Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Odpovědět
Vladimir Mahr
Příspěvky: 113
Registrován: úte črc 19, 2022 11:35 am
Bydliště: Dobrá u Frýdku-Místku
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9450
Kapacita baterie [kWh]: 30

Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od Vladimir Mahr »

Jako každý uživatel FV jsem dospěl k názoru, že není dostatečně velká a chtěl bych začít s rozšiřováním u baterie. Mám hybridní FV platforma Victron s povolenými přetoky 10 kW. Pořád jsem ve zkušebním režimu a čekám na ČEZ až mi vymění hodiny. Mám jednu baterii skládanou sestavu CALB+BMS -14,4 kWh a tu bych chtěl rozšířit ještě o jeden tentýž kus. A tu směruje moje otázka. ČEZu by nemělo vadit, že zdvojnásobím kapacitu baterie, ale tím, že už od dubna jedu tak nevím zda to nebude vadit bateriím. Jeden kus bude úplně nový a druhý ks bude 4 měsíce starý. Používá se pojem vybalancování baterií, ale to je příliš odborná parketa pro laiky. Co se stane když přidám další kus stejné baterie a nevybalancuji je vzájemně ?
Hybridní fotovoltaika 3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/70, Cerbo GX, Victron EV Charging station na AC out, Wattrouter+900l akmum.nádrž, realizoval MM Craft s.r.o. Ing.Miroslav Matis
Diablo1st
Příspěvky: 1159
Registrován: úte dub 19, 2022 10:33 am
Bydliště: SR MY
Výkon panelů v FVE [Wp]: 10200
Kapacita baterie [kWh]: 28

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od Diablo1st »

Pri LiFePo absolútne nič. V závislosti na vnútornom odpore je možné, že sa niektorá bude nabíjať/vybíjať o niečo viac ako druhá, málokedy sa podarí dosiahnuť presné rozloženie 50/50.
Pred pripojením do systému treba na novej spraviť top balancing a obe batérie nabiť na 100%. Tým by tam nemal byť takmer žiadny vyrovnávací prúd.
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp + 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 2x 17x280Ah Lifepo4 + JK BMS
Vladimir Mahr
Příspěvky: 113
Registrován: úte črc 19, 2022 11:35 am
Bydliště: Dobrá u Frýdku-Místku
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9450
Kapacita baterie [kWh]: 30

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od Vladimir Mahr »

Diablo1st píše: úte črc 30, 2024 10:10 am Pri LiFePo absolútne nič. V závislosti na vnútornom odpore je možné, že sa niektorá bude nabíjať/vybíjať o niečo viac ako druhá, málokedy sa podarí dosiahnuť presné rozloženie 50/50.
Pred pripojením do systému treba na novej spraviť top balancing a obe batérie nabiť na 100%. Tým by tam nemal byť takmer žiadny vyrovnávací prúd.
Moc děkuji za odpověď, zvláště pokud je pro mne takto příznivá.
Hybridní fotovoltaika 3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/70, Cerbo GX, Victron EV Charging station na AC out, Wattrouter+900l akmum.nádrž, realizoval MM Craft s.r.o. Ing.Miroslav Matis
brumlaj
Příspěvky: 1714
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od brumlaj »

Neboli Ti řekl ať je vybalancuješ. Tomu že se při připojení nestane nic bych být Tebou (ne)věřil s velkou rezervou. Záleží na rozdílu napětí akumulátorových sestav. Rada je připoj druhou sestavu přesně v okamžiku kdy bude rozdíl napětí staré a nové blízký nule. Tedy spojíš normálně například záporný pól (připojíš novou ke společnému mínus pólu DC "sběrnice" a v průběhu dne budeš sledovat rozdíl napětí mezi kladnými póly. V okamžiku kdy bude nulový, "vsuneš" pojistku v kladné větvi nového akumulátoru. A dále ať si to dělá co to umí.
Myši umírají v pastích, protože nechápou, že ten sýr není zdarma. (mnou upravené motto jednoho z webů)
Vladimir Mahr
Příspěvky: 113
Registrován: úte črc 19, 2022 11:35 am
Bydliště: Dobrá u Frýdku-Místku
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9450
Kapacita baterie [kWh]: 30

