Stránka 1 z 1

Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: čtv zář 19, 2024 9:19 am
od Nautilus
Jak zjistit s minimem vybavení při stíženém přístupu, že 3f motor je na odpis?

Výbava: multimetr, klešťák.
Přístup: pouze na napájecí přívody.
Důvod: demontáž motoru představuje celkem dost problém, je třeba mít jistotu, že to nebude zbytečná práce.
Lidské smysly: pokud motor normálně pojede, dá se to poznat. Jinak ale není nic slyšet, cítit, ani přímo vidět. Motor je "vzdálený".

Situace: motor "vyhazuje" motorový spouštěč podobný tomuto.
Motor momentálně nevyhazuje fíčko, ani jistič v rozvaděči.

Co tedy mohu pro diagnostiku stavu motoru udělat?
Změřit multimetrem jestli je napětí na všech třech fázích.
Změřit klešťákem proudy do jednotlivýc fází.
"Procvakat" všechny jističe a spínače na cestě z DS k motoru, jestli někde není mechanická chybka na kontaktu.
Má význam měřit ohmetrem stejnosměrný odpor v jednotlivých "fázích"? Zapojení je D, takže vždy dvě fáze proti sobě.

Některé operace z výše napsaného jsem už provedl.
Multimetr naměřil 3x400V.
Spínače jsem "procvičil".
Ohmetr ukázal v každé dvojici fází stejnosměrný odpor cca 14 ohmmů. Měřeno na 3f zástrčce.
Motor se evidentně netočí.

Závada se projevila po výpadku jedné fáze v síti. Motorový chránič byl "vypadlý". Po obnovení dodávky v DS a následném zapnutí, po cca 10-15s motorový chránič znovu vypadl.

Otázka na praktiky.

Kromě možných postupů pro identifikaci závady...
Jaká je pravděpodobnost, že motorový chránič motor neochránil?
Sypu si popel na hlavu, páč jmenovitý proud motoru je 2,3A a chráníč mám na 4A.
Mám motor demontovat a nečekat?
Jdu ještě změřit odběr klešťákem, co ukáže....

Edit: Tak klešťák ukazuje shodně 3x12A (slovy dvanáct ampér) :!:
Je tedy motor mechanicky zablokovaný? Zkrat, mezizávitový, zkrat, chybějící fáze, by se snad projevily rozdílnými proudy?

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: čtv zář 19, 2024 9:46 am
od luky
A je možné prozradit, co to pohání nebo je to nějaký supertajný?
Jestli se netočí a bere pětinásobek nominálního proudu, je to "správně". To, že vypadla proudová ochrana je taky dobře, jinak by se za chvíli upeklo vinutí.
Není možná nějaká mechanická závada, kvůli které se to neroztočí?
Neotočili na DS směr fází?

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: čtv zář 19, 2024 12:21 pm
od Nautilus
Není to tajné, je to čerpadlo ve studni. Pořadí fází je správně, kontroloval jsem na jiném 3f motoru.
Konzultoval jsem s elektrikářem. Nejpravděpodobnější příčina je mechanicky "šprajclý" motor. Na jeho radu jsem zkusil prohodit pořadí fází, jestli se šprajc neuvolní. Nezadařilo se. Proudy byly stejné.
Teď momentálně nastupuje četa, která udělá "výlov" čerpadla...

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: čtv zář 19, 2024 4:35 pm
od Nautilus
Po několika hodinách...
Čerpadlo šlo ze studny, rozdělat (oddělit hydraulickou část od motoru), motorem nešlo hnout.
Rozhýbal jsem motor až už odpor byl "v normě". Pozval si odborníka na podobné věci, ten konstatoval funkčnost.
Čerpadlo jsem složil strčil do vody a zapojil. Jede (tedy až na druhý pokus... pokud je tu někdo kdo zapojil 3f motor na první pokus správně...) odběr proudu cca 1,7 - 1,9A měřeno klešťákem. Po 3/4 hodině chodu vypadá nadějně.
Konzultoval jsem ještě telefonicky s "čerpadlářem". Potvrdil funkčnost, k dalšímu bezporuchovému chodu se nechtěl vyjadřovat, že nelze odhadnout.

Čerpadlo půjde zpět.

Kdo mi odpoví proč se šprajclo po dvou dnech nečinnosti, proč se při zapnutí nebylo schopno roztočit, proč s ním nešlo hnout, proč bez nějakého "většího" zásahu jede...?

Vždycky jsem říkal: "Jsou věci mezi fází a nulákem..."
Teď přidám: "Dějou se věci mezi fázema..."

