Innogy - "příplatek za výrobnu" - stížnost ERÚ

Excelent
Příspěvky: 66
Registrován: pát kvě 13, 2022 9:34 pm
Výkon panelů v FVE [Wp]: 9600
Kapacita baterie [kWh]: 17

Re: Innogy - "příplatek za výrobnu" - stížnost ERÚ

Příspěvek od Excelent »

jbb píše: stř črc 31, 2024 10:56 pm Asi máte špatnou představivost... Opravdu zvýšení ceny uhlí o cca 250 Kč/q není nuceni k něčemu?
Každý máme představivost jinou ;)
Já topím uhlím a zvýšení jeho ceny neslavím.
Ale rozumím důvodům, které k tomu vedou a respektuji "pokutu" za fosil.
Tedy stále mám možnost volby (mám i plyn a dřevo) a zatím volím tuto i s následky se zdražením.
Časem třeba budu donucen jinak nebo to sám přehodnotím, uvidíme co přinese budoucnost.
Solax X3 Hybrid G4 10.0-D + 17,4 kWh LiFePo4 (3* Solax TriplePower T58)
21 panelů x 455Wp = 9,6kWp, 2 stringy, vše na čistý jihozápad
MiniPC NUC + Home Assistant + Grafana + Node red + Shelly věci
Virtuální baterie od ČEZu
mkh
Příspěvky: 6
Registrován: sob kvě 20, 2023 7:10 am

Re: Innogy - "příplatek za výrobnu" - stížnost ERÚ

Příspěvek od mkh »

mirekcafa píše: pát črc 19, 2024 2:05 pm tohle je možná lepší odůvodnění než ukazovat prstem na souseda s ostrovem

Firma bezDodavatele žádné speciální poplatky zavádět nebude. „Pro majitele solárních elektráren, kteří mají chytré řídicí systémy, poskytujeme slevu na služby obchodu, respektive platí nižší poplatky. Díky řídicím systémům monitorujeme spotřebu těchto zákazníků v reálném čase a můžeme tak na změny proti predikci včas reagovat. To vede ke snížení nákladů na řízení odchylky, které se pak promítají do nižších poplatků,“ uvedl Libor Holub, člen představenstva společnosti bezDodavatele.
Speciální poplatek zavádět nebudou, protože si ho dali rovnou do ceny za služby obchodu, viz jejich dopis ohledně změny smluvních podmínek. Žádné slevy ale zdražení!


Praha 30. 11. 2023

Věc: Změna ceny a smluvních podmínek k 1. 1. 2024

Milý zákazníku bezDodavatele,
těší nás, že jste mohl spolu s ostatními zákazníky bezDodavatele v letošním roce naplno využít poklesu cen elektřiny a zemního plynu. Ty se dlouhodobě nacházejí hluboko pod vládním stropem. Vlastností spotových a měsíčních cen je, že na změny na trhu reagují okamžitě. Produkty Naše energie a Naše energie na měsíc tuto skutečnost bezezbytku potvrdily i v letošním roce. Tentokrát významně ve Váš prospěch.
Rok 2024 přinese opět spoustu změn. Od 1. ledna 2024 přestává platit Nařízení vlády č. 298/2022 Sb. o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci, které stanovilo vládní strop. Vrací se platby za obnovitelné zdroje a z rozhodnutí Energetického regulačního úřadu se zvyšují regulované platby. Do konce roku 2023 předpokládáme, že také dojde ke schválení novely Energetického zákona, která, bohužel, znemožní uzavírat nové smlouvy s dynamickými cenami (produkt Naše energie) pro zákazníky s neprůběhovým měřením, i po ukončení Nařízení vlády. Veškeré potřebné informace o produktových řadách, které bezDodavatele pro své Zákazníky připravil naleznete zde.
Změny v cenách od 1. ledna 2024:
ELEKTŘINA – produkt Naše energie a Naše energie na měsíc
U elektřiny u jednotarifních distribučních sazeb D01d a D02d snižujeme denní plat z částky 4,18 Kč bez DPH (5,06 Kč s DPH) na částku 2,70 Kč bez DPH (3,27 Kč s DPH). Vycházíme tak vstříc zájemcům o naše produkty, kteří mají nižší spotřebu energií.

U elektřiny u odběrných míst s průběhovým měřením u produktu Naše energie zvyšujeme cenu za služby obchodu z částky 300 Kč/MWh bez DPH (363 Kč/MWh vč. DPH) na cenu 450 Kč/MWh bez DPH (544,50 Kč/MWh vč. DPH). U odběrných míst s neprůběhovým měřením (typ měření „C“) zůstávají ceny za služby obchodu beze změny. Důvodem zvýšení ceny služeb obchodu pro průběhová měření (odběrná místa s instalovanou fotovoltaikou) jsou vyšší náklady na odchylku. Výši nákladů na odchylku pro informaci uvádíme v našich cenících.

