Nabíjení akumulátoru v karavanu
Nabíjení akumulátoru v karavanu
Ahoj Všem.
Jsem tu nový a nechci zakládat nové téma pro tuto asi zcela hloupou otázku.
Na karavan si chci namontovat FV panely,co se stane když bude baterie plně nabitá,ten system se automaticky odpojí a nebo to bude tu baterii pořád nabíjet(přebíjet).A pokud se to odpojí nebude se panel přehřívat? Omlouvám se Všem zkušeným za asi hloupý dotaz.Ještě dodám,panel 300w flexi,regulátor mppt 40a BT ,batérie Varta 105Ah možná 2x .Dík Milan
Jsem tu nový a nechci zakládat nové téma pro tuto asi zcela hloupou otázku.
Na karavan si chci namontovat FV panely,co se stane když bude baterie plně nabitá,ten system se automaticky odpojí a nebo to bude tu baterii pořád nabíjet(přebíjet).A pokud se to odpojí nebude se panel přehřívat? Omlouvám se Všem zkušeným za asi hloupý dotaz.Ještě dodám,panel 300w flexi,regulátor mppt 40a BT ,batérie Varta 105Ah možná 2x .Dík Milan
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Oddělil sem ti to jelikož to absolutně nenavazovalo na původní téma.
Jinak odpověď je jednoduchá nabitou baterii to pouze udržuje nepřebíjí. Tedy pokud je správně nastavený buď typ baterie nebo ručně správně zadány hodnoty napětí
Jinak odpověď je jednoduchá nabitou baterii to pouze udržuje nepřebíjí. Tedy pokud je správně nastavený buď typ baterie nebo ručně správně zadány hodnoty napětí
6,3kWp z toho 3,15kWp jižní fasáda a 3,15kWp jižní střecha, 2ks paralelně MPP SOLAR 5048MK alias King, liion 14S 1kAh++
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Velice děkuji za odpověď.Jdu montovat
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Už jsi vyhodil peníze za olovo? Pokud ne, zvaž lifepo4, cenu ti vynahradí využitelná kapacita a mnohem menší váha než u olova, a předpokládám, že s váhou bojuješ. Další dost dobrá věc, hlavně u aut s euro6 je použití rgulátoru pro dobíjení za jízdy. Něco jako tohle: https://eshop.neosolar.cz/buck-boost-dc ... vertor-25a udělá kus práce a ve výsledku pomůže i startovací baterii, který euro6 auta nechávají polovybitou... Schválně pak napiš, jestli ten flexi panel funguje víc než jednu sezónu bez poklesu výkonu.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Aha a jakou kapacitu u te Lifepo4,stejne jak u olova?
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
záleží na tom, jak chceš to auto používat. Já měl teď půjčený auto s olovem 150Ah v nástavbě, dobíjení 50W solar + za jízdy, a na topení a svícení to stačilo, když jsem každej den popojel. Ku podivu v autě za 2MKč nebyl vůbec měnič. Pokud bych chtěl v tomhle počasí někde týden parkovat, tak to bude beznadějně málo. Takže jse o způsob použití, případně jak výkonný spotřebiče chceš připojovat přes měnič, jestli plánuješ chladničku na elektriku, to je asi nejvíc. Zkus se trochu rozepsat...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Potřebiji to na svícení,nabíjení tel. ,tablet,12v televize,měnič--lednice 230v 70w kompresorová,čerpadlo na vodu(myšleno dřez,umyvadlo,sprcha) a jine drobnosti(elektronka cigareta 2x a pod.).
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Tj největší žrout je lednice. Ty malý potvory sežerou i 1kWh za den. Zbytek skoro nestojí za řeč. A teď už jenom způsob provozu, jenom přes léto, nebo celoročně, stání na místě, nebo každodenní přejezdy? pak ti vyjde potřebná energie v baterce. Měnič je potřeba vypínat co nejvíc to jde, victron má "search mode" a ostatní mají automatický zapínání měniče by FRSO, který zapne měnič třeba až ve chvíli, kdy se sepne termostat v lednici.
