Campervan Sprinter

Moderátor: redcrown

Odpovědět
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

Ahoj,
plánuji udělat takovou skromnější obytnou vestavbu do nákladního Sprintera, nakonec přetypovat na M1.
Řeším ale elektřinu a nemůžu se rozhodnout. Je jasné, že FVE bude co největší, doufám, že se vejde min. něco kolem 1000W, auto bude v délce L3, tedy 6970mm.
Zvažuji, že bych to postavil na 48V, protože mám záložní VT40, a použil bych i záložní XTM4000. Počítám, že bych osadil cca. 6kWh LFP (které mám taky tak nějak navíc). Velká nevýhoda konceptu na 48V je nekompatibilita s většinou automobilových doplňků, které jsou převážně na 12V, případně na 24V. Vaření bude na indukci, lednice taky pouze na elektřinu. Ohřev bojleru bych udělal na 230V + z vodního okruhu auta. Dobíjení bude výkonné z alternátoru přes DC/DC měnič. Auto nebude sloužit k dlouhému kempování na jednom místě, ale zpravidla každý den se někam přesouvá.
U 48V systému vidím výhodu v použití záložních komponent z domovní instalace a tedy úspora v pořízení. Zároveň není problém udělat kolem 4kW a pořád to jsou rozumné průřezy. Protože to XTM má malou vlastní spotřebu, tak bych neměl problém ho nechat běžet téměř pořád. Navíc DC/DC měniče 48/12 jsou taky dostupné, takže i nějaké to zařízení na 12V asi není problém (např. lednice)
U 12V je samozřejmě výhoda v použití standardního vybavení pro auta.
Co na to uživatelé všemožných karavanů a obytňáků?
díky
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
Nautilus
Příspěvky: 282
Registrován: sob dub 10, 2021 2:00 pm

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od Nautilus »

redcrown píše: pát úno 07, 2025 7:03 pm Auto nebude sloužit k dlouhému kempování na jednom místě, ale zpravidla každý den se někam přesouvá.
Otázka je jestli má význam za těchto podmínek použít i panely. Jestli by nestačila energie pro baterku z přesunů.
Záleží hodně na ročním období. Někdo jezdí na ryby, někdo lyžovat. V létě se dá slunce docela dobře využít, v zimě bez nastavitelného panelu se nevyrobí nic, co by stálo za hovor. Nastavitelný panel je vopruz. Ono i panely na střeše obytňáku nejsou nic o co by stálo bojovat. Bez mezery mezi střechou a panelem těžko, s mezerou dost problémů s upevněním i aerodynamickým hlukem.

Mezi nadšenci pro FV asi těžko klást otázku zda elektrifikace v takovém měřítku je to pravé...
Znám hodně karavanistů (sám mezi ně patřím) a nikdo nemá "celoelektrický" navzdory tomu, že jsou to modeláři a lítají na elektriku, takže ji potřebují. Silová zařízení jedou na plyn, ostatní s Pb baterkou 12V a panely do 100W vystrčenými před karavan na trojnožce, vyjímečně přímo na střeše bez mezery.
Kodl69
Příspěvky: 1443
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od Kodl69 »

Tohle je zajímavej nápad. Lednice na 12V potom ztrácí význam, když jenom stojí víc peněz než na 230V. Stejně tak máš otevřenou cestu ke klimatizaci a elektrickýmu ohřevu vody z přebytků...
to, že se "všichni" drží 12V, je jakejsi pozůstatek dob minulých, kdy tyhle možnosti prakticky nebyly.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
brumlaj
Příspěvky: 1695
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od brumlaj »

Nejhorší je, že jsem na elektroúseku ČD na vlastní bulvy viděl ledničkový kompresor na =48V. (fakt to bylo vyraženo na tom plechu co v něm ten kompresor sídlí) Bohužel jsem se nedostal k informaci kdo to vyráběl a kde na trhu to roste.
Myši umírají v pastích, protože nechápou, že ten sýr není zdarma. (mnou upravené motto jednoho z webů)
luky
Příspěvky: 333
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 5000
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od luky »

Mám zkušenost s VW T4 California se zvedací střechou (viz můj podpis). A taky moc nepostojíme na jednom místě, ale vaříme na plynu a nemáme koupelnu.
Kromě té indukce mi dává smysl zůstat u 12V. S indukcí už je to jiný... Zkus hodit do kalkulačky, jestli by nedávalo smysl 24V, jako kompromis (Většina "karavanových" spotřebičů existuje i na 24V a budou tam poloviční proudy.)

