Pave69,
díky za nasměrování. Samozřejmě, to že vše bude prozářeno sluncem, snad nikdo neočekával. Jsme přece v ČR/EU
Na druhou stranu, budiž distributorovi EgD k dobru, že takto brzy vydal aspoň základní manuál a odpovědi na časté otázky. Z toho mi ale zároveň vyplývá, že:
- vyjednávání o konečné podobě vyhlášky probíhala již delší dobu
- distributoři měli čas se připravit
- jistě si nenechali ujít šanci, jak do textu potají nacpat gumové kramle
Jaké kramle tam skutečně jsou se jistě dozvíme v průběhu roku 2023 právě díky tomu, jak "kreativní" distributoři budou při interpretaci jednotlivých ustanovení. Esenciální vlastností veškeré ČR/EU legislativy přece je, aby byla ohebná, dala se vykládat tak, jak se kormidelníkům zrovna hodí, umožňovala řízenou korupci, posilovala monopoly a v ovčanech vytvářela iluzi svobody, klidu a pokoje. Neklidné ovce se totiž špatně stříhají.
Jsem docela zvědavý, jak tyhle "energetické komunity" nakonec dopadnou, respektive jak dopadnou výsledovky po prvních letech provozu. V panelácích to snad nějaký smysl dávat bude. Pro větší celky, jako jsou vesnice, nebo pro geograficky rozložené virtuální elektrárny, si to zatím nedovedu procesně vůbec představit. Respektive, tam bude asi vždy dávat větší smysl prodávat veškerou výrobu na SPOTu a společně se dělit o zisk.
Co se týče těch "paneláků", má už někdo prosím nastudováno, jak to bude s jednotlivými položkami v rámci regulované části ceny elektřiny?
Konkrétně POZE, distribuce, platba za jistič, daň z elektřiny, DPH atd.? Ono totiž pokud to bude tak, že silová část energie z FVE se v rámci jednoho vchodu bude spotřebovávat skutečně napřímo, ale zároveň bude stále zatížena poplatky a daněmi, stejně jako silovka čerpaná z distribuce, tak to zas až taková výhra není. Ikdyž chápu - někdo ty chytré elektroměry zaplatit musí, stejně tak musí zaplatit hordu kancelářských, kteří ten komplikovaný systém budou formálně udržovat v chodu a hlídat fakturace.
Bylo by vlastně docela humorné, kdyby se nakonec přišlo na to, že hlavním přínosem této inovace je, že si státní rozpočet a distribuční společnosti přijdou i na peníze, na které by si v případě klasického řešení, kdy celé SVJ přejde na společné OM a vlastní rozúčtování, nesáhly
Dalším drobným nedostatkem je, že:
SVJ mají ve vlastnictví často celou budovu, což je třeba dům se šesti vchody, propojenými sklepy a někdy i půdou (starší činžáky). Střecha je společná a do montáže FVE tak budou mluvit obyvatelé všech vchodů. Zároveň se ale v manuálu EgD píše, že vůdčí odběrné místo (OMv) lze zřídit vždy jen pro jeden vchod. Takže buď se všech šest vchodů shodne pokaždé, když obyvatelé jednoho z nich budou chtít mít svoji malou, šestinovou FVE a OMv, nebo opět vychází lépe postavit jednu velkou společnou FVE, výrobu prodávat za spot a ziskem dotovat fond oprav či provoz budovy jako celku.
Hmm - tam je celkově snad víc potencionálních problémů, než přínosů. Místo toho, aby vznikla jednoduchá, spravedlivá, všeobjímající legislativa na virtuální elektrárny a agregaci flexibility, tak tu budeme mít paralelně vedle sebe dvě nebo tři různé verze.... achjo.