztrát na mechanických odporech samotné zubačky.
Ostrov s nabíjením z DS, 19,5kWp, 4x XTM4000-48, VT40-80, 30kWh LFP 14P16S + 36kWh Winston 230Ah 3P16S Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 859
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 19550
Kapacita baterie [kWh]: 36

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od redcrown »

Ještě jsem zapomněl připomenout, že přesto že je olej jen málo stlačitelný, účinnost hydraulického okruhu oproti plně elektrickému pohonu bude jinde. Pozor taky, abys při zatáčení, kdy tě trápí chybějící výkon, neměl přivřený rozvaděč. Pro účely testu zatáčej vždy s plně otevřeným rozvaděčem!! Samozřejmě ale záleží, co máš za rozvaděč.....
Ostrov s nabíjením z DS, 19,5kWp, 4x XTM4000-48, VT40-80, 30kWh LFP 14P16S + 36kWh Winston 230Ah 3P16S Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

zkoušel jsem samotný elektromotor s výsledkem cca 280W @ 4.000 ot/min i jak píšeš bez oleje . Bez oleje "nasucho" @ 4.000 ot/min byl příkon cca 340W .
Při prvním roztočení jsem přišel na malou světlost přívodní hadice cca 50 cm délky do čerpadel - DN10 nahrazena DN16 .

Ovšem že nevěřím na 100% účinnost ;) ta je jenom na papírech .
Vůbec z toho nemám radost , jak se to tentí :evil: .
Přemýšlím o návratu k origo převodovce . Před chvílí jsem ji kuchnul , vůbec se nejeví nějak odrbaně aby to bylo co nejlevnější :shock: . Jediný očividný odrb je malý počet kuliček v ovládaném unašeči :idea: . Dva ozubené komponenty jež jsou vzájemě spojeny kuličkami . Unášecí má 28 vnitřních zubů a unášený na poloose má 14 drážek . Jejich vzájemná délka pojme 5 kuliček , což při počtu 14 pozic dává celkem 70 kuliček . Avšak pochcanej chiňan ušetřil 39 kuliček :roll: . Instalováno je pouhých 21 kuliček - 7 pozic (objednu) po 3 kuličkách ... :| .
Je vysoce pravděpodobné že malý počet spojovacích kuliček při záběru zapříčinil zablokování řídícího elementu :jawdrop: .

Elektronům zdar :cloud:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Kodl69 »

Hydraulika obecně nepatří k nejúčinnějším systémům. Abys to trochu eliminoval, musel bys mít tlakový čidlo, který bude regulovat motor dřív, než se otevře obtokový ventil - viz servo řízení např fabia, nebo fofoII a pod. Potom by nemusela být spotřeba naprázdno nijak zásadní, protože pro udržení tlaku by ti stačily malý otáčky. Možná by stačil i tlakovej spínač on/off kterej by přepínal "volnoběh" a plnej výkon. Když už sis s tím tak vyhrál a investoval, tak je škoda to vzdát.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

mám hydraulický rozvaděče s volným obtokovým kanálem . V neutrální pozici páky/pák protéká olej volně bez tlaku ze vstupu do výstupu -> čili čerpadlo netlačí permanentně max tlak dle tlakového omezovače :( . Jediný komponent jež tak nějak představuje překážku volnému průtoku je nízkotlaký filtr na vracečce před nádrží .

Probíral jsem svá zjištění s bagrystou . Líbilo se mu mé řešení chladiče oleje , bez něj se většina hydraulických systémů neobejde . Defakto mi potvrdil mou myšlenku o "ztracení" ztrát pohonem spalovací klechtačkou :? . Jenže u elektropohonu jsou dost viditelné .
Holt klechtačka v bagru bez motáním oleje (bez pohonu čerpadel) sežere x litrů nafty za hodinu a pohonem čerpadel motáním oleje sežere x,x litrů nafty za hodinu :| .