Pár věcí k zamyšlení:
- Má auto dostatečně výkonný alternátor, aby se dalo nějakým krátkým přejezdem vyrobit dost energie na jednodenní spotřebu?
- 48V systém bude vyžadovat zapojení FV panelů do serie. Obvykle se ale člověk snaží stát někde ve stínu. Nebyla by potom větší výtěžnost, když by panely byly paralelně pro 12V systém?
- Topení je naftové? Utáhne DC-DC měnič i žhavení při startu spolu se startem ledničkového kompresoru?
- S mým způsobem používání auta (max. 3 noci na místě) jsem dospěl k názoru, že pro mé potřeby stačí solár NEBO nabíjení od motoru. Obojí je zbytečný luxus. Takže jestli často jezdíš, možná nepotřebuješ solár...
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A. Orion 30A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
luky
Příspěvky: 333
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 5000
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od luky »

brumlaj píše: ned úno 09, 2025 9:47 pm Nejhorší je, že jsem na elektroúseku ČD na vlastní bulvy viděl ledničkový kompresor na =48V. (fakt to bylo vyraženo na tom plechu co v něm ten kompresor sídlí) Bohužel jsem se nedostal k informaci kdo to vyráběl a kde na trhu to roste.
Na aliexpressu jsem viděl prodávat kompresory na různý napětí, včetně 48V.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A. Orion 30A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

Všem děkuji za velice zajímavé podněty.
Já se karavanistou teprve stávám, ale protože se rozhlížím všude možně, tak bych si dovolil tvrdit, že se spousta trendů mění a např. vaření na indukci a pouze elektrická lednice už není žádná exotika. U lednic dokonce už i běžné tovární vestavby opouštějí plyn. Většinou je zabudovaný Victron. Dokonce ani LFP baterie už nejsou žádná rarita.
O bateriích a použití LF měniče mám celkem jasno. U baterie je mě celkem jedno, jestli ji zapojím na 12, 24 nebo 48V.
U úvahy o 48V musím říct, že se mě nelíbí ani 12V ani 48V. 24V už vůbec ne, protože ani nemám měnič/nabíječ na 24V a pro spoustu věcí je to spíš komplikací. Dokonce ani sortiment 24V lednic není tak bohatý, jako pro 12V.
Určitě jsem si neuvědomil, že např. naftový bufík může mít pro start větší 12V příkon.
Jestli použít FV na střechu nebo vystačit pouze z nabíjení od motoru, to bych řešil nejvíc jako problém aerodynamického hluku nebo vzhledu/nutnosti mít nějaké uchycení k autu. Jestli dám na střechu 2ks 500Wp panelu za pár šupů, to není o penězích. Dobře, nabíječ něco stojí. Auto ale bude dostatečně velké pro uchycení 2ks 500Wp panelů. jestli zapojení do série nebo paralelně, to už je horší. Neznám sortiment, ale u obyč panelů to asi jinak než do série nepůjde.
Na jednu stranu je lákavá myšlenka použít stávající 48V komponenty (záložní pro domácí instalaci), na druhou stranu by 12V hodně zjednodušilo. U Studeru bohužel na 12V není k dispozici výkon vyšší než 2kVA. U 24V to už je 3,5kVA.
Určitě bude potřeba prověřit výkon altíku, ale i kdyby nestačil, tak se prostě musí vyměnit za výkonný, to bude pro moji potřebu nutnost. Další problém je u 48V s DC/DC nabíječem, který se bude pro 12V->48V daleko hůř shánět a bude tím asi i dražší.
Jak píše Kodl, bylo by lákané použít 230V lednici. Problémem zůstává sortiment, zatím jsem se ani neodvážil hledat obyč lednici v rozměrech použitých pro obytnou dodávku.
Takovouto koncepcí bych se rád vyhnul instalaci plynu. Ne že bych měl s plynem nějaký zásadní problém, ale v dnešní době mě to až tak moc nedává smysl.
Pokud bych zabudoval víc než 8kWh bat, skoro by se nabízelo takovou instalaci připojit do domácí elektroinstalace např. pomocí AC vazby, protože auto bude z 95% času stát doma. U Studeru by to technicky asi nebyl takový problém a v zimě by se to hodilo. Určitě by to bylo zajímavější, než přehazovat baterky mezi autem a domem. Určitě zajímavý projekt pro práci s HA.
Určitě vítám další zajímavou rozpravu. Díky
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