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od Vladimir Mahr »

brumlaj píše: sob srp 03, 2024 11:52 am Neboli Ti řekl ať je vybalancuješ. Tomu že se při připojení nestane nic bych být Tebou (ne)věřil s velkou rezervou. Záleží na rozdílu napětí akumulátorových sestav. Rada je připoj druhou sestavu přesně v okamžiku kdy bude rozdíl napětí staré a nové blízký nule. Tedy spojíš normálně například záporný pól (připojíš novou ke společnému mínus pólu DC "sběrnice" a v průběhu dne budeš sledovat rozdíl napětí mezi kladnými póly. V okamžiku kdy bude nulový, "vsuneš" pojistku v kladné větvi nového akumulátoru. A dále ať si to dělá co to umí.
Děkuji za odpověď i když sklesle. Už se zdálo, že je to uživatelsky na výši a tak jak to píšeš ty, tak je to pouze pro vědátory.
Hybridní fotovoltaika 3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/70, Cerbo GX, Victron EV Charging station na AC out, Wattrouter+900l akmum.nádrž, realizoval MM Craft s.r.o. Ing.Miroslav Matis
Mex
Příspěvky: 543
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od Mex »

Kdybych to dělal já a nebyl bych si jistý, tak bych to propojil přes nějaký odpor, který zajistí, že tam ani při větším rozdílu napětí nepoteče žádný dramatický proud.
Třeba aspoň přes dlouhý drát, nebo nějaký tepelný spotřebič (žárovka, rychlovarka, elektrická plotýnka atd.).
A změřil si přitom kolik tam teče vyrovnávacího proudu.
brumlaj
Příspěvky: 1714
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od brumlaj »

Vladimir Mahr píše: pon srp 05, 2024 1:22 pm...... tak jak to píšeš ty, tak je to pouze pro vědátory.
Ale není, spíš je to o tom, že jsi to ještě nikdy neviděl nikoho dělat. Dát si pozor, ale zase nepodceňovat se. Připravit rozvody a s multimetrem v ruce čekat na správnou chvíli.
Myši umírají v pastích, protože nechápou, že ten sýr není zdarma. (mnou upravené motto jednoho z webů)
Diablo1st
Příspěvky: 1159
Registrován: úte dub 19, 2022 10:33 am
Bydliště: SR MY
Výkon panelů v FVE [Wp]: 10200
Kapacita baterie [kWh]: 28

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od Diablo1st »

Tie veľké prúdy tam sú fakt len keď chceš. Ak obe nabiješ rovnako na 100% (kľudne na 3,5V na článok) bude tam len velmi malý vyrovnávací prúd.
S multimetrom čakať na ideálny okamih mi príde už trošku uletené :lol:
Victron ESS AC Coupling:
2,75kWp on-grid + 3,3kWp + 4,15kWp RS450/100 + MP2 5kVA + 2x 17x280Ah Lifepo4 + JK BMS
jars10
Příspěvky: 45
Registrován: úte lis 23, 2021 1:23 am

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od jars10 »

Bavíte se teoreticky o ideálních podmínkách. Trochu sebetrýznění.
V praxi není problém spojit baterie s rozdílem napětí 1-2V.
Napětí zatížené baterie poklesá a nabíjené stoupá, takže rozdíl se minimalizuje a žádné pyrotechnické efekty se nekonají.
Navíc současné baterie si z krátkodobého nabíjení okolo 1C nic nedělají, takže těch prvních pár desítek vteřin po propojení prožijí v pohodě.
Připojování přes žárovku se dělá při zapojování spotřebičů, kde se nabíjejí velké kapacity s počátečním nulovým napětím.
Tam je rozdíl napětí i okolo 50V a to už dokáže zajiskřit. Zase ale nic tragického. Nejedná se o zkrat.
I=U/R => např při 1V rozdílu musím mít impedanci soustavy 10 miliohm, aby mi proteklo 100A.
brumlaj
Příspěvky: 1714
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od brumlaj »