Elektronům zdar :cloudy:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Kodl69
Příspěvky: 1302
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Kodl69 »

pak je možnost na páky dát mikrospínače, a čerpadlo zapínat, až má něco dělat.
Mladýmu jsem na ali pořídil model tanku, a vysílačka umí "mixovat" Ch1 a Ch2 tak, aby to zároveň jelo a točilo, tak jestli by nebylo řešením dát nějaký větší synchronní motor s převodovkou na každou stranu... když by tohle bylo i na tu radlici, mohl bys to mít celý na rádio, sedět pod slunečníkem a popíjet chlazený drinky a nechat stroj pracovat :)
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. Samodomo měnič, osvětlení na DC, MPPT od Victronu, nic od Studeru...
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 859
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 19550
Kapacita baterie [kWh]: 36

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od redcrown »

já si stejně myslím, že máš něco blbě. Jak říká Kodl, čerpadlo by mělo běžet, jen když je povel. Normálně elektrické vysokozdvižky taky jezdí na baterku a fachčí normálně. Základ je, aby při volném průtoku do nádrže - tedy ve středové poloze rozvaděče, byl malý příkon motoru. To jaký je pak potřeba výkon na ten který pohyb je druhá věc. Prostě pokud budou pásy v luftu a všechno poběží na malý příkon motoru, tak máš hydrauliku dobře. Vše ostatní je blbě. Já tady jedno čerpadlo s DC motorem z nějakého vysokozdvihu mám, třeba by se s tím dalo zaexperimentovat. Na jakém jedeš napětí?
Ostrov s nabíjením z DS, 19,5kWp, 4x XTM4000-48, VT40-80, 30kWh LFP 14P16S + 36kWh Winston 230Ah 3P16S Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

motor potřebuje čas a nezátěž k roztočení - regl se nedokáže chovat jako stykač .
Když de dneska všechno řídit rádiem , proč teda piloti F1 nesedí v depu a monoposty neovládají rádiem ? Bo naživo je to lepší :headbang: .
Vysokozdvižky co jsem poznal mají pohon kol elektrický + hydraulický čerpadlo zapínaný pouze při potřebě zdvihu . Pro spouštění stačí solenoid .

Postupně přicházím na další nedobře v mém realizovaném systému . Docela podstatný je rozložení síly mezi pásy . Při jízdě vpřed docela dobrý , jenže při zatáčení jde veškerá síla na jeden pás stejně jako u diferenciálu , což je pro smykem řízený vehykl nedobře :( .
Další je rychlost pohybu . Tu lze regulovat plynule řízením elektromotoru , jenže kulhá-li tak to dobře nejde . Origo převodovka má tři stupně dopředu , neutrál a zpátečku -> pro elektromotor na tom fakt záleží :lol: , má docela širokej rozsah převodových poměrů :
Z - 1:46
1 - 1:33
2 - 1:17,5 a
3 - 1:14,5 .
Což je pro pohon od nabírání materiálu , přes hrnutí materíálu až po rychlý přesun s prázdnou vhodnější než-li hydromotor s něměnným převodem . Do převodovky sem nasypal hrst kuliček , až ji otestuju při zátěži tak budu vědět co asi dál :worker: .

Elektornům zdar :sun2:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
Uživatelský avatar
Abrams
Příspěvky: 427
Registrován: stř dub 07, 2021 8:28 am
Bydliště: Brno

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od Abrams »

Zdravím ,

konečně sem doplácal výměnný baterky nejen pro aku dumper :hooray: .
Maxi_akupak_01.jpg
Maxi_akupak_01.jpg (646.39 KiB) Zobrazeno 5109 x
Maxi_akupak_02.jpg
Maxi_akupak_02.jpg (494.9 KiB) Zobrazeno 5109 x
Maxi_akupak_03.jpg
Maxi_akupak_03.jpg (380.6 KiB) Zobrazeno 5109 x
Maxi_akupak_04.jpg
Maxi_akupak_04.jpg (484.48 KiB) Zobrazeno 5109 x
16S14P , využitelná kapacita cca 33Ah @ 52V = 1,7kWh a hmotnost skoro 23kg :D .

Elektronům zdar :sun2:
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
dumi
Site Admin
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
Kapacita baterie [kWh]: 32

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od dumi »

Nadhera. Ty bedynky jsi svaroval?
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
mobilik
Příspěvky: 918
Registrován: stř bře 31, 2021 7:50 am
Bydliště: Neďaleko Košíc - SK
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9600
Kapacita baterie [kWh]: 12
Kontaktovat uživatele:

Re: Aku dumper e-500

Příspěvek od mobilik »

Krásna práca. Obdivujem tu predciznost.
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Studer, 12kWh Pylontech + GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,3kWp, ZCS Azzurro + Solic200 + VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
Odpovědět

Zpět na „Nářadí“