Ještě jedna zajímavá úvaha. U systému 48V použít onboard baterku 12V jak zdroj pro lednici, bufík apod. a tu dobíjet z hlavní obytné baterky přes obyč nabíječku z 230V. Takovou nabíječku bych stejně s sebou vozil jako zálohu pro dobití onboard baterky pro případ nouze. Ano, je to dvojitá konverze, ale nejedná se o velké množství energie, takže účinnost není velké téma. Klasická Pb baterka by dělala dobrý buffer pro proudové špičky.
Navíc by se dalo měnič (XTM4000-48) použít jako docela výkonná nabíječka pro nabíjení v kempu. Za noc by se i na 6A zásuvce dalo dobít velká baterka. Nastavit proud dobíjení podle přípojky je easy. Dokonce dobíjení na veřejné nabíječce (nákupy ala lidl) je myslitelné. Nabíječky budou brzy na každém rohu. Ceny sice nic moc, ale jako alternativa dobré.
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

teď tak koukám, že se dá koupit altík 250A. Kolik by se u takového altíku dalo nastavit DC/DC nabíjení konstantním proudem, aby to v reálu všechno fungovalo?
Edit: Sice si úplně neodpovím na svoji otázku, ale min. jsem shlédnutím tohoto videa o něco chytřejší. Už taky vím, že to nebude úplně jednoduché. https://youtu.be/jgoIocPgOug
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
luky
Příspěvky: 333
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 5000
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od luky »

Jo, přesně tohle video jsem měl na mysli, když jsem psal o výkonu alternátoru. Na volnoběh se dá celkem snadno upéct.

Myslím, že máš myšlenky srovnané. Takže těžko ti poradit něco zásadního. Vídím, že tíhneš k 48V řešení. Tak směle do toho, zvlášť, pokud už půlku věcí doma máš. Já upravoval původní 12V řešení, navíc u miniaturního auta. Takže jsem se držel 12V a postupně jsem do toho nacpal 4 krabice od Victronu.

Rozdíl mezi domácí a karavanovou lednicí bude jednak v rozměrech (ty domácí jsou takové prostorově neúsporné) a také v odolnosti. Nemyslím si, že by uchycení kompresoru v domácí lednici bylo dimenzované na nějaké velké natřásání po silnichích. Ale nebyl bys s 230V lednicí první. Osobně mám v autě (rv.v 1997) kompresorovku na 12V a nestěžuju si.

Viděl jsem čínské i samodomo řešení indukce na 12V. Třeba ten měnič ani nebude potřeba :-)

Ten DC/DC nabíječ bude oříšek. Vím jen o Victronu a ten dělá jen 8A verzi. Pro nějaký zajímavý proud jich bude potřeba dát více paralelně. To už trochu poleze do peněz a bude problém to uchladit. Na 12V začali dělat "Orion XS" s 50A, který už netrpí na přehřívání.

S tím bufíkem, žhavení jsou před časem měřil a nebyly to nějaké strašidelné proudy. Victron dělá 30A měnič, ten by mohl stačit.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A. Orion 30A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
Kodl69
Příspěvky: 1443
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od Kodl69 »

podle mě je optimální řešení 24V. Už to nejsou dráty jak od elektrárny, existuje na to spousta zařízení, stačí jeden 30V panel pro správnou funkci mppt (nebo se použije jenom pwm, ), bufík na 24V je standart, světla a pod taky, a není to takovej rozdíl napětí, aby to běžnej step up cca 10A nedal. tohle je jinde, jenom netuším, k čemu je tam canbus, jestli to potom řídí cerbo? https://eshop.neosolar.cz/kategorie/fot ... onvertory/
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

no jo, 24V je obecně dobrá alternativa. Jen můj malý problém, že mě tady neleží záložní měnič a nabíječ na 24V.
Kodl69 píše: úte úno 11, 2025 5:10 pm tohle je jinde, jenom netuším, k čemu je tam canbus, jestli to potom řídí cerbo? https://eshop.neosolar.cz/kategorie/fot ... onvertory/
To nevím, ale tu cenu těch zařízení asi nepotřebuju vědět, protože to určitě nekoupím:)
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

luky píše: úte úno 11, 2025 10:14 am Jo, přesně tohle video jsem měl na mysli, když jsem psal o výkonu alternátoru. Na volnoběh se dá celkem snadno upéct.

Myslím, že máš myšlenky srovnané. Takže těžko ti poradit něco zásadního. Vídím, že tíhneš k 48V řešení. Tak směle do toho, zvlášť, pokud už půlku věcí doma máš. Já upravoval původní 12V řešení, navíc u miniaturního auta. Takže jsem se držel 12V a postupně jsem do toho nacpal 4 krabice od Victronu.

