Čau Mobiliku, čau všem,
nějak se to stalo, že jsem sem též zabrousil a narazil na toto téma a jsem tedy potěšen, že je o toto vozítko stále zájem
Pokusim se tu nějak shrnout svoje postřehy, který jsem za cca 5 let s tímto autem nasbíral, jinak samozřejmě s případnými dotazy na mě. Popř. (netuším, jestli se tu může jiné fórum zmiňovat

) je na mypoweru už poměrně rozsáhlé vlákno "Výběr elektromobilu PSA zkušenosti", viz.:
https://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=13&t=3057 + další vlákna, kde jsme řešili např. samotnou přestavbu na Li-Ion.
Jinak začnu asi tvýma otázkama:
1. Kde kúpiť a aká je dobrá cena ( asi toho veľa nebude s čoho si vyberať)
- u nás třeba na Bazoši, je tam stále na výběr z několika aut, něco má Klatovák pod nickem ENELE, je to takový šarlatán, ale např. 70tis za to hezký modrý 5-tidvířko asi neni uplně špatná nabídka, pokud tedy je vše v pořádku. Tím jsem též nastínil cenu, nějakých 60-70tis za auto s použitelnými NiCd nebo potom více v případě dříve provedený přestavby na Li-Ion je reálný
2. Na čo si dávať pozor pri kúpe
- určitě bych auto projel a zkusil dojezd od 100% do nuly.. už to o stavu aku řekne dost
- Dál bych odpojil motor ze Sagemboxu a proměřil obě vinutí (budící i statorový s kotvou) proti zemi izolačním měřákem. Pokud s motorem ale nikdo nic za celou dobu nedělal, je dost pravděpodobný, že izolace už nebude ideální, též bez údržby uniká olej z reduktoru, to je zas vidět pohledem dolu na motor...to pak znamená, že karbonový prach ulpívá všude v motoru, vše je umaštěné a to též zhoršuje izolační stav. Řešení je buď komplet převinutí (u statoru jakštakš reálný, pokud seženete někoho, kdo to umí, což je docela challenge, u rotoru téměř mission impossible), anebo chemický čištění s přelakováním, který jsem absolvoval já, motor zatím jeví parametry novýho, ale otázka je, jak dlouho to vydrží
- vizual stav, úniky kapalin jako chlazení, servo, zkusil bych Webasto, vyčetl závady atd.
- vyzkoušel bych též bezproblémovost nabíjení, počkat u toho aspoň 20-30min, zda vše chodí, jak má
- pokud máte možnost měřit indukčnost, též bych proměřil obě vinutí motoru proti orig. hodnotám, zda tam nejsou mezizávitový zkraty
- motor je vpodstatě to nejdůležitější a zároveň nejhůře opravitelný a asi nejslabší místo tohoto auta.. a díky malýmu výkonu byl často přetěžovanej, což vede k přehřívání a tím pádem zrychlený degradaci izolace
- vlezl bych pod auto a mrknul na stav komutátoru a celkové čistoty vnitřku motoru.. případná horší izolace může ale nemusí být způsobena jen tím černým svinstvem vevnitř, popř. na věnci s uhliky
- pokud je v autě NiCd, též trpěl systém dolívání destilky a okruh chladiva na všelijaké úniky..ale to se na místě těžko prověří
3. Aké batérie odporúčate na prestavbu
- Asi uplně nemužu doporučit Winstony, pokud nejsou zánovní a s kapacitou alespoň 200Ah. Tohle auto bere max 200A a pro tyto baterie považuji za limit max 1C proud, jinak se nafukují, zahřívají, stoupá Ri a to zas urychluje tyhle procesy. 100Ah nevidím tedy jako optimální řešení, znám už více lidí, kterým se LiFe při téhle kapacitě nafoukly.
- šel bych tedy spíše cestou nějakých LiIon, ideálně určených pro elektromobily, např. od Mikela, já používám starší ale velice dobré Samsungy SDI 60Ah z 1. gen BMW i3
4. Akú BMS odporúčate
- asi bych doporučil vzhledem k poměrně značnýmu rušení od uhlíků apod. nějaký spíše profi řešení jako EMUS BMS, Smart BMS a jim podobná řešení komunikující na bázi CAN protokolu, nebo by též mohlo slušeně fungovat DYI BMS, ale nemám s tím zkušenosti.
- s čím mám zkušenost je řešení od p. Musila od baterioveboxy.cz a toto naprosto nedoporučuji, BMS celkově zarušená během provozu auta, monitorující modul X nepodporuje Li-Ion (pouze Lifepo), moduly často všelijak recyklované/opravované a pochybné kvality, mám i pocit, že mi baterii pomalu ale jistě rozbalancovávají právě ony...
5. Čo v zime? Dá sa stým jazdiť? Neubližuje sa batériam?
- pokud vyřešíš výhřev baterek, tak naprosto bez problému, chce to ale stálé temperování výkonem alespoň 100-200W někde v garáži anebo výkonnější cca 1-2kW výhřev, kterým baterky na dostatečnou teplotu předehřeješ během 10-20min podle rozdílu teplot. Já jsem mezi ty SDI namotal tuto folii:
https://www.aliexpress.com/item/3295913 ... 4c4dXCpyDV a je to naprosto supr volba, připojím to v zimě přímo na baterky a za chvíli je nahřáto, jen se to nesmí zapomenout vypnout

