Dobíjení EV z přebytku FVE

Ondra
Příspěvky: 14
Registrován: pát dub 08, 2022 8:44 am

Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Ondra »

Ahoj, řeším pořízení FVE. Vzhledem k dotacnimu programu mi přijde zbytečně to nespojit s pořízením wallboxu na dobíjení auta - aktuálně v pohodě dobijene z 230V (Peugeot iOn), časem ale předpokládám další auto s větší baterii a výkonnější nabijeckou.
Má naivní představa laika byla, ze by dávalo smysl pořídit “chytrý” wallbox, který bude do auta posílat jen to, co FVE vyrobí a nebude aktuálně spotrebovavano.
Potencionalni dodavatel FVE mi tvrdí, ze aby wallbox dobíjel, musí v tu chvíli mít k dispozici proud alespoň 6A na fázi, takže FVE musí mit tím pádem nadbytečnou výrobu 6 A x 230 V x 3 fáze = cca 4,2kW. Takze ze má představa dominantního dobijeni EV z FVE je mylná. Ze tolik výkonu navíc budu mit jen velmi malou část roku (iniciálně zvažuji 7,2kWp)
Což mi ale přijde zvláštní.
Díky za názor.
jars10
Příspěvky: 34
Registrován: úte lis 23, 2021 1:23 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od jars10 »

Je to tak.
Dobíjení auta velmi malými příkony je trápení baterky. Proto to není podporováno. Nedává to smysl ani ohledně doby nabití.
7,2 kWp už je docela dobrá velikost, ale 10 kWp by bylo lepší. Nestojí už o tolik více a rapidně zvedne využitelnost a taky prodlouží soběstačnost.
luky
Příspěvky: 265
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od luky »

Trápení baterky malými nabíjecími proudy si nějak nedokážu představit. Proč by to mělo vadit?

Jiná věc je ta, že auto se při zapojení do nabíječky "probudí" - tj. běží tam nějaké řídící jednotky, čerpadlo chladící kapaliny, případně ventilátor, vlastní spotřeba nabíječe, nabíjení 12V baterie... Takže pod 6A to nabíjení moc nedává smysl.

Pokud na wallbox připojíš 1f nabíječku, nevidím důvod, proč bys nemohl nabíjet 2kW. Otázka je, jestli ta FV bude 3f, tak aby měla asymetrický měnič a uměla ten výkon poslat do té jedné fáze, kde máš auto.
Pak je asi potřeba vymyslet, co se bude dít, když bude přebytek 1kW - nabíjet auto půl-napůl FV-ČEZ a nebo to nabíjení vypnout.
Ale obávám se, že firmy, které si teď navykly za jeden den nainstalovat elektrárnu, vystavit fakturu a táhnout o dům dál se ti takovýma věcma nebudou zabývat.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Noparasito
Příspěvky: 712
Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Noparasito »

luky píše: pát dub 08, 2022 9:39 am Trápení baterky malými nabíjecími proudy si nějak nedokážu představit. Proč by to mělo vadit?

Jiná věc je ta, že auto se při zapojení do nabíječky "probudí" - tj. běží tam nějaké řídící jednotky, čerpadlo chladící kapaliny, případně ventilátor, vlastní spotřeba nabíječe, nabíjení 12V baterie... Takže pod 6A to nabíjení moc nedává smysl.

Pokud na wallbox připojíš 1f nabíječku, nevidím důvod, proč bys nemohl nabíjet 2kW. Otázka je, jestli ta FV bude 3f, tak aby měla asymetrický měnič a uměla ten výkon poslat do té jedné fáze, kde máš auto.
Pak je asi potřeba vymyslet, co se bude dít, když bude přebytek 1kW - nabíjet auto půl-napůl FV-ČEZ a nebo to nabíjení vypnout.
Ale obávám se, že firmy, které si teď navykly za jeden den nainstalovat elektrárnu, vystavit fakturu a táhnout o dům dál se ti takovýma věcma nebudou zabývat.
Luky, plnej souhlas :pat: .
Ano s efektivitou nabijeni souvisi rozumna doba nabijeni.
Takze i tech 6A je dost na hrane.
Chtelo by to otestovat jaka efektivita je 6-32A treba na 1F.
Kdo ma EV tak vi kde je to nejlepsi na pomer.
Tady mam nazor majitele Tesly:

Dobrý den,
z hlediska maxima účinnosti je nejlepší nabíjet Teslu přes její zabudovanou nabíječku, hned po delší jízdě, proudem 3x16A, nebo vyšším a co největší % najednou. V takovém případě je účinnost nabíjení přes 93% a na každou kWh v baterce si Tesla vezme max 1075Wh ze sítě.

