Stránka 1 z 2
Aku dumper e-500
Napsal: stř dub 14, 2021 6:50 am
od Abrams
Zdravím ,
tu je pár fotek projektu aku dumper e-500 aktuálně předělávaném na celo-hydraulický systém .
Ptejte se

.
Dumper_e-500_001.jpg
Dumper_e-500_002.jpg
Dumper_e-500_003.jpg
Dumper_e-500_004.jpg
Dumper_e-500_005.jpg
Re: Aku dumper e-500
Napsal: stř dub 14, 2021 6:53 am
od Abrams
Pokračování :
Dumper_e-500_006.jpg
Dumper_e-500_007.jpg
Dumper_e-500_008.jpg
Elektronům zdar
Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned dub 18, 2021 5:04 pm
od Kodl69
A kde je to důležitý: čerpalo a motor s baterkama?
Re: Aku dumper e-500
Napsal: pon dub 19, 2021 8:38 pm
od Abrams
Zdravím ,
motor s reglem a tandemovým čerpadlem už skoro mám a baterku vlastně skoro taky . Výzkum , vývoj , konstrukce a výroba je furt děsnej žrout času , elánu a chechtáků

. Když vono je tak zábavný a potěšující si něco zbastlit

.
Elektronům zdar
Re: Aku dumper e-500
Napsal: úte dub 20, 2021 6:02 pm
od Abrams
Zdravím ,
přikládám foto agregátu :
Dumper_e-500_009.jpg
Dumper_e-500_010.jpg
Elektronům zdar
Re: Aku dumper e-500
Napsal: stř dub 21, 2021 11:32 pm
od brumlaj
Proč se fouká a spojku? Nebo to je něco jiného? Jinak krásná práce jako dycky Abramsi. Klobouk dolů.
Re: Aku dumper e-500
Napsal: čtv dub 22, 2021 5:24 am
od Abrams
Zdravím ,
díky brumlaji

. Strana protěší větráku je zakryta plechem , vháněný vzduch bude prouditi do elektromotoru chladit jej .
Elektronům zdar
Re: Aku dumper e-500
Napsal: sob kvě 01, 2021 1:46 pm
od Abrams
Zdravím ,
před pár dny jsem dumpera konečně dotáhl do provozuschopného stavu

. První jízda v dílně vypada super

, avšak na betonové dlažbě bylo chování podstatně horší

, jízda rovně byla v pohodě , problémy byly se zatáčením . No a na trávě fiasko

. BLDC regl při manévrování šel do kolen omezujíc výkon .
Dopr tolik práce , času , chechtáků , bádání a vymejšlení ústíc do

... .
No nic , du couvat ve vývoji a zkusím najít skrytýho šmejda co to tak kazí .
Elektronům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: sob kvě 01, 2021 10:18 pm
od Abrams
Zdravím ,
sem přišel vocogo . Pouhé čeření oleje bez činnosti hydraulického valce či hydromotoru/ů žralo z baterky skoro 1,4kW

. Regl umí max 2,5kW -> na užitečnou činnost tedy zbývá cca 1kW . Jenže po odečtení ztrát v orbitových hydromotorech
https://www.youtube.com/watch?v=_iNDK5R8kV4 té energie na užitečnou činnost moc nezbývá

.
Takže zjevně nezbývá nic jiného než-li vše vymyšlené , koupené a vyrobené odmontovat a stroj osadit origo převodovkou

.
Zítra tu převodovku kuchnu bych zjistil zda-li je možné opravit / napravit její disfunkci ovládání pásů při zátěži .
Pásy jsou ovládány smykem -> buď je poháněn převodovkou , nebo za pomoci ruční páčky na rukojeti blokován . Tato funkce je funkční při jízdě bez nákladu , s nákladem od cca 300kg se v převodovce cosik šprajcne v důsledku čehož není možné pás zablokovat . Takže není možné stroj řídit .
Holt sranda musí bejt

