Stránka 8 z 8
Re: Počasí
Napsal: úte pro 23, 2025 9:34 pm
od Jirka77
Asi 800k 4kw mikrokogenerace, lpg nebo zemni plyn, ma to 3 valec 0.8l 4T 1500 otacek, sbery tepla z bloku i spalin pekna vec, 800k muze vypadat hodne ale kdyz to bude nahrivat nejakou akumulaci, tj tuv i topeni vyresene + nabijet uloziste tak to muze mit i navratnost sice bude dlouha ale pokud si k novostavbe poridim 15m3 nadrz s LPG tak to je takova sezoni baterie ktera mi muze stacit v pohode na rok provozu mozna i na dyl. Sit bych vubec nepotreboval, tj uspora za fixni platby ono by to bylo zajimave, navic cena elektriny, tepla i paliv na vytapeni pujde zcela jiste nahoru v pristich letech.
Re: Počasí
Napsal: úte pro 23, 2025 11:41 pm
od dumi
nad kogenerackou jsem uz premyslel.
jen centrala nestaci, ekonomicky to nevychazi. Zatim nejlevnejsi varianta mi prijde vzit motor z auta na LPG a udelat to z nej, vodni okruh mas hotovej a je to jen o tom pridelat tam generator.
nejze pak musis resit plyn, kdyz ho koupis v lahvi, je to drazsi nez benzin. Takze jedine ho tankovat jako LPG a to legalne moc nejde.pac do nadrze v kufru se to nesmi.
Mozna nechat si dovest plyn do vlastniho zasobniku. to netusim kolik stoji.
Starejch motoru co za pak kacek predelas na LPG nebo uz motoru s LPG v autech co uz nejsou provozovatelny je mraky. Mit cas tak z toho jednoho auta co tu mam uz to mam hotove. POstupne by se ten motor dal vyndat, obalit nejakou protihlukovou stenou a trada valime. ono kdyz ho nechas brblat na minimum tak se bavime cca o nakejch 6kW tepla +-, vychazim z toho, ze spotreba na volnobeh je necelej litr benzinu za hodinu a v bezninu je cca 10kWh + naky ztraty.
dalsi cenou je udryba, konkretne vymeny oleje. kdyz vemes ze u beznyho auta je vymena a 10t km. pri prumerny rychlost treba 50km/h to mas cca 200 motohodin. takze to je tak na vymenu jednou dvakrat do mesice, pokud to pojede nonstop. Taky nic moc. Jasny, nebude to mit takovou zatez, ale zase to pobezi v nizsich otackach a muze se to vic zanaset.....
Re: Počasí
Napsal: úte pro 23, 2025 11:50 pm
od Jirka77
teoreticky by slo pouzit spalovaci motor spachat nejakou regulaci otacek a k tomu pripojit asynchroni 3f motor jako generator, videl jsem ze to meli mezi fazemi kondenzatory a funguje to ze se to samo nabudi, musela by se asi resit kompenzace uciniku a jak se to bude chovat s prifazovanym stridacem. Ale nejak se mi s tim neche hrat, spis bych koupil hotove reseni, co me docela zaujalo u tech mikrokogenracek na plyn ze to ma 1 servis po 15 000 motohodin coz je hodne, kdyz si vezmu realny provoz 4-5 mesicu v roce pravdepoodobne mene nez polovinu dne v chodu, zbytek ze solaru. Tak to by mohlo mit i dost slusnou zivotnost, na to LPG by to asi vychazelo lepe, ale nemam tu podminky na umisteni nadrze, takze jedine na zemni plyn a ten urcite poroste na cene. Jinak kdyz uz stridac mame sel by cely agregat rozbehnout i startovat spalovavi motor pripojenim asynchroniho generatoru primo na vystup stridace treba pres nejake rezistory aby se to zmekcilo a po rozbehu je preklenout stykaci, a tim ze spalovaci motor se bude snazit tento generator po pridani plynu urychlovat potece energie do AC rozvodu, cast sezerou spotrebice primo a cas muze stridac ukladat do baterky, takze by stacilo podle napeti nebo SOC baterky tento zdroj pripojovat a pripadne pouze ridit dodavany vykon nejakou elektronickou regulaci plynu pripadne ten plyn mit trvale nastaveny doraz aby ten vykon byla max nejaky a po dosazeni napeti baterky/soc by se to soustroji odpojilo a s tim by se i vypnulo zapalovani, to by pro soucinost s elektrarnou mohlo staci a nebylo by treba vubec resit komplikovanou regulaci otacek, prifazovavani atd. proste by to melo nastaveny plyn na nejaky dobijeci vykon a smitec a rozbeh primo ze stridace pres nejaky softstart, pokud by se dosahlo nabiti cele by se to odpojilo a chciplo, start zas pripojeni pres rezistory roztoceni motoru a zapnuti zapalovani a pres servo nabeh plynu