V případě, že uděláte to samé při nabíjení z jedné fáze 13A = defaultní nabíjení Tesly z jedné fáze klesá účinnost na cca 88%. Hlavní důvod poklesu účinnosti je, že při nabíjení malým proudem již začnou projevovat i ztráty z běhu "ostatních" spotřebičů tím myslím hlavně oběhové čerpadlo a hlavní počítač.

Úplný extrém nastane při nabíjení přes 1fázi ze zmrzlého stavu. V první etapě totiž auto nahřeje baterii a až potom ji začne nabíjet. V takovém případě se při nabití o prvních 5km=cca 1kWh dá naměřit i účinnost pod 20%. To jest na první kWh uloženou do baterky spotřebuje Tesla více než 5kWh ze zásuvky.
Ondra
Příspěvky: 14
Registrován: pát dub 08, 2022 8:44 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Ondra »

A je reálná má představa, ze wallbox bude reagovat na dostupný výkon na jednotlivých fazich? To zn. měnit nabíjení podle potřeby na jedno-dvou-třífázové? A nebo je to o aktuálním manuálním nastavení? A co na to auto?
A když budu nabijet těmi 6A jen z jedné fáze, tím pádem mi bude stačit prebytek jen 1400W?
Beru to tak, ze pokud je to “zadarmo”, tak vyšší ztráty při nabíjení nevadí?

A nebo řeším nesmysly a představuju si to jako Hurvínek válku.

Dodavatel FVE mi nabízí tyto varianty:

https://wifi.sampro.cz/wall-box-3x16-t2 ... rhdoregdlm

https://evmate.eu/evmate-012-3-16-3

(střídač bude asymetricky řešeny, pravděpodobně 3xVictron II 3000)
Noparasito
Příspěvky: 712
Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Noparasito »

Sampro vypada cajk.
Ale je to 3Fazova.
Takze 3*6A???!!!
To neni 1400W.
Otazka je jestli by nestacila 1f nabijecka 6-32A(rizena 0-10 nebo 0-5V)
Ondra
Příspěvky: 14
Registrován: pát dub 08, 2022 8:44 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Ondra »

Takže třífázový wallbox neumí dobíjet auto s jednofázovou nabíječkou? Doufal jsem, ze když budu mít doma dvě auta, jedno s jednofázovou nabíječkou a druhé s třífázovou, tak mi bude stačit jeden wallbox, který bude univerzální, a jaksi automatický.
Noparasito
Příspěvky: 712
Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Noparasito »

Ondra píše: pát dub 08, 2022 12:20 pm Takže třífázový wallbox neumí dobíjet auto s jednofázovou nabíječkou? Doufal jsem, ze když budu mít doma dvě auta, jedno s jednofázovou nabíječkou a druhé s třífázovou, tak mi bude stačit jeden wallbox, který bude univerzální, a jaksi automatický.
Tohle ti okomentovat nemohu.

Ja mam porizen 1F wallbox 6-32A(az 7,2kW), dokonce jej nechci ani ovladat dle aktualni vyroby FVE, jelikoz kdyz vozidlo nebude doma v dobe vyroby, tak je mi to k nicemu a dokonce komplikace v pripade nevyroby, kdyby to automaticky shodilo na 6A a ja potreboval treba 16A.
Takze musis pockat jestli se tu nekdo prihlasi, ze to "schroustne" jen 1/2/3 faze poslat do vozu.

Ja 3faz s 1fazovou FVE ani neplanoval 😂
willcz
Příspěvky: 295
Registrován: pát dub 09, 2021 8:48 am
Bydliště: Rosice

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od willcz »

Jen pro info, rozdíl mezi 3F a 2F a 1F wallboxem je jen v tom kolika fázový je jistič, stykač a kolik žil je v kabelu do auta.

tzn není problém mít 3F wallbox a na jeho vstup připojít méně než 3fáze

Jinak 3F wallbox je podle mě základ, protože občas nabíjet 1F z DS je strašně pomalé.
to radší z DS dobíjím 3F menším proudem abych rozložil spotřebu mezi fáze než 1F plným.
9,8 kWp Poly + Tigo, 3x XTM4000, 2x VT65, 1x VT80, 8x Pylon US3000B + paralelne k tomu 15S LiFe 360Ah s Batrium BMS
Bican
Příspěvky: 26
Registrován: úte dub 05, 2022 2:53 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Bican »