a též vypínání těch 160V a cca 10-15A chce na to dimenzovanej DC vypínač/odpojovač. Baterky během jízdy udržuju na aspoň 10-15°C, o něco se zkrátí dojezd, ale zase pracujou účinněji no a na nabíjení by měly mít aspoň 5°C, já čekám na 10°C, určitě ale obecně nesmí mít pod bodem mrazu.
Jinak chladit je v létě (aspoň v přápadě těch mých Samsungů a celk. kapacitě 27kWh) není třeba, hřeje se to minimálně i při nejvyšších vedrech vzhledem k malým výkonům co z toho odebírám a tlačím nabíječkou.
Jinak díky Webastu si neodebíráš cennou kapacitu v zimě, takže též celkem výhoda tohoto auta.
6. Nejaké reálne postrehy vlastníkov áut, nech nerobím rovnaké chyby
- Na 27kWh s tím v létě ujedu bez problému 200km, asi by to dalo i něco navíc, spotřebu za ideálních podmínek na rovný dálnici mezi Prahou a Hradcem jsem teď změřil na cca 11,3kWh/100, v zimě s příhřevem baterek to je potom okolo 15-16,5kWh/100.
- Dá se celkem jednoduše posílit stávající palubní 3,2kW nabíječka (umí 10,11 a 14A režim odběru ze sítě) o další externí rychlonabíjedlo dle konfigurace sestavený z 24/48/72V průmyslových zdrojů dle libosti, já použil 48V 1,5kW Flatpacky. Takto dobíjím celk. výkonem okolo 12kW a to už považuji jako základ i pro delší cestování. Teď jsme s tím byli na Pomezních boudách i se 2ma kolama na střeše a malým dítětem a to auto tam dojelo, celkem obstojně zvládlo i převýšení. Tohle je ale nemožný pro původní NiCd. Nejenže je auto s nima asi o 30-40% méně výkonné, ale samozřejmě i kvůli dojezdu. Po přestavbě se ale zas musí člověk krotit s nohou na plynu, aby motor nepřetěžoval a nepřehříval, což s NiCd tolik nehrozí, přesto tu přestavbu (a s tím spojené navýšení napětí na alespoň 140-150V nominálně) považuji na rozumné užívání auta za téměř nutnost, auto to vystřelí do jiné ligy, jestli to takle jde napsat
- super appka na G Play Checkelec + nutný BT OBD adaptér s ELM 327 dostupný kdekoli za pár set Kč téměř nutnost.. Dejte si ale bacha, abyste si nerozhasili nastavení, je klidně možný takle auto znepojízdnit, popř. poškodit Sagem
- možnost diag též pomocí Lexia
7. Nabíjačky, ako nabíjať atď...
- K tomu už jsem se celkem vyžvejkl, palubní dá max 3,2kW, ale autu fakt nevadí, když se připojí cokoli jinýho externě, jen pak může hlásit poruchu izolace tak, jako u mě

Ale fakt jsem si ověřil, že to dělá jen nabíječka. Jen je po přestavbě na Li-Ion při jinym napětí nutný změnit nabíjecí napětí, jinak palubní nabíječka baterky nedobije doplna.. DC rychlonabíjení pomocí CCS/Chademo samozřejmě prakticky nereálný, ledaže byste si postavili BMS schopnou digitální komunikace se stojanem a donutili stojan ládovat proud i při takle nízkym napětí..
Příspěvek kdyžtak doplnim..
(polo) ostrov 1160Wp monokrystal, Midnite Classic 150 + WB Jr, 8S3P (24V) ~540Ah LiFePO (14kWh), HF čína KS-6000p 6kW / 24V čistý sinus
P106 Electric, Samsung SDI 40s3p 148V/180Ah (27kWh) + 9kW fastcharger