Zapojeni 1F AS motoru s kondenzatorem ( bylo 3F motoru na 1f)
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Zapojeni 1F AS motoru s kondenzatorem ( bylo 3F motoru na 1f)
Ahoj,
potrebuju radu odborniku na tocive stroje.
Tata kdysi vyrobil stolni okruzni pilu s asynchornim motorem. Pripojuje se na 1f 230V, stitek na motoru je bohuzel temer necitelny. Problem byl, ze kabely meli uz spatnou izolaci a tak sem musel celou svorkovnici motoru rozpojit. Bohuzel stav svorkovnice mi neumoznil si dukladne zmapovat zapojeni/
Takze ted sem ve stavu, ze z motoru cuci 6 dratu. 2 poly od kazdeho ze 3 vinuti, je u toho jeste kondik. nasel jsem ty pary vinuti a zapojil jsem je podle tohohle schematu: Motor se sice toci, ale velmi velmi neochotne se rozbiha prijde mi ze ma vyrazne nizsi otacky a nejspis podle toho rozbehu nebude mit ani zadnou silu. Po vytazeni kabelu ze zasuvky vytahnu oblouk jako krava. Upozornuju, ze motor ma asi 600W, takze zadnej obr.
Muj skromny tip je, ze jsem nektere vinuti zapojil obracene, protoze samozrejmne nevim, kde jsou zacatky a konce. Zkousel sem postupne kazde jedno vinuti otocit, ale prijde mi to stejny.
Nejaky tip jak na to prijit, pripadne co udelat, abych to zapojil dobre? osciloskop na zmereni fazovyho posuvu kdyz budu motorem tocit bohuzel nemam
diky za rady
potrebuju radu odborniku na tocive stroje.
Tata kdysi vyrobil stolni okruzni pilu s asynchornim motorem. Pripojuje se na 1f 230V, stitek na motoru je bohuzel temer necitelny. Problem byl, ze kabely meli uz spatnou izolaci a tak sem musel celou svorkovnici motoru rozpojit. Bohuzel stav svorkovnice mi neumoznil si dukladne zmapovat zapojeni/
Takze ted sem ve stavu, ze z motoru cuci 6 dratu. 2 poly od kazdeho ze 3 vinuti, je u toho jeste kondik. nasel jsem ty pary vinuti a zapojil jsem je podle tohohle schematu: Motor se sice toci, ale velmi velmi neochotne se rozbiha prijde mi ze ma vyrazne nizsi otacky a nejspis podle toho rozbehu nebude mit ani zadnou silu. Po vytazeni kabelu ze zasuvky vytahnu oblouk jako krava. Upozornuju, ze motor ma asi 600W, takze zadnej obr.
Muj skromny tip je, ze jsem nektere vinuti zapojil obracene, protoze samozrejmne nevim, kde jsou zacatky a konce. Zkousel sem postupne kazde jedno vinuti otocit, ale prijde mi to stejny.
Nejaky tip jak na to prijit, pripadne co udelat, abych to zapojil dobre? osciloskop na zmereni fazovyho posuvu kdyz budu motorem tocit bohuzel nemam
diky za rady
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Jak jsou na tom odpory vinutí?
9,8 kWp Poly + Tigo, 3x XTM4000, 2x VT65, 1x VT80, 8x Pylon US3000B + paralelne k tomu 15S LiFe 360Ah s Batrium BMS
-
- Příspěvky: 712
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Fotku svorkovnice mas???
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Mělo by to byt zapojeny asi trochu jinak. N na U1, kondik mezi V1 W1 a fázi podle otáčení na v1w1.
Jdi to zkusit a napiš
Jdi to zkusit a napiš
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Fotku svorkovnice nemam, svorkovnici sem vyndal, byla hrozna, takze mam jen 6 dratu a nevim kterej je U1 a U2, proste vim jen ktery dva patri k sobe, ale co je zacatek a konec vinuti netusim. To je ten problem.
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
-
- Příspěvky: 712
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Barvy taky nic??? Poloha dratu???
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Nic. Jedno vinuti manoba vyvody nahore na druhy syrane svorkovnice jsou zbyle 4 vedle sebe
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
řešení je celkem jednoduchý. označíš si je třeba čísly 1a 1b, 2a 2b 3a 3b kde 1-3 jsou vinutí, a a b konce. V prvním pokusu spojíš mezi sebou
1b+2a, 2b+3a, motorem zatočíš (ne rukou, ale tak nějak k jmenovitejm otáčkám) a při tom změříš napětí mezi 1a a 3b (na naindukování nějakýho napětí stačí zbytkovej magnetismus v rotoru) . Když tam žádný nebude, máš to dobře, když jo, zkusíš přehodit 3a s 3b - znovu změříš, pak ještě 2a a 2b , změřit, a naposled znovu 3a a 3b do původního stavu. Potom máš konce spojený do trojůhelníku a už nic dalšího nemusíš řešit, jenom trvalý označení.