.
Elektronům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 9:07 am
od brumlaj
Zdravím Abramsi, tak vysoké ztráty - co to způsobuje? Viskozita oleje? Netočíš čerpadlem příliš rychle? Tenké trubky?
Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 9:55 am
od Abrams
Zdravím ,
čerpadla jsou na 6.000ot/min , jedu na 4.000ot/min .
Jedno je 1,1cm³ na 1 otáčku a druhé je 2,1cm³ na jednu otáčku - dva nezávislé okruhy .
Hadice jsou DN6 dle normy do 20l/min na 1,1cm³ čerpadle kde je max 4,4l/min a na vetším čerpadle 2,1cm³ mám DN8 jež jsou do 30l/min v mém případe 8,4l/min .
Olej mám nový origo hydraulický s nízkou vyskozitou - žádný med .
Připadá mi že když je stroj poháněn spalovací klechtačkou tak se tato hydraulická režie "ztratí" , když je použit běžně předymenzovaný motor .
Elektronům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 10:10 am
od redcrown
Ahoj,
já bych pocitově řekl, že tak vysoké otáčky by mohli způsobovat velké ztráty. U těch zubaček by sis mohl dovit třetinové/čtvrtinové otáčky a úměrně tomu větší geometrický objem. Chápu že teď už je asi pozdě, když máš věci nakoupené. Za pokus by to ale stálo.
Kdyby ses pohrabal v katalozích, něco o účinnosti by ses určitě dozvěděl.
Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 1:48 pm
od Abrams
Zdravím ,
kalsika , nemám ofiko znalosti oboru , biflování miliard vzorečků mi nikdy nešlo do hlavy . Když sem se ptal odborníků na konkrétní hydraulické komponenty , chtěli znát přesné projektové specifikace

a že aťsi nechám udělat projekt od odborníka . Jenže já rád věci dělám posvém

. Vycházím z dostupných informací v éšopech a považuji je za relevantní .
Relativně vysoké otáčky jsou kvůli použitému elektromotoru a vynechání redukční převodovky . Pokud prodejce potažmo výrobce uvádí u konkrétního čerpadla maximální provozní otáčky 6.000 za minutu , proč bych tomu nevěřil ? V této souvislosti jsem si všiml nápadného poměru provozních otáček / cm³/1 otáčku -> čerpadla s vyšším objemovým průtokem mají uvedeny nižší max provozní otáčky . Výpočtený minutový průtok je dané kategorii GR1 značně podobný .
Nad snížením otáček jsem už uvažoval , avšak pokud by problémy tropilo prudění , vůbec bych si nepomohl . K dosažení požadovaných schopností stroje s ohledem na použité hydromotory potřebuji daný průtok .
Právě s účinností jsem to viděl velmi příznivě - olej je nestlačitelná kapalina (co natlačím do jednoho konce hadice , to vyleze na jejím druhém konci) , s komponenty lze bez obtíží pohnout rokou (minimální tření) , mechanicky jednoduché a jasné vlastnosti .
Elektronům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 2:25 pm
od redcrown
Já jsem se trochu zabýval výpočty hydrostatický převodů. Nikdy jsem ale neřešil účinnost v souvislosti s otáčkami. Myslím si ale, že to rozhodně není lineární.
Můžeš ale udělat takový jednoduchý pokus.
hoď výtlak čerpadla přímo do nádrže. Tím si ověříš, jaká je ztráta jen čerpadla a sacího filtru. Můžeš taky změřit závislost proudu motoru na otáčkách. u objemových čerpadel je průtok skoro přesně závislí na otáčkách. Tzn. že pokud snížíš otáčky na polovinu, bude průtok (tím i pojezdová rychlost) poloviční. Otáčky můžeš pro účely testu snížit jen napětím, třeba odbočit z baterky. Pak ještě zkus 1/4 otáčky. Tím pěkně uvidíš, jaká je závislost ztrátového výkonu na otáčkách.
Aniž bych o tom dlouho přemýšlel, já bych odhadoval kvadratickou závislost. Taky tím pokusem uvidíš, jestli ti tu velkou ztrátu dělá samotné čerpadlo nebo další komponenty v okruhu.
Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 2:29 pm
od redcrown
a když už budeš v těch pokusech, zkus schválně ještě na chvíli nechat jet čerpadlo bez oleje. Nemusíš se bát, uvnitř je všude olej a hned se nezadře. Alespoň na chvíli, pro účely změření příkonu. I tam zkus alespoň 100% a 50% otáčky. Tenhle pokus ti ukáže závislost vlastních ztrát na mechanických odporech samotné zubačky.
Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 2:36 pm
od redcrown
Ještě jsem zapomněl připomenout, že přesto že je olej jen málo stlačitelný, účinnost hydraulického okruhu oproti plně elektrickému pohonu bude jinde. Pozor taky, abys při zatáčení, kdy tě trápí chybějící výkon, neměl přivřený rozvaděč. Pro účely testu zatáčej vždy s plně otevřeným rozvaděčem!! Samozřejmě ale záleží, co máš za rozvaděč.....
Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned kvě 02, 2021 3:35 pm
od Abrams
Zdravím ,
zkoušel jsem samotný elektromotor s výsledkem cca 280W @ 4.000 ot/min i jak píšeš bez oleje . Bez oleje "nasucho" @ 4.000 ot/min byl příkon cca 340W .
Při prvním roztočení jsem přišel na malou světlost přívodní hadice cca 50 cm délky do čerpadel - DN10 nahrazena DN16 .
Ovšem že nevěřím na 100% účinnost