Snad to pomůže, zvažuji pořízení FVE právě v kombinaci s wallboxem.
Já mám nabídku na střídač Growatt SPH 10000(https://growattinverters.com/Residentia ... 3-661.html) v kombinaci s wallboxem Growatt THOR (https://growattinverters.com/show-53-662.html). Střídač dokáže vzdáleně řídit wallbox. Je na výběr mezi 1f a 3f verzemi wallboxu ...
Ondra
Příspěvky: 14
Registrován: pát dub 08, 2022 8:44 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Ondra »

Díval jsem se, že značku Growatt dělá firma Woltair, která mi byla doporučena Českou Spořitelnou. Má to nějakou výhodu oproti GoodWe?
Jinak s wallboxem přemýšlím, jestli by pro využití FVE tedy nebyl rozumnější 1f. Pokud budu potřebovat nabijet rychle bez ohledu na výkon FVE, tak bych využil 3f zásuvku, kterou mám ve stání pro auto k disp. už teď.
A pro zajímavost: cena wallboxu pro koncového zákazníka přímo u výrobce 12000, cena od dodavatele FVE 41500, nicméně po dotaci cena pro me 1500. Takže se jen potvrzuje to, co si myslím už dlouho, ze dotace z velké části zvyšují marže firmám, koncový zákazník paběrkuje.
Noparasito
Příspěvky: 712
Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Noparasito »

Ondra píše: pát dub 08, 2022 4:28 pm A pro zajímavost: cena wallboxu pro koncového zákazníka přímo u výrobce 12000, cena od dodavatele FVE 41500, nicméně po dotaci cena pro me 1500. Takže se jen potvrzuje to, co si myslím už dlouho, ze dotace z velké části zvyšují marže firmám, koncový zákazník paběrkuje.
Přesná ukázka vykrádání státních tedy našich peněz ve prospěch "pijavic a plísní"
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od brumlaj »

Má iOna. Ten má ve voze 1f nabíječku 230V 14A. V této souvislosti mu radit, že má mít 10kWp na střeše je stejně na nic, protože fázově si pro vůz stejně výrazně nepomůže. Zde se jasně ukazuje nesmyslnost 3f systémů pro domácí použití. To že by někdo doma nabíjel vůz jen z přebytků a jezdil až když bude mít ve voze dost energie je kosočtverec na lízing a dotyčný to nemyslí vážně, dělá si z nás srandu. Přerušované nabíjení vozu dle odběru domu a dle pohybů mraků po obloze také snad nikdo soudný nemyslí při ceně elektromobilu vážně.
Rada je, nabíjej od rána - když FVE dosáhne výkonu odpovídajícímu 6A na fázi, začni nabíjet. Až budeš mít nabito dost tak to vypni. A mezi tím řiď střídu pilotu 1kHz ve walboxu dle aktuálního osvitu (výkonu FVE). Nepočítej, že akumulátor ve FVE se nabíjení vozu nebude účastnit.
p.s.: tímto zdravím distributorsko-úřednické blbstvo ve všech zainteresovaných institucích. Každé silou protlačované 3f podmínky se Vám násobně ve zlém vrátí. Vše bude nezapomenuto.
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od marsal »

brumlaj píše: pát dub 08, 2022 4:49 pm Má iOna. Ten má ve voze 1f nabíječku 230V 14A. V této souvislosti mu radit, že má mít 10kWp na střeše je stejně na nic, protože fázově si pro vůz stejně výrazně nepomůže. Zde se jasně ukazuje nesmyslnost 3f systémů pro domácí použití.
Ondra píše: pát dub 08, 2022 9:03 am časem ale předpokládám další auto s větší baterii a výkonnější nabijeckou.
Ale brumlaj, notak.
Mám ZOE s větší baterií a výkonnější 3f nabíječkou a jsem velmi rád, že jsem svého času zrealizoval 3f FVE.
Ve vlákně "wallbox samodomo" jsem začal meditace o "svém" wallboxu, který snad konečně začnu stavět (poslední asi měsíc jen melu pantem a nic nedělám) a ten bude určitě nabíjet chytře podle programů řekněme (a) ber do EV jen to, co slunce dá (tj. klasické vytěžování), (b) přepni se na DS a nabíjej, co jističe dají nebo (c) nabíjej z FVE, přestaň u SOC x%, a podobně. Ale v mém případě je to o naprogramování si řídicího PLC, které už mi řídí zbytek FVE.
Ondra
Příspěvky: 14
Registrován: pát dub 08, 2022 8:44 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Ondra »