Rozdíl mezi domácí a karavanovou lednicí bude jednak v rozměrech (ty domácí jsou takové prostorově neúsporné) a také v odolnosti. Nemyslím si, že by uchycení kompresoru v domácí lednici bylo dimenzované na nějaké velké natřásání po silnichích. Ale nebyl bys s 230V lednicí první. Osobně mám v autě (rv.v 1997) kompresorovku na 12V a nestěžuju si.

Viděl jsem čínské i samodomo řešení indukce na 12V. Třeba ten měnič ani nebude potřeba :-)

Ten DC/DC nabíječ bude oříšek. Vím jen o Victronu a ten dělá jen 8A verzi. Pro nějaký zajímavý proud jich bude potřeba dát více paralelně. To už trochu poleze do peněz a bude problém to uchladit. Na 12V začali dělat "Orion XS" s 50A, který už netrpí na přehřívání.

S tím bufíkem, žhavení jsou před časem měřil a nebyly to nějaké strašidelné proudy. Victron dělá 30A měnič, ten by mohl stačit.
obecně v podstatě není nic moc problém až na to dobíjení z alternátoru. Tam si zatím nevím rady. Malé dobíjení by asi nebylo problém, ale by to frčelo alespoň 1500W, to už asi do 48V nebude sranda. Zkusím hledat nějaká řešení. Třeba taky tu 48V variantu vzdám.
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
luky
Příspěvky: 333
Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
Bydliště: za Berounem
Výkon panelů v FVE [Wp]: 5000
Kapacita baterie [kWh]: 12

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od luky »

Kodl69 píše: úte úno 11, 2025 5:10 pm podle mě je optimální řešení 24V. Už to nejsou dráty jak od elektrárny, ...
V autě předpokládám, že se bavíme o 2x50cm kabelu aku<->měnič. Takže průřez toho metru kabelu asi není podstatný fakt pro rozhodování...

Mimochodem: 48VDC indukce - kdo to zkusí jako první?
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A. Orion 30A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 5kWp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000
Kodl69
Příspěvky: 1443
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od Kodl69 »

pěkný, akorát kdyby ta cenovka byla o řád kratší. V kauflandu jsem kupoval podobnou na 230V za 350Kč. Možná se jí podívat na střeva a zkusit doladit na menší napětí. jo a tady https://vi.aliexpress.com/item/10050081 ... ry_from%3A už je to za trochu přijatelnější cenu, a je tam i 24V verze. Ale to už je přes 50A v kabelu, to už trochu ztrácí kouzlo...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

Nevím, jak to mají Číňani vyřešený uvnitř, pokud se tam něco vysere, tak bych se u těch proudů docela bál i o auto....
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
Kodl69
Příspěvky: 1443
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od Kodl69 »

V tomhle případě. pokud tam bude 3kW multiplus, tak není problém provozovat vaření na 230V, a multiplus vypínat v dlobě nedostatku energie. Pro 24V hraje fakt, že stačí jeden panel pro PWM/MPPT regulátor, tj je větší šance, že to něco vyrobí i při částečném zastínění, na rozdíl od min 2ks panelů v sérii pro 48V. Ono to rozhodování není tak jednoduchý jak se na první pohled zdá.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
brumlaj
Příspěvky: 1695
Registrován: stř dub 21, 2021 5:01 am

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od brumlaj »

tak další aproximace směrem k normální ceně.
Myši umírají v pastích, protože nechápou, že ten sýr není zdarma. (mnou upravené motto jednoho z webů)
Kodl69
Příspěvky: 1443
Registrován: úte dub 06, 2021 10:45 pm

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od Kodl69 »

ještě bych to do léta nechal uzrát a bude to za přiměřený 2kKč včetně dopravy.
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
Uživatelský avatar
redcrown
Příspěvky: 933
Registrován: čtv dub 08, 2021 6:07 pm
Bydliště: Jizerky
Výkon panelů v FVE [Wp]: 20000
Kapacita baterie [kWh]: 80

Re: Campervan Sprinter

Příspěvek od redcrown »

no opravdu to už začíná být zajímavé.
Ostrov s nabíjením z DS, přes 20kWp, 3x2 XTM4000-48, VT40-80, 80kWh second life LFP (zbývá zapojit dalších 30kWh), BMS Batrium
2x Skútr E-Max120L
Odpovědět

Zpět na „redcrownův poloostrov“