ta je jenom na papírech .
Vůbec z toho nemám radost , jak se to tentí

.
Přemýšlím o návratu k origo převodovce . Před chvílí jsem ji kuchnul , vůbec se nejeví nějak odrbaně aby to bylo co nejlevnější

. Jediný očividný odrb je malý počet kuliček v ovládaném unašeči

. Dva ozubené komponenty jež jsou vzájemě spojeny kuličkami . Unášecí má 28 vnitřních zubů a unášený na poloose má 14 drážek . Jejich vzájemná délka pojme 5 kuliček , což při počtu 14 pozic dává celkem 70 kuliček . Avšak pochcanej chiňan ušetřil 39 kuliček

. Instalováno je pouhých 21 kuliček - 7 pozic (objednu) po 3 kuličkách ...

.
Je vysoce pravděpodobné že malý počet spojovacích kuliček při záběru zapříčinil zablokování řídícího elementu

.
Elektronům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: pon kvě 03, 2021 12:44 pm
od Kodl69
Hydraulika obecně nepatří k nejúčinnějším systémům. Abys to trochu eliminoval, musel bys mít tlakový čidlo, který bude regulovat motor dřív, než se otevře obtokový ventil - viz servo řízení např fabia, nebo fofoII a pod. Potom by nemusela být spotřeba naprázdno nijak zásadní, protože pro udržení tlaku by ti stačily malý otáčky. Možná by stačil i tlakovej spínač on/off kterej by přepínal "volnoběh" a plnej výkon. Když už sis s tím tak vyhrál a investoval, tak je škoda to vzdát.
Re: Aku dumper e-500
Napsal: pon kvě 03, 2021 1:34 pm
od Abrams
Zdravím ,
mám hydraulický rozvaděče s volným obtokovým kanálem . V neutrální pozici páky/pák protéká olej volně bez tlaku ze vstupu do výstupu -> čili čerpadlo netlačí permanentně max tlak dle tlakového omezovače

. Jediný komponent jež tak nějak představuje překážku volnému průtoku je nízkotlaký filtr na vracečce před nádrží .
Probíral jsem svá zjištění s bagrystou . Líbilo se mu mé řešení chladiče oleje , bez něj se většina hydraulických systémů neobejde . Defakto mi potvrdil mou myšlenku o "ztracení" ztrát pohonem spalovací klechtačkou

