Náklady na EV nejsou dobíjení

tygr
Příspěvky: 5
Registrován: ned črc 21, 2024 5:07 pm

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od tygr »

Momo píše: čtv srp 22, 2024 8:25 am Rád bych využil přítomnosti tygra a jeho schopností ekonomické analýzy a práci v excelu, jak v tabulkách, tak v grafech.
Teď prodal Konu a bude mít Teslu.

Pod jedním videem electrodada napsal:
baterie elektromobilu vydrží minimálně 1500 cyklů. Za sdílení budou peníze a za ty si koupíte nové auto dřív, než baterie odejde.
A dostal hned osm lajků, takže jistě vyjevil obecně známou pravdu.
Na to jsem napsal:
Dovolte trochu matematiky.
Říkáte 1500 cyklů. Dejme tomu kapacita baterie 80 kWh, ale nenabíjet do 100 %, spíše do 80 % a nevybíjet do 0 %. Dobře, takže využitelná kapacita pro cyklování 60 kWh.
1.500 cyklů x 60 kWh = 90.000 kWh.
Cena auta, dejme tomu tesly, hrubě orientačně 1M Kč, raději méně. Zanedbáme, že tesla tu funkci nepodporuje.
1.000.000 Kč / 90.000 kWh = 11 Kč/kWh.
Opravdu vám někdo dá 11 Kč/kWh? Kde jsou distribuční poplatky? Budiž, můžete koupit za zápornou cenu, ale zaplatíte distribuci.
Dělám někde chybu???
Již bohužel bez odpovědi.

Prosím o popsání ekonomického modelu, jak na 1500 cyklech vydělat na nové auto, dejme tomu milion.

Ona ta baterka vydrží jistě mnohem více než 1500 cyklů, ale fakt by mě zajímalo za jak dlouho ten milion vydělám.
Takže pár věcí:
- elektriku budu jenom vyrábět, nebo i kupovat?
- kde a za kolik budu elektriku prodávat?
- a hlavně - za jak dlouho budu mít ten milion
Jan Hicl z DeltaGreen říkal, že cena za kWh už byla v minulosti mnohem větší (samozřejmě jenom občas), ale mluví o zajímavých číslech.
https://youtu.be/oCwq6uR866Y
Když bych neuvažoval nové aut za nesmyslný milion, ale podíval se na něco kolem 400.000, tak by to vyšlo lépe. Za 5kč/kwh už jsem několikrát prodával.
Při prodeji se neplatí distribuce.
Vyrovnávání sítě ale zatím není v provozu tak uvidíme.
Momo
Příspěvky: 892
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Momo »

tygr píše: sob zář 14, 2024 12:36 pm Jan Hicl z DeltaGreen říkal, že cena za kWh už byla v minulosti mnohem větší (samozřejmě jenom občas), ale mluví o zajímavých číslech.
https://youtu.be/oCwq6uR866Y
Když bych neuvažoval nové aut za nesmyslný milion, ale podíval se na něco kolem 400.000, tak by to vyšlo lépe. Za 5kč/kwh už jsem několikrát prodával.
Při prodeji se neplatí distribuce.
Vyrovnávání sítě ale zatím není v provozu tak uvidíme.
Pokud jde o cenu, tak na spotu jsem začal prodávat v 08/2022 a PRŮMĚRNÁ cena v tom měsíci byla přes 10 Kč/kWh. Všechno jde zpětně dohledat na OTE. I těch 5 Kč/kWh je dávno pryč.

Podle mě auto za 500k nebude připravené na V2G neob V2H, které by bylo pro spekulování na cenu potřeba.
A pak, i kdybych měl třeba 50 kWh v baterkách v autě, narazím na povolený výkon nebo na výrobní možnosti měniče, dejme tomu 10 kW, takže tu baterku bych vybíjel 5 hodin. Občas se najde na spotu pěkná cena, zvlášť poslední dobou večer, ale to je třeba jenom hodinu nebo dvě.

Při prodeji si sice neplatí distribuce, ale při nákupu ano. To brání spekulacím typu nákup/prodej.

Hicl spíš než na prodeji na spotu spekuluje na vyrovnávání aktuální bilance. Nicméně ty love jdou pro něj, ne pro jeho zákazníky.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
rob.brno
Příspěvky: 28
Registrován: sob zář 03, 2022 10:51 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od rob.brno »

Auto není nutné na V2X nijak připravovat, pouze musí být "ochotno! si nechat nabíjet a vybíjet baterii zvenčí např. solárním střídačem.
Momo
Příspěvky: 892
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Momo »

rob.brno píše: sob zář 21, 2024 5:47 pm Auto není nutné na V2X nijak připravovat, pouze musí být "ochotno! si nechat nabíjet a vybíjet baterii zvenčí např. solárním střídačem.
Můžeme si hrát se slovíčky příprava/ochota.
Nicméně aut pro V2x asi moc není, bazarová auta tím spíš. Ani ta tygrovo tesla, co se tím údajně zaplatí a bude nová, to neumožňuje. Možná tak nějací asiati v poslední době.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 41
Registrován: úte srp 24, 2021 7:10 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od marko250 »