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: čtv zář 19, 2024 5:23 pm
od Cmrnda
Nautilus píše: čtv zář 19, 2024 4:35 pm ...Rozhýbal jsem motor až už odpor byl "v normě". Pozval si odborníka na podobné věci, ten konstatoval funkčnost.
...Čerpadlo půjde zpět.
- stěrače stírají...
- Správně! Vomlátil bych ho polskýmu vexlákovi vřetenem o hlavu :lol: :lol: :lol:

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: pát zář 20, 2024 8:30 am
od luky
Nautilus píše: čtv zář 19, 2024 4:35 pm Kdo mi odpoví proč se šprajclo po dvou dnech nečinnosti, proč se při zapnutí nebylo schopno roztočit, proč s ním nešlo hnout, proč bez nějakého "většího" zásahu jede...?
Nemůže být v motoru voda, která zapříčínila korozi ložisek? Pak by se to po rozhýbání točilo, ale brzy by asi bylo slyšet hučení.

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: pát zář 20, 2024 9:31 am
od Nautilus
Čerpadlo je: toto, takže voda v motoru je žádoucí.
OT:Protože by to měl být český výrobek, tak polský vexlák se vřetena bát nemusí.
Čerpadlo je zpět ve studni od včerejšího podvečera, ale otázka stále hlodá v hlavě:
Nautilus píše: čtv zář 19, 2024 4:35 pmKdo mi odpoví proč se šprajclo po dvou dnech nečinnosti, proč se při zapnutí nebylo schopno roztočit, proč s ním nešlo hnout, proč bez nějakého "většího" zásahu jede...?
A další otázka přímo v předmětu tohoto téma, položená hned v úvodu:
Nautilus píše: čtv zář 19, 2024 9:19 am Jak zjistit s minimem vybavení při stíženém přístupu, že 3f motor je na odpis?

Výbava: multimetr, klešťák.
Přístup: pouze na napájecí přívody.
Důvod: demontáž motoru představuje celkem dost problém, je třeba mít jistotu, že to nebude zbytečná práce.
Lidské smysly: pokud motor normálně pojede, dá se to poznat. Jinak ale není nic slyšet, cítit, ani přímo vidět. Motor je "vzdálený".

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: pát zář 20, 2024 10:13 am
od Abrams
Zdravím ,

A další otázka přímo v předmětu tohoto téma, položená hned v úvodu:
Nautilus píše: čtv zář 19, 2024 9:19 am Jak zjistit s minimem vybavení při stíženém přístupu, že 3f motor je na odpis?

Výbava: multimetr, klešťák.
Přístup: pouze na napájecí přívody.
Důvod: demontáž motoru představuje celkem dost problém, je třeba mít jistotu, že to nebude zbytečná práce.
Lidské smysly: pokud motor normálně pojede, dá se to poznat. Jinak ale není nic slyšet, cítit, ani přímo vidět. Motor je "vzdálený".
[/quote]
Šel Jsi na věc dobře ;) .
Zničený elektromotor = tvrdý zkrat mezi fázemi , obpor blízký nule mezi fázemi či mezi fází a PE -> tyto stavy se projeví okamžitou reakcí proudové ochrany motoru , jističe či proudového chrániče .
Velký odpor značí přerušené vinutí -> chod na dvě fáze = významný pokles wýkonu a hlučný chod .

Tvé měření abnormálního odběru proudu , symetrického na všech fázích jasně ukázalo na nepohyblyvý rotor . Otázkou je proč :?: . Rotor dokáže zablokovat dlouhá odstávka s probíhající korozí vyplníc mezeru mezi statorem a rotorem , nebo vylágronaná ložiska . Jelokož i deminaralizovaná (alijas čistá voda) rozežírá prvky otopných soustav , pouze pomaleji než-li voda nečistá , mohlo by to být příčinou . Avšak je-li elektromotor často v chodu , měl by se pohybem rotoru "čistit" .
Za předpokladu nepoužití celonerezových kuličkových ložisek v elektromotoru schopných odolával vodě , vidím nejpravděpodobnější příčinu v poškozených obyčejných ložiscích v důsledku opotřebení těsnících prvků , gufer , chránících ložiska před vodou :idea: .

Elektornům zdar :cloudy:

Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"

Napsal: pát zář 20, 2024 3:51 pm
od Kostěj
Nautilus píše: čtv zář 19, 2024 9:19 am Jak zjistit s minimem vybavení při stíženém přístupu, že 3f motor je na odpis?
Mezizávitový zkrat v jedné cívce: Na cívku připojit z trafa střídavých 12V z trafa a změřit proud a naidukované napětí v ostatních cívkách. Postupně všechny tři. Hodnoty by měly být stejné.