To byla trocha teorie.misif píše: ↑pon bře 18, 2024 7:34 pmChápeš to špatně, 1 Cyklus = nabití o 100%, nezáleží, zda-li 2x o 50% nebo 1x o 100%.Vladimir Mahr píše: ↑pon bře 18, 2024 1:22 pm Dal bych do této sekce svůj dotaz, jelikož to částečně souvisí.
Životnost baterií (a BEV baterii má) je vyjadřována nějakými cykly. Já je chápu jako nabíjecími cykly. Pokud má baterie u EV kapacitu 75 kW a obecně platí nikdy nenabíjet do plna a nikdy nevybíjet do minima, tak mám možnost 6.000 krát nepřerušeně nabít. To není moc, takže bych neměl baterii nabíjet dříve pokud nemá pouze 15% kapacity a vždy ji na jedno nabití nabít pouze do 90% kapacity. Jinak si brzy vyčerpám svůj počet nabíjecích cyklů.
Je to tak a nebo ti chytří opět neuměli srozumitelně vysvětlit fyzikální zákony ?
U Li-on (NMC) baterie pokud baterii nabiješ z 0 na 100% tak jí tím opotřebuješ mnohem více, než 10x dobití z 50 na 60%. Mikrocyklování - např. při rekuperaci nemá na životnost téměř žádný vliv a NMC baterii tedy dobíjej častěji, ale na nižší procento.
LFP baterie naopak potřebuje alespoň na čas 100% dobití, aby se jí srovnaly články, balancery pracují u této baterie až u úplného nabití. LFP tolik netrpí při 100% nabití ani jí nevadí dlouhé cykly a má větší cyklickou životnost.
Pokud se s Li-on dostaneš na životnost 2000 cyklů á 75kWh a spotřebu máš 25kWh/100km, tak baterie vydrží 2000*75/25*100=600.000km.
Praxe může i nemusí s teorií sedět.
https://youtu.be/W-eUakDO2Fs?si=FsoSNyra1i0oApgU