Momo píše: sob zář 21, 2024 8:57 pm
rob.brno píše: sob zář 21, 2024 5:47 pm Auto není nutné na V2X nijak připravovat, pouze musí být "ochotno! si nechat nabíjet a vybíjet baterii zvenčí např. solárním střídačem.
Můžeme si hrát se slovíčky příprava/ochota.
Nicméně aut pro V2x asi moc není, bazarová auta tím spíš. Ani ta tygrovo tesla, co se tím údajně zaplatí a bude nová, to neumožňuje. Možná tak nějací asiati v poslední době.
>rob má pravdu,jen si to musí nechat líbit. Zhruba za týden to tady mohu reálně potvrdit,koupil jsem si jedno zařízení ,které by mělo umět tahat z Tesly až 4kW.Jedinou podmínkou je,že bude nabitá mezi 20-95%. Výstupem je čistý sinus 230VAC 2x16A.
panely 16kWp,baterka LiFePo4 784Ah/42kWh,měnič XTH 8000-48V
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 41
Registrován: úte srp 24, 2021 7:10 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od marko250 »

Tak potvrzuji,že vše funguje jak má: https://www.youtube.com/watch?v=e0miWVy36uU
panely 16kWp,baterka LiFePo4 784Ah/42kWh,měnič XTH 8000-48V
Momo
Příspěvky: 892
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Momo »

Až na těch 1500 USD to vypadá použitelně.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 41
Registrován: úte srp 24, 2021 7:10 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od marko250 »

Momo píše: ned úno 02, 2025 11:43 am Až na těch 1500 USD to vypadá použitelně.
23000 s referalem+ 5740 clo a dph. Za mě je to za cenu klasického 4kW spalovacího invertoru bez doprovodných neduhů.
panely 16kWp,baterka LiFePo4 784Ah/42kWh,měnič XTH 8000-48V
Uživatelský avatar
vk_1
Příspěvky: 491
Registrován: stř říj 27, 2021 1:24 am
Bydliště: Liberec

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od vk_1 »

marko250 píše: ned úno 02, 2025 10:08 am Tak potvrzuji,že vše funguje jak má: https://www.youtube.com/watch?v=e0miWVy36uU
Jsem netušil, že to jde takhle u Tesly udělat. Díky za info :)
Je to teda spíš hack, takže to je pro lidi, kdo se nebojí o záruku na auto. Ale pěkný.
Uživatelský avatar
Youda
Příspěvky: 263
Registrován: čtv zář 09, 2021 4:46 pm

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Youda »

marko250 píše: ned úno 02, 2025 10:08 am Tak potvrzuji,že vše funguje jak má: https://www.youtube.com/watch?v=e0miWVy36uU
Tak to je parádní věcička!
Díky, že jsi to otestoval Marko :)

Zkouknul jsem videa i popisy na stránkách prodejce (https://teslaunch.net/products/v2l-disc ... an-version) a je to vlastně emulátor CSS2 nabíječky, dohromady s HV invertorem.

Emulátor donutí EVčko, aby seplo stykač, který přivede na DC piny přímo těch 400V DC z trakční baterie tím, že mu nalže, že se bude nabíjet.
Místo nabíjení se pak těmi 400V ale krmí střídač. Za ty prachy paráda :)

Do budoucna by to mohlo jít i dobře hacknout:
Paralelně by se připojily bateriové svorky nějakého HV hybridního střídače, plus by se k tomu dodělal emulátor BMSky, který by tomu hybridu říkal, jaké je napětí baterie a provozní stavy. Hybrid by pak baterku auta mohl nabíjet z panelů a vybíjet dle potřeby. Interní 4kW střídač by se vůbec nevyužil.

PS: jestli to emuluje univerzální CCS2 nabíječku, tak by to dokonce mělo fungovat i s ostatníma EVčkama. Až pojede okolo někdo v ID4, tak to určitě vyzkoušej.

EDIT: Mimochodem, emulátor CCS2 nabíječky není vůbec jednoduchá věc. Musí obsahovat tzv PowerLineCommunication modem, počítač s IP stackem a dokonce se tam posílají i certfikáty tam a zpět, za účelem ověření komunikace. S jednoduchostí AC wallboxů se CCS2 vůbec nedá srovnat, je to úplně jiný level.
Mex
Příspěvky: 497
Registrován: pát zář 15, 2023 1:28 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Mex »

Je to trochu zvláštní.
Myslím si, že to vyžaduje od té Tesly podporu. A že nemusí platit, že to budou umět všechny Tesly.
Ani že to tak bude fungovat i do budoucna.
A už vůbec ne, že by to bylo obecné řešení pro jakékoli auto s CCS2.
Nechce se mi věřit, že by si auto nehlídalo hodnotu a směr proudu, který teče mezi nabíječkou a baterkou.