Pokud bych počítal rezervu chodu jenom na jeden den , tak minimum je 1kWh, tj 100Ah v lithiu, v olovu aspoň třikrát tolik. POkud se dá předpokládat víkend na jednom místě, bez velkýho přispění soláru (jaro, podzim) tj navíc topení, tak bych to viděl tak na 200-300Ah v lithiu, abys v sobotu večer nemusel startovat centrálu. Já se chystám na 24V systém, kde po většinu roku chci celoelektrický auto, krom pohonu na jízdu - tím myslím zcela bez plynu, el. vařič, naftový topení, boiler nafta/elektrika...solár 3x 370Wp, tj prakticky celá střecha na L4H2krom jednoho střešního okna...
Pokud bych počítal rezervu chodu jenom na jeden den , tak minimum je 1kWh, tj 100Ah v lithiu, v olovu aspoň třikrát tolik. POkud se dá předpokládat víkend na jednom místě, bez velkýho přispění soláru (jaro, podzim) tj navíc topení, tak bych to viděl tak na 200-300Ah v lithiu, abys v sobotu večer nemusel startovat centrálu. Já se chystám na 24V systém, kde po většinu roku chci celoelektrický auto, krom pohonu na jízdu - tím myslím zcela bez plynu, el. vařič, naftový topení, boiler nafta/elektrika...solár 3x 370Wp, tj prakticky celá střecha na L4H2krom jednoho střešního okna...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Pouze ´´Léto´´ 5-9 měsíc,zbytek roku stoji pod střechou.Takže hlavně ta lednice,zkusím najít pokud možno co nejůspornější. A ty baterie v lithiu.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
baterku asi nejlíp od mivvy energy, složí ti co potřebuješ. Ještě jsde o to, jak to budeš dobíjet za jízdy, jestli se to jenom přes victron citrix spojí se systémem auta, nebo tam dáš ten výše uváděný step up/down, kterej pro auta s řízením dobíjení (euro6 jistě, euro5 některý modely) je skoro nutnost) pokud si vybereš lifepo4 , tak LIFEPO4 4s chodí v rozmezí napětí 13,6V max nabíjení (chvilku 14V snese, ale ne dlouhodobě) a min napětí vybité baterky je 12V, určitě nejde jenom zapojit články, chce to BMS, nejlépe smart BMS, abys aspoň tušil, kolik máš v baterce.
V tom půjčeným autě byla lednice absorpční, plyn/230V a snad se i nějak dochlazovala z 12V, ale netuším, spíš v ní jenom zůstala přes den zima...
Kompresorová je úspornější, ale ta elektrika je v autě dost drahá komodita...
V tom půjčeným autě byla lednice absorpční, plyn/230V a snad se i nějak dochlazovala z 12V, ale netuším, spíš v ní jenom zůstala přes den zima...
Kompresorová je úspornější, ale ta elektrika je v autě dost drahá komodita...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Dík moc za vyčerpávající rady,zkusím to vyřešit tak jak píšeš.
-
- Příspěvky: 291
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Pokud lednici ještě nemáš, zamyslel bych se, jestli by nebyla lepší lednice na 12V. Zvlášť, jestli pro měnič nemáš jiné využití.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A. Orion 30A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
No to nemam jine využití.A ony ty vestavne lednice do karavanu existuji i v 12v provedení? A jsou taky kompresorové nebo prostě plnohodnotné?Ta spotřeba tam bude asi menší že,protože to nejde navíc přes ten měnič že jo.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Absorbční lednice v karavanu tě sežere v létě i s chlupama. Příkon malé karavanové lednice je cca 120W, tak můžeš počítat. Krom toho při okolní teplotě 35°C (což v létě na slunci je norma) v lednici moc zima nebude. S bídou na pivo.
Kromě toho, že ta absorbčka je docela mocný žrout, tak je dost "pomalá". Jinými slovy. Přijedeš někam, zapneš lednici a chladno v ní bude až druhý den. Máš možnost před jízdou nechat vychladit, nebo před odjezdem nafofrovat petkama s ledem. Ta druhá varianta funguje skvěle. Na jaře a na podzim, při víkendové vyjížďce není třeba lednici už vůbec zapínat.
Znám dost karavanistů (sám taky něco pojezdím), většina z nich je vybavena soláry, ale všichni mají i plyn. Přece jenom se občas hodí taky třeba uvařit kafe, nebo ohřát oběd. Teď mluvím za partu co jezdí v 90% případů mimo civilizaci, takže síť není. Pojíždění taky ne, aby se baterky nabily při jízdě.
