Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Jak zjistit s minimem vybavení při stíženém přístupu, že 3f motor je na odpis?
Výbava: multimetr, klešťák.
Přístup: pouze na napájecí přívody.
Důvod: demontáž motoru představuje celkem dost problém, je třeba mít jistotu, že to nebude zbytečná práce.
Lidské smysly: pokud motor normálně pojede, dá se to poznat. Jinak ale není nic slyšet, cítit, ani přímo vidět. Motor je "vzdálený".
Situace: motor "vyhazuje" motorový spouštěč podobný tomuto.
Motor momentálně nevyhazuje fíčko, ani jistič v rozvaděči.
Co tedy mohu pro diagnostiku stavu motoru udělat?
Změřit multimetrem jestli je napětí na všech třech fázích.
Změřit klešťákem proudy do jednotlivýc fází.
"Procvakat" všechny jističe a spínače na cestě z DS k motoru, jestli někde není mechanická chybka na kontaktu.
Má význam měřit ohmetrem stejnosměrný odpor v jednotlivých "fázích"? Zapojení je D, takže vždy dvě fáze proti sobě.
Některé operace z výše napsaného jsem už provedl.
Multimetr naměřil 3x400V.
Spínače jsem "procvičil".
Ohmetr ukázal v každé dvojici fází stejnosměrný odpor cca 14 ohmmů. Měřeno na 3f zástrčce.
Motor se evidentně netočí.
Závada se projevila po výpadku jedné fáze v síti. Motorový chránič byl "vypadlý". Po obnovení dodávky v DS a následném zapnutí, po cca 10-15s motorový chránič znovu vypadl.
Otázka na praktiky.
Kromě možných postupů pro identifikaci závady...
Jaká je pravděpodobnost, že motorový chránič motor neochránil?
Sypu si popel na hlavu, páč jmenovitý proud motoru je 2,3A a chráníč mám na 4A.
Mám motor demontovat a nečekat?
Jdu ještě změřit odběr klešťákem, co ukáže....
Edit: Tak klešťák ukazuje shodně 3x12A (slovy dvanáct ampér)
Je tedy motor mechanicky zablokovaný? Zkrat, mezizávitový, zkrat, chybějící fáze, by se snad projevily rozdílnými proudy?
Výbava: multimetr, klešťák.
Přístup: pouze na napájecí přívody.
Důvod: demontáž motoru představuje celkem dost problém, je třeba mít jistotu, že to nebude zbytečná práce.
Lidské smysly: pokud motor normálně pojede, dá se to poznat. Jinak ale není nic slyšet, cítit, ani přímo vidět. Motor je "vzdálený".
Situace: motor "vyhazuje" motorový spouštěč podobný tomuto.
Motor momentálně nevyhazuje fíčko, ani jistič v rozvaděči.
Co tedy mohu pro diagnostiku stavu motoru udělat?
Změřit multimetrem jestli je napětí na všech třech fázích.
Změřit klešťákem proudy do jednotlivýc fází.
"Procvakat" všechny jističe a spínače na cestě z DS k motoru, jestli někde není mechanická chybka na kontaktu.
Má význam měřit ohmetrem stejnosměrný odpor v jednotlivých "fázích"? Zapojení je D, takže vždy dvě fáze proti sobě.
Některé operace z výše napsaného jsem už provedl.
Multimetr naměřil 3x400V.
Spínače jsem "procvičil".
Ohmetr ukázal v každé dvojici fází stejnosměrný odpor cca 14 ohmmů. Měřeno na 3f zástrčce.
Motor se evidentně netočí.
Závada se projevila po výpadku jedné fáze v síti. Motorový chránič byl "vypadlý". Po obnovení dodávky v DS a následném zapnutí, po cca 10-15s motorový chránič znovu vypadl.
Otázka na praktiky.
Kromě možných postupů pro identifikaci závady...
Jaká je pravděpodobnost, že motorový chránič motor neochránil?
Sypu si popel na hlavu, páč jmenovitý proud motoru je 2,3A a chráníč mám na 4A.
Mám motor demontovat a nečekat?
Jdu ještě změřit odběr klešťákem, co ukáže....
Edit: Tak klešťák ukazuje shodně 3x12A (slovy dvanáct ampér)
Je tedy motor mechanicky zablokovaný? Zkrat, mezizávitový, zkrat, chybějící fáze, by se snad projevily rozdílnými proudy?
-
- Příspěvky: 287
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
A je možné prozradit, co to pohání nebo je to nějaký supertajný?
Jestli se netočí a bere pětinásobek nominálního proudu, je to "správně". To, že vypadla proudová ochrana je taky dobře, jinak by se za chvíli upeklo vinutí.
Není možná nějaká mechanická závada, kvůli které se to neroztočí?
Neotočili na DS směr fází?