Díky všem za reakce.
Mohl jsem vám ušetřit čas a nejdřív se podívat na video o wallboxech z Teslackova kanálu a až pak se ptát. Stane se…
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od brumlaj »

marsal píše: pát dub 08, 2022 11:15 pm ..... Mám ZOE s větší baterií a výkonnější 3f nabíječkou
Jenže von má iOna. To zaprvé, za druhé kolik Ti ZOE pápne naplno na jedné fázi? 7kW? dál snad nemusím psát? Nebo si řekni.
marsal píše: pát dub 08, 2022 11:15 pm...... řekněme (a) , (b) (c)
A schválně, po dvou letech co to pracně uděláš to bude nastavené jak? Jakkoli, ale garantuji Ti že neustále stejně. Protože jinak Tě baba vykostí.
Ondra píše: pát dub 08, 2022 11:23 pm..... Mohl jsem vám ušetřit čas ......
Na sebemrskačství se vybodni. Od toho jsme tady, a různá sorta, takže si můžeš losnout co Ti vyhoví více.
Uživatelský avatar
marsal
Příspěvky: 615
Registrován: pát dub 09, 2021 11:10 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od marsal »

brumlaj píše: pát dub 08, 2022 11:55 pm Jenže von má iOna. To zaprvé, za druhé kolik Ti ZOE pápne naplno na jedné fázi? 7kW? dál snad nemusím psát? Nebo si řekni.
Ptal se, protože sice má Iona, ale chce to mít i na další auto z výkonnější nabíječkou, jak jsem ho i citoval.
Jednofázově by měl ZOE umět 7,3kW. A to je mi málo! Počítám s tím, že autu občas z wallboxu dám i 16A z každé fáze (tj. někam k 11kW), přímo z DS v situaci, když budu potřebovat doma co nejrychleji nabít a dům bude přepnutý na FVE. Ovšem standardně to bude třífázové "vytěžování" z FVE a jestliže mám panely 9,3 kWp, lze si představit situaci, že těch 7,3 kW by na jedné fázi bylo při plných baterkách a mizivé spotřebě domu málo ;-). Takže jsem za třífázovou FVE rád ;-)!
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od brumlaj »

Super, s tím jak jsi to popsal odkud kam Ti to poteče absolutní souhlas až na to vytěžování. Pokud budeš "vytěžovat" 3f, tak se budeš muset řídit podle nesymetrie na fázích a do auta budeš posílat signál o možném nabíjecím příkonu dle té fáze která bude mít nejnižší volnou kapacitu. To vytěžování by asi nesplňovalo to o bych od něj očekával. Ale souhlas s Abramsem že kdo si hraje, nezlobí ;-) Bude velmi poučné (a pravděpodobně i pro mne) až o tom třeba na nějakém sraze - nad reálnými výsledky - pokecáme.
Možná že se ozve willcz, mám pocit, že vozy mají v sobě 3 jednofázové nabíječky, takže pokud jim zapojíš do třech fází zdroj jednofázový, tak klidně můžeš nabíjet 22kW z jedné fáze. (a hned se jednodušeji vytěžuje) Je to jen o měniči. (možná se nechápeme, nejsem apriori proti 3f od distributora a jak si to člověk zkombinuje je jeho věc)
p.s.: a zde leckdo snad pochopí proč tlačím teorii, že na dotaci je třeba pořídit 3x1f měnič, se schopností jet v budoucnu v paralelu na jedné fázi, místo měniče třífázového. Ano, uznávám, je to finanční pecka.
Bican
Příspěvky: 26
Registrován: úte dub 05, 2022 2:53 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Bican »

Jak jsem psal, přes online aplikaci lze nastavit vytěžování. Střídač ovládá přes WiFi wallbox. Detaily jsem nestudoval.
Ondra píše: pát dub 08, 2022 4:28 pm Díval jsem se, že značku Growatt ...
Uživatelský avatar
Youda
Příspěvky: 193
Registrován: čtv zář 09, 2021 4:46 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Youda »

Ondra píše: pát dub 08, 2022 11:23 pm Díky všem za reakce.
Mohl jsem vám ušetřit čas a nejdřív se podívat na video o wallboxech z Teslackova kanálu a až pak se ptát. Stane se…
Dotaz: dalo se z toho videa pochopit, o čem ta problematika wallboxů v kombinaci s FVE je? Tedy - mělo to nějakou informativní hodnotu, nebo tě to akorát ještě víc zamotalo?

