Náklady na EV nejsou dobíjení

tygr
Příspěvky: 5
Registrován: ned črc 21, 2024 5:07 pm

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od tygr »

Momo píše: čtv srp 22, 2024 8:25 am Rád bych využil přítomnosti tygra a jeho schopností ekonomické analýzy a práci v excelu, jak v tabulkách, tak v grafech.
Teď prodal Konu a bude mít Teslu.

Pod jedním videem electrodada napsal:
baterie elektromobilu vydrží minimálně 1500 cyklů. Za sdílení budou peníze a za ty si koupíte nové auto dřív, než baterie odejde.
A dostal hned osm lajků, takže jistě vyjevil obecně známou pravdu.
Na to jsem napsal:
Dovolte trochu matematiky.
Říkáte 1500 cyklů. Dejme tomu kapacita baterie 80 kWh, ale nenabíjet do 100 %, spíše do 80 % a nevybíjet do 0 %. Dobře, takže využitelná kapacita pro cyklování 60 kWh.
1.500 cyklů x 60 kWh = 90.000 kWh.
Cena auta, dejme tomu tesly, hrubě orientačně 1M Kč, raději méně. Zanedbáme, že tesla tu funkci nepodporuje.
1.000.000 Kč / 90.000 kWh = 11 Kč/kWh.
Opravdu vám někdo dá 11 Kč/kWh? Kde jsou distribuční poplatky? Budiž, můžete koupit za zápornou cenu, ale zaplatíte distribuci.
Dělám někde chybu???
Již bohužel bez odpovědi.

Prosím o popsání ekonomického modelu, jak na 1500 cyklech vydělat na nové auto, dejme tomu milion.

Ona ta baterka vydrží jistě mnohem více než 1500 cyklů, ale fakt by mě zajímalo za jak dlouho ten milion vydělám.
Takže pár věcí:
- elektriku budu jenom vyrábět, nebo i kupovat?
- kde a za kolik budu elektriku prodávat?
- a hlavně - za jak dlouho budu mít ten milion
Jan Hicl z DeltaGreen říkal, že cena za kWh už byla v minulosti mnohem větší (samozřejmě jenom občas), ale mluví o zajímavých číslech.
https://youtu.be/oCwq6uR866Y
Když bych neuvažoval nové aut za nesmyslný milion, ale podíval se na něco kolem 400.000, tak by to vyšlo lépe. Za 5kč/kwh už jsem několikrát prodával.
Při prodeji se neplatí distribuce.
Vyrovnávání sítě ale zatím není v provozu tak uvidíme.
Momo
Příspěvky: 820
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Momo »

tygr píše: sob zář 14, 2024 12:36 pm Jan Hicl z DeltaGreen říkal, že cena za kWh už byla v minulosti mnohem větší (samozřejmě jenom občas), ale mluví o zajímavých číslech.
https://youtu.be/oCwq6uR866Y
Když bych neuvažoval nové aut za nesmyslný milion, ale podíval se na něco kolem 400.000, tak by to vyšlo lépe. Za 5kč/kwh už jsem několikrát prodával.
Při prodeji se neplatí distribuce.
Vyrovnávání sítě ale zatím není v provozu tak uvidíme.
Pokud jde o cenu, tak na spotu jsem začal prodávat v 08/2022 a PRŮMĚRNÁ cena v tom měsíci byla přes 10 Kč/kWh. Všechno jde zpětně dohledat na OTE. I těch 5 Kč/kWh je dávno pryč.

Podle mě auto za 500k nebude připravené na V2G neob V2H, které by bylo pro spekulování na cenu potřeba.
A pak, i kdybych měl třeba 50 kWh v baterkách v autě, narazím na povolený výkon nebo na výrobní možnosti měniče, dejme tomu 10 kW, takže tu baterku bych vybíjel 5 hodin. Občas se najde na spotu pěkná cena, zvlášť poslední dobou večer, ale to je třeba jenom hodinu nebo dvě.

Při prodeji si sice neplatí distribuce, ale při nákupu ano. To brání spekulacím typu nákup/prodej.

Hicl spíš než na prodeji na spotu spekuluje na vyrovnávání aktuální bilance. Nicméně ty love jdou pro něj, ne pro jeho zákazníky.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
rob.brno
Příspěvky: 16
Registrován: sob zář 03, 2022 10:51 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od rob.brno »

Auto není nutné na V2X nijak připravovat, pouze musí být "ochotno! si nechat nabíjet a vybíjet baterii zvenčí např. solárním střídačem.
Momo
Příspěvky: 820
Registrován: pon říj 10, 2022 10:27 am

Re: Náklady na EV nejsou dobíjení

Příspěvek od Momo »

rob.brno píše: sob zář 21, 2024 5:47 pm Auto není nutné na V2X nijak připravovat, pouze musí být "ochotno! si nechat nabíjet a vybíjet baterii zvenčí např. solárním střídačem.
Můžeme si hrát se slovíčky příprava/ochota.
Nicméně aut pro V2x asi moc není, bazarová auta tím spíš. Ani ta tygrovo tesla, co se tím údajně zaplatí a bude nová, to neumožňuje. Možná tak nějací asiati v poslední době.
3x Victron MP2 48/5000, 3x MPPT 150/100, Cerbo GX (s NodeRED),
15 kWp na ploché střeše = 5 kWp východ (15°) + 5 kWp jih (37°+43°) + 5 kWp západ (15°),
baterie 3 packy, celkem 23 kWh skládané na 48 V 16s.
Odpovědět

Zpět na „Elektromobily“