Kromě toho, že ta absorbčka je docela mocný žrout, tak je dost "pomalá". Jinými slovy. Přijedeš někam, zapneš lednici a chladno v ní bude až druhý den. Máš možnost před jízdou nechat vychladit, nebo před odjezdem nafofrovat petkama s ledem. Ta druhá varianta funguje skvěle. Na jaře a na podzim, při víkendové vyjížďce není třeba lednici už vůbec zapínat.
Znám dost karavanistů (sám taky něco pojezdím), většina z nich je vybavena soláry, ale všichni mají i plyn. Přece jenom se občas hodí taky třeba uvařit kafe, nebo ohřát oběd. Teď mluvím za partu co jezdí v 90% případů mimo civilizaci, takže síť není. Pojíždění taky ne, aby se baterky nabily při jízdě.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
takže kompresorová,na 12v,vestavná,Nějaký tip?
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
https://www.karavanyshop.cz/kategorie-p ... presorove/
ale ty cenovky... Zase obyč lednička na 230V je velká,
ale ty cenovky... Zase obyč lednička na 230V je velká,
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Jeden čas jsem taky špekuloval nad kompresorovou lednicí do karavanu. Kvůli úspoře energie a kvůli účinnosti při vyšších okolních teplotách. Není problém sehnat lednici na 220V do 3.000Kč. Pak už jenom levně sehnat měnič.
Nakonec jsem tu myšlenku zavrhnul, ale pořád se mi vracel obrázek kolegy, který přijel na akci dodávkou a měl v ní klasickou 180L lednici. Nahoře v mrazáčku kýbl zmrzliny, ve zbytku tuna "žrádla" a dvě basy piva...
Těch ztrát při "přeměně" 12V na 220V bych se nebál. Bohatě to vyváží mnohonásobně* nižší spotřeba oproti absorbční.
*např. náhodně vybraná lednice 61L nejmenované značky ve třídě F se honosí spotřebou 106kWh/rok
Nakonec jsem tu myšlenku zavrhnul, ale pořád se mi vracel obrázek kolegy, který přijel na akci dodávkou a měl v ní klasickou 180L lednici. Nahoře v mrazáčku kýbl zmrzliny, ve zbytku tuna "žrádla" a dvě basy piva...
Těch ztrát při "přeměně" 12V na 220V bych se nebál. Bohatě to vyváží mnohonásobně* nižší spotřeba oproti absorbční.
*např. náhodně vybraná lednice 61L nejmenované značky ve třídě F se honosí spotřebou 106kWh/rok
-
- Příspěvky: 291
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Aha, nějak mi nedošlo, že byste mohli vůbec uvažovat nad absobční lednicí na 12V...
Nemyslím si, že je to (kvůli těm cenám) jediná vhodná cesta, ale autor dotazu by to měl vzít v potaz jako jednu z možností. Není tojen o tom, porovnat cenu lednic, ale celek:
var 1) 12V lednice
var 2) 230V lednice + měnič + větší baterie + bastl pro vypínání měniče nebo volba měniče s ECO režimem)
Osobně kompresorovou lednici na 12V v autě mám a nemůžu na ní říct křivého slova. Když jedem na chalupu, tak ji nastavím na -15°C a vezem v tom zmrzlý maso.
Jenom připomínám, že na provozování 70W lednice bude potřeba něco jako 500-1000W měnič s výstupem typu čistý sinus. I když mám vyzkoušeno, že moje domáci lednice (Bosch, kombinace s mrazákem) v pohodě běží z Victronu 12V/250VA - vykoušeno při plánovaném výpadku elektřiny. Ale nesmělo na tom měniči běžet nic jiného.
Nemyslím si, že je to (kvůli těm cenám) jediná vhodná cesta, ale autor dotazu by to měl vzít v potaz jako jednu z možností. Není tojen o tom, porovnat cenu lednic, ale celek:
var 1) 12V lednice
var 2) 230V lednice + měnič + větší baterie + bastl pro vypínání měniče nebo volba měniče s ECO režimem)
Osobně kompresorovou lednici na 12V v autě mám a nemůžu na ní říct křivého slova. Když jedem na chalupu, tak ji nastavím na -15°C a vezem v tom zmrzlý maso.