Jestli se netočí a bere pětinásobek nominálního proudu, je to "správně". To, že vypadla proudová ochrana je taky dobře, jinak by se za chvíli upeklo vinutí.
Není možná nějaká mechanická závada, kvůli které se to neroztočí?
Neotočili na DS směr fází?
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Není to tajné, je to čerpadlo ve studni. Pořadí fází je správně, kontroloval jsem na jiném 3f motoru.
Konzultoval jsem s elektrikářem. Nejpravděpodobnější příčina je mechanicky "šprajclý" motor. Na jeho radu jsem zkusil prohodit pořadí fází, jestli se šprajc neuvolní. Nezadařilo se. Proudy byly stejné.
Teď momentálně nastupuje četa, která udělá "výlov" čerpadla...
Konzultoval jsem s elektrikářem. Nejpravděpodobnější příčina je mechanicky "šprajclý" motor. Na jeho radu jsem zkusil prohodit pořadí fází, jestli se šprajc neuvolní. Nezadařilo se. Proudy byly stejné.
Teď momentálně nastupuje četa, která udělá "výlov" čerpadla...
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Po několika hodinách...
Čerpadlo šlo ze studny, rozdělat (oddělit hydraulickou část od motoru), motorem nešlo hnout.
Rozhýbal jsem motor až už odpor byl "v normě". Pozval si odborníka na podobné věci, ten konstatoval funkčnost.
Čerpadlo jsem složil strčil do vody a zapojil. Jede (tedy až na druhý pokus... pokud je tu někdo kdo zapojil 3f motor na první pokus správně...) odběr proudu cca 1,7 - 1,9A měřeno klešťákem. Po 3/4 hodině chodu vypadá nadějně.
Konzultoval jsem ještě telefonicky s "čerpadlářem". Potvrdil funkčnost, k dalšímu bezporuchovému chodu se nechtěl vyjadřovat, že nelze odhadnout.
Čerpadlo půjde zpět.
Kdo mi odpoví proč se šprajclo po dvou dnech nečinnosti, proč se při zapnutí nebylo schopno roztočit, proč s ním nešlo hnout, proč bez nějakého "většího" zásahu jede...?
Vždycky jsem říkal: "Jsou věci mezi fází a nulákem..."
Teď přidám: "Dějou se věci mezi fázema..."
Čerpadlo šlo ze studny, rozdělat (oddělit hydraulickou část od motoru), motorem nešlo hnout.
Rozhýbal jsem motor až už odpor byl "v normě". Pozval si odborníka na podobné věci, ten konstatoval funkčnost.
Čerpadlo jsem složil strčil do vody a zapojil. Jede (tedy až na druhý pokus... pokud je tu někdo kdo zapojil 3f motor na první pokus správně...) odběr proudu cca 1,7 - 1,9A měřeno klešťákem. Po 3/4 hodině chodu vypadá nadějně.
Konzultoval jsem ještě telefonicky s "čerpadlářem". Potvrdil funkčnost, k dalšímu bezporuchovému chodu se nechtěl vyjadřovat, že nelze odhadnout.
Čerpadlo půjde zpět.
Kdo mi odpoví proč se šprajclo po dvou dnech nečinnosti, proč se při zapnutí nebylo schopno roztočit, proč s ním nešlo hnout, proč bez nějakého "většího" zásahu jede...?
Vždycky jsem říkal: "Jsou věci mezi fází a nulákem..."
Teď přidám: "Dějou se věci mezi fázema..."
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
- stěrače stírají...
- Správně! Vomlátil bych ho polskýmu vexlákovi vřetenem o hlavu
Elektrárna optimalizována pro temnější období.
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
Panely jih: 3kWp
Panely západ: 3kWp
Panely hoře (top). 4kWp
Nabíječka: Upgrade PWM Volt Polska 24 000 Ap
Baterie: 6x startovací autobaterie 12V 45Ah
Měnič DC/AC: Easun 12 000 000 mWp
MaR: MainSystem
-
- Příspěvky: 287
- Registrován: stř zář 08, 2021 10:40 am
- Bydliště: za Berounem
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 4010
- Kapacita baterie [kWh]: 12
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Nemůže být v motoru voda, která zapříčínila korozi ložisek? Pak by se to po rozhýbání točilo, ale brzy by asi bylo slyšet hučení.
mobilní elektrárna (VW California): 290Wp mono, Winston 12V/130Ah, Victron MPPT 75/15, Victron inverter 250VA, Victron charger 20A
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
domácí elektrárna "ETERNIT": FV 4010Wp, LiFePO4 48V/120Ah+120Ah, Axpert King 48/5000, MakeSkyBlue MPPT
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Čerpadlo je: toto, takže voda v motoru je žádoucí.
OT:Protože by to měl být český výrobek, tak polský vexlák se vřetena bát nemusí.