Udivuje mě, že na displeji ta Tesla psala, že nabíjí.
Tak podle toho by to vypadalo, že to fakt neví a je to opravdu jenom hack.
Ovšem v tom případě bych se trochu bál o životnost toho zařízení, protože jeho funkčnost by mohla skončit s prvním upgrade SW té Tesly.
dako
Příspěvky: 174
Registrován: stř črc 26, 2023 6:13 pm
Bydliště: Ostrava!!!
Výkon panelů v FVE [Wp]: 2400
Kapacita baterie [kWh]: 15

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od dako »

Youda píše: ned úno 02, 2025 4:58 pm
Do budoucna by to mohlo jít i dobře hacknout:
Paralelně by se připojily bateriové svorky nějakého HV hybridního střídače, plus by se k tomu dodělal emulátor BMSky, který by tomu hybridu říkal, jaké je napětí baterie a provozní stavy. Hybrid by pak baterku auta mohl nabíjet z panelů a vybíjet dle potřeby. Interní 4kW střídač by se vůbec nevyužil.

PS: jestli to emuluje univerzální CCS2 nabíječku, tak by to dokonce mělo fungovat i s ostatníma EVčkama. Až pojede okolo někdo v ID4, tak to určitě vyzkoušej.

EDIT: Mimochodem, emulátor CCS2 nabíječky není vůbec jednoduchá věc. Musí obsahovat tzv PowerLineCommunication modem, počítač s IP stackem a dokonce se tam posílají i certfikáty tam a zpět, za účelem ověření komunikace. S jednoduchostí AC wallboxů se CCS2 vůbec nedá srovnat, je to úplně jiný level.
No, nevím jestli je to pravý hack, spíš "problém" Tesly, protože dovolí směr toku proudu směrem ven. Tenhle "hack" se nepodařil ani u aut japonské provincie např. Mitsubishi eMiev, Nisan Leaf 1, a to se bavíme o autech skoro 15let starých. Problém bylo, že jednotka nedovolila opačný směr proudu. Jak prosté. Jediný "hack" který šel, bylo připojení přímo na svorky střídače motoru při "nastartovaném" autě,na to stačí připojit na jakákoliv solarní střídač v režimu offgrid a máte 230V/50Hz k dispozici (dle výkonu střídače), ale tohle se asi nepočítá. Tohle není záměr téhle diskuze.

Nevím, co je CCS2 (asi Tesla), existuje evropský standart CCS a to bud type 1 (1f systém v režimu Mennekes) nebo type 2 (3f Mennekes) a ty jsou celkem, vč. DC režimu volně popsané (oproti japonskému Chademo, které je licencované), nemělo by to být nic složitého.

Takže bych se dopředu moc neradoval, že to bude nějaký standard "hack", možná v US, ale tady v EU, kde jsou normy EHK, a různá nařízení EK takové jaké jsou, tomu bych moc neveřil.

Ono stačí pak aktualizovat "firmware", v Tesle jako v autě, né v té krabici, jak říká pan v tom videu, a je z toho cihla za 30papíru.
Uživatelský avatar
Youda
Příspěvky: 263
Registrován: čtv zář 09, 2021 4:46 pm

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Youda »

Připojení na svorky pro motor by asi nevadilo, ikdyž do rozborky celého auta se většině majitelů jistě nebude chtít. Zároveň také ale neznám úplně moc offgrid střídačů, které by měly vstup na 400V baterku, tak aby mohly EV používat v režimu nabíjení i vybíjení. Takže u offgrid střídače by to šlo napojit pouze na MPPT vstup, což bych popravdě ale moc nedoporučoval. Za prvé by to bylo napojení jen k vybíjení, za druhé by proudová ochota baterky (1000+A) ten MPPT vstup asi ve vteřině odpálila. Pro 400V baterku je prostě lepší sáhnout po hybridech, které jsou na to připravené. To, že se pak budou třeba používat zcela bez připojení k DS už je jiná věc.

CCS2 aka Combined Chaging System Type 2 je evropský standard pro DC nabíjení elektromobilů. Popsán je v souboru několika IEC norem.
ccs2.jpg
Type2-and-ccs2-1024x357.png
Subimage5.png
CHAdeMO je asijský standard DC nabíjení. A je zase CCS1 je americký standard DC nabíjení. Tesla má vlastní standard, který se jmenuje NACS. Auta určená do EU ale Tesla prodává vybavená CCS2, tak aby je bylo možné nabíjet na evropských nabíječkách aniž by bylo potřeba používat redukce a mezikusy.