. Jenže u elektropohonu jsou dost viditelné .
Holt klechtačka v bagru bez motáním oleje (bez pohonu čerpadel) sežere x litrů nafty za hodinu a pohonem čerpadel motáním oleje sežere x,x litrů nafty za hodinu

.
Elektronům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: pon kvě 03, 2021 7:51 pm
od Kodl69
pak je možnost na páky dát mikrospínače, a čerpadlo zapínat, až má něco dělat.
Mladýmu jsem na ali pořídil model tanku, a vysílačka umí "mixovat" Ch1 a Ch2 tak, aby to zároveň jelo a točilo, tak jestli by nebylo řešením dát nějaký větší synchronní motor s převodovkou na každou stranu... když by tohle bylo i na tu radlici, mohl bys to mít celý na rádio, sedět pod slunečníkem a popíjet chlazený drinky a nechat stroj pracovat

Re: Aku dumper e-500
Napsal: pon kvě 03, 2021 9:23 pm
od redcrown
já si stejně myslím, že máš něco blbě. Jak říká Kodl, čerpadlo by mělo běžet, jen když je povel. Normálně elektrické vysokozdvižky taky jezdí na baterku a fachčí normálně. Základ je, aby při volném průtoku do nádrže - tedy ve středové poloze rozvaděče, byl malý příkon motoru. To jaký je pak potřeba výkon na ten který pohyb je druhá věc. Prostě pokud budou pásy v luftu a všechno poběží na malý příkon motoru, tak máš hydrauliku dobře. Vše ostatní je blbě. Já tady jedno čerpadlo s DC motorem z nějakého vysokozdvihu mám, třeba by se s tím dalo zaexperimentovat. Na jakém jedeš napětí?
Re: Aku dumper e-500
Napsal: úte kvě 04, 2021 8:56 am
od Abrams
Zdravím ,
motor potřebuje čas a nezátěž k roztočení - regl se nedokáže chovat jako stykač .
Když de dneska všechno řídit rádiem , proč teda piloti F1 nesedí v depu a monoposty neovládají rádiem ? Bo naživo je to lepší

.
Vysokozdvižky co jsem poznal mají pohon kol elektrický + hydraulický čerpadlo zapínaný pouze při potřebě zdvihu . Pro spouštění stačí solenoid .
Postupně přicházím na další nedobře v mém realizovaném systému . Docela podstatný je rozložení síly mezi pásy . Při jízdě vpřed docela dobrý , jenže při zatáčení jde veškerá síla na jeden pás stejně jako u diferenciálu , což je pro smykem řízený vehykl nedobře

.
Další je rychlost pohybu . Tu lze regulovat plynule řízením elektromotoru , jenže kulhá-li tak to dobře nejde . Origo převodovka má tři stupně dopředu , neutrál a zpátečku -> pro elektromotor na tom fakt záleží

, má docela širokej rozsah převodových poměrů :
Z - 1:46
1 - 1:33
2 - 1:17,5 a
3 - 1:14,5 .
Což je pro pohon od nabírání materiálu , přes hrnutí materíálu až po rychlý přesun s prázdnou vhodnější než-li hydromotor s něměnným převodem . Do převodovky sem nasypal hrst kuliček , až ji otestuju při zátěži tak budu vědět co asi dál

.
Elektornům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned čer 20, 2021 6:30 pm
od Abrams
Zdravím ,
konečně sem doplácal výměnný baterky nejen pro aku dumper

.
Maxi_akupak_01.jpg
Maxi_akupak_02.jpg
Maxi_akupak_03.jpg
Maxi_akupak_04.jpg
16S14P , využitelná kapacita cca 33Ah @ 52V = 1,7kWh a hmotnost skoro 23kg

.
Elektronům zdar

Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned čer 20, 2021 7:45 pm
od dumi
Nadhera. Ty bedynky jsi svaroval?
Re: Aku dumper e-500
Napsal: ned čer 20, 2021 7:56 pm
od mobilik
Krásna práca. Obdivujem tu predciznost.