Odvážnější pionýři to dělají za živa, tj přes nějakej rozumnej odpor (boiler, konvice, přímotop) zapojí 1a na L1 a 1b na L2, (motor 690/400V), ne 400/230V, ten by hořel) a po připojení napětí motoru pomůžou s roztočením. Motor na jednu fázi jede, a dalšími vinutími generuje elektriku, takže dost nebezpečnej postup. Pak už stačí zkoušet připojit 2a třeba k L2 a měřit napětí mezi 2b a L3, připojit 2a k L1 a měřit napětí mezi 2b a L3 a nebo zkusit to stejný s 2b...
Potom to stejný s 3a a 3b, ale tam už jsou jen dvě možnosti... Tohle řešení není moc uživatelsky přívětivý, až bych řekl nebezpečný...
pokud má jet motor na 230V s kondenzátorem, zapoj jenom 1a a 1b na L a N, 2a zapoj na N a 2b přes kondenzátor na L. Mělo by se to roztočit, a měřením napětí (příp ještě přehozením 2a za 2b) jsi schopen zjistit, jak patří to třetí vinutí...
1b+2a, 2b+3a, motorem zatočíš (ne rukou, ale tak nějak k jmenovitejm otáčkám) a při tom změříš napětí mezi 1a a 3b (na naindukování nějakýho napětí stačí zbytkovej magnetismus v rotoru) . Když tam žádný nebude, máš to dobře, když jo, zkusíš přehodit 3a s 3b - znovu změříš, pak ještě 2a a 2b , změřit, a naposled znovu 3a a 3b do původního stavu. Potom máš konce spojený do trojůhelníku a už nic dalšího nemusíš řešit, jenom trvalý označení.
Odvážnější pionýři to dělají za živa, tj přes nějakej rozumnej odpor (boiler, konvice, přímotop) zapojí 1a na L1 a 1b na L2, (motor 690/400V), ne 400/230V, ten by hořel) a po připojení napětí motoru pomůžou s roztočením. Motor na jednu fázi jede, a dalšími vinutími generuje elektriku, takže dost nebezpečnej postup. Pak už stačí zkoušet připojit 2a třeba k L2 a měřit napětí mezi 2b a L3, připojit 2a k L1 a měřit napětí mezi 2b a L3 a nebo zkusit to stejný s 2b...
Potom to stejný s 3a a 3b, ale tam už jsou jen dvě možnosti... Tohle řešení není moc uživatelsky přívětivý, až bych řekl nebezpečný...
pokud má jet motor na 230V s kondenzátorem, zapoj jenom 1a a 1b na L a N, 2a zapoj na N a 2b přes kondenzátor na L. Mělo by se to roztočit, a měřením napětí (příp ještě přehozením 2a za 2b) jsi schopen zjistit, jak patří to třetí vinutí...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Diky. Jeste vymyslet, cim ho roztocim....
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
-
- Příspěvky: 712
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:51 pm
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Akuvrtackou
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
spousta indukčních motorů má kondenzátor zapojenej jenom na rozběh, tj v podstatě by stačilo zapojit dvě cívky, jednu na chod stroje a druhou na rozběh -kondenzátor přes tlačítko, u sekaček to bývá přes odstředivý spínač, který kndenzátor odpojí. Tyhle motory mají jen dvě cívky...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Az budu u kotoru tak to vyzkousim. Diky.
Jediny co sem nasel je tohle.schema na svorkovnici motoru. Rekne nam to neco?
Jediny co sem nasel je tohle.schema na svorkovnici motoru. Rekne nam to neco?
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Pokud máš možnost změřit odpor jednotlivých vinutí tak to udělej. Ale chce to miliohmmetr a nelépe kelvinovy svorky.
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
To co je na tý svorkovnici nějak nekoresponduje s předpokladem, že se jedná o 3f motor umravněný kondenzátorem pro provoz na jednu fázi.
Nepřijde mi nijak logické, aby na svorkovnici výrobce nakreslil schéma pro dvounapěťový motor určený pro napájení 1f (220/110V) a pak dovnitř namotal klasický 3f.
U 3f motorů může být 380/220V při zapojení hvězda/trojúhelník, ale určitě ne 220/110V.
Pokud bylo možné motor zapojit na 220V a nebo na 110V muselo se přepojit vinutí. Většinou tak, že dvě stejná vinutí byly v sérii (pro 220V) a nebo paralelně (pro 110V).
Podobně, podle schéma na svorkovnici, to bylo i s kondenzárory. Pro 220V v sérii, pro 110V paralelně.
Takže dle mě (a schema v prvním příspěvku) se snažíš spářit hrušky s jabkama.
Změření odporu (raději reaktance) vinutí by tě mohlo navést. Pokud nebudou mít všecna tři vinutí stejné vlastnosti nejedná se o 3f asynchronní motor.
Nepřijde mi nijak logické, aby na svorkovnici výrobce nakreslil schéma pro dvounapěťový motor určený pro napájení 1f (220/110V) a pak dovnitř namotal klasický 3f.
U 3f motorů může být 380/220V při zapojení hvězda/trojúhelník, ale určitě ne 220/110V.
Pokud bylo možné motor zapojit na 220V a nebo na 110V muselo se přepojit vinutí. Většinou tak, že dvě stejná vinutí byly v sérii (pro 220V) a nebo paralelně (pro 110V).