Samozřejmě je možné, že Markova "vybíječka" aktuálně emuluje CCS2 nabíječku v režimu, kterému rozumí jen auta od Tesly (na webu prodejce je uvedeno, že krabička funguje s modely S,3,X,Y bez omezení roku výroby). Na druhou stranu, když už to číňan vyráběl, bylo pro něj určitě jednodušší udělat ten emulátor univerzální. Třeba tím, že zkopíroval to jak se chovají standardní DC nabíječky ABB Terra a další.

Však on nám to Marko jistě řekne, jak dopadnou testy s dalšími auty ;)

PS:
1) Jasně, s vozidly která vůbec nemají možnost DC nabíjení, nebo s vozidly která mají CCS1 či CHAdeMO to chodit nebude určitě, protože do těch se to nedá ani zasunout a i kdyby to tam vrazit šlo, tak nemají ten správný komunikační protokol.

2) DC nabíjení je skutečně "tricky" a i dnes se stává, že když výrobci EV uvedou nový model auta, tak nemusí chodit se všemi DC nabíječkami a občas je potřeba udělat v nabíječce firmware update. Pravidlem to není, ale stát se to skutečně může.
Momo
Příspěvky: 892
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Momo »

To jsem si myslel už prve. Právě propagátoři tesly opakují, že mají aktualizace firmwaru auta několikrát do měsíce. Stačí, aby se Elon špatně vyspal a jednoduše to vybíjení znemožní.

Zajímavé je to, že to umožňuje vybíjení auta jenom v určitém rozsahu SOC, třeba 20-85 % SOC. Nepamatuju si, znova na to koukat nebudu. Počítám, že ta krabička takto není nastavena, že toto určuje auto. A možná toto je klíčem k pochopení, jak to vlastně funguje. Já bych chtěl mít možnost vybíjet od 100 %, i když všichni doporučují pravidelně nabíjet jenom do 80 %. Náhodou to o procento přešvihnu a už z toho nedostanu elektriku.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
jahodovák
Příspěvky: 413
Registrován: stř dub 07, 2021 9:01 am
Výkon panelů v FVE [Wp]: 6
Kapacita baterie [kWh]: 40

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od jahodovák »

tak si kup auto co to umí...
7,4 kwp,aexpert 8kw,power jack 10kw,lion a lifepo4 40 kwh
Uživatelský avatar
marko250
Příspěvky: 41
Registrován: úte srp 24, 2021 7:10 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od marko250 »

Momo píše: pon úno 03, 2025 8:19 am To jsem si myslel už prve. Právě propagátoři tesly opakují, že mají aktualizace firmwaru auta několikrát do měsíce. Stačí, aby se Elon špatně vyspal a jednoduše to vybíjení znemožní.

Zajímavé je to, že to umožňuje vybíjení auta jenom v určitém rozsahu SOC, třeba 20-85 % SOC. Nepamatuju si, znova na to koukat nebudu. Počítám, že ta krabička takto není nastavena, že toto určuje auto. A možná toto je klíčem k pochopení, jak to vlastně funguje. Já bych chtěl mít možnost vybíjet od 100 %, i když všichni doporučují pravidelně nabíjet jenom do 80 %. Náhodou to o procento přešvihnu a už z toho nedostanu elektriku.
Od 20-95% musí být rozsah pro použití 32A vybíjení.Pod 20% se tesla vždy chová tak,že vypne funkce přidružené,aby nedošlo k dalšímu rychlému poklesu,jako sentry a kemp mód.
panely 16kWp,baterka LiFePo4 784Ah/42kWh,měnič XTH 8000-48V
josse
Příspěvky: 902
Registrován: pon dub 19, 2021 10:37 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od josse »

A tohle znáte?
https://openinverter.org/forum/viewtopi ... 646#p76646

Je tam více aut, a je tam kolik vám to dokáže z auta odčerpat, než to auto přeruší... Youda na to šel správně, hack už existuje, a je to na skoro každé auto, otázka je kolik Ah... To že auto neumí v2g,l,h je spíš chybějí ikona infotainmentu, že zobrazuje nabíjení místo vybíjení.

Konečně se zase potvrdilo, že automobilky jsou lháři ulhaní a je lepší aby se do těch firmware nevrtali, jestli se do toho automobilky budou vrtat tak jedině, že to odpojí po první odčerpané 1Ah...
3,6kWp GWL Poly + 8,82kWp Canadian Mono, 3x PIP4048MS, 4x80P14S = 4480Cells 18650 (~840Ah/44kWh)
Elektrárna: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=3
TČ: https://emoncms.trenet.org/dashboard/view?id=21
Odpovědět

Zpět na „Elektromobily“