Obytňák

Odpovědět
KubisKV
Příspěvky: 236
Registrován: úte bře 30, 2021 8:44 am

Obytňák

Příspěvek od KubisKV »

Zdar pánové,

potrebuju popostrčit s návrhem komponent do dodávky s občasným kempováním.

Požadavky jsou: do budoucna nějaké flexipanely na střechu, takže regulator.

Možnost nabít-dobít druhou baterku v kempu z 230V, mělo by být i relé pro dvě baterky, dobíjení za jízdy.

Spotřebiče většinou na 12V - sprcha, lednice, konvice, USB zásuvky na mobil.

Měnič 12/230 na občasné použití pro nabíjení ntb, nebo jiné využití.

Displej na kontrolu stavu baterie-í

Máte někdo něco podobného v aute? Pokud možno od jedné firmy.

Díky za rady
Starý panel
Příspěvky: 2
Registrován: pon říj 25, 2021 9:21 pm

Re: Obytňák

Příspěvek od Starý panel »

Zkus se podívat na: Caravan24.cz najdeš tam vše na co se ptáš.
mobilik
Příspěvky: 918
Registrován: stř bře 31, 2021 7:50 am
Bydliště: Neďaleko Košíc - SK
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9600
Kapacita baterie [kWh]: 12
Kontaktovat uživatele:

Re: Obytňák

Příspěvek od mobilik »

V tomto prípade by som šiel do victron produktov, je tam všetko čo potrebuješ. Kukni neosolar.
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Studer, 12kWh Pylontech + GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,3kWp, ZCS Azzurro + Solic200 + VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
KubisKV
Příspěvky: 236
Registrován: úte bře 30, 2021 8:44 am

Re: Obytňák

Příspěvek od KubisKV »

Jdu koukat. Dik za nasměrování.
KubisKV
Příspěvky: 236
Registrován: úte bře 30, 2021 8:44 am

Re: Obytňák

Příspěvek od KubisKV »

První průzkum u victronu,
Komponenty jsem poskladal podle schématu pro sanitky.

Cyrix, bateryprotect pro odpojení zátěže při poklesu napětí, bmv700, multiplus 12v 500va
a pak ještě regulator na panely. Ten jsem zatím nevybral. Jen se chci zeptat, ujistit, že je to Ok, nebo je něco navíc, chybí?
Kodl69
Příspěvky: 1314
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Obytňák

Příspěvek od Kodl69 »

jo, chybí ti colorcontrol nebo něco takovýho pro sledování a řízení. Zároveň do toho můžeš zapojit měřáky hladin nádrží. A co je fajn, tak victroním mppt stačí 5V nad napětím baterie pro start, a pro provoz ještě míň. Na flexipanel se vybodni, naroubuj na to klasickej monokrystal, tak největší, jakej se ti vejde. Plastový držáky, co se lepí na střechu prodává skoro každej karavanshop. A nebo využít původní úchyty pro zahrádku.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
mobilik
Příspěvky: 918
Registrován: stř bře 31, 2021 7:50 am
Bydliště: Neďaleko Košíc - SK
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9600
Kapacita baterie [kWh]: 12
Kontaktovat uživatele:

Re: Obytňák

Příspěvek od mobilik »

Alebo kúpiť rovno Smart regulátor a nemusíš mať colorcontrol. Budeš to sledovať na mobile. Funguje to skvelo.
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Studer, 12kWh Pylontech + GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,3kWp, ZCS Azzurro + Solic200 + VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
KubisKV
Příspěvky: 236
Registrován: úte bře 30, 2021 8:44 am

Re: Obytňák

Příspěvek od KubisKV »

Colorcontrol je hezkej, ale drahej. Stačí sledovat napětí baterky, nejakej proud a hotovo. S tím smart reglem by to šlo i bez bmv, tak uvidíme.
Chlapy neblbněte, já přece kempuju pouze v Chudčicích na srazu, bydlíka jen pomáhám dodělat známému.
luky
Příspěvky: 261
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Obytňák

Příspěvek od luky »

Nastíním ti moje řešení a drobné zkušenosti: https://forum.mypower.cz/viewtopic.php? ... 60#p146576
- flexi panel (pokud nebude nějaký ultra drahý) jsou podle mě vyhozené peníze. Můj vydržel 3 měsíce. As ito bude montáží, ale co lepšího než to nalepit na skolaminát..?
- myslel jsem, že solár je potřeba. Ale s Lithiem jsem nabyl dojmu, že kdybych neměl solár, ale jen dobíjení od motoru, tak by to fungovalo skoro stejně (3 dny to vydrží a pak stejně někam přejíždíme)
Každopádně teď naopak nemám dobíjení od alternátoru, solár úplně stačí. Resp. mám tam prosté relé spínané od D+, ale vřadil jsem tam vypínač. Tedy v případě potřeby to lze nahodit, ale ještě jsem to nepotřeboval. Cyrix v kombinaci se solárem není vhodný (drží spojené baterie, když běží solár).
Mám tam BMS s bluetooth a vepředu voltmetr. Prakticky na to není potřeba koukat. Ještě jsme neměli nedostatek energie.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
KubisKV
Příspěvky: 236
Registrován: úte bře 30, 2021 8:44 am

Re: Obytňák

Příspěvek od KubisKV »

Díky Luky za román na mp.
Protože kamarad a jeho zaměstnanec byli aktivní, tak namontovali druhou baterku klasickou startovací Pb mrchu 12v/110Ah. Za to jsem jim poděkoval, že nepremýšlí a že je možné, že baterka půjde brzo kukat.