ZEMNÍ PLYN - produkt Naše energie a Naše energie na měsíc

U zemního plynu v pásmu spotřeby do 1,89 MWh/rok tak jako u elektřiny snižujeme denní plat z částky 4,18 Kč bez DPH (5,06 Kč s DPH) na částku 2,70 Kč bez DPH (3,27 Kč s DPH). I zde vycházíme vstříc zájemcům o naše produkty, kteří mají nižší spotřebu energií. Cena za služby obchodu se nemění.
Výše uvedené změny jsou promítnuty v nových cenících Naše energie a Naše energie na měsíc. Zobrazit si je můžete kliknutím na název produktu.

VAŠE ENERGIE – výkup přebytků z výrobny provozované bez licence, tzv. mikrozdroj
V důsledku vyšších nákladů na odchylku zároveň zvyšujeme cenu za službu výkupu elektřiny pro výrobce bez licence, tzv. mikrozdroje na částku 450 Kč/MWh bez DPH (544,50 Kč/MWh vč. DPH). Nové podmínky výkupu přebytků elektřiny vyrobené fotovoltaickou elektrárnou bez licence naleznete zde.
Změny v produktové nabídce
Bezprostředně po skončení platnosti Vládního nařízení vejde v účinnost novela energetického zákona, která zakazuje, aby zákazníci s odběrnými místy s neprůběhovým měřením uzavírali s dodavateli smlouvy s dynamickým tarifem (produkt Naše energie). Proto u zákazníků s neprůběhovým měřením s produktem Naše energie na měsíc nedojde k přechodu na dynamický tarif, jak j bylo původně smlouvou sjednáno. V platnosti zůstane produkt Naše energie na měsíc s novými podmínkami, které již plně respektují nové požadavky energetického zákona.
S ohledem na to, že se zároveň produkt Naše energie na měsíc u zákazníků setkal s nebývalou pozitivní odezvou, zůstane v naší nabídce i nadále.
Pro přesné stanovení spotřeby u odběrných míst s měřením typu C doporučujeme nahlásit samoodečet k 31.12. a to ve lhůtě do 30 kalendářních dní u elektřiny a do 14 dní u plynu. U zákazníků s průběhovým měřením (typ B) samoodečet nelze přijmout.
Při nahlašování samoodečtů můžete použít webové rozhraní pro distribuční území ČEZ distribuce (elektřina), GasNet (zemní plyn), pro rychlejší komunikaci. V ostatních případech lze samoodečet zadat přes Můj účet.
Jako zákazník v postavení spotřebitele a/nebo podnikající fyzická osoba, máte možnost v případě nesouhlasu s výše popsanými změnami, právo bez postihu vypovědět závazek ze Smlouvy kdykoliv do desátého dne přede dnem účinnosti změny. Výpověď je účinná ke dni bezprostředně předcházejícímu dni účinnosti změny.

S pozdravem

Váš tým bezDodavatele a.s.
ClonyXXL
Příspěvky: 333
Registrován: čtv úno 02, 2023 9:51 am

Re: Innogy - "příplatek za výrobnu" - stížnost ERÚ

Příspěvek od ClonyXXL »

jbb píše: čtv črc 18, 2024 10:56 pm Dovolil jsem si aktuální téma s Innogy "vypíchnout" do vlastního tématu. Chápu, že možná je to nezastavitelný trend, ale pokud ano, měl by postihovat úplně jiné (mnohem větší) spektrum zákazníků. Nakonec jistě budeme (všichni) platit jiné ceny léto/zima a možná i jiné ceny za "málo" a za "hodně" elektřiny, ale nechápu, proč by se to mělo svézt jen po lidech s výrobnou.

A i když si nemyslím, že to k něčemu asi bude, rozhodl jsem se "přiložit ruku k dílu". Tedy tu stížnost na ERÚ jsem napsal a poslal. Pokud chcete, můžete poslat dosti stejnou - adresa jest podatelna@eru.gov.cz, ale podle správního řádu byste měli stížnost elektronicky podepsat (či myslím že poslání datovkou by taky stačilo).

Jsem docela psavý, takže jsem do stížnosti použil nejen racionální argumenty, ale i ty zelené :roll: Níže tedy pro inspiraci, pokud byste měli chvilku, bylo by fajn počet stížností co ERÚ za rok dostal (cca 1000) trošku zvednout, když už tuto instituci platíme! O výsledku (bude-li) budu samozřejmě informovat.
ERÚ
Masarykovo náměstí 91/5
586 01 Jihlava

Věc: Podnět podle správního řádu proti Innogy

XXX, 18.7.2024

Vážení,
Dne 1.7.2024 Innogy a.s. (dále Dodavatel) uveřejnil nové tarify, v rámci kterých hodlá účtovat příplatek 562 Kč/MWh odebrané elektřiny u tarifů fixních a 453 Kč/MWh odebrané elektřiny u tarifů spotových u uživatelů s výrobnou elektřiny registrovanou u OTE. Tento příplatek odůvodňuje „ztíženou předvídatelnosti spotřeby [u těchto zakazníků]. Zdůrazňuji, že Dodavatel nijak neřeší výši výroby u jednotlivých zákazníků a ani samotnou výrobou nijak dále neargumentuje, argumentuje pouze spotřebou.