Čerpadlo je zpět ve studni od včerejšího podvečera, ale otázka stále hlodá v hlavě:
OT:Protože by to měl být český výrobek, tak polský vexlák se vřetena bát nemusí.
Čerpadlo je zpět ve studni od včerejšího podvečera, ale otázka stále hlodá v hlavě:
A další otázka přímo v předmětu tohoto téma, položená hned v úvodu:
Nautilus píše: ↑čtv zář 19, 2024 9:19 am Jak zjistit s minimem vybavení při stíženém přístupu, že 3f motor je na odpis?
Výbava: multimetr, klešťák.
Přístup: pouze na napájecí přívody.
Důvod: demontáž motoru představuje celkem dost problém, je třeba mít jistotu, že to nebude zbytečná práce.
Lidské smysly: pokud motor normálně pojede, dá se to poznat. Jinak ale není nic slyšet, cítit, ani přímo vidět. Motor je "vzdálený".
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Zdravím ,
A další otázka přímo v předmětu tohoto téma, položená hned v úvodu:
Šel Jsi na věc dobře .
Zničený elektromotor = tvrdý zkrat mezi fázemi , obpor blízký nule mezi fázemi či mezi fází a PE -> tyto stavy se projeví okamžitou reakcí proudové ochrany motoru , jističe či proudového chrániče .
Velký odpor značí přerušené vinutí -> chod na dvě fáze = významný pokles wýkonu a hlučný chod .
Tvé měření abnormálního odběru proudu , symetrického na všech fázích jasně ukázalo na nepohyblyvý rotor . Otázkou je proč . Rotor dokáže zablokovat dlouhá odstávka s probíhající korozí vyplníc mezeru mezi statorem a rotorem , nebo vylágronaná ložiska . Jelokož i deminaralizovaná (alijas čistá voda) rozežírá prvky otopných soustav , pouze pomaleji než-li voda nečistá , mohlo by to být příčinou . Avšak je-li elektromotor často v chodu , měl by se pohybem rotoru "čistit" .
Za předpokladu nepoužití celonerezových kuličkových ložisek v elektromotoru schopných odolával vodě , vidím nejpravděpodobnější příčinu v poškozených obyčejných ložiscích v důsledku opotřebení těsnících prvků , gufer , chránících ložiska před vodou .
Elektornům zdar
A další otázka přímo v předmětu tohoto téma, položená hned v úvodu:
[/quote]Nautilus píše: ↑čtv zář 19, 2024 9:19 am Jak zjistit s minimem vybavení při stíženém přístupu, že 3f motor je na odpis?
Výbava: multimetr, klešťák.
Přístup: pouze na napájecí přívody.
Důvod: demontáž motoru představuje celkem dost problém, je třeba mít jistotu, že to nebude zbytečná práce.
Lidské smysly: pokud motor normálně pojede, dá se to poznat. Jinak ale není nic slyšet, cítit, ani přímo vidět. Motor je "vzdálený".
Šel Jsi na věc dobře .
Zničený elektromotor = tvrdý zkrat mezi fázemi , obpor blízký nule mezi fázemi či mezi fází a PE -> tyto stavy se projeví okamžitou reakcí proudové ochrany motoru , jističe či proudového chrániče .
Velký odpor značí přerušené vinutí -> chod na dvě fáze = významný pokles wýkonu a hlučný chod .
Tvé měření abnormálního odběru proudu , symetrického na všech fázích jasně ukázalo na nepohyblyvý rotor . Otázkou je proč . Rotor dokáže zablokovat dlouhá odstávka s probíhající korozí vyplníc mezeru mezi statorem a rotorem , nebo vylágronaná ložiska . Jelokož i deminaralizovaná (alijas čistá voda) rozežírá prvky otopných soustav , pouze pomaleji než-li voda nečistá , mohlo by to být příčinou . Avšak je-li elektromotor často v chodu , měl by se pohybem rotoru "čistit" .
Za předpokladu nepoužití celonerezových kuličkových ložisek v elektromotoru schopných odolával vodě , vidím nejpravděpodobnější příčinu v poškozených obyčejných ložiscích v důsledku opotřebení těsnících prvků , gufer , chránících ložiska před vodou .
Elektornům zdar
4kWp + 22kWh LiFePO4 +6kW HF měnič s nájezdem 37,5 MWh @ 90.000 motohodin .
-
- Příspěvky: 163
- Registrován: stř čer 08, 2022 9:05 pm
- Bydliště: Dobrovicko
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9200
- Kapacita baterie [kWh]: 16
Re: Diagnostika stavu 3f motoru v "polních podmínkách"
Mezizávitový zkrat v jedné cívce: Na cívku připojit z trafa střídavých 12V z trafa a změřit proud a naidukované napětí v ostatních cívkách. Postupně všechny tři. Hodnoty by měly být stejné.