Díky za feedback,
Youda
Noparasito
Příspěvky: 712
Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Noparasito »

brumlaj píše: sob dub 09, 2022 10:06 am Možná že se ozve willcz, mám pocit, že vozy mají v sobě 3 jednofázové nabíječky, takže pokud jim zapojíš do třech fází zdroj jednofázový, tak klidně můžeš nabíjet 22kW z jedné fáze. (a hned se jednodušeji vytěžuje) Je to jen o měniči. (možná se nechápeme, nejsem apriori proti 3f od distributora a jak si to člověk zkombinuje je jeho věc)
p.s.: a zde leckdo snad pochopí proč tlačím teorii, že na dotaci je třeba pořídit 3x1f měnič, se schopností jet v budoucnu v paralelu na jedné fázi, místo měniče třífázového. Ano, uznávám, je to finanční pecka.
Brumlaji, take chapu, ze ve vozech jsou napriklad 3 ks samostatnych 1f nabijecek at jiz 16A pro 11kW nebo 32A pro 22kW.
Ale napriklad u korejcu s 11kWovou (3*16A) interni nabijeckou jsem zjistoval, tak umi z 1f po zapojeni wallboxu 1f az 32A a to tak, ze si po informaci z Wallboxu z PWM spoji dve faze v sobe dohromady.(o tom ze by mohlo umet 48A jsem se nedocetl, ale mozna pro to chybi jen a pouze prikaz PWM)
Napriklad E-Niro
https://ev-database.org/car/1260/Kia-e-Niro-64-kWh
Screenshot_2022-04-09-19-46-32-650_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2022-04-09-19-46-32-650_com.android.chrome.jpg (336.82 KiB) Zobrazeno 4091 x
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od brumlaj »

Což je další důkaz který potvrzuje, že 1f měnič na nabíjení vozu zcela stačí. Divil bych se jinému, protože jinde ve světě jsou běžné 1f přípojky i k samostatným rodinným domům. A ukazuje to jak u nás jsou mnohdy zbytečně vyhazovány peníze za 3fáze.
Zlatý prciny.
josse
Příspěvky: 871
Registrován: pon dub 19, 2021 10:37 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od josse »

Ta úchylnost na 3f pochází z DE, ty i pro PLC a display bez dalších věcí, udělají rozvaděč s 3x16A přívodem, 3f jističem, a hlavně 3f napájecím zdrojem na 24V!
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Uživatelský avatar
Youda
Příspěvky: 193
Registrován: čtv zář 09, 2021 4:46 pm

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od Youda »

Noparasito píše: sob dub 09, 2022 7:47 pm Brumlaji, take chapu, ze ve vozech jsou napriklad 3 ks samostatnych 1f nabijecek at jiz 16A pro 11kW nebo 32A pro 22kW.
Ale napriklad u korejcu s 11kWovou (3*16A) interni nabijeckou jsem zjistoval, tak umi z 1f po zapojeni wallboxu 1f az 32A a to tak, ze si po informaci z Wallboxu z PWM spoji dve faze v sobe dohromady.(o tom ze by mohlo umet 48A jsem se nedocetl, ale mozna pro to chybi jen a pouze prikaz PWM)
Napriklad E-Niro
https://ev-database.org/car/1260/Kia-e-Niro-64-kWh
Screenshot_2022-04-09-19-46-32-650_com.android.chrome.jpg
EU wallboxy neumí často generovat PWM signál pro vyšší nabízený proud než 32A.
I ty wallboxy, které to umí, narazí na problém, že Type2 kabely prodáváné v EU mají v sobě signalizační odpor, kterým kabel autu říká, že ampacita kabelu je 32A. Ikdyž tedy wallbox pošle PWM se střídou odpovídající třeba 60A, tak auto si vezme maximálně 32A, i kdyby jeho OBC uměl více.


USA wallboxy, nabíjecí kabely a USA modely aut umí až 80A jednofázově.
brumlaj
Příspěvky: 1510
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Dobíjení EV z přebytku FVE

Příspěvek od brumlaj »

Jenomže to je 3x32, ne 1x32. Jediný problém je případné přetěžování nulákového pinu v konektoru Mennekesu.
Odpovědět

Zpět na „Elektroporadna“