Jenom připomínám, že na provozování 70W lednice bude potřeba něco jako 500-1000W měnič s výstupem typu čistý sinus. I když mám vyzkoušeno, že moje domáci lednice (Bosch, kombinace s mrazákem) v pohodě běží z Victronu 12V/250VA - vykoušeno při plánovaném výpadku elektřiny. Ale nesmělo na tom měniči běžet nic jiného.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A. Orion 30A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Každopádně kompresorovou,a právě mám dilema jestli 230v+měnič a nebo 12v
Našel jsem že nějaka polska firma ABEM vyrábí či prodává kompresorové lednice přímo pro karavany 12v za 12000,-
Tak musím o tom někde nasbírat nějaké info.
Našel jsem že nějaka polska firma ABEM vyrábí či prodává kompresorové lednice přímo pro karavany 12v za 12000,-
Tak musím o tom někde nasbírat nějaké info.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Když jsem se vážně zabýval myšlenkou kopresorové lednice v karavanu a také dalšími otázkami k rozšíření elektrifikace, dospěl jsem k názoru, že měnič na 220V bude jednoznačně potřeba. Je bambilión spotřebičů, které se občas hodí spustit a 12V jim nechutná.
V lednicích na 220V je hodně široký výběr a když už je (nebo bude) měnič... teď jde jen o to, aby měnič nesežral víc jak lednice.
Je třeba zkalkulovat "má dáti / dal" a podle toho se rozhodnout.
V lednicích na 220V je hodně široký výběr a když už je (nebo bude) měnič... teď jde jen o to, aby měnič nesežral víc jak lednice.
Je třeba zkalkulovat "má dáti / dal" a podle toho se rozhodnout.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Zdravím,
já mám ve vlastoruční přestavbě již 2 roky roky v provozu
monokrystal GWL/ELERIX GWL/Sunny-310MB (310Wp)
regl EPEVER XTRA3210N + ext. displej EPEVER MT50
měnič Carspa P1000UR-122
aku 1x GOOWEI ENERGY OTL120-12 VRLA GEL, 12V, 120Ah
jede na to 24/7 od března do října kompresorová lednice 230V 48l naprosto bez problému. Sem, tam 800W rychlovarka (tak 2x za den v sezoně). Jinak na 12V LED světla, čerpadlo na vodu, lampičky u postele. Dává to již při rozednění okolo 1,5-2A do aku, i ve dnech bez přímého slunce to stíhá dobíjet.
Prvotně použitá absorpční lednice s peltiérem při podstatně nižší užitné hodnotě žrala víc než ta kompresorová. O teplotě piva nemluvě
bye A.
já mám ve vlastoruční přestavbě již 2 roky roky v provozu
monokrystal GWL/ELERIX GWL/Sunny-310MB (310Wp)
regl EPEVER XTRA3210N + ext. displej EPEVER MT50
měnič Carspa P1000UR-122
aku 1x GOOWEI ENERGY OTL120-12 VRLA GEL, 12V, 120Ah
jede na to 24/7 od března do října kompresorová lednice 230V 48l naprosto bez problému. Sem, tam 800W rychlovarka (tak 2x za den v sezoně). Jinak na 12V LED světla, čerpadlo na vodu, lampičky u postele. Dává to již při rozednění okolo 1,5-2A do aku, i ve dnech bez přímého slunce to stíhá dobíjet.
Prvotně použitá absorpční lednice s peltiérem při podstatně nižší užitné hodnotě žrala víc než ta kompresorová. O teplotě piva nemluvě
bye A.
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Ja jsem ted koupil toto
300W ETFE Poloflexibilní 18V monokrystal(Ali...)
Solární nabíjecí panel
monokrystalické křemíkové solární články
Počet článků: 36ks
Jmenovitý výkon: 300W
Účinnost modulu: 25%
Tolerance výkonu: ±5
Napětí naprázdno: 21V
Zkratový proud: 6A
Maximální provozní napětí napájecího bodu: 18V
Maximální provozní proud napájecího bodu: 10A
Míra ozařování: 100 %
Obalový materiál: PET
Chemický typ: EVA
Spojovací krabice: MCA
Konektor: MC4
Životnost: 10 let
Velikost: 1050 * 540 mm
Regulator MPPT s BT
PV max.výkon: 350W
PV Max.napětí: 50V
Max,proud nabíječky (hlavní baterie) :25A
Start II baterie:1A
Systémové napětí:12V
Typ baterie:Utěsněná, GEL, AGM,LiFePO4(Lithium-ion)
Způsob nabíjení:MPPT
Volitelné příslušenství:Snímač teploty
Hmotnost/Rozměry:Monitor,:147x74x40mm
Mam trakční baterie 2x105ah Varta
A na ten druhy výstup z regulatoru napojim trakční 47ah
Panel https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1802b0uZce
Regulator 12V 25A LCD BT NTC https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802b0uZce
300W ETFE Poloflexibilní 18V monokrystal(Ali...)