Tak prakticky
některé z mých 12 let starých článků mají impedanci 0,25 mOhm. (měřeno)
ve stringu jsou 4 paralelně, 16 sériově. Výsledek je tedy, počítám-li správně 1mOhm. (zanedbávám spojky)
rozdíl vybité/nabité baterie je (3,3-3,1)*16=3,2V
vyrovnávací proud tedy (byť krátce) po spojení bude 3,2/0,001=3200A
kapacita každého stringu je nominálně 1200Ah takže 3C je v pohodě, ale jaké pojistky použít? Kdo chce rukou spínat proud 3200A? Už jste viděli přivařenou nožovou pojistku k pojistkovému spodku?

Jo a pokud by někdo zpochybňoval impedanci, tak první nalezený odkaz na datašít:
EVE-3-2V-304AH.pdf
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Myši umírají v pastích, protože nechápou, že ten sýr není zdarma. (mnou upravené motto jednoho z webů)
jars10
Příspěvky: 45
Registrován: úte lis 23, 2021 1:23 am

Re: Rozšíření kapacity baterie u hybridní FV

Příspěvek od jars10 »

brumlaj píše: pon srp 05, 2024 9:57 pm vyrovnávací proud tedy (byť krátce) po spojení bude 3,2/0,001=3200A
kapacita každého stringu je nominálně 1200Ah takže 3C je v pohodě, ale jaké pojistky použít? Kdo chce rukou spínat proud 3200A? Už jste viděli přivařenou nožovou pojistku k pojistkovému spodku?
Podával bych reálné informace k věci bez emočního zabarvení.
Psal jsem o rozdílu 1-2V, nikoliv 3,2V.
Vladimir psal o tom, že má jeden aku 14,4kWh, tj. předpoklad je 280Ah při 48V a chce připojit druhý ekvivalentní.
O spínání rukou jsem neviděl, že by někdo psal. Vždy nástrojem.
Ano, přivařenou pojistku jsem viděl. Ale zkratem na 48V aku 5x300Ah vlastní blbostí při mých začátcích. Nikoliv výše diskutovaným propojením.
Nožová pojistka (obecně pojistka) má velkou rezervu ve své přetížitelnosti a setrvačnosti. Už se to diskutovalo a myslím, že i tady. Připojovat jeden 280Ah akupack 100A pojistkou je u 10kW FVE nereálné. Tam bych očekával pojistku cca 250A.
Pokud vezmu impedanci jednoho článku 0,18mOhm, tak jen spojení článků vychází na 32x0,18=5,76mOhm (počítám celý obvod). K tomu propojky, šroubové spoje, přívodní kabely, pojistky, ... Proto jsem psal o impedanci cca 10 mOhm. Proud 100A na 1V jsem dával jako zjednodušený příklad.
Při průtoku proudu na odporu vzniká úbytek napětí úměrný jeho velikosti. Při proudu 1C=280A je tak vypočtený úbytek 280*0,01=2,8V.
Tento úbytek je "samoregulační", protože čím je větší proud, tím je větší úbytek a tím menší rozdíl napětí jednotlivých aku. A naopak. To znamená, že vyrovnávací proud 1C tam při počátečním rozdílu 1-2V nikdy nepoteče.
Nejedná se o nabíjení prázdných kapacitorů, takže ani náběhová hrana proudu nebude nijak vybočovat.
Proto tvrdím, že žádné svařování se na těchto aku při rozdílu napětí 1-2V konat nebude. Naopak bude po spojení relativně dlouho trvat, než si aku samy vyrovnají SOC.
Mnohem rychleji lze pak SOC srovnat dobíjením už spojených aku.
U velkých aku s hodně jinými parametry budou hodnoty pochopitelně vycházet mnohem hůř. Toto ale nebylo obsahem dotazu.
Odpovědět

Zpět na „Montážní poradna“