Domnívám se, že postup Dodavatele postihující pouze určitou skupinu zákazníků je diskriminační, porušující pravidla volné hospodářské soutěže, předvídatelnosti tržního prostředí i dobrých mravů a nesoucí všechny znaky nekalých praktik a to z těchto důvodů:

A. Pokud je cílem Dodavatele penalizovat zákazníky s oficiálně registrovanou výrobnou elektřiny, měl by stejným způsobem penalizovat i další skupiny zákazníků se stejným vzorcem chování (vykrývání vlastní spotřeby či přesunování odběru na určitou dobu dne/měsíce/roku), tedy například:
i) Uživatele s neregistrovanými výrobnami, například FVE s dvojitou konverzí (Invertory Axpert, atd.), uživatele s výrobnami bez přetoků, s vlastními generátory, atd.
ii) Uživatele s bateriovými úložišti bez FVE

B. Pokud je cílem Dodavatele penalizovat zákazníky s nerovnoměrným odběrem během ročních období, měl by Dodavatel stejným způsobem penalizovat i další zákazníky, tedy například:
i) Zákazníky s nemovitostí obývanou pouze po část roku (například chata obývaná jen v létě či byt obývaný převážně v zimě, objekt využívaný k rekreaci s jiným tarifem než D61, atd.)
ii) Zákazníky s nárazovými odběry (například garážová stání, domácí dílny, atd.)

C. Pokud je cílem Dodavatele penalizovat zákazníky s nižším kumulovaným odběrem za celé účetní období (argument, že díky výrobně zákazník například pokryje polovinu vlastní spotřeby za rok), měl by Dodavatel své tarify takto strukturovat (například jiná cena za první MWh/rok, jiná za další pásmo, atd) a to pro všechny své zákazníky, nejen majitele výroben

D. Samotný argument „ztížené předvídatelnosti spotřeby“ je velmi vágní a nijak neodůvodněný. Jiná situace bude u zákazníka s bateriovým úložištěm a jiná u zákazníka bez tohoto úložiště. Tedy není možné penalizovat obě skupiny stejně, ale jednotlivé zákazníky podle skutečné míry „ztížené předvídatelnosti“.

E. Dodavatel se nijak nesnaží zjistit konkrétní situaci zákazníků, aby odběrový diagram pro příslušného zákazníka stanovil – naopak se lze domnívat, že zákazník s výrobnou poskytl distributorovi daleko přesnější informace (velikost výrobny, velikost úložiště, atd) než standardní zákazník v ČR, u něhož je jedinou informací (krom předcházející spotřeby, někdy i pouze za celý rok) velikost hlavního jističe.

F. Dodavatel nijak nehodnotí a nepožaduje předvídatelnost spotřeby u ostatních zákazníků, tedy bez výrobny. A to ani těch s 4Q elektroměrem.

G. Úkolem dodavatele není zajistit stabilitu sítě. Výše uvedený poplatek kryjící zřejmě neschopnost Dodavatele predikovat odběr svých zákazníků hodlá Dodavatel přičíst k tíži pouze jedné (avšak pro něj nejsnáze definované) skupině svých zákazníků, místo aby tento rozpočetl do cen účtovaný všem jeho zákazníkům.

H. Postup Dodavatele pak jednoznačně a výlučně postihuje aktivní zákazníky, kteří se snaží snížit svou enviromentální stopu a pokrýt svou spotřebu obnovitelnými zdroji. A naopak tedy vzhledem k aktuálnímu energetickém mixu v ČR preferuje zákazníky, kteří využívají zdroje neobnovitelné.

Ze všech výše uvedených důvodů tedy navrhuji, aby s firmou Innogy, a.s. bylo zahájeno správní řízení a cílem zamezit těmto nekalým praktikám. Pokud firma Innogy, a.s. hodlá penalizovat určité typy zákazníků, musí tak činit s přihlédnutím k výše uvedeným důvodům a to plošně, nikoliv jen zákazníky s výrobnou.
Požaduji informaci, zda ERÚ zahájil správní řízení. Pokud by ERÚ k zahájení správního řízení důvody neshledal, žádám o detailní rozklad důvodů mnou uvedených.


Na případný argument že se jedná pouze o jednoho dodavatele a zákazník má právo si vybrat jiného, upozorňuji, že pokud bude postup Dodavatele shledán jako přípustný, jistě v nejbližší době stejný postup mohou zvolit i všichni ostatní dodavatelé v ČR.
V takovémto případě pak lze očekávat možná až zásadní snížení zájmu zákazníků o další instalaci FVE (i ostatních druhů výroben) v ČR, což může v konečném důsledku vést i k nesplnění závazků ČR v rámci dekarbonizačních snah EU.

S pozdravem
XXX (jméno, příjmení, všechny tituly, adresa)
Prosim te, odpovedeli ti vubec neco z toho ERÚ ?
Odpovědět

Zpět na „Aktuality ze světa FVE“