Podobně, podle schéma na svorkovnici, to bylo i s kondenzárory. Pro 220V v sérii, pro 110V paralelně.
Takže dle mě (a schema v prvním příspěvku) se snažíš spářit hrušky s jabkama.
Změření odporu (raději reaktance) vinutí by tě mohlo navést. Pokud nebudou mít všecna tři vinutí stejné vlastnosti nejedná se o 3f asynchronní motor.
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Tvoje zapojení pro 220V bude asi takto:
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Aha, diky za rozbor. je mozny ze to neni 3f motor, usuzoval jsem tam z poctu vinuti. Tocive stroje nejsou zrovna moje parketa. 3 vinuti sem bral jako tri faze
mrknu na to a poreferuji.
mrknu na to a poreferuji.
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
A takto, kdybys ještě někde našel 110V:
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Pokud jsem trefil hlavičkou o hřebíček a jedno vinutí je tudíž dimenzované jen na 110V, tak jsi měl docela kliku, že to při těch pokusech nesfajrovalo jak ČB elektrárna
No prosím, nakreslil jsem to špatně, ale už to nezedituju.....
Pro 220V v původním zapojení patří dva kondenzátory do série a pro 110V pak oba paralelně
No prosím, nakreslil jsem to špatně, ale už to nezedituju.....
Pro 220V v původním zapojení patří dva kondenzátory do série a pro 110V pak oba paralelně
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
No ja to zkkousel vzdy tak 2-3 sekundy vic ne. kondik je tam jen jeden. Az budu u stroje tak zkusim zmerit ta vijuti.
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Při tomto tempu budu mít brzo na fóru 1000 příspěvků.
Jelikož ale nemám rád zmatky, tak (snad už definitivně) původní zapojení motoru dle schema na krytu svorkovnice:
Jelikož ale nemám rád zmatky, tak (snad už definitivně) původní zapojení motoru dle schema na krytu svorkovnice:
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Pokud se ti zadaří najít dvě "stejná" vinutí a třetí jiné, máš už napůl vyhráno.
A doporučuji měřit reaktanci nikoli ohmický odpor. Levný multimetr to asi nebude umět, ale i toto se dá snadno obejít. Stačí k tomu např. trafo s výstupním napětím od jednotek do desítek voltů, připojit na vinutí a měřit protékající proud.
Pak jenom třeba trefit začátky a konce tak, aby obě vinutí byla opravdu v sérii (nikoli proti sobě).
To by neměl být nepřekonatelný problém.
Na "budící" vinutí (to je to kam přijde kond.) připoj z trafa střídavé napětí. Spoj ta zbývající dvě vinutí do série a musíš na volných koncích naměřit dvojnásobné napětí, než bude na každém z obou vinutí samostatně. Pokud naměříš napětí blízké nule, tak jeden fous přehoď.
A doporučuji měřit reaktanci nikoli ohmický odpor. Levný multimetr to asi nebude umět, ale i toto se dá snadno obejít. Stačí k tomu např. trafo s výstupním napětím od jednotek do desítek voltů, připojit na vinutí a měřit protékající proud.
Pak jenom třeba trefit začátky a konce tak, aby obě vinutí byla opravdu v sérii (nikoli proti sobě).
To by neměl být nepřekonatelný problém.
Na "budící" vinutí (to je to kam přijde kond.) připoj z trafa střídavé napětí. Spoj ta zbývající dvě vinutí do série a musíš na volných koncích naměřit dvojnásobné napětí, než bude na každém z obou vinutí samostatně. Pokud naměříš napětí blízké nule, tak jeden fous přehoď.
zapojení 1F asnchronního motoru
Tak to je na změnu názvu tématu...
Podle příspěvku výše by to mělo fungovat. Obvykle bývá to rozběhový vinutí tenčím drátem. Mělo by mít větší odpor. Ale je klidně možný, že to namotali stejným drátem, ale standart to nebyl. V zásadě: tenčí drát - víc závitů - vyšší indukčnost - menší potřebná kapacita kondenzátoru pro odpovídající fázový posun...
Podle příspěvku výše by to mělo fungovat. Obvykle bývá to rozběhový vinutí tenčím drátem. Mělo by mít větší odpor. Ale je klidně možný, že to namotali stejným drátem, ale standart to nebyl. V zásadě: tenčí drát - víc závitů - vyšší indukčnost - menší potřebná kapacita kondenzátoru pro odpovídající fázový posun...
Polostrovní FVE 8 kWp na severu jižní moravy. multiplus II 5000, osvětlení na DC, MPPT od Victronu. Dyibms na lifepo4 baterkách.
-
- Site Admin
- Příspěvky: 801
- Registrován: pon bře 29, 2021 11:47 pm
- Výkon panelů v FVE [Wp]: 9850
- Kapacita baterie [kWh]: 32
Re: Zapojeni 3F AS motoru na 1F
Dneska.odpo u toho motoru budu tak to zkusim zmerit a dam vedet
9.6kWp, 32kWh, 2400W + 3000W