U cyrixe, jak si psal, že bude dobíjet ze solaru i startovací bat. tak v tom nevidím žádný problém. Vždyť po jízdě by měly být nabité obě a pokud někdy bude panel, tak ať dobije i startovací. Hlavně by šlo přes vypínač cyrixe mít mimo provoz, pokud auto není nastartovaný a pokud by s tím byl problém.
Ještě otázka k tomu hlídači stavu baterie, je potřebný, nebo to regulator umí taky? Abych nekupoval zbytečně něco, co už v aute bude.

Zatim zůstává ve hře cyrix, (bateryprotect), regulator smartsolar a menic multi. Bmv možná ano, záleží, jak moc bude chtít majitel koukat na displej, nebo do mobilu.
Regulator bude zatím bez panelů a bude připraven na pozdější využití.
Ještě zkusím najít, jestli přes jeho výstup něco bude možné používat a jestli by uměl odpojit load při podpeti. Victrona znám jen jako modrou drahou mrchu. Jeho možnosti zapojení neznam.
luky
Příspěvky: 261
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Obytňák

Příspěvek od luky »

Startovací olovo? No, tak spoň má 2 roky an to, rozmyslet si co dalšího :-D

Ad Cyrix - není to z mé hlavy. Ale mnohokrát jsem od zkušenějších četl, že dlouhobé spojení dvou nestejných baterií není dobrý nápad. Pro dobíjení startovací baterky existuje regulátor od Epever, který má výstup na dvě baterie.
https://eshop.neosolar.cz/mppt-solarni- ... cer-12-24v

Regulátor umí vypnout zátěž při vybití baterie. Ale jeho výstup není moc silný - na tom mém je tuším 15A max. Takže ten výstup nepoužívám. A měnič se umí také vypnout. To ale nemám nastavené (nemám kabel). Pro takové případy tam je BMS. Ale jak říkám - ještě mi energie nedošla.

Osobně nerozumím tomu kupovat teď MPPT a nedat tam panel. Ten panel je na celé té akci asi to nejlevnější.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
KubisKV
Příspěvky: 236
Registrován: úte bře 30, 2021 8:44 am

Re: Obytňák

Příspěvek od KubisKV »

Regl tam chci dát teď, abych nemusel znovu rozdělávat vnitřek auta kvůli kabeláži atd. Panel bude mít, ale asi né hned. Na střeše bude mít stan, ale dneska jsem mu říkal o nevýhodě flexipanelu, jak jste se o tom zmínili vy tady a souhlasí s klasickým panelem.
Je možný, že se panel vezme rovnou a pak at si ho použije, kdy chce.
Cyrix problém asi nebude, vypadá to, že baterky koupil obě ve stejný čas, tak by rozdíl neměl být zatím veliký. Pokud se budou dobíjet obě za jízdy.
Auto jako bydlik bude asi používané zřídka, ale třeba se pletu a pak se bude řešit baterka jiná.
mobilik
Příspěvky: 918
Registrován: stř bře 31, 2021 7:50 am
Bydliště: Neďaleko Košíc - SK
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9600
Kapacita baterie [kWh]: 12
Kontaktovat uživatele:

Re: Obytňák

Příspěvek od mobilik »

Cyrix je fasa vec. Daj ho tam. To prepájanie je dobré. Budeš nabíjať aj z alika aj z panelov. BMV je zbytočne.
Victron sa dá nakonfigurovať aby odpajal nejakú záťaž cez relé, regulátor to má v sebe. Ber victron Smart regulátor a nebudeš ľutovať.
Nic viac nepotrebuješ.
Najprv sa učíme chodiť a hovoriť, neskôr sa učíme sedieť a držať hubu... :stupidme:
Hybridná FVE dom: 6,3kWp, Studer, 12kWh Pylontech + GB-Aku
On-Grid FVE dom: 3,3kWp, ZCS Azzurro + Solic200 + VB
OFF-Grid FVE chata: 1,5kWp, Axpert, PCM, 200Ah/24V 18650
lancar
Příspěvky: 4
Registrován: čtv lis 23, 2023 6:48 am

Re: Obytňák

Příspěvek od lancar »

Zatím jsem si po několik roků vystačil s jedinou baterkou v bydlíku - startovací 44 Ah.
Možná bych namontoval trakční, pro pohon čínského 2 kW bufíku.
Nikde se nedá zjistit jeho odběr (žhavení, rozjezd, chod a úsporný chod), abych určil kapacitu druhé baterky -to je 1. otázka.

2. otázka - když použiju Pb GEL , tak postačí CYRIX. (to chci přednostně)
Co použit na nabíjení v případě LiFePo4?
Co použít, abych to měl přichystáno pro FV dobíjení?

V příloze jsem nakreslil možné způsoby nabíjení druhé baterky - je to jen projekt, bez praktických zkušeností.
Co by jste doporučili?
Mám v Doblu klasický "hloupý" alternátor.
Přílohy
3 Nabíjení dva způsoby.jpg
3 Nabíjení dva způsoby.jpg (291.5 KiB) Zobrazeno 889 x
2 Nabíjení buď FV nebo alternátorem .jpg
2 Nabíjení buď FV nebo alternátorem .jpg (202.09 KiB) Zobrazeno 889 x
1 Nabíjení čtyřmi způsoby.jpg
1 Nabíjení čtyřmi způsoby.jpg (415.69 KiB) Zobrazeno 889 x
Odpovědět

Zpět na „Elektroporadna“