Solární nabíjecí panel
monokrystalické křemíkové solární články
Počet článků: 36ks
Jmenovitý výkon: 300W
Účinnost modulu: 25%
Tolerance výkonu: ±5
Napětí naprázdno: 21V
Zkratový proud: 6A
Maximální provozní napětí napájecího bodu: 18V
Maximální provozní proud napájecího bodu: 10A
Míra ozařování: 100 %
Obalový materiál: PET
Chemický typ: EVA
Spojovací krabice: MCA
Konektor: MC4
Životnost: 10 let
Velikost: 1050 * 540 mm
Regulator MPPT s BT
PV max.výkon: 350W
PV Max.napětí: 50V
Max,proud nabíječky (hlavní baterie) :25A
Start II baterie:1A
Systémové napětí:12V
Typ baterie:Utěsněná, GEL, AGM,LiFePO4(Lithium-ion)
Způsob nabíjení:MPPT
Volitelné příslušenství:Snímač teploty
Hmotnost/Rozměry:Monitor,:147x74x40mm
Mam trakční baterie 2x105ah Varta
A na ten druhy výstup z regulatoru napojim trakční 47ah
Panel https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1802b0uZce
Regulator 12V 25A LCD BT NTC https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802b0uZce
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Tak teď nevím, je ten panel 300 nebo 100W? Možná ještě míň?Carawann píše:Ja jsem ted koupil toto
300W ETFE Poloflexibilní 18V monokrystal(Ali...)
Solární nabíjecí panel
monokrystalické křemíkové solární články
Počet článků: 36ks
Jmenovitý výkon: 300W
Účinnost modulu: 25%
Tolerance výkonu: ±5
Napětí naprázdno: 21V
Zkratový proud: 6A
Maximální provozní napětí napájecího bodu: 18V
Maximální provozní proud napájecího bodu: 10A
Míra ozařování: 100 %
Obalový materiál: PET
Chemický typ: EVA
Spojovací krabice: MCA
Konektor: MC4
Životnost: 10 let
Velikost: 1050 * 540 mm
Regulator MPPT s BT
PV max.výkon: 350W
PV Max.napětí: 50V
Max,proud nabíječky (hlavní baterie) :25A
Start II baterie:1A
Systémové napětí:12V
Typ baterie:Utěsněná, GEL, AGM,LiFePO4(Lithium-ion)
Způsob nabíjení:MPPT
Volitelné příslušenství:Snímač teploty
Hmotnost/Rozměry:Monitor,:147x74x40mm
Mam trakční baterie 2x105ah Varta
A na ten druhy výstup z regulatoru napojim trakční 47ah
Panel https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1802b0uZce
Regulator 12V 25A LCD BT NTC https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802b0uZce
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 3x80P14S 18650 (~640Ah/34kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
To nebude mít ani 100w ten panel
6,3kWp z toho 3,15kWp jižní fasáda a 3,15kWp jižní střecha, 2ks paralelně MPP SOLAR 5048MK alias King, liion 14S 1kAh++
Re: Nabíjení akumulátoru v karavanu
Drobná chybička se do těch technických údajů sice vloudila, ale soudě dle rozmerů bych mu dal cca 200W.
edit: Uf uf, tak ono je to "Semi-flexible" tak nevím, nevím. Syn taky naletěl a koupil si 20W panel, který dává cca desetinu deklarovaného výkonu. Dušuje se, že ho nepřekládal, ani neroloval, tak nevím jestli je to vlastnost.
edit: Uf uf, tak ono je to "Semi-flexible" tak nevím, nevím. Syn taky naletěl a koupil si 20W panel, který dává cca desetinu deklarovaného výkonu. Dušuje se, že ho nepřekládal, ani neroloval, tak nevím jestli je to vlastnost.